Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag vet att när jag var på mina första konvent i England, slogs jag av hur radikalt annorlunda spelandet var organiserat. Jag var ju van vid GothCons uppstyrda föranmälningar och väldefinierade pass. Istället fann jag ett kaos baserat runt en central anslagstavla där spelledare och spelare satte upp lappar för att hitta varandra och sedan hände det bara saker. Magiskt.
Lite så gjorde jag i år, men det finns nuförtiden den magiska mobiltelefonen, som underlättar samordningen.

Det jag känner nu när vi pratar om det är egentligen att en av de viktiaste grejerna som kan göras är att skapa/använda någon form av teknisk lösning för att matcha och schemalägga spelare och spelledare dynamiskt så att säga. Och sen ha ett gäng spelledare redo och ett gäng rum att tillgå.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
I år på Gothcon så hade vi ett tydligt system för att folk som dök upp när vi inte hade spelledare kunde skriva upp sig på en lista med nummer så kunde vi nå dem när vi hade spelledare.

Jag hämtade in en hel grupp på såvis och flera lösa typer.

Sedan så hade vi också två tillfällen någon skrev upp exakt tid hen vill spela och ena av gången speciferades vilket spel.
Jag tror vi kan göra mer med sånt för att även kunna fånga folk som vill ha lite planering utan att behöva överge drop in eller landa i några fasta pass.

Jag funderar tillexempel på att nästa Gothcon låta alla våra spelare välja ett spel och en tid som vi skriver up så kan folk skriva upp sig på dem spelen om de kommer olämplig tid.
Vi pratade även med Gothcon staben om att nästa år ha schemat över alla rollspel rum så att vi kan skicka dit grupper rider de står tomma. Då skulle vi kunna vara en mer mötes punkt även för mer traditionella spel.
Där folk kan dyka upp och säga "jag har ett Western äventyr på 3.5timmar. Och vi kan hjälpa hen hitta spelare, plats och lämplig tid för det.

Det jag säger är att det går att ha ett mer löst system som minskar alla trösklar, men det kräver att någon gör jobbet och Gothcon är flexibelt nog att låta någon göra det jobbet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag funderar tillexempel på att nästa Gothcon låta alla våra spelare välja ett spel och en tid som vi skriver up så kan folk skriva upp sig på dem spelen om de kommer olämplig tid.
Anledningen till varför rollspel kostar är för att folk annars beslutade sig för att inte dyka upp. Vill bara inflika detta, även om det tydligen var såpass stort tryck på Indierummet i år att det antagligen inte spelat någon roll om folk inte dök upp.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
I år på Gothcon så hade vi ett tydligt system för att folk som dök upp när vi inte hade spelledare kunde skriva upp sig på en lista med nummer så kunde vi nå dem när vi hade spelledare.
...
Låter som ett bra system, men det fungera bara för de som kommer till konventet med få eller lösa planer. För någon som kanske har ledigt en eller två av dagarna och vill spela något specifikt är det knivigare. Jag vill kunna planera mitt spelande så jag vet när jag kan komma hem och sova.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Låter som ett bra system, men det fungera bara för de som kommer till konventet med få eller lösa planer. För någon som kanske har ledigt en eller två av dagarna och vill spela något specifikt är det knivigare. Jag vill kunna planera mitt spelande så jag vet när jag kan komma hem och sova.
Jag säger inte att vad vi erbjuder bör ersätta systemen som redan finns där utan att de kan vara ett väldigt bra kompliment
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag tror inta att laganmälan är en del i problemet. Problemet är snarare hur lag hanteras. Det skulle kunna finnas stöd för att skapa lag på plats, eller i anmälningssystemet (looking for group?). Jag ser inget problem med att som lagledare värva nya spelare till min grupp om jag har "hål" i minlaguppställning. (tror faktiskt jag värvade din syrra ett Lincon, 2016?) Och har jag ingen att spela med kan jag på det sätter hitta någon, eller välja ett individuellt arrangemang.



Det beror snarare på vanlig hyfs tycker jag. Man ska visa respekt för att någon ställer upp och spelleder och inte bete sig som ett arsle.

