Nekromanti Hur fan kan illustrationer vara en selling point?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Vimes;n226988 said:
Alltså, jag fattar att det var det förr i tin', men idag? Snygga bilder på ALLT finns redan en BRAZILJON av på internet. Några musklick bort. För att inte tala om jävelsnygga datorspel med typ högre upplösning än verkligheten. Hur är det ens möjligt att sälja rollspel/brädspel/kortspel med bilder som selling point?
Det är inte bilderna ensamma som gör en selling point, men tillsammans med snygga omslag, stämningsfull baksidestext och säljande rubriker så ger de en förhoppning om en fantastisk spelupplevelse. Och hoppet om en fantastisk spelupplevelse är en väldigt bra selling point!

En braziljon snygga bilder på nätet ger ingen förhoppning om en fantastisk spelupplevelse, och jävelsnygga datorspel ger heller ingen förhoppning om en fantastisk bordrollspelsupplevelse.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
För mig är bilder absolut en selling point. Jag får enormt mycket inspiration av bilder, vare sig det är scener, porträtt eller kartor. Man kan absolut bil besviken på bilder och bilder som inte visar något som är relevant för spelet är inte mycket att ha, men bra bilder är guld värda. För all del, det finns en bazillion på nätet, men de bilderna som finns i just det där spelet skall vara insatta där för att visa något som sätter färg på upplevelsen av det spelet vilket sällan en bild från internettet gör.

Nu är jag iofs ganska felvaggad på så sätt att det som jag i huvudsak köper ett rollspel för är dess värld (och eventuellt för ett fåtal coola regelmekaniker) så yta och kuriosa är för mig oftast mer intressant än själva spelet om man nu vill kalla regelmotorn för det.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Just Tales from the Loop tycker jag känns som ett framtvingat rollspel baserat på bilder. Speciellt när SS tidigt gick ut med att han inte ville att det skulle göras något spel på hans bilder. Att använda Stranger Things ogenerat i promon känns också väldigt tunnt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Bilderna på KS kan ju vara rent missvisande eller ge en falsk förväntning naturligtvis. Finns ju inget i en KS som säger att de bilder som säljer spelet återges alls eller i schysst format i den slutliga produkten.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Arfert;n227099 said:
Engelska Trudvang är ett bra exempel på att folk väljer spel enbart efter bilderna.
Det finns alltså ingenting som säljer engelska Trudvang förutom bilderna?

Jag möts av säljande text och en entusiastisk community när jag går in på kickstarter-sidan. Hade det bara funnits bilder, ingen text och en liten, trött community så tror jag inte att det hade blivit en lyckad kampanj.

Jag är helt övertygad om att hade Trudvang haft mina halv-ok illustrationer till Saga, eller bilder av typ Nisse G a la 80-tal, hade det aldrig blivit "det mest efterlängtade spelet" i år.
Sagas bilder hade inte hade gjort Trudvang till det mest efterlängtade spelet i år?

På vilket sätt skulle ett sådant uttalande inte vara en bitter spelmakares avundsjuka över en lyckad kickstarter?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vimes;n226988 said:
Alltså, jag fattar att det var det förr i tin', men idag? Snygga bilder på ALLT finns redan en BRAZILJON av på internet. Några musklick bort. För att inte tala om jävelsnygga datorspel med typ högre upplösning än verkligheten. Hur är det ens möjligt att sälja rollspel/brädspel/kortspel med bilder som selling point?
Frågan är väl lite felställd egentligen. Går det att sälja spel idag utan bilder som selling point? Speciellt om man vill nå hög produktion/vinst. Var hade Games Workshop varit idag utan sina maffiga krigsbilder?

Men faktum är ju att även brädspel säljs med bilder som hög selling point och kanske framför allt kortspel. Vem vill plöja ner apmycket pengar i ett kortspel nuförtiden om spelet hade illustrationer likt UNO? Sen finns det naturligtvis undantag - Exploding Kittens. Som förvisso också har sina säregna bilder som hög selling point.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
I for one tycker att det är väldigt tråkigt när fina bilder slösas på dåliga spel. Tex så var gamla Coriolis en jättefin bilderbok med jättefin spelledarskärm, men det var en massa onödiga ord ivägen mittemellan bilderna, och det var tråkigt. Bilderboken Coriolis hade jag mycket hellre köpt.

Men skämt åsido, ska jag ha något i mitt hem ska det vara en färdig produkt. Regler, texter, bilder, layout, bindning... det är helt menlöst att göra ett crap arbete på en bit av en färdig produkt. I for one är litet förvånad över att vi inte kräver i allmänhet bättre layout och formgivning än vi gör. Fina illustrationer är ju litet bortslösade om de sitter helt kefft i boken och texten är jobbig att läsa.

