Hur jag jobbar med AI i mitt skapande

Troberg

Sinister eater
Först och främst: Det här handlar om arbetsflöde, tool chain och sånt. Om AI är bra eller inte kan ni ta någon annanstans. Här är den ett verktyg och en samarbetspartner, och det är vinkeln vi diskuterar utifrån.

Workflow

Jag använder AI som en team-partner, inte helt olika hur man skulle arbetat med en människa. Jag bollar fram och tillbaka i en kreativ process, där både jag och AIn tillför saker.

Skriva

Två vägar:

Jag som redaktör: I de flesta fall så börjar jag med en idé. Jag har tex en tanke om ett land. Jag beskriver det för AIn, en prompt som ofta är typ hälften så lång som den slutliga texten. AIn ger mig en text på det som är fylligare, bättre språk, och utfylld med detaljer. Jag kollar om den är i huvudsak rätt, annars förklarar jag min vision tydligare och låter AIn justera. Sedan gör jag en manuell puts, och låter AIn göra en sista korrläsning/helhetsbedömning, mest som en second opinion. Ofta bollar vi flera vändor på det sättet.

AI som redaktör: Jag har en ganska klar bild av vad jag vill åstadkomma, och skriver texten själv. Jag ber AIn kritisera, och, om synpunkterna är vettiga, justerar. Sedan bollar jag fram och tillbaka tills jag är nöjd.

Oavsett metod så händer det att jag delar in det i flera delar, jag kan tex hantera religion som en separat sektion, skrivningsmässigt. Detta för att AIn tenderar att tappa detaljer om det blir för långt.

När grundtexten är klar, så upprepar jag samma procedur för flavor texts. Ibland ber jag AIn föreslå stories för flavor texts, men det är sällan jag använder dem rakt av, men modifierade kan de funka fint. Sedan adventurehooks och hemligheter, samma koncept.

Oavsett metod, så tar det mig kanske 4 timmar att göra texten för ett land eller en ras. Ibland mer, ibland mindre, men därikring. Allt detta hänger dock på att jag redan har anteckningar och en ganska klar bild i huvudet av vad jag vill åstadkomma, något som tagit mig åratal att bygga upp.

Bilder

AI rakt av. Seriöst, jag skulle inte kunna rita en streckgubbe, och jag tänker inte sälja spelet, så jag tänker inte betala någon för att göra bilder. Alternativet här är inte "bilder ritade av biologisk organism", det är "inga bilder".

Här krävs det en annan sorts fingertoppskänsla. Ibland känns det som att vara art director för ett team som medvetet försöker missförstå. Vissa saker vet man att den har problem med att fatta, och då behöver man hitta andra sätt att beskriva det. Eftersom Heroica är ett spel med våldsamheter och sånt, så är det vissa saker man får lura AIn för att få den att gå med på (jag skulle kunna skriva en hel separat post om bara tricks där...).

Ibland får man kanonbilder på första försöket, ibland har jag tillbringat två dagar med att få en enda bra bild.

En sak jag märkt funkar förvånansvärt bra är att bara skicka in en flavor story och låta AIn arbeta från den. Det funkar inte alltid, men kanske i 30% av fallen, och ibland mycket bättre än att försöka detaljbeskriva.

Ibland kan man ge den lösa tyglar bara för att se vad den gör, men oftast så är jag väldigt specifik.

Ett stort problem är "character persistance", att personer ska vara igenkänningsbara mellan bilder. Det löser jag genom att ha beskrivningar för besättningen på Waverider, som jag klipper in i varje bildgenerering där de är med. Det är inte perfekt, men eftersom det är en handling som sträcker sig över flera år, så kan jag ta att kläder eller hår eller skägg varierar lite.

