Nekromanti Hur får jag spelarna att prata med monstren?

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
ge bonus XP för ostig dialog, låt dialog användas som en short rest (eller motsvarande), skapa en situation där det är mycket mer fördelaktigt att distrahera bossen än spöa`n.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
225
En dubbelhövdad drake/demon/person alt en person med olika framsida/baksida hörs diskutera ljudligt i rummet intill. Kanske visar de sig att en av sidorna har lyckats ta över kroppen och således fått dominans över den andras lemmar. Utifrån det kanske den ena sidan ber om en snabb död, kan ge värdefull information kring hur man förstör kroppen. Alternativt så kanske rollpersonerna kan coacha den icke dominanta personligheten att ta kontroll över den andre. En twist på det hela är ju om den mindre dominanta sidan sedan blir ännu farligare
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Rymdhamster;n146463 said:
Spelarna är nöjda som det är. Det här är godis för mig.

Så än en gång nej.
Okej. Om de inte vet vad du vill ha blir det nog svårt att ändra på något i spelet eftersom de är nöjda med vad de får.
Lycka till!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Magnamund;n146671 said:
Okej. Om de inte vet vad du vill ha blir det nog svårt att ändra på något i spelet eftersom de är nöjda med vad de får.
Jag är väldigt optimistisk =) Och det var därför jag just inte ville ha tips på hur jag kan "programera om" mina spelare (eller ändra deras spelstil, jag är ju som jag sagt också nöjd med den), utan hur jag istället på smidiga sätt och vid få och nogrant utvalda tidpunkter (absolut inte "jämt") kan sätta käppar i hjulet för dem när de håller på att one-shotta min "big bad" när jag har ett maffigt "införslutstridental" förberett.

Magnamund;n146671 said:
Lycka till!
Tack!
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Därför tänkte jag att det kunde vara klokt att berätta vad DU vill men det var tydligen ingen bra ide. Nån sorts omprogrammering handlar det ändå om eftersom du vill bryta den invanda spelstilen, om än bara vid några få väl valda tillfällen. Men men, jag ska hålla käften stängd. Det blir bäst så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Magnamund;n146681 said:
Därför tänkte jag att det kunde vara klokt att berätta vad DU vill men det var tydligen ingen bra ide.
Jag vill att spelarna ska fortsätta precis som de gör.

Magnamund;n146681 said:
Nån sorts omprogrammering handlar det ändå om eftersom du vill bryta den invanda spelstilen, om än bara vid några få väl valda tillfällen.
Nej, inte bryta spelstilen. Variera utkomsten av den spelstilen.

Magnamund;n146681 said:
Men men, jag ska hålla käften stängd. Det blir bäst så.
Jag är tacksam att du försökte hjälpa till, tyvär spelar du på en annan spelplan och i ett annat spel än det jag vill lira.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
slanfan;n146499 said:
ge bonus XP för ostig dialog, låt dialog användas som en short rest (eller motsvarande), skapa en situation där det är mycket mer fördelaktigt att distrahera bossen än spöa`n.
Nu är vi inne på regelfixar och på att ändra spelarnas spelstil och trampar igen. Hur klämmer jag inte lite "big bad exposision" när det fördelaktigaste ÄR att spöa bossen?

Luftslottet;n146588 said:
En dubbelhövdad drake/demon/person alt en person med olika framsida/baksida hörs diskutera ljudligt i rummet intill. Kanske visar de sig att en av sidorna har lyckats ta över kroppen och således fått dominans över den andras lemmar. Utifrån det kanske den ena sidan ber om en snabb död, kan ge värdefull information kring hur man förstör kroppen. Alternativt så kanske rollpersonerna kan coacha den icke dominanta personligheten att ta kontroll över den andre. En twist på det hela är ju om den mindre dominanta sidan sedan blir ännu farligare
Medan detta låter som ett coolt upplägg för ett scenario (och numera är nedskrivet i min idébank) hur hjälper det mig att få in ett litet samtal efter att rollpersonerna har bestämt sig för att storma fram och anfalla?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Tre solar;n146486 said:
...eller med fria handlingar. I Shadowrun bestämde vi att eftersom det är framtiden och reglerna tillåter korta meningar som fria handlingar kunde man live-twittra. Det skapar förstås ingen episk dialog, men ger utrymme för meningsutbyten som i monkey Island
Det här är verkligen helt awesome!
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
225
Rymdhamster;n146733 said:
Medan detta låter som ett coolt upplägg för ett scenario (och numera är nedskrivet i min idébank) hur hjälper det mig att få in ett litet samtal efter att rollpersonerna har bestämt sig för att storma fram och anfalla?
Min tanke kring detta är att en av de två personligheterna vet en brist hos den andre som kommer att göra fighten antingen mer storstilad, mindre dödlig eller ger dem någon sorts annan möjlighet.
Tänker att den övertagna sidan pratar mellan konvulsioner av smärta eller kanske tuppar av lite då och då. men rent krasst kanske det måste finnas en hook i början av konversationen som gör att RP vill veta mer. Ett lite uttjatat scenario skulle ju vara att den mindre dominanta sidan vet om att den dominanta har låst in bläckhjärtat. [ input historia om bläckhjärtat] den mindre dominanta skriker av smärta och kommer av sig. RP ser sig omkring men ser inget som skulle kunna leda dem vidare samtidigt som de anfalls med stor frenesi av den dominanta. Här kan de ju välja. Ta striden eller försöka samtala mer för att få en eventuellt enklare strid eller nått liknande.
 
Top