Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Det amerikanska systemet alltså?
Jag tror svårigheten med det är just att vi inte har någon tradition av att göra så - vilket återigen leder till behovet av att "träna upp" folk till att vara spelledare/arrangörer.

Men jag tror du har rätt i att vår gamla modell har svagheter. Det som gjorde att det funkade på 80-talet och till viss del även 90-talet var att arrangörer oftast inte var individer, det var spelföreningar, och man piskade alla medlemmar i föreningen att ställa upp som SL.
Om detta skall kunna fortleva måste vi gamla rävar, som inte längre har den sortens supportsystem med oss, sluta göra arrangemang och lämna facklan till yngre förmågor. Men det förutsätter att det finns någon återväxt i föreningslivet - jag har ingen koll på hur det står till med det.
Det är en dominerande modell i USA, men den förekommer även i t.ex. Tyskland.

Men, ja vår modell är omodern på så många vis, och jag tror detta är ett symptom.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Indierummet är absolut en separat grej, lite apart från övriga arrangemang. Men vi försöker att vara så välkomnande vi kan.
Och det gör ni bra tycker jag. Som sporadiskt besökare på LinCons Indierum tycker jag det är ett trevligt koncept som fungerar bra.
Instämmer med McAbers uttalande! Jag har haft mycket trevligt i indierummet både på GothCon och LinCon.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det här med paslängd är absolut en helig ko jag är beredd att slakta. Varför måste det vara fem timmar? Jag tror många av de scenarion jag spelar och/eller spelleder och /eller skriver funkar finfint på 4-timmars pass. Kanske till och med kortare ändå. Kan man kanske göra någon sorts lösning är passlängden är ännu kortare - typ 2,5 h? Då kan arrangemangen istället ta dubbla pass i anspråk om de behöver klassisk längd på passen, men man kan köra enklare "prova på"-grejer, eller mer snabba spel på ett 2,5h-pass. Jag tror det skulle gynna både brädspel och rollspel, i ärlighetens namn.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Det här med paslängd är absolut en helig ko jag är beredd att slakta. Varför måste det vara fem timmar? Jag tror många av de scenarion jag spelar och/eller spelleder och /eller skriver funkar finfint på 4-timmars pass. Kanske till och med kortare ändå. Kan man kanske göra någon sorts lösning är passlängden är ännu kortare - typ 2,5 h? Då kan arrangemangen istället ta dubbla pass i anspråk om de behöver klassisk längd på passen, men man kan köra enklare "prova på"-grejer, eller mer snabba spel på ett 2,5h-pass. Jag tror det skulle gynna både brädspel och rollspel, i ärlighetens namn.
På distans-GothCon 2021 arrade jag ett gäng pass Vindsjäl, som alla blev någonstans mellan 2–3 timmar långa. Precis lagom, tyckte jag. Under några av passen hann vi till och med köra igenom två äventyr på den tiden – inklusive en massa karaktärsgestaltning och sånt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Varför måste det vara fem timmar? Jag tror många av de scenarion jag spelar och/eller spelleder och /eller skriver funkar finfint på 4-timmars pass. Kanske till och med kortare ändå.
Det har iofs inte varit ovanligt att spelpass blivit både längre och kortare enligt mina erfarenheter. Schemat handlar ju bara om reserverad tillgång till lokal. Logistik.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Kortpass och långpass skulle inte vara en dum idé, men blir det för kort så ska man vara medveten om att det blir mer demo än att spela ett scenarie.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
På distans-GothCon 2021 arrade jag ett gäng pass Vindsjäl, som alla blev någonstans mellan 2–3 timmar långa. Precis lagom, tyckte jag. Under några av passen hann vi till och med köra igenom två äventyr på den tiden – inklusive en massa karaktärsgestaltning och sånt.
På distans sparar man å andra sidan in en massa tid - ingen samling vid start som lätt drar ut på tiden, inga långa köer i caféterian, etc. Men jag är med på vad du menar. På distans är kortare bättre.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Jag tycker att för rollspel är sextimmarpass bra. Då kan man säga att det är fem timmars spel och en timme luft. Så man hinner äta, ta sig till näst pass osv. För mindre spel kan man ha tretimmarspass. Bara så man slipper tråkiga överlapp. Vad brädspel och andra aktiviteter har för passlängd är i sammanhanget egalt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Kortpass och långpass skulle inte vara en dum idé, men blir det för kort så ska man vara medveten om att det blir mer demo än att spela ett scenarie.
Finns ju många spel och scenarion som går att spela i sin helhet på 2–3 timmar – och i många fall inklusive att skapa rollpersoner.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Problemet med passlängden är inte att den är 5h, utan att den är hårt satt till 5h och sen med en timmes paus emellan och det går inte att schemalägga något annat. Vill du köra 5h men starta kl 11? Nej, det går inte. Vill du köra 3h och köra två gånger på de 6h som ett pass+timme efter tar? Nej. Så får man väl inte göra? Vill du köra 6h men ta 30min paus i mitten? Nyet! Verboten!