Jag planerar att lägga in dessa utseendepromptsnippets som bonusinnehåll, så att läsaren själv kan generera egna bilder med besättningen. Jag tycker det är en attans cool grej, och något som jag tror ger mervärde till läsaren, som kan göra bilder på dem i situationer i hans äventyr (eller porr med Otto the Dwarf, antar jag, internet är internet...).

Publikation/toolchain

Min toolchain:

- Redigering sker i Obsidian. Varje ämne blir en egen note i ett Obsidian-vault.
- "Publikation". Jag skapar ett "publicerbart dokument" i ett annat Obsidian-vault, där jag bara har struktur. Så, istället för att ha texterna, så har jag bara en massa inkluderingar från innehållsvaulten, som sätter ihop allt till en strukturerad produkt.
- Konvertering till HTML. Här snodde jag ihop ett litet program som gör ett tredje vault genom att läsa publikationsvaulten, och inkludera allt innehåll direkt i filerna. Här blir alltså i princip ett vault som innehåller både innehåll och struktur. Mitt program använder sedan PanDoc för att generera HTML från det, med samma struktur, och lägga alla bilder, CSS osv på rätt ställe.

Vad är fördelen?

Just nu, inte så mycket. Mest att jag kan redigera utan att behöva tänka på hur det ska se ut, bara på vad det är (rubrik 1, rubrik 2, brödtext, punktlista...).

Men, i nästa skede ska jag lägga in regler, och då tänker jag bryta ner reglerna på samma sätt. Så, i "publikationsvaulten" kommer jag att ha en totalstruktur för regler, men jag kan lätt kopiera den och kapa bort regler jag inte använder, och till och med byta ut sådant som är annorlunda. Så, i Heroica-versionen av reglerna så finns det inte cybernetik, bilar, eldvapen osv, det är en slimmad regelbok med bara det som behövs. Men, redigerar jag grundtexten på ett ställe, så kommer den automatisk att uppdateras överallt. Så, skulle jag, säg, rätta "slongbow" till "longbow", så behöver jag inte göra det i alla regelvarianter, eftersom allt genereras från samma grunddata.

Varför AI?

- Ärligt talat, det finns inte en chans i helvete att jag skulle betalt någon för 320+ bilder för ett spel som inte kommer att dra in en krona.
- Ger idéer. Den lägger till detaljer som jag spinner vidare på.
- Ett bollplank att testa tankar och formuleringar mot.
- Jag kan berätta vad jag vill ha, den fyller ut med vacker text.
- Det är som att ha ett team utan att behöva kompromissa med min vision.
- Ärligt talat, vilken människa skulle inte bli tokig när jag för femtionde gången ber om en ny bild/formulering för att jag inte riktigt vet vad jag vill ha? Eller "Ge mig en text om det här. Jag kommer nog inte att använda den, men jag fiskar blint efter idéer."?
- Korrläsning. Den hittar inte bara felstavningar, den hittar grammatikfel, logiska missar, tonmissar, och slår direkt ner på mig när jag ordbajsar.
- Den justerar texten för rytm och tempo, gör den högläsningsbar.
- Den kan arbeta på vaga beskrivningar som de flesta människor skulle gå bet på, eller missuppfatta. "Här är en story: (story). Skriv om den med en vag känsla av TS Eliot, men också av känslan a slutet av Joseph Conrads Heart of Darkness och Shelleys Ozymandias, men placerad i ett ökenrike (tre sidor beskrivning)." De flesta människor skulle antingen bara titta oförstående, eller dra iväg på en egen tolkning av temat.
- Har ett flexibelt arbetsflöde. Det är lätt att arbeta i den ordning som inspirationen tar en. Man är inte bunden av en process, vilket man ofta blir med ett människoteam.
- Den är bra på att anpassa tonen, och hålla en konsekvent ton.
- Man kan till och med kunna lämna med AI-prompts som beskriver olika NPCs till läsaren, så att spelledaren kan göra egna bilder med dem i olika situationer.

