Hur få en helt ointresserad person nyfiken på rollspel?

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Min fru har sen vi träffades för över 10 år sen sagt att rollspel verkar "helt sjukt" och att jag aldrig kommer kunna övertyga henne om motsatsen. Meeen... när man själv tycker att nåt är så kul som jag tycker rollspel är, vill jag gärna dela det med henne! Hon är patologiskt ointresserad av fantastik och annat "overkligt" men gillar true crime. Vi ser gärna puttriga svenska deckare tillsammans när vi vill varva ner. Har ni några bra tips på hur jag kan göra för att få henne att åtminstone vilja prova?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Be henne i detalj beskriva hur hon skulle mörda dig (eller grannen) och komma undan med det.
För varje steg är det bara att slå tärningar och sen säga nåt i stil med "ja men sen får flyktbilen punktering utanför Fagersta, med kroppen fortfarande i mattan. Vad skulle du göra då?"

Hon kommer inte fatta att hon spelar förrän du berättar det för henne....

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Är hennes föreställning att alla rollspel är högfantasy med magi, orcher och ringbrynjebikinis?

Jag har hört från flera (dvs typ 2) håll där Ur Varselklotet presenterats för någon med fördomar i stil med den ovan och öppnat deras ögon: "kan rollspel vara såhär?".

Gillar hon deckare så tänker jag ju på min nyligen startade tråd där jag skriver om Trail of Cthulhu med väldigt lite övernaturligheter. Om du bara visade henne en regelbok, är det blank nej eller får du några minuter på dig att göra en pitch?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Brindlewood Bay, säger jag bara. Vem kan motstå att spela en mysterielösande gammal dam i bästa Murder, she wrote-stil?

Edit: Det finns vissa Cthulhu-influenser i spelet, men de går säkert att tona ner eller helt plocka bort.
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Min fru har sen vi träffades för över 10 år sen sagt att rollspel verkar "helt sjukt" och att jag aldrig kommer kunna övertyga henne om motsatsen. Meeen... när man själv tycker att nåt är så kul som jag tycker rollspel är, vill jag gärna dela det med henne! Hon är patologiskt ointresserad av fantastik och annat "overkligt" men gillar true crime. Vi ser gärna puttriga svenska deckare tillsammans när vi vill varva ner. Har ni några bra tips på hur jag kan göra för att få henne att åtminstone vilja prova?
Ur varselklotet tycker jag brukar vara både lätt och roligt för ovana svenska spelare att komma in i. Barndomsnostalgin gör det väldigt lätt att bygga karaktärer som gemensamt pendlar fram och tillbaka mellan Sunes sommar->Bullens brevfilmer->mysterielösande och i kombination med enkla regler som går att sammanfatta på en halvsida blir det väldigt bra. Karaktärsskapande går att kondensera till "välj en arketyp och ålder så sätter vi egenskaper senare", så man kan börja spela frukostscenen med RPs bakfulla morsa/rasistiska storebror/sportintresserade fosterpappa praktiskt taget med en gång.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Du kan kolla in The Murder of Mr Crow eller fan-versionen The Woodperry Murder som är lite mer i vår verklighet. En timmes samberättarspel där man spelar ut slutscenen i ett detektivscenario. Folk brukar säga att det är ett rollspel man kan spela med sin familj.

Två sidor långt och om hon inte gillar det ... tja, då har hon bara förlorat en timme av sitt liv.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Med brasklappen att jag tycker det här låter som en dålig idé överlag, men försök hitta lite bra brädspel på rätt tema, med rollspelsliknande element.

Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara, men det måste väll finnas en massa jack the ripper-spel eller nått som borde funka. Huvudsaken är att det är något din fru faktiskt verkar tycka är kul utan att du tjatar.

Sen lägger du in lite lätta rollspelselement. De flesta brädspel går att rollspela lite, i alla fall om man har en faktiskt karaktär i spelet. Hitta på lite backstory kring karkatärerna, och försök få din fru att bidra. Håll det super casual och "bra på skoj". Om du fru faktiskt diggar det, i alla fall efter ett litet tag när hon vant sig vid det, så är det ett gott tecken. Fortsätter hon vara negativ hade i alla fall jag släppt det, om jag ens gott så här långt.