Jag misstänker att det finns en hel del potentiella spelledare som kanske inte vill köra första passet tidigt på morgonen, men mycket väl skulle kunna tänkta sig att starta ca en timme senare. Eller de som inte vill sitta så sent men skulle kunna tänka sig ett morgonpass, lite lucka och ett senare pass utan att det drar iväg till nattpass. Idag är de personerna bara tillgängliga på ett pass per dag, när de i själva verket har gott om timmar de hade kunnat köra på om ramarna bara gick att flytta.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Problemet med passlängden är inte att den är 5h, utan att den är hårt satt till 5h och sen med en timmes paus emellan och det går inte att schemalägga något annat. Vill du köra 5h men starta kl 11? Nej, det går inte. Vill du köra 3h och köra två gånger på de 6h som ett pass+timme efter tar? Nej. Så får man väl inte göra? Vill du köra 6h men ta 30min paus i mitten? Nyet! Verboten!
Det där med pass och inflexibilitet var ju en av de tyngsta anledningarna till att vi gjorde Dungeon of Doom, och även att det blev så populärt. Drop in är awsum helt enkelt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Drop in är awsum helt enkelt!
Ja, jag upplever det som väldigt uppskattat i Indierummet. Ibland har vi inga spelledare tillgängliga, men de flesta har inget problem med att man säger ”Just nu har vi inga lediga spelledare, men om ni kommer tillbaka om en timme så kan jag se till att någon är ledig då.” Då strosar de runt i butikerna, tar en matbit och kommer tillbaka senare. Inte alla, men de flesta som dyker upp får spela.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Nej, jag ska väl erkänna att mitt rant inte fokuserar enbart på frågan som föreligger, utan även hela konceptet. Men, jag tror definitivt den ålderdomliga approachen för formen gör det osmidigt att anpassa sig.

Kapar man banden till turneringsspelet blir det mer naturligt att den som arrangerar är den som fixar spelledare, vilket ju var den ursprungliga frågan.
Jag har sett ett fåtal arrangemang (alla på Lincon) där det var individuell anmällan till olika rollspelsarrangemang. Ett par var gruppen Köksmixer's olika friforms-arrangemang, men då var det väldigt begränsat antal platser och det var den gruppen själva som spelledde allt. I en del fall i samma sal samtidigt..

Och en var en AD&D-turnering där de plockade ihop grupper om 5 spelare av alla som anmälde sig, sedan kördes ett vanlgt äventyr, men ala karaktärer hade egna agendor, och det var bedmömningsmallar på hur väl respektive karaktär nådde sina mål så det utsågs bästa spelare per karaktär.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Nej, jag ska väl erkänna att mitt rant inte fokuserar enbart på frågan som föreligger, utan även hela konceptet. Men, jag tror definitivt den ålderdomliga approachen för formen gör det osmidigt att anpassa sig.

