Nekromanti Hur får vi fler att börja spela rollspel?

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Krille;n80153 said:
För ca tjugo år sedan låg rollspelsgrundböcker på ca 1 kr/sidan och supplement på 2 kr/sidan. Då var det mjuka pärmar och svartvit inlaga som gällde.

Att spel idag kostar ca 2 kr/sidan för en grundbok är inte orimligt, inte bara pga inflation, utan även eftersom produktionsvärdet har stigit som fan också och var och varannan bok har trehundra sidor fyrfärg.
Och jag betalar hellre 3 kr/sidan för 100 välskrivna, vältestade sidor med snygga illustrationer än 2 kr/sidan för de rollspelsböcker som finns i handeln i dag.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Problemet är att det inte är något man bara plockar upp. En bok på flera hundra sidor som kostar därefter är ju knappast något som en person som inte har en spelgrupp bara köper.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Varför vill vi ha fler rollspelare?
Är det en fråga om att vi vill få mer uppmärksamhet, är det en fråga om mer spelare på lokala orter, en finansiell fråga för att trycka billigare böcker, eller är det en fråga om att få högre status, i egenskap av rollspelare?

För de där frågorna har olika svar, för de bygger olika former av massa.
Det klassiska brukar vara att om alla försöker rekrytera en person, så blir vi dubbelt så många. Men om vi vill åt en riktad förändring, så behöver vi veta vem som skall rekryteras.

För egen del vill jag ha fler rollspelare därför att det är ett vettigt sätt att hålla ett nätverk vid liv. Därför tänker jag arbeta med det som verktyg i jobbet, för att sedan, möjligen, glida över till att få med klienter i separata kampanjer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Göra spel som ser ut som SPEL.

Böcker ser inte ut som spel. Ett spel ska ligga i en låda, ha tunna regler, kanske lite pluppar eller nått, tärningar etc.

Så steg ett är att förklara eller omformulera processen "att spela rollspel" på ett begripligt och funktionellt sätt. På max 5 sidor.

Och allt det andra med givetvis, fler säljställen, bra pris, attraktiv produkt, kanske någon form av appstöd etc.

Främsta konkurrenter är rimligtvis Magic, brädspel och liknande. Figurspel och lajv med.

Sedan håller jag med om att det inte är ett självändamål att fler spelar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Anchorman;n80117 said:
jag var på scifi bokhandeln häromdagen och priserna på rollspel är fan helt sinnesjuka, det var få som var under 400kr och dem som var det var tunna supplement. Pinsamt.
Det finns spel under 400 som inte är tunna supplement på SF-bok. Jag lovar. Jag har skrivit ett par av dem själv (Rotsystem och More than Human kostar båda 249). Fantasy! (179) kostar inte heller 400, och inte Svenska Kulter (299) heller. Jag skulle säga att bland svenska spel finns det en rätt hyfsad prisspridning. Visst, Symbaroum och jubileumsutgåvan av DoD kostar rätt mycket, och om man inte nöjer sig med den billiga regelboken till Svavelvinter utan vill ha världsboken också så blir det en del cash.

Så... Hur noga letade du? Bland de svenska rollspelen, då. Det är ju de vi kan påverka.

Anchorman;n80117 said:
Sen finns det ju också en tanke på att färre rollspel skulle göras, så som det är nu blir det ju fragmenterat som fan, vissa köper bok A andra bok B och de kan inte spela med varandra. Så istället för att varenda medlem på WRNU gör sitt eget rollspel varför inte göra färre och hjälpa varandra istället?
Problemet är att detta skulle skapa en marknad som var enbart för nybörjare. Det skulle ge en smalare, tråkigare marknad med färre spel som faktiskt skiljde sig åt. Lättare att välja för nybörjare absolut, men svårare att fördjupa sig eller bredda sig.

Anchorman;n80117 said:
gör du ett spel men inte släpper ett spelpass som youtube klipp då är du fan korkad.
Alternativt vet att man saknar både kompetensen och utrustningen för att göra det såpass bra att det inte bara blir bajs.

Anchorman;n80117 said:
Jag orkar inte läsa långa böcker fyllda med halvdåliga illustrationer, nej gör det lätttillgängligt.
Det är därför några av oss satsar på bra illustrationer. Och det finns väldigt lättlästa, korta, bra rollspel. Som Fantasy! till exempel.

