Bilder som ersättning för ord

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
  • Hjälper mig förstå vilken tonalitet spelskaparen vill ha för spelet (mörka realistiska bilder säger något helt annat än ljusa serietidnings-bilder)
  • Jag kan se hur saker ser ut. Blir lättare att ta till mig platsbeskrivningar med tillhörande bild, exempelvis.
  • Jag kan beskriva hur en SLP ser ut, utan att läsa innantill.
  • /.../
  • Eftersom en bild "säger mer än 1000 ord" kan mängden text reduceras
Rollspel är verbalt och om man inte visar bilderna för spelarna så hjälper bilder ingenting till hur man ska beskriva. Mina favoritexempel på dålig hantering av bilder är 7th Sea och svenska Coriolis och Gemini där man får noll hjälp att beskriva de coola bilderna eller ens få till den stämningen som de för upp. Här är det, för mig, snarare att bilderna ersätter texten vilket är rätt kasst i ett verbalt spel.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Rollspel är verbalt och om man inte visar bilderna för spelarna så hjälper bilder ingenting till hur man ska beskriva. Mina favoritexempel på dålig hantering av bilder är 7th Sea och svenska Coriolis och Gemini där man får noll hjälp att beskriva de coola bildern eller ens få till den stämningen som de för upp. Här är det, för mig, snarare att bilderna ersätter texten vilket är rätt kasst i ett verbalt spel.
Titta på bilden och använd dina egna ord för att beskriva vad du ser. Det är så enkelt :D
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Varför inte bara visa bilderna istället? Det är ju det de är till för. Att se bilder från ett spel ger mig enormt mycket inlevelse och gör det lättare att visualisera saker och leva mig in i världen.
Från trådstarten:
  • Hjälper mig förstå vilken tonalitet spelskaparen vill ha för spelet (mörka realistiska bilder säger något helt annat än ljusa serietidnings-bilder)
  • Jag kan se hur saker ser ut. Blir lättare att ta till mig platsbeskrivningar med tillhörande bild, exempelvis.
  • Jag kan beskriva hur en SLP ser ut, utan att läsa innantill.
  • Eftersom en bild "säger mer än 1000 ord" kan mängden text reduceras
Första och sista punkten stämmer inte, enligt mig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Nej, inte för den typen av bilder. Var så god. Försök själv.





Förutsatt att spelarna redan är införstådda med estetiken i Coriolis (dom har, förmodar jag, sett en massa bilder när de skapade sina rollpersoner osv) så räcker det väl med att säga "en kvinna med en lång svart klänning, en huva och mörka goggles som täcker hennes ögon". Om hennes väska är särskilt relevant för situationen hade jag nämnt den också, inte annars. Och som @Paal skriver kan jag ju välja att visa bilderna också.
Tycker du att Coriolis hade varit ett bättre spel helt utan bilder? Eller är det bara att du tycker att de bilderna de har använt är dåliga och/eller inte passar till spelet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tycker du att Coriolis hade varit ett bättre spel helt utan bilder? Eller är det bara att du tycker att de bilderna de har använt är dåliga och/eller inte passar till spelet?
Jag tycker de tre spelen är skitdåliga på att beskriva hur man ska använda bilderna. Det är någon sorts matrix-skjutande i ett hisnande djup, men inget i boken förstärker detta. Det finns ord för att beskriva kläder, men det kräver att alla deltagare förstår detta (om man inte "mutantar "det genom att alltid beskriva "lång släpande tzaghaa") och man får ingen vägledning i hur man ska beskriva det.

Jag saknar bildtexter - de behöver inte ens beskriva bilden utan stämningen, som exempelvis en bild på två kaniner i en eldstrid med tillhörande text "rubbitar på semester".

Det är nästintill omöjligt för mig att finna ord att beskriva bilderna, för de spelen ersätter orden med bilder. Tänk dig exempelvis att spela ett surrealistiskt spel utan att få någon som helst hjälp med hur man ska få fram den surrealistiska känslan. Det är istället bara lite bilder.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tycker de tre spelen är skitdåliga på att beskriva hur man ska använda bilderna. Det är någon sorts matrix-skjutande i ett hisnande djup, men inget i boken förstärker detta. Det finns ord för att beskriva kläder, men det kräver att alla deltagare förstår detta (om man inte "mutantar "det genom att alltid beskriva "lång släpande tzaghaa") och man får ingen vägledning i hur man ska beskriva det.

