Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag antar att risken med fria tolkningar från spelledaren, sett ur ett scenarioskapar- eller spelmakar-perspektiv, är att det är svårt att kvalitetssäkra dem. Det finns väldigt sällan möjlighet att göra någon tydlig "vetting" av spelledare, så i olyckliga fall kan man ju råka få någon som på ett tråkigt vis missrepresenterar det man har ansträngt sig för att skapa.
Fast i så fall kan man ju aldrig publicera sina scenarion alls?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Absolut inte. Jag menade det inte som ett 1:1-förhållande på något vis. Bara att det är ett exempel av flera som jag uppmärksammat som pushar vissa personer in i något auteur-tänk.

och jag säger inte heller att man inte ska erbjuda sådant. Bara att det för vissa kanske snarare skrämmer än hjälper om man inte kommunicerar på rätt sätt.
Aha, det är något jag aldrig ens har tänkt på skulle kunna bli resultatet. Bra att vara medveten om.
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
22
Jag spelledde Fallen Reich för några år sedan och minns att arrangörerna spelade igenom scenariot med oss spelledare innan konventet. Det var till stor hjälp då man både fick en känsla för scenariot och kunde ställa frågor till arrangörerna på samma gång. Sedan skadar det ju inte att det var kul att träffa nytt folk och spela rollspel :)

Mer sånt, framförallt då det kan hjälpa nya konventsspelledare att våga testa på.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag spelledde Fallen Reich för några år sedan och minns att arrangörerna spelade igenom scenariot med oss spelledare innan konventet. Det var till stor hjälp då man både fick en känsla för scenariot och kunde ställa frågor till arrangörerna på samma gång. Sedan skadar det ju inte att det var kul att träffa nytt folk och spela rollspel :)

Mer sånt, framförallt då det kan hjälpa nya konventsspelledare att våga testa på.
Att ha spelat scenariot en gång är så väldigt mycket mer konkret än att bara läsa det. Lite som att hitta vägen när man har varit där tidigare, eller försöka hitta utifrån en skissad karta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag tänker att just konvent har ett element av offentlig uppvisning av vad spelet är för något. Man vill ju helst undvika att någon fritolkar, typ, The Troubleshooters till ett grimdark psykodrama.
Sure, men om jag spelleder ditt Troubleshooters-scenario som är lite torrt och tintin i tibet och inser att gruppen skulle tycka det var roligare med mer fler marsipulamis i så är det ju bättre att vi har roligt än går därifrån och ogillar det.

Men för att bemöta Rickards kritik (även om “tidigt skede” är lite konstigt att beskriva något som pågått länge, diskussionen och problemformuleringen är ju äldre än den här forumtråden):
Kommunicera vettigt med spelledare. Skriv ett scenario som tydligt visar vilka delar som är viktigast för er att de blir ”rätt”, men inse att folk kommer ändra/missa saker ändå så var öppen för det från början.
Ge era spelledare kredd och uppmärksamhet både före och efter konventet. Posta offentliga tack-meddelanden på Facebook. Bjud in dem till en specialgrupp på socmed som får tillgång till lite gratis/preview-material för nästa gång så kanske de inte bara spelleder ett scenario utan återkommer nästa gång. Erbjud dem att speltesta nästa scenario även om de inte är anmälda som SL till det. Be om deras åsikter om hur scenariot funkade efteråt - och inte genom något slags obligatorisk A4-enkät, utan bjud in till dialog.
Bygg ett community.
(Men allt det här har andra redan sagt i den här tråden, ibland med samma, ibland med andra ord.)

Ska ni nödvändigtvis dema ett spel/scenario “rätt” så kanske okända spelledare är fel, och att turnera runt på flera konvent med samma scenario och en mindre grupp dedikerade spelledare bättre? Och då kan man ju fundera på om det inte snarare är ett jobb man anlitar folk för…
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Sure, men om jag spelleder ditt Troubleshooters-scenario som är lite torrt och tintin i tibet och inser att gruppen skulle tycka det var roligare med mer fler marsipulamis i så är det ju bättre att vi har roligt än går därifrån och ogillar det.

