Nekromanti Hur får vi fler att börja spela rollspel?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Ett annat konkret projekt jag funderat på är att skapa en svensk "SRD" och OGL. Alltså skapa en sajt med grundregler, som är öppet och som har några snygga enkla regler att ladda ner och köra med. Så att inte priset ska vara ett hinder.

Hade en förhoppning om att rollspel.nu skulle kunna vara platsen för en sån SRD, men har inte orkat med arbetet, dels på grund av vb5-skiten. Men när vi byter vill vB4 kanske det kan komma igång.

/M
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Man Mountainman;n79493 said:
Man kan ju leta orsaker tills man blir blå, men i slutändan styrs väl sånt här mycket av mer eller mindre godtyckliga trender. Varför var det inne med surdegsbröd för några år sedan? Ingen vet (de som påstår att de vet har fel). Det är bara en sån där grej: nån sätter igång, och så hakar några andra på för att det verkar skoj, och sen uppnås en kritisk massa som gör att den trendkänslige inte kan tillåta sig själv att stå utanför.
Jag tvivlar på att det är så enkelt som att det handlar om godtycklighet. Bakom en till synes godtyckligt uppstånden kritisk massa finns ofta medvetna aktörer som med ett metodiskt tilllvägagångssätt till slut har lyckats med konststycket att plantera en produkt eller idé i vanligt folks medvetande.

Man Mountainman;n79493 said:
Vi måste bli lite mer business-minded, tror jag, som jänkarna är av naturen. Hur ska det gå till? Fråga inte mig, jag är ingen jävla krämare. Trial and error, antar jag, som med allt annat.

Okej, det här var ett synnerligen ohjälpsamt inlägg. Mountainman out!
Jag tycker att de svenska rollspelsförlagen är hopplöst fantasilösa på att kommersialisera sina produkter. Till att börja med så försöker man tjäna pengar på att sälja fysiska produkter när övriga världen har fattat att lönsamheten oftast ligger i att sälja tjänster i abonnemangsform. Sälj rollspelen till självkostnadspris (de gör de väl ändå redan eftersom affärdidéerna är så dåliga) och försök tjäna pengarna på abonnemang/reklam i actual play-filmer rollspelspoddar eller något. Testa affärsidén på den svenska marknaden och om det fungerar så försök att exportera konceptet till USA/England/Tyskland för att tjäna de stora pengarna. Jag vet inte men att ge ut rollspelsbok efter rollspelsbok och försöka få ekonomi i det hela känns bara så fantasilöst.

EDIT: Kan tillägga att om man struntar i att tjäna pengar på rollspel så är det ju inget som hindrar att man kör på som vanligt om man nu tycker att det är kul.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Jag skulle tippa på att till exempel Harry Potter (böckerna/filmerna) skapat väldigt många nya rollspelare senaste … uh, snart 20 åren (första boken 1997 tydligen, så tiden går). Jag tror massor av människor har läst och tittat och har velat ha mer så de har sökt sig till forum och chat för att få ta på sig Hogwarts-uniformer, se fantastiska grejer och trolla lite. En del av dem spelar kanske dagligen, flera timmar i stöten. Hade de hållit på med bordsrollspel hade det varit omöjligt för dem att spela lika mycket. Kanske är de de som hittar på nåt nytt? Eller så är de lika bekväma som vi med att köra på i samma modell.

En teknisk revolution inom rollspelandet kommer kanske lika gärna från någon/några som aldrig spelat förr och helt enkelt hittar en lösning på sitt behov.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Anarchclown;n79458 said:
Det första är att man själv får vara kreativ när man skapar sin karaktär. Det andra är att man får spela samma karaktär under lång tid och utveckla den.
Att alla får färdiga karaktärer var en sak jag störde mig direkt på i Arkham Horror. Varför har de inte tomma "rollformulär" och enkla regler för att skapa sin egen karaktär? Att få hitta på ett eget namn på karaktären är väl iaf inte för mycket begärt av ett brädspel.