Kapar man banden till turneringsspelet blir det mer naturligt att den som arrangerar är den som fixar spelledare, vilket ju var den ursprungliga frågan.
Jag tror att laganmälan är en del av problemet. Jag tycker visserligen att ett större problem med laganmälan är att det aktivt motverkar att dra in nya spelare i hobbyn, för hur många av de som inte spelar rollspel har redan en rollspelsgrupp dom vill åka med?

Men även när det kommer till spelledandet så bidrar laganmälan till en "vi" och "hen" känsla istället för att man är 5 personer som gör saker tillsammans där en råkar ha förberett sig lite. Jag tror också att man blir av med alla de sämsta spelledarupplevelserna som nämndes i den förra tråden med gruppen som bara håller på med sina mobiler, gruppen som bara försöker meta-spela osv. för alla såna där beteenden är extremt mycket svårare att lösa för spelledaren om det är en sammansvetsad spelgrupp än om det är fyra personer som känner varandra lite grann. Om någon håller på med mobilen så kan man antingen låta den hållas och inrikta sig på dom andra eller så kommer denna någon kanske själv inse att det inte är nån annan som gör det osv.

SSF har inte laganmälan och jag tror inte Fastaval har det heller men där har jag aldrig varit. Det fungerar jättebra i det sammanhanget att skapa grupperna på plats och det är mycket lättare för nybörjare att komma in i det.

Indierummet (som jag iofs inte dök upp på i år, men det har ju mer att göra med att GothCon är för kort) är också ett ställe där jag känner att jag om jag vill kan dyka upp helt själv och få spela rollspel.

När det gäller pass-strukturen så är det helt klart mer komplicerat att inte ha fasta pass och att ha det helt flytande utan centralorganisering tror jag inte på, men exempelvis Prolog lyckas varje år lägga ett schema med betydligt fler aktiviteter än GothCons rollspel där passen varierar mellan 1h och 5h så att låta varje arrangör välja hur lång tid passet ska vara om än inte när det ska ligga tror jag vore helt görbart.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
/.../ exempelvis Prolog lyckas varje år lägga ett schema med betydligt fler aktiviteter än GothCons rollspel där passen varierar mellan 1h och 5h så att låta varje arrangör välja hur lång tid passet ska vara om än inte när det ska ligga tror jag vore helt görbart.
Det där är ett perfekt exempel att lyfta när det är utvärderingsdags. Andra konvent kan, så varför inte GothCon?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rent optimalt borde det väl fungera så här:
  • De som är intresserade att SLa/arrangera publicerar det på lämpligt vis (Gothcon-portalen tex) och anger spel, vilka tider och hur många spelare som är aktuella. Det kan vara en person som kör ett pass Mörk borg på 2 timmar eller 10 personer som leder 40 pass CoC under 5 timmar var. Gothcon tilldelar dem lokaler.
  • Den som blir sugen på att var med och SLa samma sak kan ta kontakt med arrangören/SL, får läsa scenariot/lära sig spelet, och på så vis skapa ett nytt likadant pass (fast kanske med andra tider).
  • De som vill spela anmäler sig till de unika passen, antingen som en grupp eller enskilt. Systemet buntar ihop singel-anmälningar till lämpliga grupper samt fyller ut undertaliga anmälda grupper.
Det sagt finns det ju uppenbara problem med ett sådant förfarande vilka nog är anledningen till att det funkar som det gör idag.
  • Lokalfrågan. Det lär bli svårt att få ihop ett sådant system och samtidigt ha tillgängliga till lokaler till alla önskade tider.
  • Anmälningsfrågan. Om det finns fler anmälda än möjligheten att spela behöver det fördelas på ett rättvist sätt. Idag när man gör laganmälningar är det anmälningstid som gäller men ska man kunna blanda lag och individuell anmälan blir det knepigare. (Det kan visserligen lösas genom att ta bort gruppanmälan)
Vad kan man göra då?
  • Ha fler pass-intervall som arrangörerna kan välja på. Dels bara andra tider (vissa :rolleyes: kanske tycker det är ok att börja kl. 8 för att få äta lunch i normal tid...) dels kortare tider.
  • Öppna för att låta arrangören välja om det ska vara grupp- eller individuell anmälan.
  • Försöka ha ett eller något enstaka "planerat drop-in". Alltså pass med annonserade spel som ligger på samma tider som övriga (synkade för längd) men som det inte går att anmäla sig till.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag vet att när jag var på mina första konvent i England, slogs jag av hur radikalt annorlunda spelandet var organiserat. Jag var ju van vid GothCons uppstyrda föranmälningar och väldefinierade pass. Istället fann jag ett kaos baserat runt en central anslagstavla där spelledare och spelare satte upp lappar för att hitta varandra och sedan hände det bara saker. Magiskt.

