Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Plus att man då verkligen kommer att ge sig in på att man anlitar någon för en tjänst, snarare än att man hjälps åt med något man tycker är roligt. Och det hade knappast hjälpt till att sänka förväntningarna på konventsspelledare.
Problemet är väl att vi samtidigt måste konstatera att det inte är tillräckligt många som tycker det är roligt?

Jag tänker att spelledarincitament är något som kan gå att ta in som ren sponsring och inte behöver kosta konventet några faktiska pengar. Men jag vet inte alls hur konvents ekonomi ser ut, så det kanske är naivt hoppfullt. Gissar att de aktörer som är stora nog att sponsra redan ger spelledare saker - och bara när de spelleder deras spel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Problemet är väl att vi samtidigt måste konstatera att det inte är tillräckligt många som tycker det är roligt?
Här tycker jag samberättarspelen och spel där man generar äventyr funkar bättre, där spelledaren blir en del av kreativiteten, istället för att behöva plugga in saker i förväg för att sedan presentera för spelarna. Just det tycker jag är det som känns som "arbete", inte att spelleda. Själva spelledandet gör mig ingenting; det gör att man får fyra nya vänner, enligt min erfarenhet.

Låt spelledare få göra egna äventyr också. Just att "arrangera" känns så konstigt, egentligen. Dyk upp till ett Mörk Borg-pass med ett egenskrivet äventyr, om du känner för det. Vem säger att spelmakarens/arrangörens äventyr är guld värd? Nu finns det förvisso kvalitetskontroll i äventyren på konvent. Vet äventyr som blivit refucerade för att de inte höll måttet. Å andra sidan har jag också fått uppleva skitäventyr, så kvalitetskontrollen finns väl inte alltid. På samma sätt kan en spelledare paja (eller rädda) ett äventyr.

Det finns också ett problem med spelpassen. En spelledare kan inte alltid vara med på alla pass och måste då ibland spelleda flera olika spel, vilket gör att mängden att plugga in blir märkbart större. Jag förstår att spelpassen finns där av utrymmesskäl men hade hellre sett ett mer dynamiskt flöde. Låt Troubleshooters finnas i alla spelpass, men låt varje spelpass ha ett begränsat antal platser för alla rollspel. Om spelledare 1 är tillgänglig spelpass 1, 2 och 6 så låt den få anmäla sig till Troubleshooters de spelpassen. Sedan får anmälningsystemet (eller en person) sitta och fundera på hur allt ska få plats. Om det inte finns några som vill spela Troubleshooters på pass två, föreslå för spelledaren ett annat spel att spelleda.

Känner just att Indierummet har löst många av de här sakerna. Dropin med spel som folk kan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag vet att jag tjatat om det här en massa under åren men TITTA PÅ HUR FASTAVAL GÖR!

Visst, det kan ibland saknas någon spelledare där också men det spelas en sjuhelsikes massa pass per scenario och i och med att de scenarion som sätts upp dels är hårt kvalitetssäkrade och även bedöms, röstas på och ges priser (de som är bäst iaf) så gnider det stjärnstänket av sig en del på spelledarna och det känns som att en faktiskt är del av något lite större och viktigt liksom. Visst, det kräver en väldig massa av konventet om en ska försöka karbonkopiera Fastavals upplägg som ju är långt mycket mer ambitiöst än något vi har i Sverige men "öka status på rollspelen" är ändå ett bevisat fungerande koncept. Behöver säkert inte gå lika långt som Fastaval men om rollspelen inte kommer ut i rampljuset så är det inte så konstigt att det är svårt att ragga spelledare. Om en kan bygga lite sammanhållning kring rollspelandet så är ära och berömmelse > gift bags och pengar.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Det finns också ett problem med spelpassen. En spelledare kan inte alltid vara med på alla pass och måste då ibland spelleda flera olika spel, vilket gör att mängden att plugga in blir märkbart större. Jag förstår att spelpassen finns där av utrymmesskäl men hade hellre sett ett mer dynamiskt flöde. Låt Troubleshooters finnas i alla spelpass, men låt varje spelpass ha ett begränsat antal platser för alla rollspel. Om spelledare 1 är tillgänglig spelpass 1, 2 och 6 så låt den få anmäla sig till Troubleshooters de spelpassen. Sedan får anmälningsystemet (eller en person) sitta och fundera på hur allt ska få plats. Om det inte finns några som vill spela Troubleshooters på pass två, föreslå för spelledaren ett annat spel att spelleda.
Det här gillar jag, låt spelledarnas tillgänglighet diktera tiderna!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Å andra sidan har jag också fått uppleva skitäventyr, så kvalitetskontrollen finns väl inte alltid. På samma sätt kan en spelledare paja (eller rädda) ett äventyr.
Tycker det är så otroligt svårt att avgöra vad som är bra/dåligt. Om det är spelet, äventyret, spelledaren, gruppen, min egna dagsform, eller bara skoskav och motljus. Rollspel kan som få andra speltyper ge "false positives", särskilt på konvent. Men jag håller klart med om att det finns lite övertro på äventyr överlag.

