Nekromanti Hur får vi fler att börja spela rollspel?

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Ja, hur gör vi?

För att göra det hela mer intressant, och kopplat till min tidigare tråd om könsfördelning så lägger jag in regeln att vi spekulerar utifrån vår egen könsidentitet. Är du man så spekulerar du hur vi får mer män intresserade, är du kvinna, kvinnor. Är du annat, annat. Vi ifrågasätter inte det andra könets spekulationer och ser om vi kan lära oss något vi inte visste tidigare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Genom att aktivt rekrytera på teatorskolor.
Och på ställen där man lanar.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Könsneutralt spekulerande:

Översätt rollspel till blindskrift och anpassa reglerna så att spelet går att spela utan syn. Enligt Synskadades Riksförbund så är 25 000 av dem så synskadade att de har biståndsbeviljad CD-spelare som hjälpmedel. Jag tror inte att konkurrensen från film och datorspel är så stor i den här gruppen.

Jag tror det gäller att få barn och ungdomar att börja spela rollspel. Rollspelandet har grundlagts tidigt hos de jag känner. I 10-15 årsåldern.

Sedan tror jag spelen måste vara mer spelbara out of box. I takt med att läskunnigheten har sjunkit bland barn och ungdomar så har rollspelen blivit mer och mer textrika. Det är fel väg om man ska få barn och ungdomar som pga en sämre och sämre skola och datorvanor snart varken kan läsa eller skriva och som dessutom har svårt för att sitta stilla pga alla energidrycker de häver i sig att börja spela rollspel.

Manligt spekulerande:

Jag tror det gäller att lyckas med generationsskiftet. Jag tror det är brum brum och pang pang som gäller för att få pojkar att spela rollspel. Jag tror inte att pojkar generellt är eller kommer att bli intresserade av spelledarpersonernas relationer. De vill slakta drakar med magiska svärd precis som de sett Bildo göra på bioduken.

Uanför ämnet: Vill vi ens att fler ska spela rollspel? Jag är inte 100 på att det är målet.

EDIT: Jag tror att generallösningen är att: 1. Få barn och ungdomar att börja spela rollspel. 2. Få fler kvinnor att börja spela rollspel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Gör en bra, pedagogisk youtube-video där sociala, glada och fagra nördar (dvs. inta vanliga nördar! :grin: ) spelar rollspel. Be sverok om stödpengar för att göra den bra. Ja, be Simon vara med i den! Och DeBracy, för han är ball, trevlig och har stort skägg. Och... Ja, trevligt folk med rappa käftar.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Spelet om Morwhayle är rätt lättläst och innehåller inte mycket text. Några videosnuttar om hur man spelar och sedan är man på banan. :)

Fria Ligan har gjort en del missionerande aktiviteter tror jag.

Spekulerat såsom varandes cis-heteronormativ-feministman :cool:
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Rymdhamster;n79349 said:
Få in rollspel i leksaksaffärerna igen.
Men det är ett moment 22. För jag tror att rollspel inte finns i leksaksaffärerna pga att de inte säljer tillräckligt bra (leksaksbutikerna har glömt Kult). Så för att få in rollspelen i leksaksbutikerna så måste man nog först få fler att spela rollspel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Jag tänkte att en diskussion om hur man får fler att spela rollspel handlar om rollspel, så jag flyttade den hit från OT-forumet.

/tobias
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Gurgeh;n79358 said:
Jag tänkte att en diskussion om hur man får fler att spela rollspel handlar om rollspel, så jag flyttade den hit från OT-forumet.

/tobias
Jag undrar om det är därför det inte går att ändra i kommentarer man har skrivit i tråden. Jag gör ändringar men samma gamla kommentar som innan syns efter att jag har klickat på Spara.

EDIT: Den här kommentaren går att ändra.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
McAber;n79356 said:
Spelet om Morwhayle är rätt lättläst och innehåller inte mycket text. Några videosnuttar om hur man spelar och sedan är man på banan. :)

Fria Ligan har gjort en del missionerande aktiviteter tror jag.