Jag försökte ta med mig detta tillbaka till GothCon, men det vann ingen uppskattning.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Jag tror att laganmälan är en del av problemet. Jag tycker visserligen att ett större problem med laganmälan är att det aktivt motverkar att dra in nya spelare i hobbyn, för hur många av de som inte spelar rollspel har redan en rollspelsgrupp dom vill åka med?
Jag tror inta att laganmälan är en del i problemet. Problemet är snarare hur lag hanteras. Det skulle kunna finnas stöd för att skapa lag på plats, eller i anmälningssystemet (looking for group?). Jag ser inget problem med att som lagledare värva nya spelare till min grupp om jag har "hål" i minlaguppställning. (tror faktiskt jag värvade din syrra ett Lincon, 2016?) Och har jag ingen att spela med kan jag på det sätter hitta någon, eller välja ett individuellt arrangemang.

Men även när det kommer till spelledandet så bidrar laganmälan till en "vi" och "hen" känsla istället för att man är 5 personer som gör saker tillsammans där en råkar ha förberett sig lite. Jag tror också att man blir av med alla de sämsta spelledarupplevelserna som nämndes i den förra tråden med gruppen som bara håller på med sina mobiler, gruppen som bara försöker meta-spela osv. för alla såna där beteenden är extremt mycket svårare att lösa för spelledaren om det är en sammansvetsad spelgrupp än om det är fyra personer som känner varandra lite grann. Om någon håller på med mobilen så kan man antingen låta den hållas och inrikta sig på dom andra eller så kommer denna någon kanske själv inse att det inte är nån annan som gör det osv.
Det beror snarare på vanlig hyfs tycker jag. Man ska visa respekt för att någon ställer upp och spelleder och inte bete sig som ett arsle.

Folk åker till konvent av olika anledningar. Jag åker för att spela nya spel och gamla favoriter med mina kompisar. Jag vill ha mitt spelande planerat i förväg, så alla vet vad de spelar när. Jag är inte där för att såsa omkring och spela något om andan faller på, det ska vara ordning och reda. För andra ser det ut på andra sätt. I grunden ser jag emellertid rollspelande som en gruppaktivitet och vill således kunna hantera det som en sådan. Sedan kan det finnas drop-in och individuella varianter, men det är inte därför jag åker på konvent.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Något år på LinCon (eller så var det något mindre konvent) så var Indierummet centralort för rollspelsarrangemangen. Har för mig att det funkade såhär:
  1. Arrangemang körs vid fasta tider.
  2. När det är dags samlas alla spelare och spelledare i Indierummet. Grupper paras ihop med spelledare, grupper som är för få paras ihop med ensamma spelare eller tar en spelare från en grupp som är för många.
  3. Man försöker få till så att så många som möjligt får spela, och gärna spela det de vill spela. De som inte får spela är välkomna att lira dropin i Indierummet om de vill.
 
Top