Anarchclown;n79458 said:
Överlag har jag noterat att folk tycker att rollspel är kul när de testar det, jag är inte så säker på att man måste återuppfinna hjulet för att introducera folk.
Jag tror inte heller att man behöver uppfinna hjulet på nytt. Jag tror hobbyn har alla redskap som behövs för att introducera nybörjare till rollspelshobbyn. Jag tror inte att det är utbudet av spel som är problemet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
En väg.
Ett rollspel som är en dimension till i nått mmo, ett till lager content.
Typ att man låter en vara spelledare och de andra sina vanliga tons och lägger in nått slags mer rollspeligt content via app och teamspek.
Så att det blir mindre "döda fyrtiofem vargar" och mer spännande att utforska Azoras torn.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Vitulv;n79506 said:
Du bygger hela ditt resonemang på vad du vill att rollspel skall vara. Och du spelar redan rollspel. Så för den ursprungliga frågeställningen blir det tämligen irrelevant.
Jag tycker att mitt resonemang är högst relevant eftersom att jag tror att det jag gillar i rollspel det kommer även många andra att gilla om de bara får chansen att spela rollspel. Du utgår från att spelen behöver förändras för att få fler att börja spela rollspel. Jag tror som sagt inte att det är spelen det är fel på utan att problemet ligger utanför själva rollspelen. Jag tror att problemet är att det är för få barn och ungdomar som provar på att spela rollspel innan det är för sent dvs innan andra saker upptar deras tid.

De mest framgångsrika personerna vi känner i vår tid är inte framgångsrika för att de är bäst utan för att majoriteten av alla människor i världen aldrig får en chans att förverkliga sig själva. Vad jag försöker få sagt är att jag tror väldigt få barn och ungdomar provar på att spela rollspel i dag och av de som provar på att spela rollspel så är det bara några få som fortsätter spela rollspel. Genom att få fler att prova på så kommer fler att fortsätta spela rollspel tror jag.

Att jag tycker dagens rollspel duger utesluter inte att jag samtidigt efterfrågar uppfräschningar av de befintlgia rollspelen. Mutant År 0 tycker jag är ett bra exempel på vad jag menar med en uppfräschning (av Äventyrsspels Mutant från 1984).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Mutanten;n79476 said:
Jag hade som barn inga problem att förstå grunderna i BRP. Det gör nog dagens barn också.

Jag tror att de barn som fixar BRP och gillar rollspelstärningar har vi nog redan. Det är ju vi. Att VI klarade av BRP betyder exakt noll om målet är att förstora intaget, så att säga.

Sen hoppas ju jag på att rollspel kanske har fått bli "man sitter och låtsas tillsammans" istället för "vi rullar en massa jobbiga tärningar och räknar på tabeller och låtsas att vi slåss mot orker"... Men det kanske är för naivt och hoppfullt.


Om trådens fråga:

Jag anser att rollspel idag är en helt sjukt stor hobby,. Folk rollspelar i typ alla MMO's, det finns en massa helt spontant skapade rollspelsforum där folk låtsas vara harry potter eller vildhästar eller nåt... Och jag vet många som identifierar sig såpass starkt med sina rollpersoner i Dragon Age och Mass Effect att jag inte tvekar att betrakta det som "enspelar-rollspel". Rollspelen finns överallt.