Jag saknar bildtexter - de behöver inte ens beskriva bilden utan stämningen, som exempelvis en bild på två kaniner i en eldstrid med tillhörande text "rubbitar på semester".

Det är nästintill omöjligt för mig att finna ord att beskriva bilderna, för de spelen ersätter orden med bilder. Tänk dig exempelvis att spela ett surrealistiskt spel utan att få någon som helst hjälp med hur man ska få fram den surrealistiska känslan. Det är istället bara lite bilder.
Är inte problemet med just de här bilderna att de är så generiska och opersonliga? De säger nästan ingenting alls om världen. Personerna känns opersonliga och rymdstriden skulle kunna komma från nästan vilket sci fi-spel som helst. Coriolis har genomgående den bildstilen. Tekniskt snyggt gjort, men opersonligt. Symptomatiskt nog minns jag inte heller en enda SLP från Coriolis.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Från trådstarten:
  • Hjälper mig förstå vilken tonalitet spelskaparen vill ha för spelet (mörka realistiska bilder säger något helt annat än ljusa serietidnings-bilder)
  • Jag kan se hur saker ser ut. Blir lättare att ta till mig platsbeskrivningar med tillhörande bild, exempelvis.
  • Jag kan beskriva hur en SLP ser ut, utan att läsa innantill.
  • Eftersom en bild "säger mer än 1000 ord" kan mängden text reduceras
Första och sista punkten stämmer inte, enligt mig.
Okej, jag håller inte med, eller rättare sagt förstår inte hur punkt ett och fyra inte kan hjälpa dig. Men sen är jag nog väldigt visuellt inriktad överlag.

Men jag förstår inte heller varför bilderna måste beskrivas i text. De utgör en egen beskrivning av spelet, i visuell form. Jag tycker inte att text och bilder i Coriolis motsäger varandra, de kompletterar varandra, de utgör en helhet. Så mitt svar är fortfarande att visa bilder för spelarna, ofta kan man visa en bild som ger samma stämning som man är ute efter och ge verbala modifikationer av den för att göra den mer anpassad för situationen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Okej, jag håller inte med, eller rättare sagt förstår inte hur punkt ett och fyra inte kan hjälpa dig. Men sen är jag nog väldigt visuellt inriktad överlag.
Jag är också väldigt visuellt inriktad och jag kan sitta och improvisera fram beskrivningar ur ingenting i någon timme.

Jag vill ha ett spel som påverkar hur jag beskriver och tänker. Bilder hjälper inte mig i detta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tycker det saknas ett viktigt ord; rätt bild säger mer än 1000 ord.

Om vi tar bilderna från Coriolis, då vi har dem i tråden. Jag finner dem förvisso estetiskt tilltalande, och det tycker jag är en poäng i sig. Men det är en väldigt subjektiv poäng. Den enda egentliga användningen jag ser med dem är att visa upp dem för spelarna som exempel på hur folk ser ut i tredje horizonten. Även för det syftet tycker jag det är väldigt begränsade i sin användning, för det är bara två individer man ser i någon särskild detalj. Stridsbilden (även om jag återigen tycker den är riktigt snygg) är för svårt att få några detaljer ur, annat än vid en noggran granskning med lupp. Möjligen ger den en känsla för miljön, men återigen tycker jag den är för otydlig för att verkligen erbjuda något av värde där.

För mig hade det varit mycket mer användbart om man istället för dessa tre bilder gjort _en_ bild med mer detaljer i. Låt oss behålla stridsbilden som exempel. Vi skiftar ljussättning och kontrast så vi faktiskt ser kombatanterna mer i detalj. Då skulle vi kunna använda den för att visa upp tre distinka klädstilar, vi hade kunnat visa upp hur vi tänker oss att säkerhetsdrönare (eller vad det nu är de slåss emot) ser ut, och om vi lagt lite mer fokus på omgivningen hade vi kunnat vissa upp ett bra exempel på arkitekturen också.

Om vi dessutom lägger till en kort bildtext (för den absolut starkaste formen är bild+text, i min mening) så hade vi kunnat ge lite konnext: "Tre smugglare överraskade av säkerhetsrobot i spiran". Vi vet då att personerna vi ser är tre exempel på smugglare, vi vet hur säkerhetsrobotar ser ut, vi vet hur spiran ser ut. Beroende på detaljnivå hade vi även kunnat få lite exempel på olika vapen...