Anchorman;n80117 said:
behövs det då fler?
Det här är huvudanledningen till att jag inte engagerar mig så mycket i den här frågan numera. Jag höll på med lite utåtriktad verksamhet i omgångar, men sedan jag insåg att 1) jag kommer att ha spelgrupper tills jag dör och 2) min rollspelsdefinition har växt till den grad där jag upplever att typ alla redan rollspelar om än inte på exakt mitt sätt (jag vet flera på forumet vars rollspelande är ungefär lika nära mitt sätt att rollspela som WoW-rollspelande är).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Måns;n80179 said:
Göra spel som ser ut som SPEL.

Böcker ser inte ut som spel. Ett spel ska ligga i en låda, ha tunna regler, kanske lite pluppar eller nått, tärningar etc.

Så steg ett är att förklara eller omformulera processen "att spela rollspel" på ett begripligt och funktionellt sätt. På max 5 sidor.

Och allt det andra med givetvis, fler säljställen, bra pris, attraktiv produkt, kanske någon form av appstöd etc.

Främsta konkurrenter är rimligtvis Magic, brädspel och liknande. Figurspel och lajv med.

Sedan håller jag med om att det inte är ett självändamål att fler spelar.
Jag undrar hur väl Wizards' brädspel har gått. För de och Descent lär ju ändå kunna vara ganska schyssta inkörsportar. Litegrann, tänker jag mig, som Drakborgen och Kampen om Citadellet varit.

//Krank, som fortfarande vill göra ett brädspel som är Kampen om Citadellet med serienumren bortfilade...
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
En sak som jag tycker vi har missat i diskussionen så här långt det är hur vi får de som redan spelar att fortsätta spela rollspel. För jag tror att det största problemet inte är själva nyrekryteringen utan istället bortfallet av befintliga rollspelare. Så trådstartarens fråga skulle kunna omformuleras till: Hur får vi fler att inte sluta spela rollspel?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Att ha färre rollspel tror jag inte skulle skapa en marknad för nybörjare. Jag tror snarare att det blir en mer fokuserad och tydlig marknad. Där man istället för att köpa nya spel istället köper supplement. Behövs det flera olika "lätta" fantayrollspel? Nej det behövs en och sen behövs supplement till dem, nya världar och äventyr.

Sen var det en väldigt bra poäng att spel måste vara kompletta, rollspel bör köpas i box där det finns regelbok, karaktärsblad, tärningar och kanske en penna :p.
Jag förstår att det blir lite krångligare för spelskapare och kanske dyrare men att köpa en bok och sen komma he och inse att jag borde köpt tärningar och sen behöva gå till datorn för att skriva ut karaktäsblad är ganska segt. Det funkar ju för oss som har kunskap om rollspel men inte för folk som aldrig spelat förut.

Idag ska jag fortsätta min kampanj med 7 spelare, där majoriteten inte har spelat innan. Det är mitt sätt att få fler intresserade av rollspel :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Tänket med färre rollspel och fler som producerar till samma får mig att tänka på hur motsvarande resonemang skulle se ut i musikbranschen. Det jag kommer fram till är argument som "Det behöves fler låtar som folk kan dansa till, du borde gå med i ett housekollektiv istället för att vara singer-songwriter."

Jag tror inte det skapar någon förändring att ge ut mer av samma. Jag tror distributionssättet gör större skillnad, och jag tror inte (bords)rollspelen har fått sitt Spotify än.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,773
Location
Stockholm
Robert Jonsson;n80184 said:
Jag tror tråden kan sammanfattas med: Vitulv vann, alla andra förlorade.
Nä, vann var det Claus Raasted som gjorde, han har ju precis och på bred front lyckats med just det här vi pratar om: att ta ett steg mot att göra rollspel mer mainsteram.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag undrar om Varg Vikernes fått svartmetallarna att lira mer rollspel... där har han ju åtminstone en spännande ny målgrupp. :wink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
RasmusL;n80208 said:
Nä, vann var det Claus Raasted som gjorde, han har ju precis och på bred front lyckats med just det här vi pratar om: att ta ett steg mot att göra rollspel mer mainsteram.
Who? Och hur?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
När jag hör någon förklara rollspel för någon ny är det väldigt ofta sin egna spelstil och favoritspel som beskrivs. Så den som skulle gillat Fiasco får D&D förklarat för sig. Den som skulle gilla D&D får Noir förklarat för sig, den som skulle gilla Noir får Fiasco förklarat för sig. Så personen tycker att det låter trist och inget de vill lägga tid på. Detta utöver att det finns massor med andra saker som uppfyller intresset på snarlikt sätt, eller allmän tidsbrist.

Så vi kanske inte skrämmer iväg folk med nördstämpeln längre, men den insnöade nördmentaliteten gör att när vi väl har en potentiell person som nosar på kroken skrämmer vi iväg dem med fel upplevelser.
 
Top