Men samtidigt är just arrangemangsformen något som lockar mig personligen jättemycket, för det är en möjlighet att sätta upp rättså experimentella saker och ändå hitta spelare för det. Indierummet har faktiskt aldrig tilltalat mig så mycket. Det känns mer som en nisch för sig, på något sätt, som nästan är lite fristående från övriga rollspel. En sorts bubbla i bubblan.

...bedöms, röstas på och ges priser...
Det här skulle göra att jag slutade arrangera saker, faktiskt. Inte till någons stora förlust antagligen, med tanke på hur små arrangemang jag gjort, men som principsak. Jag gillar inte när det blir tävling av det, för det skapar en annan form av motivation. Brukar inte delta i game jams där det delas ut priser heller, för det gör att det slutar vara det kreativa som är motivationen.

Men jag har heller ingen bättre idé för att öka statusen för spelledandet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det här skulle göra att jag slutade arrangera saker, faktiskt. Inte till någons stora förlust antagligen, med tanke på hur små arrangemang jag gjort, men som principsak. Jag gillar inte när det blir tävling av det, för det skapar en annan form av motivation. Brukar inte delta i game jams där det delas ut priser heller, för det gör att det slutar vara det kreativa som är motivationen.

Men jag har heller ingen bättre idé för att öka statusen för spelledandet.
Jag kan absolut hålla med om att tävlandet har rejäla nackdelar också men det finns såklart alternativ! Lite från toppen av huvudet (alla med olika nackdelar såklart :) :
- Streama spelpass på monitorer i fiket och online, intervjua spelare, etc. Eller spela några spelpass på scen med publik (har förstått att sånt är något kidsen konsumerar på youtube?)
- Låt spelarna ge ett omdöme (som spelledaren inte får se då) efter spelpass och kora "Sveriges bästa spelledare" på konventet (okej, det är också lite tävling men kanske på ett bättre sätt?)
- Dela ut speciella och synliga spelledarnamnskyltar, ha ett VIP-"spelledarbord" eller område där bara spelledare får hänga. Finns det $$$ så kanske en liten påse tilltugg till varje spelpass kan delas ut.
- Ge en "approved by konventet"-stämpel på något sätt för de spel som sätts upp (kräver såklart en del arbete i kvalitetssäkring) som får användas i senare marknadsföring.
- Hjälp spelskapare att layouta och korrläsa äventyren så att de är snygga, kanske trycka upp några ex på fint papper och ha på display någonstans där folk rör sig.
- Etc!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Visst, det kan ibland saknas någon spelledare där också men det spelas en sjuhelsikes massa pass per scenario och i och med att de scenarion som sätts upp dels är hårt kvalitetssäkrade
Jag tycker det är sjukt imponerande om någon/några sitter och läser igenom scenarion som de inte tänker spela. Det är knappt att jag kan förstå att ens någon skulle vilja göra det frivilligt år efter år.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Men samtidigt är just arrangemangsformen något som lockar mig personligen jättemycket, för det är en möjlighet att sätta upp rättså experimentella saker och ändå hitta spelare för det. Indierummet har faktiskt aldrig tilltalat mig så mycket.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. All min speltestning senaste åren har varit i Indierummet och det är rätt experimentiella saker vi har spelat där. Alienòr eller mitt egna Imagine, exempelvis. Var även med om ett halvlajv, på Indierummet, där vi gick omkring och skapade upplevelser för varandra medan vi aldrig kommunicerade verbalt och alla lyssnade på samma musikslinga.

