Nekromanti Hur får jag spelarna att prata med monstren?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Så, jag tror de flesta känner igen situationen. Spelarna är väldigt försiktiga, kryper nästan fram längst korridorerna, spejar runt varje hörn med en spegel etc... De hittar "slutbossen" som de vet att de måste döda (vet och måste är så klart lite relativt, men låt oss säga att rollpersonerna är klart motiverade till att döda monstret). De gör upp en plan och attackerar på något sätt från bakhåll, hårt och skoningslöst för att skapa sig själva en fördel i fajten, och de slutar inte skjuta föränn kroppen träffar marken.

Men om man nu vill ge det här monstret/superskurken/slutbossen en chans att säga några ord. Ge lite exposition i klassisk Film-skurksanda. Jag tänker här alltså en direkt konversation med rollpersonerna, inte bara att de råkar höra något.

Hur gör jag då? Hur ser jag till att rollpersonerna inte bara mördar slutbossen på håll med ett prickskyttegevär?

Jag skulle gärna vilja ha alla förslag ni kan komma på, för hur man ger slutbossen en god chans att snacka lite med rollpersonerna innan helvetet brakar lös!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Observera att jag inte vill "dressera om" spelarna, jag tycker den approchen jag pratar om ovan oftast är "det enda vettiga". Men någon gång ibland skulle jag vilja kunna sätta krokben för sånna planer och slänga in en stämningsfull liten dialog (eller bara monolog) innan fajten startar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
-Gör en Die Hard och ha kommunikationssystem i Dungeonen de kan ta från vakter eller hitta och prata med bossen på det sättet.

-Ha bossen i en position där det inte går att smyga sig på honom.

-Ha en luftsluss som de måste vänta in för att nå bossen och som de kan prata igenom.

-Se till att de måste ha information från bossen så att de inte bara kan döda honom.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Låt bossen använda ostoppbar magi, typ köldandedräkt, som får alla att stå stelfrusna tills monologen är över. Det ger ett fräsigt plothål som får rollpersonerna att sedan fundera på varför bossen sedan lät sig bli dödad när hen ju uppenbarligen har ostoppbar magi som är ostoppbar!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,114
Location
Tindalos
Klä Bossen i T-shirt med texten "Jag har också känslor"....
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,164
Eller låt dem hitta infon de behöver via noter på papper eller dator, eller via en fånge, osv. Att låta big bad ha en monolog innan slutstriden låter extremt ostigt. Sen har det förvisso hänt i bra många rullar o äventyr man sett.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Låt bossen ha simultanförmågan att prata även under striden?
Eller låt bossen vara mer mobil och stealthy så den inte bara står i ett rum och väntar på att RP ska rusa in, låt RP rusa in i ett rum i tron att bossen väntar där för att sedan låta bossen lugnt komma in i rummet och ambusha RP
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,114
Location
Tindalos
Hur fungerar det i alla superduktigarollpersonerspel som exempelvis Marvel eller DC Heroes? Kopierar man serieblaskornas snackbubblor där hjältar och nemesis tjötar hål i huvudet på varandra under striderna?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
zonk;n146213 said:
Eller låt dem hitta infon de behöver via noter på papper eller dator, eller via en fånge, osv.
Målet är inte att ge spelarna information, utan att få in ost! Jag menar få in en cool scen mellan rollpersonerna och slutbossen.

zonk;n146213 said:
Att låta big bad ha en monolog innan slutstriden låter extremt ostigt.
Jag gillar ost!

zonk;n146213 said:
Sen har det förvisso hänt i bra många rullar o äventyr man sett.
Exakt. Ost är bra! Såvida den inte är dålig. Men ost är inte dålig, bara dålig ost är dålig! Bra ost är bra, inte dålig!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,114
Location
Tindalos
Kom att tänka på en kampanj vi spelade där en högt uppsatt och ljusskygg Nemesis verkade i det fördolda under flera äventyr. Till slut visste vi dock att han var en helt vanlig familjefar som levde ett dresserat familjeliv i en förort. Vad hans fru inte visste, var allt skit han ställde till med på "jobbet". Så med hans "normala" bakgrund blev det faktiskt så att vi inte avpolleterade honom med stora sniperbössan. Han infångades och fick avtjäna flera livstider i något gudsförgätet fängelse.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Jag vill bara säga att fällgallret är en av de bästa uppfinningar som finns. :wink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Jocke;n146224 said:
Doctor who regler? Talkers agerar först i rundan.
Bygger på att man vet att det finns någon att prata med. Och det vet man först när första kulkärven slagit in i ens kropp...

Regelfixar är inte det jag efterfrågar, utan snarare omständigheter.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Monstret snackar förtroligt med någon hen bryr sig om vid det tillfälle MÖRDARLUFFARNA anländer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
DeBracy;n146229 said:
Monstret snackar förtroligt med någon hen bryr sig om vid det tillfälle MÖRDARLUFFARNA anländer.
Okej. På vilket sätt hindrar det rollpersonerna från att lönmörda henom innan de pratat med varandra? Alltså monstret och RP. Det är ju där jag vill ha utbytet: medveten kommunikation mellan slutmonster och RP, helst innan fajten startar.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Tvinga in dem i ett spår som där ett bakhåll eller liknande strategi inte är möjlig att förbereda.
Fuska lite med tärningsslagen, bossen märker även den tystaste lönnmördaren.
Gör golvet lite extra högljutt, googla nightingale floor. För ett praktiskt exempel.
Gör en build up för bossen, kanske bossen redan vet att de är påväg och skicka någon eller något till RP för att få deras uppmärksamhet.
Gör antingen bossen extremt skrämmande att de inte vill anfalla direkt eller tvärtom så liten och mesig att de kan låta bossen snacka först innan de anfaller.
Lämna planteringar till spelarna att det är mer i den är bossen än bara ett uppdrag.
Locka dem till diskussioner genom att introducera ett mysterie som bara kan lösas om RP låter bossen förklara det.

Är några exempel jag kan komma på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Rymdhamster;n146241 said:
I don't follow you.
Om de hör monstret prata med någon så vet de att det går att prata med monstret. Det lät som att det var ett problem tidigare i tråden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Antingen löser man det genom att köra "anime-style": eventuell strid avbryts av någon form av time stop, där kombatanterna kan berätta sitt livs historia för varandra. När det gått en halvtimme eller vad det tar för kombatanterna att tala till punkt fortsätter striden som om ingenting hade hänt. Det fungerar utmärkt i varenda anime-serie som jag sett. :)

Eller så låter man slutbossen tala med äventyrarna i början av äventyret. Så fungerar historian om Dracula och även Ravenloft.
Äventyret börjar med att äventyrarna hälsar på hos slutbossen som bjuder på thé och kakor och småpratar lite i största allmänhet. Här ska det vara fullständigt uppenbart att slutbossen är fullständigt överlägsen äventyrarna för de har ännu inte fått tag på de medel som behövs för att göra slut på denne. Så denne kan lugnt sitta och snacka om det ena och det andra utan att bry sig om äventyrarna. Givetvis kan äventyrarna anfalla redan nu, men resultatet kommer med 100 % säkerhet sluta med att de förvandlas till köttfärs.
 
Top