Vad den inte gör

- Sparar tid. Att skriva bra prompter är mycket text, att justera texter, att diskutera vision med AIn, att förklara vad man fiskar efter tar tid.
- Sparar arbete. Se ovan. Undantag: bilder.
- Är ofelbar. Dels gör den missar ibland, tex har den inte tillräckligt stort "attention scope" för att komma ihåg allt vi gjort, så ibland måste man göra en recap av relevanta bitar, dels så vet den inte allt man tänker göra. Den har inte heller koll på saker som "det här landet ligger norr om det där" eller "det är en bergskedja mellan dem", så man får efterjustera en hel del.

Sammanfattning

På det hela taget arbetar jag med AIn som om den var ett människoteam, bortsett från att jag kan vara en hänsynslös slavdrivare mot AIn och ställa krav som jag knappt fattar själv, och be den göra om gång på gång på ett sätt som man inte gör med människor.

Ibland stannar jag upp, och frågar saker i stil med "Ge mig en kritisk bedömning av den här kontinenten. Vad funkar, vad funkar inte, vad ser du som visionen med den?", "Kan du se vilken författare det här är inspirerat av?", "Om du skulle sammanfatta spelvärldens designfilosofi, hur skulle du göra det?" och sedan bara diskuterar ett tag med den kring det, bara för att se saker från ett annat håll.

Underhållande not

När världen närmade sig klar, så, bara på kul, så lät jag ChatGPT, utifrån vad vi arbetat hittills, gissa vem jag var. Den trodde att jag var Rickard Elimää. Nära, men inte riktigt rätt.

Betyder det att vi måste slåss med svärd nu för att det bara kan finnas en? Eller är en av oss den andres onda dubbelgångare?

Edit: Min stavning sög. Nu suger den mindre.

Last edited:
Jätteintressant att läsa och låter som ett mycket rimligt förhållningssätt till hur du använder AI i din skapande process. Mycket mer intressant än ytterligare en post (eller artikel på annat ställe på internet) om varför AI är det sämsta sen icke-skivat bröd. Tack!

Cog.

Mycket intressant läsning!

Jag tycker sällan att någon LLM producerar prosa som är användbar för det jag vill göra. Däremot är det mycket användbart för mig när jag behöver i alla fall översiktlig förståelse för hur något funkar som jag inte kan ett jota om.

Typ, ”hur fungerade sjöslag i medelhavsområdet ca 800 efter Kristus? Vilka olika skepp fanns, hur var de beskaffade, hur snabbt kunde de färdas och hur stor besättning hade de?”

Jag utgår från att de svar jag får inte nödvändigtvis är 100% överensstämmande med verkligheten i alla avseenden, men i de allra flesta fall får jag något som är bättre än mina egna gissningar.

Här är en video jag precis såg igår på ämnet, där han har samma erfarenheter som mig: jobba med AI som ett bollplank. Att helt kunna "hoppa över" (med styrda prompter) själva producerandet av texten och istället börja redigera.

Videon är en person som var kreativt utbränd men AI:n gav ny inspiration.

Här är en video jag precis såg igår på ämnet, där han har samma erfarenheter som mig: jobba med AI som ett bollplank. Att helt kunna "hoppa över" (med styrda prompter) själva producerandet av texten och istället börja redigera.

Videon är en person som var kreativt utbränd men AI:n gav ny inspiration.

Exakt så. Den ger en grund att starta från.

Det jag gillar är att den kan fylla på med massor av detaljer som min ingenjörshjärna skulle missat, bara för att jag tänker mer i vad jag vill säga, och glömmer att resan dit är lika viktig som målet.

Sedan bollar man fram och tillbaka, får åsikter, skruvar på saker, tills man är nöjd.

Det lägger också på ett mått av upptäckande i skapandet, eftersom man inte vet helt vad den kommer fram med.

Jag befinner mig där i krokarna också.