För mig känns de här tre bilderna vi har som exempel som att någon har läst och spelat spelet, blivit inspirerad, och ritat en bunt (återigen; enligt mig skitsnygga) bilder baserat på den inspirationen.

Jag tycker i och för sig att det finns en plats för sånt också! Men det jag saknar i de flesta rollspel är spelskapare som satt sig ner och funderat över dels "vad är syftet med den här bilden?" men också "hur maximerar jag användandet av den här bilden"?

En av mina favoritkonceptbilder är marknadsplatser. Det är ett bra sätt att visa upp flera olika klädstilar, olika samhällsklasser, olika yrken. Plus saker som arkitektur, om det finns stadsvakter, vanliga djur etc. Har vi äventyrare med på bilden ser vi till och med om det är tänkt att man får släpa runt vapen inne staden hur som helst... Man kan få massor av info ur en (förvisso rätt dyr) bild.

Men det behöver vara rätt bild =)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag är också väldigt visuellt inriktad och jag kan sitta och improvisera fram beskrivningar ur ingenting i någon timme.

Jag vill ha ett spel som påverkar hur jag beskriver och tänker. Bilder hjälper inte mig i detta.
Ah, då förstår jag bättre. Du saknar bra beskrivande texter, eller exempel på hur man ska beskriva saker? Det kan jag hålla med om i Coriolis. Men i mitt fall blir jag fortfarande hjälpt av bilderna, antar att vi fungerar olika på den punkten.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag tycker det saknas ett viktigt ord; rätt bild säger mer än 1000 ord.

Om vi tar bilderna från Coriolis, då vi har dem i tråden. Jag finner dem förvisso estetiskt tilltalande, och det tycker jag är en poäng i sig. Men det är en väldigt subjektiv poäng. Den enda egentliga användningen jag ser med dem är att visa upp dem för spelarna som exempel på hur folk ser ut i tredje horizonten. Även för det syftet tycker jag det är väldigt begränsade i sin användning, för det är bara två individer man ser i någon särskild detalj. Stridsbilden (även om jag återigen tycker den är riktigt snygg) är för svårt att få några detaljer ur, annat än vid en noggran granskning med lupp. Möjligen ger den en känsla för miljön, men återigen tycker jag den är för otydlig för att verkligen erbjuda något av värde där.

För mig hade det varit mycket mer användbart om man istället för dessa tre bilder gjort _en_ bild med mer detaljer i. Låt oss behålla stridsbilden som exempel. Vi skiftar ljussättning och kontrast så vi faktiskt ser kombatanterna mer i detalj. Då skulle vi kunna använda den för att visa upp tre distinka klädstilar, vi hade kunnat visa upp hur vi tänker oss att säkerhetsdrönare (eller vad det nu är de slåss emot) ser ut, och om vi lagt lite mer fokus på omgivningen hade vi kunnat vissa upp ett bra exempel på arkitekturen också.

Om vi dessutom lägger till en kort bildtext (för den absolut starkaste formen är bild+text, i min mening) så hade vi kunnat ge lite konnext: "Tre smugglare överraskade av säkerhetsrobot i spiran". Vi vet då att personerna vi ser är tre exempel på smugglare, vi vet hur säkerhetsrobotar ser ut, vi vet hur spiran ser ut. Beroende på detaljnivå hade vi även kunnat få lite exempel på olika vapen...

För mig känns de här tre bilderna vi har som exempel som att någon har läst och spelat spelet, blivit inspirerad, och ritat en bunt (återigen; enligt mig skitsnygga) bilder baserat på den inspirationen.

Jag tycker i och för sig att det finns en plats för sånt också! Men det jag saknar i de flesta rollspel är spelskapare som satt sig ner och funderat över dels "vad är syftet med den här bilden?" men också "hur maximerar jag användandet av den här bilden"?

En av mina favoritkonceptbilder är marknadsplatser. Det är ett bra sätt att visa upp flera olika klädstilar, olika samhällsklasser, olika yrken. Plus saker som arkitektur, om det finns stadsvakter, vanliga djur etc. Har vi äventyrare med på bilden ser vi till och med om det är tänkt att man får släpa runt vapen inne staden hur som helst... Man kan få massor av info ur en (förvisso rätt dyr) bild.

