Hur jag jobbar med AI i mitt skapande

Det är hur mitt AI-användande förändrats mest.
I början kände jag någon slags krav att alltid avsluta varje "prompt" med en fråga.
Nu svarar jag ganska ofta bara med mina spontanta tankar och ser vad som händer.

Det här med att AI inte vet skillnaden på rätt och fel... så är det ju.
Men det handlar också om att anpassa sina frågor. Utan AI sitter jag ofta och söker med en vanlig sökmotor och hamnar i massa trådar som kan vara 10 år gamla, där människor är otrevliga, inte svarar på frågor, och bara i allmänhet har fel. Så är det ofta. Då är det inte nödvändigtvis sämre att bara fråga en AI. Den kanske inte heller har rätt, men det hade inte alla de där trådarna heller, och kanske inte jag heller efter att jag läst alla trådarna.

Jag har då och då lite slö-konversationer med AI utan något uttalat syfte, och så plötsligt så säger den något jag inte tänkt på, som visar sig vara väldigt användbart. Den är inget uppslagsverk där behöver veta exakt vilket sökord eller vilken artikel man är ute efter. Den är mer allmänbildad och galen.
En sak jag ofta observerat när jag promptar är att svaren blir bättre om jag ställer frågan öppen än om jag leder frågan. Skriver jag t.ex. "Visst är X ett bättre alternativ än Y" så blir svaret nästan alltid X, men skriver jag "Är X eller Y bäst" så blir svaret inte färgat av frågeställningen. Det kanske är en självklarhet, men något jag själv behöver tänka på när jag promptar så ChatGPT inte lyssnar in min åsikt och utgår från den.

En sak jag ofta observerat när jag promptar är att svaren blir bättre om jag ställer frågan öppen än om jag leder frågan. Skriver jag t.ex. "Visst är X ett bättre alternativ än Y" så blir svaret nästan alltid X, men skriver jag "Är X eller Y bäst" så blir svaret inte färgat av frågeställningen. Det kanske är en självklarhet, men något jag själv behöver tänka på när jag promptar så ChatGPT inte lyssnar in min åsikt och utgår från den.
Absolut. AI:n är lismande och sykofantisk, så ge den inte ledtrådar om vad den ”borde” tycka.

Back