(Jag tittar på er, White Wolf. Era jävla intronoveller. Skäms!)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Zire;n227150 said:
Sagas bilder hade inte hade gjort Trudvang till det mest efterlängtade spelet i år?
Nä, jag är knappast vare sig Bonner eller Tapia, om man säger så. Man måste vara realistisk. För att lyckas med en internationell Kickstarter på den nivån så måste man antingen ha ett välkänt varumärke eller grafik i världsklass. Och Trudvangs bilder är bättre än de i D&D5, det ska erkännas.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Vimes;n226988 said:
Hur är det ens möjligt att sälja rollspel [...] med bilder som selling point?
Jag är inne på samma linje som Xhakhal: Jag vill ha ett en bra produkt rakt igenom. Fantastiska bilder men enbart det, som i en tämligen ny svart låda i min spelhylla, göra mig bara frustrerad. Hellre då ett spel med bra regler och setting men dåliga bilder. Visst, de dåliga bilderna kan skava lite när jag bläddrar i boken, men det går att se förbi. Bäst gillar jag ändå spel med hyfsat få bilder, men bilder som då verkligen bidrar till stämningen. För att uppnå den effekten behöver det inte vara påkostade färgbilder gjorda av tekniskt skickliga konstnärer. Det viktiga är att bilderna känns rätt. Så ja, om de är lagom många och hjälper till att skapa en känsla för spelet ser jag bilderna som en selling point.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Bilder blir mer värda ju mindre generisk settingen är. Sen är det konstigt att tänka sig att något som ett rollspel kan innehålla INTE skulle vara en selling point. Till skillnad från potatis drivs ju inte konsumtion av rollspel av nöd utan av lust.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Vimes;n227048 said:
Nu producerar inte jag spel, men är det inte bara så att snygga illustrationer är en genväg som går att köpa för pengar medan det inte går att betala sig runt sin oförmåga att skapa bra spel?
Tja, du får såklart tycka precis vad du vill om mina spel, men jag kan väl säga att jag själv är rätt förtjust i dem.

För mig är det såhär: När jag nu lagt ner en massa tid på att skriva ett så bra spel jag bara kan, varför i hela friden ska jag låta det tyngas ner av fula bilder? Tvärtom vill jag ju göra så att spelet får en så bra presentation som möjligt. Annars hade jag ju bara kunnat släppa det som typ en wordfil skriven i comic sans. Jag tycker om saker som är vackra och jag vill att mina spel ska vara vackra. Jag har sålt ungefär lika många ex av spelet jag lade ner 35 papp på illustrationer till som jag gjorde av spelet jag lade ner ett par tusen på, ska jag också säga. Jag bygger inte spel för att smöra för publiken, och det hoppas jag att du vet. Jag bygger de spel jag vill bygga, och sen vill jag att de ska vara snygga så jag slipper skämmas och så att det känns trevligt att läsa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
I övrigt köper jag en hel del spel och andra böcker som inspiration. Jag kommer nog aldrig att spelleda Dragonmech eller Gestalt eller Ex Machina. En del av dem har jag köpt för att de har bra utrustningslistor eller cybernetiklistor som jag ville sno eller, öh, inspireras av. Andra köpte jag för att de verkade ha bra SL-knep. Ytterligare andra för att de hade en schysst värld (men t.ex. asvärdelöst regelsystem). Ytterligare andra har jag köpt enbart för att de haft snygga illustrationer. Lite som inspirerande artbooks. Jag köper artbooks ibland också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Å andra sidan: om frågan i trådstarten hade varit ärligt menad, och inte bara ett sätt att trolla och tala om för andra att de har badwrongfun, så hade nog trådstartaren formulerat sig annorlunda. Sorry att jag lät mig provoceras. Jag borde ha vetat bättre än att svara på en så uppenbar brandfackla.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
krank;n227242 said:
Å andra sidan: om frågan i trådstarten hade varit ärligt menad, och inte bara ett sätt att trolla och tala om för andra att de har badwrongfun, så hade nog trådstartaren formulerat sig annorlunda. Sorry att jag lät mig provoceras. Jag borde ha vetat bättre än att svara på en så uppenbar brandfackla.
"Anmäl"-knappen sitter precis bredvid "Citera"-knappen ;)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Jag tjänar i dagsläget mitt levebröd på text. Dessutom har jag jobbat på ett rollspel som är helt settingoberoende och som därigenom inte kan förlita sig på stämningsgivande världsillustrationer för att fånga folks uppmärksamhet.

Således skulle jag gärna vilja hävda att bilder inte är så viktiga. Men de är de ju.

Text tar tid och engagemang att sätta sig in i och förstå. En bild kan ögonblickligen (bokstavligt talat) ge ett starkt intryck. Det är ju egentligen samma med datorspel – grafiken kan enkelt göra folk taggade, medan storyn kräver en större tidsinvestering från mottagaren. Eller på relationsfronten – det är lättare att få folk intresserade om man är snygg, medan en sjysst insida tar lite längre tid att uppfatta.

Orättvist? Kanske. Dessvärre är det dock inget som går att göra något åt.
 
Top