Men för att bemöta Rickards kritik (även om “tidigt skede” är lite konstigt att beskriva något som pågått länge, diskussionen och problemformuleringen är ju äldre än den här forumtråden):
Kommunicera vettigt med spelledare. Skriv ett scenario som tydligt visar vilka delar som är viktigast för er att de blir ”rätt”, men inse att folk kommer ändra/missa saker ändå så var öppen för det från början.
Ge era spelledare kredd och uppmärksamhet både före och efter konventet. Posta offentliga tack-meddelanden på Facebook. Bjud in dem till en specialgrupp på socmed som får tillgång till lite gratis/preview-material för nästa gång så kanske de inte bara spelleder ett scenario utan återkommer nästa gång. Erbjud dem att speltesta nästa scenario även om de inte är anmälda som SL till det. Be om deras åsikter om hur scenariot funkade efteråt - och inte genom något slags obligatorisk A4-enkät, utan bjud in till dialog.
Bygg ett community.
(Men allt det här har andra redan sagt i den här tråden, ibland med samma, ibland med andra ord.)

Ska ni nödvändigtvis dema ett spel/scenario “rätt” så kanske okända spelledare är fel, och att turnera runt på flera konvent med samma scenario och en mindre grupp dedikerade spelledare bättre? Och då kan man ju fundera på om det inte snarare är ett jobb man anlitar folk för…
Utöver det kan jag tycka att om målet är att visa upp spelet så är det inte fel att se hur olika spelledare tolkar spelet.
Köpar man det kommer ju ens spelgrupp tolka det själva.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Allt snack om att ha Q&A med arrangören innan och att scenarion ska provspelas först etc är typiskt sådant som får mig att arrangera själv istället för att ”bara” spelleda. det verkar råda någon slags norm om att konventsscenarion ska spelledas ”rätt” enligt vad arrangören tycker som helt kväver min vilja att genomföra det.
Spelledare bör uppmuntras till att göra egna tolkningar, inte läsa scenarion i jakt på den fundamentala sanningen, imo.
Då kommer förhoppningsvis fler våga ställa upp och inte riskera pekas ut som någon som gjorde ”fel” på grund av att man missade någon detalj i den store auteurens mästerverk.
Som spelledare skulle jag uppskatta workshops/q&a just för att mer kunskap om scenariot och spelet ger mig mer att jobba med i min tolkning. Det handlar inte om att splleda rätt utan - tvärtom - att få en större verktygslåda och frigöra mig mer från det skrivna scenariot. Inte minst att kunna diskutera scenariot med andra spelledare som läst det har ju stor potential att inspirera och ge uppslag till bitar av scenariot för vilka man själv inte riktigt kommit på en bra angreppsvinkel.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Och framför allt: Hur exklusivt är det egentligen? Rätt många finns ju väldigt tillgängliga här på forumet om man nöjer sig med online, och offline brukar det väl räcka med att hänga lite i makarrummet på konventet för att stöta på ett helt gäng? =)

Jag vet inte, kanske är jag hemmablind men jag upplever ändå att distansen mellan konsumenter och "artister" inom får hobby är ganska liten…
Du! En gång spelade jag rollspel med Robert Jonsson. För en norrlänning långt från science fiction bokhandlar och Boråskonvent var det episkt!
 

SimpleDungeons

Veteran
Joined
9 Mar 2022
Messages
7
Spännande tråd.
Jag är spelledare. Inte spelat sedan 2010 vilket är sjuk tråkigt förivsso men samtidigt är det självpåtaget.
Personligen spelar jag gärna med randoms. Just nu kör jag en DnD kampanj för ett gäng (förutom en) sedan tidigare okända via discord. Jag raggade upp dem i ett svenskt DnD forum på FB. Vi har superroligt och alla har lärt känna varandra. Inte första gången jag gör ett sådant expriment heller.

Men om jag nu skulle åka och göra det på ett konvent, så hade det faktiskt mer känts som ett jobb. Det skulle kräva förarbete och väl där bär man ändå ansvaret för att spelarna har roligt. Så hade jag velat göra det? Nej, inte utan någon morot. Absolut inte om jag ska betala boende och inträde. Ska jag göra det, kan jag lika gärna glida runt, äta pizza, spela spel, lära känna folk, ha det gött osv.