Spekulerat såsom varandes cis-heteronormativ-feministman :cool:
Ja spelet om Morywhalyle är nog rätt. Men jag har för mig att någon på Fria Ligan har sagt att det inte har sålt så bra. Hur kommer det sig eller är det relativt Mutant? Är Morwhayle bra men för dyrt eller vad är felet?

Även Fantasy! lär ju ha sålt bättre än många andra spel så nog verkar det finnas en marknad för barnvänliga rollspel alltid.

Spekulerat såsom varandes jag-struntar-i-allt-vad-cis-heter-ickefeministman :cool:

EDIT: Om vi vänder på resonemanget så kanske ett pensionärsspel ligger rätt i tiden? Pensionärerna blir bara fler och fler och lever längre och längre och är allt friskare allt högre upp i åren. Pensionärslivet öppnar upp för andra vågen gyllene rollspelsår (den första vågen var när man kom i kontakt med rollspel).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Mutanten;n79357 said:
Men det är ett moment 22.
Nej, du tror det är ett moment 22. Det gör inte jag. Men den känsla jag fått av leksaksaffärer nuförtiden är att de riktar sig till en yngre ålder nu än när jag var liten, och följdaktigen behöver rollspelen göra det också. Äventyr! är på rätt god väg, men tror även det är en liten för hög tröskel.

Jag tror en serie korta soloäventyr, med enkel text, mysiga äventyr och glättiga bilder vore en klockren början.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Genesis;n79369 said:
Föd barn.
Det ligger nog en del i det faktiskt. Det föds för få barn i det här landet och invandrarna som står för betydande delar av befolkningstillväxten har nog inte samma rollspelstraditioner som vi har. Om vi gör antagandet att rollspelandet oftast grundläggs i barndomen så kan hobbyns minskade betydelse säkert till viss del bero på att det är så liten andel av befolkningen som är barn i vårt samhället jämfört med förr. Men samtidigt så är befolkningen större så det antalet barn borde vara fler i dagens samhälle.

Är det förresten säkert att rollspelandet minskar (vilket iofs inte är vad trådskaparen påstår)? Jag menar om vi bortser från rollspelshögkonjunkturen på 80-talet säljs det då verkligen färre rollspel i dag än på tex mitten av 90-talet? Detta är lite intressant eftersom ni kanske gör helt rätt som ni gör dvs tråden riskerar att fixa någonting som inte är trasigt.
Har rollspelsfärsäljningen och rollspelandet minskat eller ökat de senaste 20 åren? Dessutom får man räkna med att de finns fler gamla godingar att spela ju längre tid rollspelshobbyn har gett ut spel vilket innebär att rollspelandet kan öka trots att försäljningen inte gör det eller tom minskar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag tror att den starkaste rekryteringskanalen är att de som spelar idag introducerar nya spelare.

...och som Genesis skrev: att föda barn och presentera dessa för rollspelen i lagom ålder är ju utmärkt! Särskilt nu när det på senare tid dykt upp flera fina barn- och ungdomsinriktade spel!

...även Ram tror jag är inne på något i att tvätta bort nördstämpeln ytterligare. Nu uppfattar jag det dock som att vi redan har kommit väldigt långt på denna väg men jag kan mkt väl vara isolerad! Men jag tror att det är en effekt av att rollspel inte är så kännt bland ungdomarna längre (+ att datorspelen blivit så populära).

Vad gäller att få in fler kvinnor i hobbyn (vilket jag ju egentligen inte fick uttala mig om eftersom jag är vit, välutbildad, heterosexuell man...) så tycker jag det funkar lite på samma sätt som när man vill få in fler män i hobbyn. Man berättar om det och bjuder in dem att testa alltså.
..och spelet behöver inte handla om My Little Pony. Min egen flickvän föredrar Mutant År Noll.
En indoktrinerad flickvän (eller flick-vän) blir dessutom den bästa ambassadör för att få in fler nya kvinnor/tjejer i hobbyn (erfar jag).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag tror supergänget var inne på rätt spår vad gäller att locka unga till spelet. Skapa ett enkelt spel a la D&D. 15 enkla figurer av hjältar och monster, några golvplaner och en regelbok i serietidningsformat som förklarar enkla mekaniker runt strid (flanking, line of sight) och mycket enkla mekaniker runt färdigheter (saker som leta fällor och smyga, men fokus runt sociala färdigheter såsom övertala och liknande) och ett tärningsystem som bygger in färdighetsvärdet i tärningarna och som visar success inte siffror.

