Hur kan bestiarier göras mer användbara?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Det finns lärare som kan jättemycket, inte lära ut.
Jo, jag fattar att disputerade historiker inte nödvändigtvis skriver bra rollspel. Men det var mest bara dina formuleringar jag reagerade på. Zonernas Zoologi är inte ”helt värdelös” även om en del i boken, som sagt, förmodligen hade kunnat göras bättre.

När det gäller kombinationer tänker jag också på rent genremässiga hybrider. Exempelvis ett bestiarium som också är ett äventyr. Eller en kampanj. Eller en världsbok. Eller ett lexikon. Eller en samling spionrapporter. Eller en samling tidningsklipp. Eller en brevsamling. Eller en reseberättelse.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Zonernas Zoologi är inte ”helt värdelös” även om en del i boken, som sagt, även i mina ögon hade kunnat göras bättre.
För mig är den värdelös, för den har knappt någonting som jag skulle vilja använda mig av. Jag får mycket mer ut av att norrsken är skapat av nåjder som siar eller hur ska jag beskriva verkligheten när ett dysterträd är i närheten. Sådant ger stämning till ett spelmöte. Jag har inte så mycket till övers att sitta och läsa bra skrivna skönlitterära texter, eftersom det inte har någonting med själva spelmötet att göra. Spelmötet är något jag upplever med andra människor, inte med texten i sig, såvida den inte är skriven på ett sätt att jag kan förmedla den till spelmötet.

Att rödbetor är någonting vanligt att äta i världen, om jag ska slå hål på mitt förra inlägg, är en sådan grej.

Det är också lite därför jag har något emot bilder i rollspel, eftersom jag aldrig visar upp bilderna, utan vill beskriva dem med ord men få bilder illustrerar något är utan istället bara är en cool pose med vapen.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
För mig är den värdelös, för den har knappt någonting som jag skulle vilja använda mig av. Jag får mycket mer ut av att norrsken är skapat av nåjder som siar eller hur ska jag beskriva verkligheten när ett dysterträd är i närheten. Sådant ger stämning till ett spelmöte. Jag har inte så mycket till övers att sitta och läsa bra skrivna skönlitterära texter, eftersom det inte har någonting med själva spelmötet att göra. Spelmötet är något jag upplever med andra människor, inte med texten i sig, såvida den inte är skriven på ett sätt att jag kan förmedla den till spelmötet.

Att rödbetor är någonting vanligt att äta i världen, om jag ska slå hål på mitt förra inlägg, är en sådan grej.

Det är också lite därför jag har något emot bilder i rollspel, eftersom jag aldrig visar upp bilderna, utan vill beskriva dem med ord men få bilder illustrerar något utan istället bara är en cool pose med vapen.
Jo, men det är ju en annan sak… Men nu släpper i alla fall jag det där hur bra eller dåligt just Zonernas Zoologi är. Du säger ju flera andra saker här som jag tycker är intressanta. Exempelvis att bestiarier inte bör vara skönlitteratur därför att den sortens texter inte är direkt användbara i spel. Jag är inte säker på att jag till fullo håller med dig, men jag förstår invändningen. Förmodligen har jag inte så mycket emot skönlitterära inslag så länge de också kompletteras med sådant som verkligen är konkret användbart: plothooks, kartor, handouts etc. Jag har också svårt att bortse ifrån att de varelser man väljer att beskriva indirekt säger något om vilka RP förväntas vara.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Jag är inte säker på att jag till fullo håller med dig, men jag förstår invändningen. Förmodligen har jag inte så mycket emot skönlitterära inslag så länge de också kompletteras med sådant som verkligen är konkret användbart: plothooks, kartor, handouts etc. Jag har också svårt att bortse ifrån att de varelser man väljer att beskriva indirekt säger något om vilka RP förväntas vara.
Ja, det är verkligen tänkvärt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag vill att om jag bläddrat genom reglerna och bara läst rubriker och tittat på illustrationer att jag skulle fått en god uppfattning om spelet, spelets fokus och vad reglerna mest tar upp …
Kan nog tycka detsamma om ett bestiarium. Skulle vara intressant att se vad någon skulle kunna åstadkomma utan text men med beskrivande (användbara) bilder och ikoner.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Kan nog tycka detsamma om ett bestiarium. Skulle vara intressant att se vad någon skulle kunna åstadkomma utan text men med beskrivande (användbara) bilder och ikoner.
Så vilka skulle du vilja se för varje varelse i ett bestiarium? Det kan ju variera en del mellan olika genrer, men välj någon du gillar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Så vilka skulle du vilja se för varje varelse i ett bestiarium? Det kan ju variera en del mellan olika genrer, men välj någon du gillar.
Finns ju massor med sätt att tackla detta, beror lite på vad man vill ha. Men här två förslag:

1) Anatomisk skissbok över fantastiska varelser och monster. Pälsteckningar. Ögonformer. Fotspår. Spillning. Bohålor. Och andra lämningar.