Indierummet är mer än Forgespel. Minns när skaparen av senaste Kult dök upp och undrade om han kunde speltesta sitt lir.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
En grej som jag inte tror har nämnts är att det är rätt svårt för oss i periferin av konventsåkarna att veta när och var det är konvent. De som är ”inne i det” vet ungefär vilka konvent som finns, och var och när de är, men det finns inte någonstans en samlad information om detta som uppdateras. Man måste vara ganska målmedveten om man ska hitta information som man kanske inte ens vet existerar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
GCs Passtyranni är helt klart ett problem. I OSH/IR har man flera gånger fått förklara att nej, vi kan inte peka på exakt vilket pass Spelledare X spelledde, för vi arrangerar inte rollspel som absolut måste sträcka sig mellan 10-15, 16-21 eller 22-03. Ibland har de vi pratat med sett ut som frågetecken när vi förklarat att det går att spela rollspel utanför hårt styrda 5-timmarsblock.
Att ha ett passbokningssystem där spelledare själva kan lägga upp sina pass, att låta arrangören välja annan tidsåtgång än 5 timmar (och eventuellt låta spelledaren justera detta +/- X minuter) skulle ju vara toppen. Då skulle till och med vi i hörnan fundera på att faktiskt låta folk förboka oss.

Så ni som arrangerar och behöver spelledare - snacka med konventen om lite mer möjligheter här.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Att ha ett passbokningssystem där spelledare själva kan lägga upp sina pass, att låta arrangören välja annan tidsåtgång än 5 timmar (och eventuellt låta spelledaren justera detta +/- X minuter) skulle ju vara toppen.
Låter som en fullständig mardröm att organisera, med lokaler etc. Gissar också att det skapar stort tryck vissa tider (efter lunch?) och inget tryck andra tider, vilket sannolikt leder till större spelledarbrist snarare än mindre.

Men som alltid - värt ett försök!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. All min speltestning senaste åren har varit i Indierummet och det är rätt experimentiella saker vi har spelat där.
Jag har inga bra anledningar i slutänden. Bara att mitt intryck alltid blivit att indierummet är en separat klick, kombinerat med lite blandade subjektiva upplevelser av den klicken.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Låter som en fullständig mardröm att organisera, med lokaler etc. Gissar också att det skapar stort tryck vissa tider (efter lunch?) och inget tryck andra tider, vilket sannolikt leder till större spelledarbrist snarare än mindre.

Men som alltid - värt ett försök!
det här klarar ju outlook på vilket kontor som helst, varje dag?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Och dubbelbokningar, missar, och att möten går över tiden klarar människorna som kommer till mötena på kontoren!
Allt det du beskriver är (ivf i mina senaste prs upplevelse) 100% männskliga misstag som nuvarande lokalsystem på GC inte heller är helt skyddad från. Men jag tror vi har pratat om det här förr, så jag kan väl bara konstatera att om man inte vill att det ska funka så kommer det inte att funka.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har inga bra anledningar i slutänden. Bara att mitt intryck alltid blivit att indierummet är en separat klick, kombinerat med lite blandade subjektiva upplevelser av den klicken.
Indierummet är absolut en separat grej, lite apart från övriga arrangemang. Men vi försöker att vara så välkomnande vi kan.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Indierummet är absolut en separat grej, lite apart från övriga arrangemang. Men vi försöker att vara så välkomnande vi kan.
Och det gör ni bra tycker jag. Som sporadiskt besökare på LinCons Indierum tycker jag det är ett trevligt koncept som fungerar bra.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag tror inte "lag" är problemet. Snarare är det för bökigt att hantera bokning (åtminstone i LinCons anmälningssystem) för lag. Även som arrangör för en gruppaktivitet borde det vara lättare att hantera grupper än individer. Som SL är jag nöjd med att det kommer ett lag till mitt spelpass, hur det är sammansatt bryr jag mig inte om.

Hur lätt det är att anmäla sig som "SL" i anmälningssystemen vet jag inte. Men som påpekats innan är det viktigaste att man får upp kommunikationen mellan arrangör och SLs. Allt ett konvent kan göra för att underlätta den kommunikationen tro jag är bra. Om det sedan specifika Discord-grupper eller vad det nu är spelar nog mindre roll. Det mesta av detta kräver framförhållning av alla inblandade, vilket brukar vara en bristvara i konventssammang, men det skulle göra saker lite lättare tror jag.
Nej, jag ska väl erkänna att mitt rant inte fokuserar enbart på frågan som föreligger, utan även hela konceptet. Men, jag tror definitivt den ålderdomliga approachen för formen gör det osmidigt att anpassa sig.

Kapar man banden till turneringsspelet blir det mer naturligt att den som arrangerar är den som fixar spelledare, vilket ju var den ursprungliga frågan.
 
Top