Jag har använt AI som hjälpspelledare som ett experiment när vi körde Kuf-kampanj sist. Det var intressant, oklart om det var så himla bra.

Nu när jag knåpar med mitt #Drakar25-projekt så försöker jag sitta en stund varje kväll och skriva, och sedan laddar jag upp manus till en AI som får göra en podcast-tolkning av materialet som jag lyssnar genom för att få ett annat perspektiv. Saker som AIn tolkar annorlunda än vad jag tänkt mig uppmuntrar till eftertanke. Sedan är ju AIn en väldigt dålig bedömmare av kvalitet, därför laddar jag också upp brottstycken till forumiter för att kolla att jag fortfarande är på spåret totalt sett.

En sak som också hjälper att att ha en beskrivning av återkommande personer (i mitt fall besättningen på Waverider), och när man märker att AIn börjar glida iväg, bara göra "A recap of the crew: <klistra in beskrivningen>". På samma sätt gör jag recaps av länder innan jag gör stories i dem.

Det ser till att det jag vill avhandla inte trillat ut ur AIns "attention scope", och håller saker tightare och korrektare, vilket ger mindre onödigt arbete med att fixa onödiga saker i efterhand (typ: "Nej, orcher är fortfarande inte gröna och har inte betar...").

Det är som att jobba med människor, folk glömmer saker som inte använts på ett tag.

Det jag gillar är att den kan fylla på med massor av detaljer som min ingenjörshjärna skulle missat, bara för att jag tänker mer i vad jag vill säga, och glömmer att resan dit är lika viktig som målet.
En nackdel är att AI:n kan fördumma. När jag programmerade på jobbet idag föreslog AI:n en lösning och efter en halvtimme insåg jag att jag borde gjort en bättre lösning från början istället för att utgå från den föreslagna. Jag accepterade och redigerade istället för att ifrågasätta grundlösningen.

Bättre prompter löser detta effektivt. En inlärningskurva, helt enkelt. Jag promptade min lösning och AI:n genererade bättre kod.

En nackdel är att AI:n kan fördumma. När jag programmerade på jobbet idag föreslog AI:n en lösning och efter en halvtimme insåg jag att jag borde gjort en bättre lösning från början istället för att utgå från den föreslagna. Jag accepterade och redigerade istället för att ifrågasätta grundlösningen.

Bättre prompter löser detta effektivt. En inlärningskurva, helt enkelt. Jag promptade min lösning och AI:n genererade bättre kod.

För programmering använder jag den för två saker:

* Visa mig hur man gör något jag inte gjort förut. Jag testar koden, förstår den, och gör min egen implementation.

* Gör simpla (och lättestade), men tröliga saker. Exempel från programmet jag beskrev ovan: Jag behövde en funktion som gav mig relativ sökväg från en fil till en annan. Jag insåg att jag skulle kunnat göra den, men det skulle tagit mig en timme att reda ut alla specialfall, och det var inte det problemet jag ville pyssla med då, eftersom jag var mitt inne i ett annat flöde. Så, 2 minuter senare hade jag en färdig från AI, testad och klar.

Dinoblast låg fast i limbo i över 10år för att jag inte kunde komma vidare med det av någon anledning. Men med AI som bollplank kom jag över tröskeln och nu har det gått framåt med bra fart.
Lite samma sak för mig. Jag hade det rätt klart i huvudet, men sedan tog det stopp. När jag kunde göra bilder, så fick jag mer energi, och när jag fick ett bollplank så slutförde jag det, och det blev en, i mitt tycke, bra spelvärld som jag själv skulle gilla att spela.

Liksom, folk älskar att hata på AI, men, rent krasst så skriver den bättre än genomsnittlig rollspelsförfattare.

Använder AIn nära nog exakt på samma sätt utom att jag inte kommit så långt med att skapa bilder. Har börjat nosa på det, men inte orkat lägga in tillräckligt med arbete för att få fram någon bra arbetsmetodik.