Men visst, jag fattar ju att frågan inte är "hur får vi fler som rollspelar" utan "hur får vi får som spelar bordsrollspel på precis det sätt vi själva önskar"...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Mutanten;n79523 said:
Jag tycker att mitt resonemang är högst relevant eftersom att jag tror att det jag gillar i rollspel det kommer även många andra att gilla om de bara får chansen att spela rollspel. Du utgår från att spelen behöver förändras för att få fler att börja spela rollspel. Jag tror som sagt inte att det är spelen det är fel på utan att problemet ligger utanför själva rollspelen. Jag tror att problemet är att det är för få barn och ungdomar som provar på att spela rollspel innan det är för sent dvs innan andra saker upptar deras tid.
Jag håller helt med om din analys om att för att få en renessans så behöver fler unga spela. Men med risk att vara taskig så är Vitulvs approach mycket intressantare. En del av de ideer som jag lade fram förut runt ett serietidningsbrädspelsrollspel var kanske att de rollspeliga delarna skulle vara mindre framträdande, att man inte skulle reflektera så mycket runt det där med att man spelar ett scenario och att man har en spelledare och spelare förens efter man spelat klart det och att det sedan skall innehålla instruktioner för hur man konstruerar egna scenarion som då fokuserar mer på de rollspeliga delarna. Saker som uppmuntrar den presumtiva spelledaren att fundera över varför drow-vakten vill släppa in oss genom den ogenomträngliga porten, varför den "onde" magikern vill fördriva alla från byn etc.

Nu är det fortfarande ganska mycket innanför ramarna för det som vi kallar rollspel i dag, men tanken att arbeta utanför ramarna är mycket intressanta. Att till exempel skapa ett samberättar-sago-spel med lite enkla, balla regler skulle vara en tanke.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
krank;n79527 said:
Men visst, jag fattar ju att frågan inte är "hur får vi fler som rollspelar" utan "hur får vi får som spelar bordsrollspel på precis det sätt vi själva önskar"...
Jag tolkar frågan som "hur får vi fler som rollspelar" och det är för mig en inbjudan till en bred diskussion om detta, och vad som kan göras, vad vi vill göra, vad vi inte vill göra, lite vad som helst. Och kanske om vad rollspel egentligen är för oss.

Sen är det ju så att om svaret är "skapa ett rollspel som vi gamla stötar inte ens vet hur det ser ut" så kan ju vi per definition inte berätta hur det ska se ut eftersom vi inte vet. Men genom att prata om det vi vet kanske vi identifierar det svarta hålet som all vår okunskap kretsar kring. Lite som att upptäcka himlakroppar, ibland kan en inte se dem men ändå veta att de finns tack vare hur saker runtomkring beter sig.

Det jag med säkerhet vet är att det inte finns en enda silverkula som löser problemet. Vare sig Vitulvs elektroniska underverk, mitt gratisrollspel på nätet, eller hårdare kommersialisering av svenska förlag kommer att med trollspöet få massor med spelare.

Det som krävs är hårt arbete, på ett eller annat sätt.

/M
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
krank;n79527 said:
Jag tror att de barn som fixar BRP och gillar rollspelstärningar har vi nog redan. Det är ju vi. Att VI klarade av BRP betyder exakt noll om målet är att förstora intaget, så att säga.
Jag tror inte alls att vi redan har dem för jag tror att många av dem aldrig har provat att spela rollspel. Ni verkar tro att rollspelspenetrationen i Sverige är upp mot 100 %. Det tror inte jag. Jag tror att det är förhållandevis liten andel av alla barn och ungdomar som har provat på att spela rollspel. Jag syftar givetvis på bordsrollspel. De som aldrig provar på att spela rollspel kommer aldrig att fortsätta att spela rollspel. De spelarna har hobbyn garanterat inte i dag.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Ram;n79528 said:
Jag håller helt med om din analys om att för att få en renessans så behöver fler unga spela. Men med risk att vara taskig så är Vitulvs approach mycket intressantare. En del av de ideer som jag lade fram förut runt ett serietidningsbrädspelsrollspel var kanske att de rollspeliga delarna skulle vara mindre framträdande, att man inte skulle reflektera så mycket runt det där med att man spelar ett scenario och att man har en spelledare och spelare förens efter man spelat klart det och att det sedan skall innehålla instruktioner för hur man konstruerar egna scenarion som då fokuserar mer på de rollspeliga delarna. Saker som uppmuntrar den presumtiva spelledaren att fundera över varför drow-vakten vill släppa in oss genom den ogenomträngliga porten, varför den "onde" magikern vill fördriva alla från byn etc.

