Nekromanti Hur får jag spelarna att prata med monstren?

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Bossen har tagit någon som RP bryr sig om som gisslan. Förslagsvis en välgödd prins/prinsessa med gott om volym för bossen att gömma sig bakom. RP måste prata med bossen för att få denne att stiga fram i friare skottläge.

+ Bossen bör såklart befinna sig i en byggnad som erbjuder sämre möjligheter för RP att ligga på kilometeravstånd med sitt snipergevär/pilbåge/eldklotsmagi!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Om man nu gillar ost, och är ute efter ost, kan man ju dricka ur urkällan: Bondfilmer. En klassiker i dessa är ju att Bond blir tillfångatagen och Big Bad står och skrockar medan Bond skickas till hajtanken / låses fast vid lasern / binds fast under raket etc. Efter att ha skrockat knallar Big Bad nonchalant iväg för att fortsätta ta över/förstöra världen, varpå Bond smiter och sen blir det slutstrid, oftast på rörlig fot (kul det med).

För helt ärligt har ju Bond samma instinkt som de flesta spelare: du måste limma fast mig för att jag ska lyssna på det här, och binda ner mina armar så jag inte skjuter dig för att slippa lyssna på det! ;)

En fin gammal (lätt sliten) variant på kraftfältet/fällgallret är att låta dem döda big bad, som sedan raskt återuppstår som odöd/släpps lös som demon. Under denna process är Big Bad eterisk och immun mot precis allt (return of the osynlig barriär, III) i exakt så lång tid som behövs för att spelarna ska behöva lyssna på hans monolog (om de inte stoppar fingrarna i öronen och säger LALALALA, förstås).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
God45;n146297 said:
Ett superjobbigt förslag är att skapa en situation där det finns flera "big bads" och alla vill ha spelarna på sin sida eftersom de är farliga wild cards. Då kan karaktärerna förhandla med de olika bossarna för att få fram maximalt bra deal, välja vem de vill slåss mot eller välja att blåsa alla.
Alexandrians variant, med fem mini bads, där den som överlever kontakten med RPna blir big bad, är också ett kul sätt att hantera saken. Med tillräckligt mycket historia mellan sig kanske tom RPna vill skrika på Big Bad innan de skickar vederbörande till de sälla jaktmarkerna?
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Rymdhamster;n146204 said:
Observera att jag inte vill "dressera om" spelarna, jag tycker den approchen jag pratar om ovan oftast är "det enda vettiga". Men någon gång ibland skulle jag vilja kunna sätta krokben för sånna planer och slänga in en stämningsfull liten dialog (eller bara monolog) innan fajten startar.
Förklara för dem att du gärna har mer dialog och stämning i rollspelet än bara effektivt, XP-jagande hack n slash. Fråga dem vad de vill ha? Vill de ha en bra (kanske filmisk?) story och spelupplevelse eller är de bara ute efter att så snabbt och effektivt som möjligt hacka sig igenom högar med fi för att nå nästa level (som i ett datorspel) ?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
Magnamund;n146316 said:
Förklara för dem att du gärna har mer dialog och stämning i rollspelet än bara effektivt, XP-jagande hack n slash. Fråga dem vad de vill ha? Vill de ha en bra (kanske filmisk?) story och spelupplevelse eller är de bara ute efter att så snabbt och effektivt som möjligt hacka sig igenom högar med fi för att nå nästa level (som i ett datorspel) ?
Rymdhamster;n146204 said:
Observera att jag inte vill "dressera om" spelarna, jag tycker den approchen jag pratar om ovan oftast är "det enda vettiga". Men någon gång ibland skulle jag vilja kunna sätta krokben för sånna planer och slänga in en stämningsfull liten dialog (eller bara monolog) innan fajten startar.
Så nej =)
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
224
En tunn hinna som klär ärkeskurken medverkar till att första rollperson som attackerar delvis eller helt byter kropp/psyke med skurken. Rollpersonen behöver då kanske både slåss för sitt liv samt försöka prata sig ur situationen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
Luftslottet;n146336 said:
En tunn hinna som klär ärkeskurken medverkar till att första rollperson som attackerar delvis eller helt byter kropp/psyke med skurken. Rollpersonen behöver då kanske både slåss för sitt liv samt försöka prata sig ur situationen.
Haha, mycket roligt! Den måste jag definitivt köra med så snart jag får tillfälle =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Ge skurkarna kopplingar till spelarnas back-storys. Aka, Darth Vader tricket! "Necromancern... Är min gymnasieflickvän?!"
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Le Bos befinner sig vid mötet i den stora pelarsalen - nej, inte den, den där är för liten, jag pratar om den stora pelarsalen. Den med jättehögt i tak och många ljusbrunnar som skickar dammvirvlande ljusstrålar mot golvet som skapar spännande skuggor mot de snirkliga utsmyckningarna och skulpturerna på de kraftiga pelarna. Den där alla avsatser, platåer och halvrasade trappor gör det omöjligt att snabbt ta sig från plats A (golvnivå nära ingången) till plats B (tre våningar upp), och alla skuggor och studsande ekon gör det hopplöst att hitta Le Bos där han sitter och röker sin pipa, förnumstigt småleende, med benen dinglande över kanten till avgrunden samtidigt som han pratar med sina presumtiva mördare om vad som faller honom in. Akustiken är naturligtvis helt fantastisk så minsta viskning bärs över hela salen men det är hopplöst att försöka identifiera riktning och avstånd i vad som i praktiken är en tredimensionell labyrint.
Den salen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Ni har kommit längst in i katakomberna under slottsruinen. Gången slutar med en massiv port med gångjärn i guld och här bakom vet ni att skurken väntar, han har ingenstans att fly längre. Men... det sitter en lapp på dörren, ni börjar läsa:
"Ni har vunnit! Eller? Ta en ny titt på den slipade rubinen ni har i er packning. Har den verkligen 8 sidor som det står i profetian? Eller finns den riktiga någon helt annan stans..."
(Antingen tar du med all info du vill ha fram här, eller tillräckligt för att spelarna ska bli nyfikna och pratsugna)
___