Hade organisatören däremot betalat mitt boende, resa och släppt in mig utan inträde. Då hade jag fan gjort det för en sådan där Gothcon-kilt som jag sett någon bära.
 

SimpleDungeons

Veteran
Joined
9 Mar 2022
Messages
7
Från konventsarrangörens sida:
  • Gratis entré så länge man kör minst 1 pass per dag (så man har mer tid över för att kolla in resten av konvetet)
  • Ytterligare bonusar för flera pass, kanske gratis lunch eller något.
  • Möjligen mer flexibilitet i när passen hålls.
Från spelskaparens sida:
  • Online-spelsessioner av scenariot med efterföljande genomgång med alla spelledarna i god tid innan eventet så de får prova på det och veta hur det är tänkt att funka.
  • Regelsammanfattning baserat på scenariot och rollpersonerna, så att man i princip inte ens behöver kunna systemet sen innan.
  • "Spelledarpaket" för scenariot som innehåller allt nödvändigt material i printad form, så väl som i elektronisk form, och även saker som pennor, tärningar etc... allt som behövs för att hålla i spelsessionen.
Detta är bara lösa tankar. I synnerhet de punkter jag satt på "spelskaparens" sida beror ju sjukt mycket på vem det är och vad de har för resurser. Det kanske bara är någon som skrivit ett eget scenario till sitt favoritspel, och då kan ju allt ovanstående vara mer än vad som går att fixa.

Annars tycker jag Fria ligan är inne på en bra början med att försöka etablera en styrka med spelledare som inte är baserade kring ett specifikt konvent. Det låter dem bygga upp ett nätvärk så när det väl dyker upp ett arrangemang de vill fokusera på är det lätt för dem att nå ut till sina potentiella spelledare och se vad de kan få ihop.

För nu har jag i och för sig inte fokuserat mycket på GothCon alls eftersom jag inte skulle dit, men jag kan inte påminna mig att jag hört något överhuvudtaget om folk som försökt ragga spelledare.
Berätta mer om det Fria Ligan gör! :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Implicit tänker jag att frågan är hur man lockar spelledare till konvent utan att behöva lägga avsevärt mer pengar på det än vad konventet drar in genom de spelpassen?
 

SimpleDungeons

Veteran
Joined
9 Mar 2022
Messages
7
Implicit tänker jag att frågan är hur man lockar spelledare till konvent utan att behöva lägga avsevärt mer pengar på det än vad konventet drar in genom de spelpassen?
Tror du har helt rätt.
Dock tror jag man kanske får se kostnaden för spelledarna som mjukglassen och korven på Biltema. Den kostar mer än den genererar men drar folk (som spontanhandlar annat) till butiken.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Implicit tänker jag att frågan är hur man lockar spelledare till konvent utan att behöva lägga avsevärt mer pengar på det än vad konventet drar in genom de spelpassen?
Många av de förslag som uppkommit kostar ju inget annat än tid, som väl ändå inte är avlönad för den stora majoriteten av scenariokonstruktörer?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Många av de förslag som uppkommit kostar ju inget annat än tid, som väl ändå inte är avlönad för den stora majoriteten av scenariokonstruktörer?
Absolut. Jag tänker mest att tankarna om att ersätta boende och resor aldrig kommer att vara realistiskt.

Plus att man då verkligen kommer att ge sig in på att man anlitar någon för en tjänst, snarare än att man hjälps åt med något man tycker är roligt. Och det hade knappast hjälpt till att sänka förväntningarna på konventsspelledare.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Absolut. Jag tänker mest att tankarna om att ersätta boende och resor aldrig kommer att vara realistiskt.

Plus att man då verkligen kommer att ge sig in på att man anlitar någon för en tjänst, snarare än att man hjälps åt med något man tycker är roligt. Och det hade knappast hjälpt till att sänka förväntningarna på konventsspelledare.
Nä, det tror jag ju inte heller på. Jag tror det viktigaste är att göra det så lätt som möjligt att spelleda - speciellt för hyfsat gröna spelledare.
 
Top