Folk åker till konvent av olika anledningar. Jag åker för att spela nya spel och gamla favoriter med mina kompisar. Jag vill ha mitt spelande planerat i förväg, så alla vet vad de spelar när. Jag är inte där för att såsa omkring och spela något om andan faller på, det ska vara ordning och reda. För andra ser det ut på andra sätt. I grunden ser jag emellertid rollspelande som en gruppaktivitet och vill således kunna hantera det som en sådan. Sedan kan det finnas drop-in och individuella varianter, men det är inte därför jag åker på konvent.
Ja alltså, jag tycker väl kanske att det bästa hade varit att ha både och. Det jag inte riktigt är med på är hur rollspel som gruppaktivitet inte i så fall inkluderar spelledaren? Men nu är det ju sällan jag spelar så mycket rollspel med spelledare alls, men varför vill ni inte också ha med er spelledaren om ni vill köra i er vanliga grupp? Och hur ska det inte bli ett "gruppen" och "spelledaren" med det upplägget istället för "gruppen" som jag tänker är idealt?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Hm, och sen kanske det är lite stating the obvious men jag tror på att aktiv rekrytering i sociala medier och andra kanaler av någon som brinner för det också kan göra stor skillnad. Det är mycket mindre tröskel att tacka ja till att spelleda för att någon vill att just du ska spelleda än att själv anmäla sig som 'funktionär'.

Jag arrangerade till exempel Swedish Diplomacy Invitational till GothCon XL, då vi ville få med 7 av Sveriges bästa diplomacyspelare och av vår ursprungliga lista så tror jag att vi hade 1 av 7 som tackade nej och sen ytterligare 1 som hoppade av. Helt annan grej förstås men personlig kontakt är guld, men då måste ju nån orka göra det också då förstås.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Ja alltså, jag tycker väl kanske att det bästa hade varit att ha både och. Det jag inte riktigt är med på är hur rollspel som gruppaktivitet inte i så fall inkluderar spelledaren? Men nu är det ju sällan jag spelar så mycket rollspel med spelledare alls, men varför vill ni inte också ha med er spelledaren om ni vill köra i er vanliga grupp? Och hur ska det inte bli ett "gruppen" och "spelledaren" med det upplägget istället för "gruppen" som jag tänker är idealt?
Ja, både och är bäst tycker jag med. Jag har bara känt att på LinCon finns nu inget utrymme för "lag" utan allt är individuellt. Hur det är på andra konvent vet jag inte.

Sedan vad gäller grupp kontra SL så tänker jag följande. När jag anmäler mig för att spela så tänker jag spela. Anmäler jag mig för att SLa så tänker jag SLa. Vitsen med att spela är att prova andra spel, och kanske se nya sätt att SLa. När jag spelar köper jag en tjänst, när jag SLar tillhandahåller jag en tjänst.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
En fördel med gruppanmälan är annars att det blir mer planerbart (även om det kan fallera ändå) eftersom det nog i större grad binder upp folk. Med en stor grupp individuella anmälningar och där man inte har koll på vilka man ska spela med finns nog risken att att folk gör lite vad de känner i stunden och intervallet på hur många som dyker upp varierar mer. Rent egoistiskt är tycker jag också det är kul med gruppanmälan eftersom jag alltid spelat arrangemang med grupper särskilt ihopsatta för konventet. Så det är ofta nytt folk men vi har chansen att kommunicera lite innan, hänga och prata spel mellan passen etc. Det skulle ju försvinna om jag fick min grupp först när passet började.

Men för att ta ett konkret förslag kanske ett trad-drop-in rum vore något för Gothcon. Den som har ett bra scenario som hen vill köra sätter upp en eller flera tider på tavlan. Jag hade absolut kunnat vara SL för något sådant. Frågan är väl bara om det behövs någon slags kvalitetskontroll?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Ja, både och är bäst tycker jag med. Jag har bara känt att på LinCon finns nu inget utrymme för "lag" utan allt är individuellt. Hur det är på andra konvent vet jag inte.