Men det behöver vara rätt bild =)
Om jag inte minns fel så tror jag att Järnringen (som ju är orginalskaparna till merparten i Coriolis) ofta jobbade så att de tog fram texter och bilder samtidigt och lät dem inspirera och påverka varandra. jag tror alltså att det ofta inte varit frågan om beställningar av bilder för specifika saker utan att de växt fram organiskt, vilket ju stämmer med ditt intryck av dem (detta är nog inte sant för de bilder som tillkom i Fria Ligans utgåva). Med det sagt så hade det varit tydligare med bildtexter som klargjorde mer. jag minns dock inte på rak arm om bildtexter var vanligare i Järnringens version?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag tycker det saknas ett viktigt ord; rätt bild säger mer än 1000 ord.
Ja, jag håller med i stort i vad du skriver och det är mer jag som drar upp petitesser. Det jag dessutom tog bort ur ursprungscitatet, om navigering och förståelse, är två jättebra exempel på varför man ens ska ha bilder i böcker.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Om jag inte minns fel så tror jag att Järnringen (som ju är orginalskaparna till merparten i Coriolis) ofta jobbade så att de tog fram texter och bilder samtidigt och lät dem inspirera och påverka varandra. jag tror alltså att det ofta inte varit frågan om beställningar av bilder för specifika saker utan att de växt fram organiskt, vilket ju stämmer med ditt intryck av dem (detta är nog inte sant för de bilder som tillkom i Fria Ligans utgåva). Med det sagt så hade det varit tydligare med bildtexter som klargjorde mer. jag minns dock inte på rak arm om bildtexter var vanligare i Järnringens version?
Jag har frilansat en del för Järnringen och skrev en del material (typ 50 sidor?) till MUA. Bilderna dök inte upp förrän efter det att texterna var skrivna. Det fanns vad jag minns ingen möjlighet att ändra i texten. Den organiska process du beskriver hade varit önskvärd, men den förekom inte när jag skrev för dem. Hur det såg ut i deras andra projekt vet jag dock inte. Jag skrev exempelvis aldrig något till Coriolis och Symbaroum har jag aldrig varit i närheten av.

Bildtexter var dock vanliga i MUA. Vad jag minns skrevs sådana till de flesta eller möjligen alla illustrationer till det spelet. Det blev ofta kul. Texterna gjorde nästan alltid de redan snygga bilderna bättre och mer begripliga.
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag har frilansat en del för Järnringen och skrev en del material till MUA. Bilderna dök inte upp förrän efter det att texterna var skrivna. Det fanns ingen möjlighet att ändra i texten. Den organiska process du beskriver hade varit önskvärd, men den förekom inte när jag skrev för dem. Hur det såg ut i alla deras projekt vet jag dock inte. Jag skrev aldrig något till Coriolis.

Bildtexter var dock vanliga i MUA. Vad jag minns skrevs sådana till de flesta eller möjligen alla illustrationer till det spelet. Det blev ofta kul. Texterna gjorde ofta de redan snygga bilderna bättre och mer begripliga.
Tänkte specifikt på Coriolis och Symbaroum angående bilderna, men jag kanske minns fel. Sorry, glömde bort MUA för en sekund...*skäms*.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Vad många nog inte (?) tänker på är det ganska omfattande arbete som krävs för att få till bra bildmanus - alltså de texter som skribenten eller redaktören ger illustratören. Det är inte bara ”lite inspiration”, utan rätt mycket skrivande om det är en större produkt med många bilder. Att hitta på några bra bildidéer kan många göra, men att klämma ur sig många bra och varierade bildmanus är svårare, särskilt när man samtidigt befinner sig i en längre skrivprocess. Bildmanusen är själva verket en viktig och, tror jag, ofta förbisedd del av världsbyggandet.

För att nu knyta hyfsat an till trådens ämne: det är ganska många ord bakom de bilder som ska säga mer än tusen ord...
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Apropå bildtexter som stöd till bilderna så finns nog de allra märkligaste bildtexterna i den gamla Mutant-modulen Techno 2090.. Skrevs texterna efter en blöt aw eller vad hände???6DE60D29-F75A-4EB8-AA9E-F738D77139F3.jpegCB4353B5-7793-4565-934F-2DE7B7A63532.jpeg4D051840-73A4-4E4B-81CE-86CF6C5C20FA.jpegA999A742-5140-49A6-935D-AF2404439403.jpeg5D48F9C0-6FC7-473B-9EFD-391155BF2060.jpeg
 
Top