Ni har kommit längst in i katakomberna under slottsruinen. Gången slutar med en massiv port med gångjärn i guld och här bakom vet ni att skurken väntar, han har ingenstans att fly längre. Ni öppnar upp dörren och... på ett bord står en kristallkula. "Se mig. Skåda in i mig." hör ni viskas i rummet som en magisk virvelröst. I kristallkulan ser ni skurken.
- Jag har ett förslag till er, börjar han.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
God45;n146408 said:
Never, ever,ever,ever do this.
Jag hade nog börjat skjuta / lobba eldbollar innan SLPn hade pratat klart.. (Om inte nån limmat fast mig eller på annat sätt fysiskt hindrat mig)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
zonk;n146416 said:
Jag hade nog börjat skjuta / lobba eldbollar innan SLPn hade pratat klart..
... vilket gör att skurken får en stridsrunda på sig att själv prata.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Mannen i skogen;n146423 said:
... vilket gör att skurken får en stridsrunda på sig att själv prata.
Med "innan SLPn hade pratat klart" menar jag alltså "så fort jag nånsin kan få iväg ett skott / eldboll". Här sölas det inte! För att citera Tuco, "When you need to shoot, shoot. Don't talk."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
Magnamund;n146458 said:
Därav mitt "fråga dem vad de vill ha" också.
=)
Spelarna är nöjda som det är. Det här är godis för mig.

Så än en gång nej.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Batman Begins! Spelarna kan ju vara i en sådan här situation, i ett rum fullt med gäster som inte har med skurken att göra:
https://youtu.be/oXjaE3Gst_M?t=2m10s

Det förutsätter ju dock att spelarna bryr sig om de oskyldiga andra gästerna och/eller att skurken har någon form av hållkake på rollpersonerna.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Den bästa film-scenen är när båda sidorna vet om att den andra finns, men inte riktigt hur man ska komma åt dem. Då pratar man för att fördriva tiden eller skrämma bort den andre, eller för att lokalisera dem.

Till exempel:
I en labyrint-liknande lokal
Med hjälp av kommunikationsutrustning
På var sin sida av en vägg eller en spegel
På var sin sida av en dörr
Det finns civila (som inte får märka något) i rummet
I varsin hiss
I ett japanskt hus
Fienden är osynlig
Fienden är skenbart osårbar

...eller med fria handlingar. I Shadowrun bestämde vi att eftersom det är framtiden och reglerna tillåter korta meningar som fria handlingar kunde man live-twittra. Det skapar förstås ingen episk dialog, men ger utrymme för meningsutbyten som i monkey Island
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Tre solar;n146486 said:
Den bästa film-scenen är när båda sidorna vet om att den andra finns, men inte riktigt hur man ska komma åt dem. Då pratar man för att fördriva tiden eller skrämma bort den andre, eller för att lokalisera dem.

Till exempel:
I en labyrint-liknande lokal
Med hjälp av kommunikationsutrustning
På var sin sida av en vägg eller en spegel
På var sin sida av en dörr
Det finns civila (som inte får märka något) i rummet
I varsin hiss
I ett japanskt hus
Fienden är osynlig
Fienden är skenbart osårbar

...eller med fria handlingar. I Shadowrun bestämde vi att eftersom det är framtiden och reglerna tillåter korta meningar som fria handlingar kunde man live-twittra. Det skapar förstås ingen episk dialog, men ger utrymme för meningsutbyten som i monkey Island
Kan öppna för möjligheter till taktik, med. "I can hear your fucking radio, you stupid shit!"
 
Top