Men verkar det framgångsrikt se om du kan ta det något steg längre. Kanske kan ni köra samma brädspel, men med ett egetskrivit scenario som introducerar ännu mer rollspelande. Fortsätt öka på tills en kväll när du sitter där med ett karaktärsblad och lite tärningar åt henne och säger att ni ska köra "typ samma sak, fast med lite annat upplägg".

Men var lyrhörd och gå varsamt fram. Folk som försöker "tvinga en" att gilla det som de gillar kan framstå som oerhört irriterande.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Hon har iofs vid ett tillfälle sagt att hon hellre skulle skiljas än att pröva rollspel så alla era välmenande tips, som är jättebra och fina, kanske är pärlor för svin! :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Rollspel utan fantastik finns ju en hel del nuförtiden, även om man generellt behöver söka sig utanför tradspelen: Psychodrame, A Taste for Murder, Se och göra i Aliatra, Förefter, It's Complicated, Gastkammaren, Coffee together, Nerver av stål, Pack horse library, Vagabonder dans les étoiles, Glorieuses, en massa For the Drama-spel, Saperlipopette, Fiasco, Follow, Kingdom, är väl några jag kommer på på rak arm. Så där finns det ju ingen brist på materiel, speciellt som du ju verkar öppen för mindre traditionella spel.

Vill man börja på deckarspåret är ju A Taste for Murder och Nerver av stål i den genren. Båda är av typen "hitta på ett mordmysterieum" snarare än "lösa ett mordmysterium". Vill man ha den senare typen har jag dålig koll, men mina fördomar säger att då är det tradspel och därmed magi och monster. EDIT: Sphynx finns ju och är "lös ett förskrivet mysterium" utan att vara så traditionellt i strukturen, men det är fantastik (i form av scifi) i alla de färdiglevererade mysterierna.

Men som etablerats i annan tråd är det ju inte säkert att man har samma smak i rollspel som i annan media.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Hon har iofs vid ett tillfälle sagt att hon hellre skulle skiljas än att pröva rollspel så alla era välmenande tips, som är jättebra och fina, kanske är pärlor för svin! :D
Okej, så om det inte handlar om att hitta rätt spel, utan att väcka nyfikenheten på rollspel som aktivitet så är ju @EvilSpooks förslag det bästa hittills, fast skippa tärningarna. Eller börja berätta sammanfattningar av berättelserna ni spelat, förutsatt att det är balla berättelser och inte bara "Vi gick ner i en grotta och kom tillbaka med guld". Jag brukar sammanfatta mina rollspelspass för min flickvän och hon rådiggar berättelserna. Hon brukar alltid säga "Men skriv en bok om det där; jag skulle köpa den direkt!".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Jag är inne på samma spår som @Rickard det vill säga, börja med ett sällskapsspel i form av en mordgåta. Jag och min fru, som aldrig spelat rollspel, har haft mycket kul med sådana. Tycker hon det är kul kan ni ju övergå till något mysteriespel. Jag tycker Barkhäxan är ett bra nybörjarspel då reglerna är så enkla. Det går ju att ta bort de övernaturliga elementen om man vill.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
Fråga om hon aldrig varit frustrerad över hur en karaktär i en film eller bok agerat och undrat vad som skulle ske om denna karaktär handlat annorlunda? Kanske utifrån något hon själv tycker är ett rimligt agerande. Om svaret är nej så är mitt tips är nog att släppa det. Vill man inte så vill man inte. Hade det funnits en nyfikenhet men rädsla att prova eller oro för att inte kunna tex, hade det kanske varit något annat. Men är jag ointresserad av konståkning vill jag ju inte bli utlurad på isen för att skotta snö bara för att sen helt plötsligt inse att jag har skridskor på, höra hur musiken går igång och strålkastarljuset lyser upp isen där jag står.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Hon är patologiskt ointresserad av fantastik och annat "overkligt" men gillar true crime.
Tyvärr är ju rollspel till cirka 105,3% fantastik. Så det är nog kört, helt enkelt.

Jag minns Mord till Middagen-upplägget med glädje. Vet inte om de finns att köpa längre?

Skulle också vilja slå ett slag för Fiasco, som har ett upplägg som känns mer som brädspel. Eller For the Queen, även om väl kostymvibbarna frammanar fantastikkänsla även där.

