Nekromanti Hur fan kan illustrationer vara en selling point?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Alltså, jag fattar att det var det förr i tin', men idag? Snygga bilder på ALLT finns redan en BRAZILJON av på internet. Några musklick bort. För att inte tala om jävelsnygga datorspel med typ högre upplösning än verkligheten. Hur är det ens möjligt att sälja rollspel/brädspel/kortspel med bilder som selling point?
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Det finns ju en miljard böcker fulla med alla slags settingar och intriger redan, och hur mycket jättebra texter som helst på internet, bara ett musklick bort. För att inte tala om alla bra datorspel som har briljanta spelmekaniker med betydligt bättre uträkningar och ekvationer än vad pappersrollspel kan ha. Hur är det ens möjligt att sälja rollspel med regler eller setting som selling point?

;)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag tror inte de är en selling point i sig, men idag när det finns en brasilj0n snygga bilder på intarwebzen är de ett requirement om man vill nå en bredare publik, utöver systemnördarna.

Inga bilder = inget blickfång = boring = ointressant, o.s.v...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Vimes;n226988 said:
Alltså, jag fattar att det var det förr i tin', men idag? Snygga bilder på ALLT finns redan en BRAZILJON av på internet. Några musklick bort. För att inte tala om jävelsnygga datorspel med typ högre upplösning än verkligheten. Hur är det ens möjligt att sälja rollspel/brädspel/kortspel med bilder som selling point?
Att illustrationerna faktiskt, till skillnad från random snyggebilder på internetz, dels hör ihop och dels illustrerar det spel man faktiskt ska till att spela, så att de kan hjälpa till att skapa en schyrre stämning.

För egen del ser jag inte riktigt poängen med att köpa rollspelsböcker om de inte har snygga bilder. Utan regler skulle jag kunna köpa, såna bygger jag ändå helst själv, men bilder är nästan lika viktiga som en bra spelvärld och schyssta SL-verktyg.

Rollspelsböcker med snygga bilder är liksom som schyssta art books PLUS ett eventuellt spelbart rollspel.

Jag har köpt rollspel för de snygga bilderna. Jag har i princip inte köpt ett enda rollspel för dess regler.


Sedan: ska jag köpa något vill jag att det är snyggt. Så kanske man man se det som att det inte är snygga bilder som är en selling point utan fula bilder som är en turnoff? Varför skulle jag spela/läsa något fult om jag kan spela/läsa något snyggt? Ska jag sitta och titta på snygga bilder på internet medan vi spelar?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Det är inte bara en selling point, det är nog det viktigaste av allt. Om inte produkten är tilltalande att läsa och bläddra i, om man inte drömmer sig bort och myser när man ser bilderna, om man inte kan skapa sig en bild av hur settingrn ser ut; vafan ska man då ens köpa skiten för? Det är knappast fallet att man har brist på regelsystem. Vad ska jag med ett till att göra? Bilder, settingen, inramningen är ALLT.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
pappa;n226995 said:
Det finns ju en miljard böcker fulla med alla slags settingar och intriger redan, och hur mycket jättebra texter som helst på internet, bara ett musklick bort. För att inte tala om alla bra datorspel som har briljanta spelmekaniker med betydligt bättre uträkningar och ekvationer än vad pappersrollspel kan ha. Hur är det ens möjligt att sälja rollspel med regler eller setting som selling point?

;)
Fast det där är ju äpplen och päron/pungkulor på så många nivåer. Min investering i tid och energi som bildkonsument är ju noll och nada. Hur ofta har man börjat kolla på en bild som man tror är snygg och sen typ halvvägs in i kollandet kommer man på att den inte var snygg och så blir man arg för att man slösat tid på en osnygg bild? Tror inte det är så vanligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snygga illustrationer är det bästa sättet att få målgruppen att tycka ett mediokert spel är det bästa någonsin.