Nu är det fortfarande ganska mycket innanför ramarna för det som vi kallar rollspel i dag, men tanken att arbeta utanför ramarna är mycket intressanta. Att till exempel skapa ett samberättar-sago-spel med lite enkla, balla regler skulle vara en tanke.
Jag tror inte det är rätt väg att gå. Jag tror på ordning och reda rollspel på fredag. Jag tror på spelare som vet om de är spelledare, spelare och om de spelar rollspel eller inte. Tydliga roller. Inget flum.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
krank;n79527 said:
Jag anser att rollspel idag är en helt sjukt stor hobby,. Folk rollspelar i typ alla MMO's, det finns en massa helt spontant skapade rollspelsforum där folk låtsas vara harry potter eller vildhästar eller nåt... Och jag vet många som identifierar sig såpass starkt med sina rollpersoner i Dragon Age och Mass Effect att jag inte tvekar att betrakta det som "enspelar-rollspel". Rollspelen finns överallt.
Håller med. Ungefär så gör jag i exempelvis Football Manager, Europa Universalis och TEW2013. Det är ju inte alltid jag sätter de bästa "aktörerna" på "plan" utan de jag jag av en eller annan anledning fäst mig vid lite extra.


I övrigt undrar jag om det inte vore trevligt med spel som kan kombineras med fysisk aktivitet. Något som kan spelas under powerwalk eller träningspass. En interaktiv podcast/ljudbok med rollspelelement? Finns det soloäventyr i appform?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
MetaLarsson;n79536 said:
I övrigt undrar jag om det inte vore trevligt med spel som kan kombineras med fysisk aktivitet. Något som kan spelas under powerwalk eller träningspass. En interaktiv podcast/ljudbok med rollspelelement? Finns det soloäventyr i appform?
Ascool idé. Lite som de där träningsapparna där du jagas av zombies. Fast en skulle göra dem i fantasyform ... huga det där borde nog vara en helt egen tråd!

/m
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
MetaLarsson;n79536 said:
I övrigt undrar jag om det inte vore trevligt med spel som kan kombineras med fysisk aktivitet. Något som kan spelas under powerwalk eller träningspass. En interaktiv podcast/ljudbok med rollspelelement? Finns det soloäventyr i appform?
ZOMBIES, RUN!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
krank;n79527 said:
Jag anser att rollspel idag är en helt sjukt stor hobby,. Folk rollspelar i typ alla MMO's, det finns en massa helt spontant skapade rollspelsforum där folk låtsas vara harry potter eller vildhästar eller nåt... Och jag vet många som identifierar sig såpass starkt med sina rollpersoner i Dragon Age och Mass Effect att jag inte tvekar att betrakta det som "enspelar-rollspel". Rollspelen finns överallt.

Men visst, jag fattar ju att frågan inte är "hur får vi fler som rollspelar" utan "hur får vi får som spelar bordsrollspel på precis det sätt vi själva önskar"...
1000 gånger det här. Precis det här är även min uppfattning. Jag oggade för några år sedan om att WoW är ett rollspel, och vissa här gick helt bananas. men jag står fortfarande för det uttalandet till 100%.

Det finns fucking miljontals rollspelare där ute. De spelar bara inte på samma vis som det vi diskuterar på det här forumet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Vitulv;n79541 said:
1000 gånger det här. Precis det här är även min uppfattning. Jag oggade för några år sedan om att WoW är ett rollspel, och vissa här gick helt bananas. men jag står fortfarande för det uttalandet till 100%.