Hm, jag bör nog utveckla det sista lite...

Säg till exempel att alla varje gång de skall mäta sig mot en svårighetsgrad slår 5 sexsisdiga tärningar. Dessa är märkta med success eller fail men har olika många beroende på färg. En utan färdighet rullar 5x (2 success, 4 fails). För varje FV man har i en färdighet så får man byta ut en tärning mot en Kunnig tärning (3 success, 3 fails) och om man kommer över FV 5 så kan man få Expert-tärning (4 success, 2 fails).

När man sedan skall försöka sig på någonting, till exempel att klappa på någon så har de sakerna en svårighetsgrad som skall slås över eller lika med. Flanking gör att man får uppgradera en tärning ett snäpp eller eventuellt flera tärningar om man har rätt fördighet eller dyl.

Eller jag vet inte, jag bara spånar. Det kanske blir för svårt/stökigt/meckigt... Men grundiden tror jag på i alla fall. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Spelleda på bibliotek kanske kan vara en väg att gå? Många bibliotek gillar ju att fixa sådana saker på helger, och de kan säkert ställa upp med ett rum eller något sådant där spelledande en gång i veckan kan äga rum. Då når en också de som gillar böcker, och det kan vara de som är troligast att de gillar rollspel.

/M
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Instämmer med tidigare förslag om gateway-droger. En hel del lär väl ha kommit in på ungefär samma sätt som undertecknad, dvs genom enklare spel som HeroQuest och dess kusiner, som introducerar själva grundkonceptet med rollspel; åtminstone om man vill rekrytera folk som är mer inriktade på spel och grottkräl. Det finns ju redan en ganska diger mängd dylika spel, även om de är mer komplexa nu än när en annan var liten parvel. Samtidigt är det ju dock en fråga om hur sådant ska utformas och riktas nu för tiden. Små snorungar tycker väl gissningsvis inte att det är tillnärmelsevis lika häftigt att putta omkring plastfigurer och rulla tärningar nu som för 20 år sedan.
Fast det kanske räcker med att den här reklamfilmen börjar sändas igen: https://www.youtube.com/watch?v=wC2QJa8olUk

Hur man ska rekrytera i andra änden av skalan, det vill säga till det mer narrativa indiehållet, det vetefasen. På något sätt måste man väl kanske vända sig till en mer estetiskt lagd publik och tvätta bort den crunchiga spelnördstämpeln. Förmodar jag i alla fall, som lagom fördomsfull.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Spelföretag kan bli bättre på marknadsföringskanaler (typ: KP, bibliotek, dela ut gratisprodukter). Detsamma gäller Sverok. Spelföretag borde göra videor som förklarar hur deras spel går till.

Spelföretag kan också bli bättre på att rikta sig till rätt publik: barn har fritid, men inga pengar. De kan uppskatta nya tjocka spel med mycket "closet drama"-kvaliteter (alltså: spelet har en behållning även som bok, till exempel genom stämningstexter), men spelet måste antingen vara mycket billigt eller ha sjukt höga produktionsvärden i förhållande till pris så att barnet känner att det är värt att spara veckopengen.

Vuxna har pengar, men ingen fritid. De kan uppskatta tunna spel med hög spelbarhet-per-sida kvot eller sådant som som förlitar sig på tidigare erfarenheter och expertkunskap, och spelet kan vara mycket dyrt eller ha låga produktionsvärden i förhållande till pris så länge det inte kräver att den vuxne ska lära om saker som redan är inlärda. Ett sånt spel kan till exempel baseras på en historisk händelse och sen förlita sig på att alla som spelar redan är experter på området.
 
Top