Några tips jag upptäckt vid bildgenerering:
* Den är ganska kass på att göra återkommande personer. Använder man en någotsånär detaljerad prompt, så tenderar den också att leverera någotsånär lika personer, så att ha en bestående beskrivning för personerna hjälper. Jag har en lista med beskrivningarna, som jag bara klipper in personerna från, och sedan promptar jag med namnen.
* Att ha återkommande visuella attribut på personerna hjälper mycket. Lite som ett stående epitet. En person från ett keltiskt inspirerat land bär en mantel som hålls ihop med ett spänne dekorerat med ett smycke i form av en keltisk knut. Påkostade kläder, rund kropp och ett stort leende. Arabiskt inspirerade ökenkläder. Osv. Även om ansiktet blir lite varierat mellan bilderna, så hjälper sådana saker att förankra bilden som föreställande en specifik karaktär. Man lurar hjärnan.
* Den kan vara väldigt kinkig med innehåll, speciellt om kvinnor är inblandade. En scen som innehåller våld eller nakenhet med med män kan underkännas med kvinnor i bilden. Det är lite irriterande, eftersom våra bilder ofta innehåller våld, och jag vill ha kvinnliga karaktärer representerade. Det går att kringgå:
** Skriv inte att någon är naken, barbröstad eller liknande. Skriv istället vad de har på sig, och nämn inte vad som saknas. Man kan också skriva saker i stil med "only wearing a loincloth".
** Plocka med namnet på en känd, klassisk konstnär. "In the style of Caravaggio/Gerome/whatever" ger mycket större svängrum.
** Undvik the vanliga orden. Försök hitta synonymer. I stället för "blood", använd "red spray" eller "dripping from the wound" och liknande.
** Gödsla med "snälla ord". Jag misstänker att den har något slags poängräkning, där "elaka" ord ger minus och "snälla ord" ger pluspoäng. Tex när jag gjorde ett par fairies som dansade på en svamp, så så fort jag tog med ord som "dancing innocently without rules or form for the joy of it" så började den helt plötsligt leverera full frontal nudity.
** Antyd aldrig tvång eller kannibalism och sånt. Det ställde till en scen för mig, och jag fick ta till långa omskrivningar för att placera en bunden person på ett bankettbord.
** Felstava. För-genereringsfiltret verkar luras av det, men genereringen som sådan förstår ändå. Den gör en efterscan också, men den är inte speciellt tillförlitlig.
Nu låter det som om jag gör porr, men det är inte fallet. Jag vill bara göra karaktärer och situationer rättvisa.
Exempel (som också visar hur attribut kan skapa karaktärsigenkänning, även om ansikter varierar lite): En catling, en djungelvarelse (människa/cat-hybrid) som inte vet vad blyghet är, och som can beskrivas som "scary sexy", kommer inte att ta på sig en BH, det skulle vara mot hela konceptet. Liksom, hennes civilisationsnivå är att äta upp råa hjärtan från fiender. BH kommer lite högre på civilisationstrappan.
The Blue Marlin had anchored in a quiet harbor town, the kind where the loudest sound after sunset was the creak of mooring ropes. Most of the crew slept. A few dice games murmured on deck. The night felt still.
Then the smell hit the ship: coppery, fresh, sharp enough to make sailors look up from their mugs.
A shadow hopped lightly over the railing. Bare feet, slick with drying blood, touched the deck. A moment later Ileena emerged into the lantern glow, her skin painted in stripes of midnight blue and charcoal black. Her tail twitched with lazy satisfaction. She held a burlap sack in one hand. It dripped.
Caelin, who had been inspecting ropes, froze. “Tell me that is fish.”
Ileena blinked at her, then peered into the bag. “No fish.” She reached inside and withdrew a human heart, still warm. She bit into it with neat, dainty teeth. “Soft. This one died afraid. Fear drained it. I will gain little.”
Several sailors gagged. One ran to the railing and emptied his stomach.
“You were supposed to stay on the ship,” Caelin hissed.
“I was bored,” Ileena replied cheerfully. She plopped the half-eaten heart back into the sack with a wet thump. “The men in the camp were not using their lives anymore.”
Scarnax appeared, jaw tight, but not surprised. “What camp.”
“Bad men,” Ileena said, licking her fingers clean. “Four tents. Twelve men. Smelled of slaves and old blood. They watched the harbor. I watched them back.” She shrugged, letting the cloak she’d abandoned earlier slide from one shoulder. “They were planning to raid the ship. I did not like that.”
Nasheem pinched the bridge of his nose. “You killed twelve armed men alone.”
“Yes,” she said, confused by the question. “They were loud.”
Pelonias, who had seen stranger things in silence, gestured to the dripping sack. “What are those for.”
Ileena tilted her head. “Gifts.”
Silence.
“For you,” she added, as if that clarified everything. “Proof the camp will not trouble us.”
Junia scrambled onto the deck, wide-eyed. “Are you hurt?”
Ileena blinked again, genuinely touched. “No. It's their blood.”
Junia exhaled in relief.
A breeze rolled over the deck. Ileena stretched like a cat waking from a nap, muscles rippling under painted skin. “I will bathe now. The blood dries itchy.” She padded toward the rail, pausing only to nuzzle her cheek against Scarnax’s shoulder in an affectionate, utterly inappropriate gesture that left the captain stiff as a carved post.
Her tail brushed Pelonias’s leg as she passed. He didn’t breathe again for several seconds.
She dropped her loincloth on the deck and slipped over the side with a barely audible splash and vanished into the dark water.
Behind her, the deck remained very, very quiet.
Pelonias finally spoke, voice carefully neutral, “We should... dispose of those.”
Caelin nodded weakly. “Aye. Before someone asks questions.”
No one moved for a moment.
Then Mbaru sighed, muttered something about “tiny woman, giant mess,” and picked up the dripping sack with two fingers, carrying it away like an offended god.
The crew exchanged glances.
Having Ileena aboard meant danger. Chaos. Strange gifts.
But also one comforting truth:
If something stalked the Blue Marlin in the night... She would stalk it first.