Det finns fucking miljontals rollspelare där ute. De spelar bara inte på samma vis som det vi diskuterar på det här forumet.
Lite jobbigt om svaret måste vara "lägg 100 miljoner dollar för att skapa ett världsfenomen inom dataspel" för att du och krank ska bli nöjda.

Jag vill hellre fundera på vad jag kan göra, lite mer realistiskt.

/Magnus
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Vitulv;n79541 said:
1000 gånger det här. Precis det här är även min uppfattning. Jag oggade för några år sedan om att WoW är ett rollspel, och vissa här gick helt bananas. men jag står fortfarande för det uttalandet till 100%.

Det finns fucking miljontals rollspelare där ute. De spelar bara inte på samma vis som det vi diskuterar på det här forumet.
Jo men handlar inte hela den här tråden om hur man kan få fler människor att spela rollspel på ett sätt som påminner om våra sätt att spela rollspel på och vår form av rollspel? För om man räknar med alla möjliga varianter på rollspelande så går det snart inte att få fler människor att spela rollspel eftersom var och varannan människa redan gör det i dag på ett eller annat sätt. Ni flyttar diskussionen till att handla om definitionen av rollspel snarare än om hur man får fler människor att spela det man brukar mena med bordsrollspel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Magnus Seter;n79542 said:
Lite jobbigt om svaret måste vara "lägg 100 miljoner dollar för att skapa ett världsfenomen inom dataspel".

Jag vill hellre fundera på vad jag kan göra, lite mer realistiskt.

/Magnus

Svaret är inte att du skall lägga 100 miljoner dollar och göra ett datorspel.

Poängen är att det redan finns miljontals rollspelare, och att nya människor börjar med rollspel varje dag.

Om vi vill att de skall spela rollspel på samma sätt som vi, dvs. papper och penna, regelbok etc. är svaret att det inte går, eftersom vår hobby inte följt med i den samhälleliga utvecklingen. Visst kan man få några personer att rida istället för att köra bil, men aldrig den stora massan, eftersom häst är ett förlegat transportmedel.

Tabletop-rollspelens tid är förbi. Det betyder inte att vi kan roas av dem, eller att de kommer dö ut helt. Men vi får nog finna oss i att de kommer förbli en relativt liten hobby för ett fåtal specialintresserade. Ungefär som Storuggla och hans jävla rakhyvlar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Vitulv;n79545 said:
Om vi vill att de skall spela rollspel på samma sätt som vi, dvs. papper och penna, regelbok etc. är svaret att det inte går, eftersom vår hobby inte följt med i den samhälleliga utvecklingen.
Pessimist!

Sure, rollspel som vi spelar det kommer aldrig att bli nästa Drakar och Demoner som på 80-talet. Det rejset är kört. Men det innebär ju inte att vi kan vara mer aktiva med att fånga upp dem som faktiskt är intresserade av rollspel. För de finns, jag känner några åttaåringar som är sjukt taggade på att spela, och då kan ju jag säga "äsch, det blir inget för ni kommer aldrig att tycka det är kul" eller så gör jag nått för att de ska få chansen att bestämma om det är intressant eller inte.

Eller så sitter jag med mina polare i mitt spelrum och jagar mutanter i kloaker tills vi är döda, och sen spelar ingen rollspel igen. The end.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tabletop-rollspelens tid är förbi. Det betyder inte att vi kan roas av dem, eller att de kommer dö ut helt. Men vi får nog finna oss i att de kommer förbli en relativt liten hobby för ett fåtal specialintresserade. Ungefär som Storuggla och hans jävla rakhyvlar.
Jag har själv en fin samling rakhyvlar. ;)

Men jag har lite idéer om hur man skulle kunna göra ett rollspel som funkade på mobiler och plattor. Och som inte var som Riotminds försök. Utan anpassat till mediet på riktigt.

Fast jag behöver sisådär en miljon eller två först. Satan. Och hade jag en miljon hade jag hellre använt det till att spendera tid med familjen och resa mycket innan jag dör.
 
Top