Annars är det nog helt enkelt kört, om du inte kan hitta ett Dungeons & Dragons-konverteringsläger, lite som körkortsintensivkurs?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Okej, så, vad jag tror är det bästa är här är att inte skapa press! Om hon tror du sitter och vill att hon ska gilla det hela tiden om hon provat eller du tjatar om att hon ska prova så kommer hon inte gilla det. Få det att se kul ut där hon kan se om hon vill och så kommer hon kanske vilja testa något som inte verkar vara fulla grejen.

Min sambo hatar superhjältar. Ren avsmak. Men jag älskar all den skiten och vill dra ner henne i träsket med mig. Så hur gjorde jag?

Jag pitchade Buffy! Som ju är vampyrer, som hon gillar (men som egentligen är en superhjälte serie!) och Doctor Strange som ju är en trollkarl vilket är som Harry Potter som hon gillar. Och sedan har hon själv velat se fler grejer! Så vi såg WandaVision eftersom det är en häxa och i samma värld, och vi såg Multiverse of Madness för Doctor Strange är i den. Och hela Angel, Buffy spin-offen. Och Sandman serien!

Det hade fortfarande varit helt omöjligt att få henne att se en Captain America eller Batman film. Det är för mycket superhjältar. Men nu finns det ändå mer vi ser tillsammans.

Och hon gör samma med mig. Jag vill inte se filmer om sjuka människor men hon har lurat mig att se Contagion och majoriteten sv ER och Greys Anatomy. :p
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Den ena vägen in är via brädspel och långsamt göra dem "rollspeligare". Det fungerar bara om hon gillar brädspel och är beredd att gå över gränsen där man låtsas vara någon annan än sig själv i sådana spel. Möjligtvis kombinerat med att helt enkelt köra rollspel utan "leva sig in i rollpersonen"-elementet.

Den andra vägen är att du och några trevliga spelare kör hemma hos dig och har vansinnigt roligt. Så att hon inser att detta sammanhang är hon gärna med i. Kanske inte främst för själva spelet i sig, utan för det sociala sammanhanget.

Den tredje och sista vägen är att byta till sig rollspelande för någon annan aktivitet.
  • Ok, jag ställer upp som hårmodell för parkinsonklubbens frisöravdelning, men bara om du är med och spelar rollspel en gång.
  • Jag diskar hela året om du är med och spelar på fredag.
  • Visst, jag kollar om hela Grays Anatomy med dig, men då måste du spela rollspel med mig. Nej, inte den sortens rollspel...
Annars kan det ju vara så att det bästa för er båda är att du spelar rollspel och hon inte gör det. Gillar inte fantastisk och tycker rollspel verkar helt sjukt låter inte som bra grund för en trevlig spelupplevelse...
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Min fru har sen vi träffades för över 10 år sen sagt att rollspel verkar "helt sjukt" och att jag aldrig kommer kunna övertyga henne om motsatsen. Meeen... när man själv tycker att nåt är så kul som jag tycker rollspel är, vill jag gärna dela det med henne! Hon är patologiskt ointresserad av fantastik och annat "overkligt" men gillar true crime. Vi ser gärna puttriga svenska deckare tillsammans när vi vill varva ner. Har ni några bra tips på hur jag kan göra för att få henne att åtminstone vilja prova?
Rent generellt är de väl svårt att få någon som är helt ointresserad av en sak att bli intresserad. Det krävs ju en egen investering för att närma sig något som man finner ointressant. Jag tänker att du kanske skall sikta på att hon förstår varför du tycker de är så roligt eller varför du lägger ned tid på en hobby. En hobby som i mångt och mycket utifrån kan ses som att gäng personer sitter vid ett bord och låtsas vara ett gäng dysfunktionella alver och dvärgar som har problem hela tiden.

Rollspel i sig är väl som flera trådar diskuterat inte helt fritt från nördkultur vissa kan ju tycka att de är lite si och så med att associeras med sådana element.
Men jag tänker ofta att de som är enklast att beskriva för utomstående är berättelsen som man skapar gemensamt samt att slump kan få vara en del av den gemensamma berättelsen.

Men ett annat alternativ som fungerar i många relationer är ju ren byteshandel. ”Måste jag se på Kungarna av Tylösand så kanske vi kan göra nått som jag uppskattar!”
 
Top