2) Lösryckta fantomteckningar, marginalteckningar, altarmönster, hällristningar samlade under olika kategorier… som kanske kan användas som handouts.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Något som slog mig är att jag vill nog att bestiariet ska vara en levande del under spelmötet, vilket andra redan lyft i tråden. Men det jag menar är att bestiariet typ finns i en ringpärm där bilder, skisser, dagboks noteringar kan delas ut till spelarna under spelmötet så de får sitta och klura med utdragen som pusselbitar till något större. Behöver inte ens vara ett komplett bestiarium utan något som skapas med äventyr som släpps till det specifika rollspelet och där det även kan tjäna som modeltext för spelgruppen när de själva ska skriva om de bestar de möter i spelvärlden.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
@Quadrante och @Sömniga Isaac precis sånt! Det går verkligen att göra helt nya grejer med bestiarier!

@Sömniga Isaac, ditt uppslag är ju faktiskt nästan ett rollspel i sig. Väldigt coolt! Man kan fundera över hur handouts och spelmekanik kan hänga ihop. Just bestiarier öppnar ju upp för nya möjligheter att hantera information. Uppslaget skulle förmodligen funka i exempelvis ett Lovecraft-spel.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jo, men det är ju en annan sak… Men nu släpper i alla fall jag det där hur bra eller dåligt just Zonernas Zoologi är. Du säger ju flera andra saker här som jag tycker är intressanta. Exempelvis att bestiarier inte bör vara skönlitteratur därför att den sortens texter inte är direkt användbara i spel. Jag är inte säker på att jag till fullo håller med dig, men jag förstår invändningen. Förmodligen har jag inte så mycket emot skönlitterära inslag så länge de också kompletteras med sådant som verkligen är konkret användbart: plothooks, kartor, handouts etc. Jag har också svårt att bortse ifrån att de varelser man väljer att beskriva indirekt säger något om vilka RP förväntas vara.
PS. Marklunds Skördedrottningen är en utmärkt roman, så att det rör sig om någon som vill mrn inte kan tycker jag vi kan slå hål på.

Återigen, fullt medveten om att det inte är du som driver denna linje. Men det jag vill få fram är att skönlitterära kvaliteter alltid är av godo oavsett vad du ska skriva. Ett bestiarium som inte är välskrivet kommer jag aldrig ens läsa.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om vi bortser från om man uppskattar välskriven text så gissar jag att den springande punkten är att man inte läser rollspelssupplement. Utan refererar till, plockar brottstycken ur.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
PS. Marklunds Skördedrottningen är en utmärkt roman, så att det rör sig om någon som vill mrn inte kan tycker jag vi kan slå hål på.

Återigen, fullt medveten om att det inte är du som driver denna linje. Men det jag vill få fram är att skönlitterära kvaliteter alltid är av godo oavsett vad du ska skriva. Ett bestiarium som inte är välskrivet kommer jag aldrig ens läsa.
Jag tycker också att bestiarier (och egentligen alla rollspelstexter) behöver vara välskrivna. Vad jag dock funderar på är de komponenter i just bestiarier som inte är så litterära - stats, kartor och kanske även plothooks och vissa typer av handouts. En text kan vara välskriven utan att vara särskilt litterär i stilen!

Edit: Jag vet att i princip allt som ingår i rollspel kan uppfattas som skönlitteratur och/eller konst. Men det är nog en diskussion för en annan tråd…
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Om vi bortser från om man uppskattar välskriven text så gissar jag att den springande punkten är att man inte läser rollspelssupplement. Utan refererar till, blockar brottstycken ur.
Ja, det handlar ju också om motsättningen mellan litterär (beskrivande) och spelig (instruerande) stil. Jag tror att jag vill ha både och, men tänker att det litterära inte måste handla om målande beskrivningar berättade av en påtaglig fiktiv karaktär. Det kan lika gärna vara anonyma labbrapporter eller en samling klipp från olika dagstidningar. Den typen av dokument är särskilt praktiska när man sitter vid ett spelbord. Jag gillar tanken på ett bestiarium som något som man delar ut i form av kuvert, dokument, bilder eller ljud… Det blir något mer än ”bara” en illustrerad bok.

Edit: Det slog mig just att kartotek är en möjlig form för ett bestiarium. Finns det något sådant redan?
 
Last edited:
Top