Sedan vad gäller grupp kontra SL så tänker jag följande. När jag anmäler mig för att spela så tänker jag spela. Anmäler jag mig för att SLa så tänker jag SLa. Vitsen med att spela är att prova andra spel, och kanske se nya sätt att SLa. När jag spelar köper jag en tjänst, när jag SLar tillhandahåller jag en tjänst.
GothCon har bara laganmälan (förutom indierummet då som är drop-in). Sen tycker jag att det är ett intressant perspektiv med att SL tillhandahåller en tjänst, jag tror inte jag brukar känna så när jag SLar men det känns som topic för en helt egen tråd.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Finns ju många spel och scenarion som går att spela i sin helhet på 2–3 timmar – och i många fall inklusive att skapa rollpersoner.
Det låter imponerande effektivt. Men, det antyder väl att tanken med pass av lite olika längd kan vara en idé.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag tror att laganmälan är en del av problemet. Jag tycker visserligen att ett större problem med laganmälan är att det aktivt motverkar att dra in nya spelare i hobbyn, för hur många av de som inte spelar rollspel har redan en rollspelsgrupp dom vill åka med?
Det är en bra poäng som jag inte ens tänkt på!
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det här med paslängd är absolut en helig ko jag är beredd att slakta. Varför måste det vara fem timmar? Jag tror många av de scenarion jag spelar och/eller spelleder och /eller skriver funkar finfint på 4-timmars pass. Kanske till och med kortare ändå. Kan man kanske göra någon sorts lösning är passlängden är ännu kortare - typ 2,5 h? Då kan arrangemangen istället ta dubbla pass i anspråk om de behöver klassisk längd på passen, men man kan köra enklare "prova på"-grejer, eller mer snabba spel på ett 2,5h-pass. Jag tror det skulle gynna både brädspel och rollspel, i ärlighetens namn.
Inget säger ju heller att alla pass på ett konvent måste va lika långa heller.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag tror att laganmälan är en del av problemet. Jag tycker visserligen att ett större problem med laganmälan är att det aktivt motverkar att dra in nya spelare i hobbyn, för hur många av de som inte spelar rollspel har redan en rollspelsgrupp dom vill åka med?
Jag håller helt med
Jag tror inta att laganmälan är en del i problemet. Problemet är snarare hur lag hanteras. Det skulle kunna finnas stöd för att skapa lag på plats, eller i anmälningssystemet (looking for group?). Jag ser inget problem med att som lagledare värva nya spelare till min grupp om jag har "hål" i minlaguppställning. (tror faktiskt jag värvade din syrra ett Lincon, 2016?) Och har jag ingen att spela med kan jag på det sätter hitta någon, eller välja ett individuellt arrangemang.
På GC brukar väl lag som söker spelare sätta upp lappar i receptionen? Jag har hoppat på flera scenarion den vägen iaf. Det sagt är det ju inte ett optimalt system.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
På GC brukar väl lag som söker spelare sätta upp lappar i receptionen? Jag har hoppat på flera scenarion den vägen iaf. Det sagt är det ju inte ett optimalt system.
Och normala år brukar det gå bra att dyka upp vid starttiden och se om det finns en plats över någonstans. Det brukar arrangören rodda ihop de gånger jag SLat Symbaroum.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Och normala år brukar det gå bra att dyka upp vid starttiden och se om det finns en plats över någonstans. Det brukar arrangören rodda ihop de gånger jag SLat Symbaroum.
Ja, så har jag också gjort någon gång. Men det är det väl inte alla som känner till om de åker på sitt första GC skulle jag gissa.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Nej så är det.
SSF och Fastaval har sådana väldigt tydligt utpekade "kom hit de här klockslagen om du vill spela"-platser. Lösningarna är lite olika men det slutar oftast med att alla eller nästan alla som vill får spela något!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Andra konvent kan, så varför inte GothCon?
I Sverige är väl GothCon överlägset störst? En (potentiell) faktor är ju volym.

Jag tror fortfarande på att arrangörer kan bli väldigt mycket bättre på att hitta spelledare före konventet. Många av de andra problemen (som hur långa pass är) känns i slutänden sekundära, även om det aldrig skadar att ha mer flexibilitet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har varit SL en gång på ett konvent, ett online-konvent. Det gick helt ok - tror jag spelarna tyckte också.

Jag ska säga att tanken på att komma till GothCon eller något, och spelleda för en främmande grupp människor (som känner varandra, eller inte), gör att jag får inte så lite prestationsångest.

Jag skulle känna mig rätt trygg att spelleda typ Svärd och Svartkonst, för en grupp 11-14-åringar, med begränsad erfarenhet (alltså inte så mycket förutfattade meningar om hur det SKA vara).

Tanken på att spelleda 5e, för vuxna människor som följer alla coola youtube-kanaler, gör mig inte sugen.
 
Top