Hur lång tid tar det att nå lvl 20?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nästa kampanj ska jag köra med träningsreglerna från ADnD.
Det är inget fel på träningsreglerna i ADnD, men det förutsätter nästan att alla går upp i level samtidigt och tränar lika länge..
Att rollpersoner tränar vid olika tillfällen och olika länge resulterar bara i "split the party".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det är inget fel på träningsreglerna i ADnD, men det förutsätter nästan att alla går upp i level samtidigt och tränar lika länge..
Att rollpersoner tränar vid olika tillfällen och olika länge resulterar bara i "split the party".
Jepp, jag är med på det. Men det blir troligen MilestoneXP, så det kommer att funka bra, tänker jag.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Det är inget fel på träningsreglerna i ADnD, men det förutsätter nästan att alla går upp i level samtidigt och tränar lika länge..
Att rollpersoner tränar vid olika tillfällen och olika länge resulterar bara i "split the party".
Håller inte riktigt med. I min kampanj är det extremt ovanligt att mer än 3-4 stycken spelfigurer (av 10 totalt) går upp i rang samtidigt och det fungerar finfint ändå. Saker som de andra spelkaraktärerna ägnat sig åt under tiden är t.ex. dejting, framställandet av magiska skriftrullar, spörsmål till boklärda mm. First edition är gjort för att saker ska ta lång tid. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Håller inte riktigt med. I min kampanj är det extremt ovanligt att mer än 3-4 stycken spelfigurer (av 10 totalt) går upp i rang samtidigt och det fungerar finfint ändå. Saker som de andra spelkaraktärerna ägnat sig åt under tiden är t.ex. dejting, framställandet av magiska skriftrullar, spörsmål till boklärda mm. First edition är gjort för att saker ska ta lång tid. :)
Om jag minns rätt tar träning i ADnD flera veckor och kostar flera tusen guld.
Jag har minne av att det stora problemet inte var tiden det tog att träna, utan att ens få ihop till pengarna det kostade.

I övrigt beror det på hur man spelar.
Rollpersonerna i de kampanjer jag spelat i på sistone är ofta långt hemifrån.
Det betyder att de antingen sover ute i skogen eller på värdshus. Att "åka hem" finns inte på kartan.

Om en rollsperson inte levlar samtidigt som de andra är min erfarenhet att denne INTE kommer att sitta och rulla tummarna i värdshusbaren i fyra veckor.
Har man tur kommer rollpersonen göra som du säger: jaga fruntimmer/karlar, forska i magi, läsa igenom ett bibliotek, gå ut på stan och samla rykten...
Men i de grupper jag spelat är det stor risk att den ensamme rollpersonen samlar ihop ett gäng NPC:er och äventyrar själv.

Sedan är nästa problem att om en person inte levlar samtidigt som de andra och därför gör gör något annat för att vänta in dem - så är nästa problem att de andra måste vänta när denne sedan levlar.

Jag älskar konceptet med träning, men det ger mig så mycket huvudvärk när mina spelare inte vill vänta in varandra att det i praktiken betyder ett permanent "split the party".
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om jag minns rätt tar träning i ADnD flera veckor och kostar flera tusen guld.
Jag har minne av att det stora problemet inte var tiden det tog att träna, utan att ens få ihop till pengarna det kostade.

I övrigt beror det på hur man spelar.
Rollpersonerna i de kampanjer jag spelat i på sistone är ofta långt hemifrån.
Det betyder att de antingen sover ute i skogen eller på värdshus. Att "åka hem" finns inte på kartan.

Om en rollsperson inte levlar samtidigt som de andra är min erfarenhet att denne INTE kommer att sitta och rulla tummarna i värdshusbaren i fyra veckor.
Har man tur kommer rollpersonen göra som du säger: jaga fruntimmer/karlar, forska i magi, läsa igenom ett bibliotek, gå ut på stan och samla rykten...
Men i de grupper jag spelat är det stor risk att den ensamme rollpersonen samlar ihop ett gäng NPC:er och äventyrar själv.

Sedan är nästa problem att om en person inte levlar samtidigt som de andra och därför gör gör något annat för att vänta in dem - så är nästa problem att de andra måste vänta när denne sedan levlar.

Jag älskar konceptet med träning, men det ger mig så mycket huvudvärk när mina spelare inte vill vänta in varandra att det i praktiken betyder ett permanent "split the party".
Säsongsspel är lösningen.
hårda vintrar eller sommrar där skogslivet är omöjligt, alltså går alla hemma då, vare sig de vill eller inte ;)
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Om jag minns rätt tar träning i ADnD flera veckor och kostar flera tusen guld.
Jag har minne av att det stora problemet inte var tiden det tog att träna, utan att ens få ihop till pengarna det kostade.
Haha jaaaapp.

När min spelgrupp hade besegrat eldjättarna i Muspelheim (G3) konkade de hem runt 200 000 guldmynt i skatter. Efter att de betalat av på krediterna som konungen av Cormyr tillhandahållit för att återuppliva stupade kamrater, samt finansierat träningen för alla som skulle gå upp i rang, hade de drygt tre tusen guld kvar att dela på. Nära name level, men hungriga alltjämt!