Testade att ställa samma fråga om vem jag är och fick som svar att den trodde jag var med i Fria Ligan. Säger mer om var ChatGPT tar sin inspiration ifrån (eftersom den varit med och formulerat mycket av texten) än om min skrivförmåga :)

När världen närmade sig klar, så, bara på kul, så lät jag ChatGPT, utifrån vad vi arbetat hittills, gissa vem jag var. Den trodde att jag var Rickard Elimää. Nära, men inte riktigt rätt.
Haha, va? Det här hade jag missat. Sjukt.

Tror det mesta hänger på promptningen. Det gamla talesättet "som man frågar får man svar" gäller tydligt enligt mig.

Labbade ihop ett mordutredarspel i somras och lät ChatGPT spelleda mig i ett äventyr den fick hitta på (för att se om reglerna flög och hur väl AI:n kunde axla SL-rollen). Först blev rätt mycket trasigt då den snurrade in sig på specifika och återkommande detaljer som inte kändes relevanta för berättelsen. Efter lite mer promptning spelade den upp en annan mordhistoria som utspelade sig i Varbergs hamn. Den blev faktiskt hyffsad bortsett att den fokuserade mer eller mindre helt på brottet, inte på rollpersonernas moraliska förfall (som är det primära i spelet). Den snöade fortfarande in sig på vissa detaljer och glömde av vissa saker och ramarna för berättelsen, men det blev ändå någorlunda spelbart. Jag tänker att om jag snickrat mer på prompten (och eventuellt även väntat 6-12 månader för att låta AI:n bli ännu vassare) så hade det här haft potential att faktiskt bli rätt bra.

Det här tyckte jag var en intressant artikel, särskilt att bara dumpa lösa tankar som en prompt. Det har fungerat allra bäst för mig i ChatGPT.

2. I brain-dumped everything I was thinking​

I dumped all my half-formed thoughts into ChatGPT piece by piece. Here’s what that actually looked like:​
  • “We’ve always known multiple choice tests are bullshit. Don’t use that word, but maybe use that word.”
  • “I want the article to have this structure: we knew it wasn’t working, we did it anyway because we had to, now we can’t, and here’s how we can do better — with help from AI.”
  • “I want this to feel hopeful. I want to say: AI isn’t the end of learning — it’s the beginning of something better. But not that flowery.”
Then I asked ChatGPT to respond to my mess, asking things like:​
“Help me explore this” “Where’s the strongest argument here?” And maybe most importantly: “What’s missing?”​
Notice that I’m not prompting here. I am inviting a collaborator into the brainstorming process.I asked it to think with me, highlight my strongest points, and refine what I already knew.​

dumpa lösa tankar som en prompt. Det har fungerat allra bäst för mig i ChatGPT.
Det är hur mitt AI-användande förändrats mest.
I början kände jag någon slags krav att alltid avsluta varje "prompt" med en fråga.
Nu svarar jag ganska ofta bara med mina spontanta tankar och ser vad som händer.

Det här med att AI inte vet skillnaden på rätt och fel... så är det ju.
Men det handlar också om att anpassa sina frågor. Utan AI sitter jag ofta och söker med en vanlig sökmotor och hamnar i massa trådar som kan vara 10 år gamla, där människor är otrevliga, inte svarar på frågor, och bara i allmänhet har fel. Så är det ofta. Då är det inte nödvändigtvis sämre att bara fråga en AI. Den kanske inte heller har rätt, men det hade inte alla de där trådarna heller, och kanske inte jag heller efter att jag läst alla trådarna.

Jag har då och då lite slö-konversationer med AI utan något uttalat syfte, och så plötsligt så säger den något jag inte tänkt på, som visar sig vara väldigt användbart. Den är inget uppslagsverk där behöver veta exakt vilket sökord eller vilken artikel man är ute efter. Den är mer allmänbildad och galen.

Back