Anchorman;n80117 said:
jag var på scifi bokhandeln häromdagen och priserna på rollspel är fan helt sinnesjuka, det var få som var under 400kr och dem som var det var tunna supplement. Pinsamt.
Det finns spel under 400 som inte är tunna supplement på SF-bok. Jag lovar. Jag har skrivit ett par av dem själv (Rotsystem och More than Human kostar båda 249). Fantasy! (179) kostar inte heller 400, och inte Svenska Kulter (299) heller. Jag skulle säga att bland svenska spel finns det en rätt hyfsad prisspridning. Visst, Symbaroum och jubileumsutgåvan av DoD kostar rätt mycket, och om man inte nöjer sig med den billiga regelboken till Svavelvinter utan vill ha världsboken också så blir det en del cash.
Så... Hur noga letade du? Bland de
svenska rollspelen, då. Det är ju de vi kan påverka.
Anchorman;n80117 said:
Sen finns det ju också en tanke på att färre rollspel skulle göras, så som det är nu blir det ju fragmenterat som fan, vissa köper bok A andra bok B och de kan inte spela med varandra. Så istället för att varenda medlem på WRNU gör sitt eget rollspel varför inte göra färre och hjälpa varandra istället?
Problemet är att detta skulle skapa en marknad som var enbart för nybörjare. Det skulle ge en smalare, tråkigare marknad med färre spel som faktiskt skiljde sig åt. Lättare att välja för nybörjare absolut, men svårare att fördjupa sig eller bredda sig.
Anchorman;n80117 said:
gör du ett spel men inte släpper ett spelpass som youtube klipp då är du fan korkad.
Alternativt vet att man saknar både kompetensen och utrustningen för att göra det såpass bra att det inte bara blir bajs.
Anchorman;n80117 said:
Jag orkar inte läsa långa böcker fyllda med halvdåliga illustrationer, nej gör det lätttillgängligt.
Det är därför några av oss satsar på bra illustrationer. Och det finns väldigt lättlästa, korta, bra rollspel. Som Fantasy! till exempel.
Anchorman;n80117 said:
Det här är huvudanledningen till att jag inte engagerar mig så mycket i den här frågan numera. Jag höll på med lite utåtriktad verksamhet i omgångar, men sedan jag insåg att 1) jag kommer att ha spelgrupper tills jag dör och 2) min rollspelsdefinition har växt till den grad där jag upplever att typ alla redan rollspelar om än inte på exakt mitt sätt (jag vet flera på forumet vars rollspelande är ungefär lika nära mitt sätt att rollspela som WoW-rollspelande är).