Nekromanti Hur fan kan illustrationer vara en selling point?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Bilder säger inte mer än tusen ord. I så fall skulle vi aldrig uppfunnit skriftspråk. (Figurativa) bilder är värdelösa på att förmedla komplext innehåll.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
nWoD-böckerna exempelvis är ju jävligt flashigt layoutade med en massa krusiduller och bilder och skit. Det gör dem trevliga att läsa men det räddar inte på något sätt upp själva spelupplevelsen för mig. MVGU har inga stämningsbilder (nu har ju wilper gjort en bild-version iofs, men ändå) men är fortfarande ett av de bästa spelen jag spelat, andra exempel är Drakar & Bananer, Psychodrame, Imagine, MLwM (right?), Spione (right?), A Taste for Murder (eller?), the Shab al Hiri Roach (?), Sjätte Inseglet, m fl m fl.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
De två snyggaste spelen jag äger är Whitehack och Lamentations of the Flame Princess. Jag kan erkänna att jag bläddrat i båda och insupit estetiken.

EDIT: För de som inte känner till spelen i fråga så är LotFP en fyrfärgsbok med fantastiskt högkvalitativa bilder och en tydlig art direction, medan WH inte har några bilder alls men är otroligt snyggt typsatt och layoutad.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Två exempel på rollspel som inte skulle vara i närheten lika intressanta för mig är Symbaroum och Ur Varselklotet. Bägge har enhetliga högvalitativa bilder av en ensam illustratör och bägge förstärker och förmedlar känslan i spelvärldarna på ett sätt som inte texten klarar av att göra på egen hand. Bilderna tillför ytterligare en dimension och ger en genväg in i spelvärlden som är mycket snabbare och mer direkt än texterna.

Ett rollspel med tillhörande spelvärld tror jag tjänar extremt mycket på att ha bra illustrationer. Pratar vi om ett regelsystem som är mer neutralt och inte knutet till en specifik värld så är det inte alls lika betydelsefullt.

För mig är det tyvärr så att ett bra spel med dåliga illustrationer kan sänka spelet, då har jag hellre inga illustrationer alls. Ett dåligt spel kan dock inte räddas av bra bilder, även om det kan locka till initialt intresse.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vimes;n226988 said:
Alltså, jag fattar att det var det förr i tin', men idag? Snygga bilder på ALLT finns redan en BRAZILJON av på internet. Några musklick bort. För att inte tala om jävelsnygga datorspel med typ högre upplösning än verkligheten. Hur är det ens möjligt att sälja rollspel/brädspel/kortspel med bilder som selling point?
Att snygga bilder är EN selling point tycker jag inte – som andra redan varit inne på – är så märkligt.

Det är dock knappast en USP. Jag har svårt att tänka mig någon som skulle kickstarta ett spel ENKOM baserat på illustrationernas upplevda snyggma.

Däremot är jag övertygad om att kassa illustrationer kan sänka ett annars utmärkt spel. Det är väldigt lätt att feltänka att högt produktionsvärde = genomgående kvalitet. Och motsvarande omvända förhållande. Men vi som hängt med ett tag vet ju att detta inte alls behöver stämma.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Dante;n227091 said:
Jag har svårt att tänka mig någon som skulle kickstarta ett spel ENKOM baserat på illustrationernas upplevda snyggma...
*öppnar munnen, men stänger den igen lika fort*
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Dante;n227091 said:
Jag har svårt att tänka mig någon som skulle kickstarta ett spel ENKOM baserat på illustrationernas upplevda snyggma.
OT-ruta:
Om man inte marknadsför det som en bilderbok. Och lägger in rollspelsregler, stämningstexter och världsbeskrivning som olika stretch goals.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dante;n227091 said:
Att snygga bilder är EN selling point tycker jag inte – som andra redan varit inne på – är så märkligt.

Det är dock knappast en USP. Jag har svårt att tänka mig någon som skulle kickstarta ett spel ENKOM baserat på illustrationernas upplevda snyggma.

Däremot är jag övertygad om att kassa illustrationer kan sänka ett annars utmärkt spel. Det är väldigt lätt att feltänka att högt produktionsvärde = genomgående kvalitet. Och motsvarande omvända förhållande. Men vi som hängt med ett tag vet ju att detta inte alls behöver stämma.
Engelska Trudvang är ett bra exempel på att folk väljer spel enbart efter bilderna.

Och självklart kan kassa bilder sänka ett bra spel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Mannen i skogen;n227097 said:
OT-ruta:
Om man inte marknadsför det som en bilderbok. Och lägger in rollspelsregler, stämningstexter och världsbeskrivning som olika stretch goals.

*anmäler inlägg för OT!*
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Man kanske ska kolla lite på vad som har skett de senaste åren när det gäller produktionen av rollspel. Den verkar ju trots allt ha ökat och där har väl bildinnehållet troligen haft en stor påverkan. Speciellt nu när fler och fler spel har färgad inlaga. Vi hade säkert ratat en hel del svenska produkter om de inte var rikligt och väl illustrerade. Så vad är egentligen problemet? Summan måste väl ändå vara att det finns många spel att ta del utav och att det då finns en större chans för spelgrupper att finna spel de trivs med.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Arfert;n227099 said:
Engelska Trudvang är ett bra exempel på att folk väljer spel enbart efter bilderna.
Det tror jag inte.

Jag tror att de även går igång på det fornnordiska temat och det faktum att svenska spelmakare gjort sig kända för att leverera habila rollspel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Så är er slutsats att jag har rätt? Att det är helt orimligt att illustrationer är en selling point?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vimes;n227133 said:
Så är er slutsats att jag har rätt? Att det är helt orimligt att illustrationer är en selling point?
Nej.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dante;n227125 said:
Det tror jag inte.

Jag tror att de även går igång på det fornnordiska temat och det faktum att svenska spelmakare gjort sig kända för att leverera habila rollspel.
Jag är helt övertygad om att hade Trudvang haft mina halv-ok illustrationer till Saga, eller bilder av typ Nisse G a la 80-tal, hade det aldrig blivit "det mest efterlängtade spelet" i år. Det hade inte varit med på listan. För det finns ju inget unikt i ett fornnordiskt rollspel, det finns det massor av.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Simon Stålenhag-spelet är också ett bra exempel på att bra bilder säljer ett spel. För det ser coolt som fan ut. Hade det däremot haft svartvita bilder ritad av en halvbra amatör skulle ingen vara intresserad.
 
Top