I övrigt beror det på hur man spelar.
Rollpersonerna i de kampanjer jag spelat i på sistone är ofta långt hemifrån.
Det betyder att de antingen sover ute i skogen eller på värdshus. Att "åka hem" finns inte på kartan.
Ah, då är det ju problemas. AD&D känns tydligt uppbyggt för att man alltid ska kunna återvända till något slags civilisation utan allt för stora vedermödor, just för att t.ex. träning fordrar hyfsat stor köping eller stad för att hitta karaktärer av tillräckligt hög rang för att kunna lära upp äventyrare.

Om en rollsperson inte levlar samtidigt som de andra är min erfarenhet att denne INTE kommer att sitta och rulla tummarna i värdshusbaren i fyra veckor.
Har man tur kommer rollpersonen göra som du säger: jaga fruntimmer/karlar, forska i magi, läsa igenom ett bibliotek, gå ut på stan och samla rykten...
Glöm inte (om man nu kör AD&D) alla de som måste vila i en vecka eftersom de råkat hamna på minus i antal hit points, eller som återupplivats och behöver några dagars konvalecens därvidlag. Det brukar trots allt bli ett gäng trötta äventyrare som behöver vila upp sig efter äventyret.

Men i de grupper jag spelat är det stor risk att den ensamme rollpersonen samlar ihop ett gäng NPC:er och äventyrar själv.
Det närmaste jag varit med om här är att några legat nära gränsen för nästa level och gett sig av på något mindre upptåg (jaga resar i skogen eller så) för att samla in de poäng som fattas, medan en eller ett par stannat kvar i människobyn och tränat. Det har dock inte rört sig om några större strapatser då.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag blir sjukt sugen på att spela AD&D av den här diskussionen …
Nä, såå kul är inte ADnD. :)
Vad man däremot kan göra är att ta B/X-Moldway och lägga till ADnD-saker som races, classes, level training och annat man tycker är kul.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Nä, såå kul är inte ADnD. :)
Vad man däremot kan göra är att ta B/X-Moldway och lägga till ADnD-saker som races, classes, level training och annat man tycker är kul.
Verkar vara mycket onödiga regler, förvisso.

Men vad säger konnässörerna? Är ettan eller tvåan bäst?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Verkar vara mycket onödiga regler, förvisso.

Men vad säger konnässörerna? Är ettan eller tvåan bäst?
2an är bäst för:

-Weapon proficencies systemet är så jävla bra! Det gör Fightern till den coolaste klassen för den första och enda gången i D&D:s historia.

-Kombinationen av kits och klasser skapar great karaktärer.

-Bättre balanserade formler.

-Amazing settings!

-Barden är en vettig klass istället för den där multiklass styggelsen den är i 1ed.

-Alla som spelat Balders Gate 2 kan redan det mesta av systemet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
2an är bäst för:

-Weapon proficencies systemet är så jävla bra! Det gör Fightern till den coolaste klassen för den första och enda gången i D&D:s historia.

-Kombinationen av kits och klasser skapar great karaktärer.

-Bättre balanserade formler.

-Amazing settings!

-Barden är en vettig klass istället för den där multiklass styggelsen den är i 1ed.

-Alla som spelat Balders Gate 2 kan redan det mesta av systemet.
En dag … kanske. Måste bocka BECMI+Caverns of Thracia från min RPG bucket list först.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vad står SKR för?
Stockholm Kartell Rules.
Stockholm Kartell ger ut rollspel
som Mörk Borg och den pågående Kickstartern CY_BORG
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Verkar vara mycket onödiga regler, förvisso.

Men vad säger konnässörerna? Är ettan eller tvåan bäst?
Tvåan är en något mer strömlinjeformad version av ettan. Vissa saker är lättare och (aningen) bättre förklarade, men samtidigt ersätts det härligt vildvuxna och DIY:iga i ettan av mer slätstrukenhet. Ettan är svårare att greppa (om man inte har tillgång till Arild Hööks legendariska översättning av utgåvan), med stora brister inte minst vad gäller dispositionen. Jag tror att man får tänka första AD&D lite som OD&D (det vill säga 1974 års utgåva) plus ett halvt decenniums worth of husregler.

Vid första anblick kan systemet verka svåröverstigligt, men man får också komma ihåg att även om böckerna slår fast ett antal tydliga regler (t.ex. det ofta citerade stycket om nödvändigheten i att noggrant notera hur mycket tid som förflyter, som ju blivit något av en självklarhet bland dagens OSR-spelare) så är det väldigt mycket som är rulings snarare än rules. De ingående beskrivningar som föreligger i 1979 års Dungeon Masters Guide kan tyckas krångliga och onödigt djuplodande, vad gäller exempelvis tillvägagångssätt för hur det går till att avancera i rang, hur processen fungerar för att få boklärda att hitta svaret på ens spörsmål eller hur man gör om man vill rekrytera hantlangare, men jag skulle säga att dessa sidor framförallt anger en approach, ett sätt att tänka, för hur man ska kunna reglera sådana saker.

EDIT: Tvåan är ju också mer anpassat för att inte alienera frikyrkliga föräldrar (det heter inte längre demoner eller djävlar, mycket tydligare fokus på att spelkaraktärerna ska vara Goda Hjältar tm). Den approachen kanske faller vissa i smaken, men ja...
 
Last edited:
Top