Det har man lyckats med många gånger under rollspelshistorien.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag tycker ditt beteende låter helt irrationellt, krank!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Vimes;n227005 said:
Fast det där är ju äpplen och päron/pungkulor på så många nivåer. Min investering i tid och energi som bildkonsument är ju noll och nada. Hur ofta har man börjat kolla på en bild som man tror är snygg och sen typ halvvägs in i kollandet kommer man på att den inte var snygg och så blir man arg för att man slösat tid på en osnygg bild? Tror inte det är så vanligt.

Det här argumentet får du nog utveckla. Jag förstår inte varför "investeringen i tid och energi" skulle vara relevant, faktiskt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Jag känner att det är så uppenbart att folk hellre köper fina saker än mindre fina saker att det är svårt att argumentera för det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det är egentligen skitknäppt att illusar har så stor betydelse. Men visst, estetiken är viktig tycker jag. Samtidigt som det retar livet ur mig att BRÄDSPEL får påkostade utsidor!!!!11!! Men vaf!

Sedan går det över och jag letar upp något annat meningslöst att bli helt arg på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Att det säljer är nog bara att acceptera. Varför är en annan fråga. Konkurrens (många snygga spel) och efterfrågan är väl svaret. För egen del tycker jag ribban höjts på senare år, vilket nog gör mig mer kräsen som köpare. Ska jag välja ett spel utan annan input än mina egna intryck är setting/känsla så klart viktigast men sedan följer nog utseende (inklusive layout) även om det är långt efter.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
"En bild säger mer än tusen ord"

... är väl talesättet... och det håller jag helt och hållet med om.

Ja, texter och beskrivningar och förklaringar på saker i ett rollspels värld är bra och så, och hjälper en att förstå världen, föreställa sig världen, mm... och det har ju fungerat i böcker i alla århundraden. Men en enda bild kan ibland förklara en värld långt mycket bättre, och tidsvis snabbare, än vad all den texten gör.

En bild fungerar nästan som en lins som fokuserar bilden utav världen som texten försöker beskriva. För eftersom varje person måste själva föreställa sig vad de tror världen/settingen ser ut som baserat på texten, så finns där nog lika många olika varianter på hur världen/settingen ser ut och tolkas som, som antalet personer som har läst texten. Men släng in en eller flera bilder, och helt plötsligt så klarnar den kollektiva samförståelsen för hur saker ser ut i världen, tonen som världen har, mm. För nu har alla personer en referenspunkt som är långt mindre benägen till att bli misstolkad, åtminstone långt mindre än vad en text är benägen till att bli, och till och med varje enskilt ord i sig för den delen.

På många sätt och vis så säger bilder i rollspel: "Detta är vad spelskaparen hade i tankarna om hur saker i världen/settingen ska se ut." Och som sagt så hjälper det kraftigt till med att se till att många fler personer är på samma sida i utgångspunkt för hur världen/settingen ser ut.

Och det behöver ju inte vara top notch grafiska mästerverk heller, med färger och allt... för till och med simpla ritningar, svartvita bilder (som i t.ex de gamla versionerna av DoD, och samtliga Eon), kan ge väldigt mycket också. Jag har alltid gillat den typen av ritningar också.

Så för mig så är bilderna rätt ofta minst lika viktiga, om inte viktigare (beroende på vad det handlar om), än all den texten som finns i rollspelsböckerna. Med det sagt... texten är fortfarande viktig ju, den kan ge detaljer som bilder inte kan, och den utökar vad bilderna eventuelt säger/kan säga. Så för mig så sätter bilderna grunderna för hur världen/settingen ser ut... och texten förklarar sådant som bilder inte kan, och ger lite mer detaljer och förståelse till hur saker och ting är i världen/settingen.


Det är faktiskt tack vare en bild som jag är en fantasybok fantast i dagensläge... för 1992, när jag precis börjat sjunde klass, så kände jag att jag hade läst allt jag ville läsa ifrån barn/ungdoms sektionen i mitt lokala bibliotek... jag behövde något nytt kände jag. Och eftersom jag visste att en bokserie som jag hade läst i femte klass kom ifrån vuxensektionen, Jean M Auel's Grottbjörnens Folk böcker (min mamma hade lånat dem, och jag läste dem direkt efter hon var klar med varje bok... kanske några år för tidigt dock, pga en del scener i de böckerna... XD )... så jag gick till vuxenavdelningarna och började leta. Jag började vid Aa att dra ut varenda bok för att kolla på den och läsa baksidan, där var vissa saker som verkade intressanta kände jag, men inget som drog mig in... inte förrän jag nådde Ee.

Jag drog ut en bok från en författare vid namnet David Eddings, boken hette "Sagan om Belgarion - Stenens Väktare"... så fort jag såg bilden på framsidan dock så klickade något för mig, och efter jag läst baksidan (vilket validerade vad framsidans bilder hade givit mig)... så var jag totalt såld, och några minuter senare var jag hemma och lusläste boken så fort jag bara kunde. Fantasy har sedan dess varit min nr 1 favorit genre när det gäller böcker (och vissa andra medier också), och det tack vara att jag faktiskt dömde böckerna utefter deras utseenede när jag först hittade Fantasy, för att vad jag såg tilltalade mig. XD Jag hade faktiskt läst några Fantasyböcker innan dess dock, som fanns i Barn/Ungdoms sektionen, men även om jag hade gillat de böckerna så drog de inte in mig som Eddings böcker gjorde.


Det är kraften utav bilder det...


Jag är faktiskt anledningen till varför det lilla lokala biblioteket skapade en Fantasy och Sci-Fi sektion, för innan jag började läsa de Fantasyböcker som de hade så var deras Fantasy och Sci-Fi böcker inblandade bland de andra romanerna. Jag var också anledningen till varför deras urval utav Fantasy böcker rätt kraftigt ökade i antal också, och att de hade en del Fantasyböcker/serier som inte ens min stads Huvudbibliotek hade förrän långt senare. Och jag vet så var fallet också, för bibliotekarien på mitt bibliotek sa det till mig några år senare när jag frågade henne om de hade tillgång till en fantasy serie som jag läst om (minns inte vilken den var), som det lokala biblioteket då beställde/köpte in till sig för min skull för att den inte fanns i min kommun alls. XD
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag tycker illustrationerna är väldigt viktiga. Att säga att de inte spelar någon roll är som att säga att musiken i en film eller ett datorspel inte spelar någon roll för att du kan spela egen musik på Spotify under tiden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Gurgeh;n227019 said:
Jag känner att det är så uppenbart att folk hellre köper fina saker än mindre fina saker att det är svårt att argumentera för det.
Ja. Det är till och med så uppenbart att det är irrelevant.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Nu producerar inte jag spel, men är det inte bara så att snygga illustrationer är en genväg som går att köpa för pengar medan det inte går att betala sig runt sin oförmåga att skapa bra spel? Och att folk hellre suger i sig lite direkta kickar genom att konsumera bilder tillhöriga sminkade grisar i säckar levererade från Kickstarter än faktiskt orka läsa och spela? Att folk köper art books/betalar inträde till Fotografiska betyder bara att de har för mycket pengar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Är det verkligen så att alla spel som skapas är så likvärdiga att illustrationerna spelar roll? Jag menar, herrejesusjosefochmaria, hur stor del av butikspriset är inte illustrationsbudget? Är det så att konsumenten (den köpstarka alltså) i regel är däst och blasé och egentligen inte är speciellt intresserad av att spela/läsa/tänka utan mest vill titta på fina bilder och äga dem?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Det skulle vara intressant med ett experiment när det gäller bilder i rollspel. Ta ett rollspel som ska publiceras och gör 5 versioner av det med helt olika bilder och stil. Tror ni upplevelsen av spelet kommer vara annorlunda? Blir den beskrivande flufftexten av mindre betydelse när bilderna säger mer än tusen ord?

Hur vet ni som publicerar rollspel att ni har valt rätt bilder?
 
Top