Hur få en helt ointresserad person nyfiken på rollspel?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Fråga: Är hon ointresserad av rollspel, eller ointresserad av saker i största allmänhet.

Är det det förstnämnda, då kan det gå att anknyta det till något hon gillar, och mjukstarta. Typ, planera en heist i friform medan ni är på en långkörning med bil.

Är det det sistnämnda, ge upp. En del människor saknar den sortens nyfikenhet, och kommer aldrig att gilla rollspel. Inget fel med dem, de är också viktiga, men rollspel kommer inte att vara deras grej.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Kantboll: Ha det som ett straff vid vadslagning. "Om du vinner så springer jag naken genom Gamla stan. Om jag vinner så testar du rollspel."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Tyvärr är ju rollspel till cirka 105,3% fantastik. Så det är nog kört, helt enkelt.
Gillar inte fantastisk och tycker rollspel verkar helt sjukt låter inte som bra grund för en trevlig spelupplevelse...
Min personliga ratio är nog under 50%, tror jag, men jag för inte statistik. Jag är helt med på "Nästan alla stora kommersiella rollspel har fantastik i sig", men det är ju liksom inte ett hinder. Det är ju bara att inte spela de spelen? Jag skulle gärna se en rörelse bort från fantastiken inom rollspel, men det är ju på den stora skalan. För den individuella rollspelaren finns det ju inga hinder för att skippa fantastiken, om man vill. Jag listade över ett dussin spel ovan man kan börja med, till exempel. Och en fördel med rollspel är ju att man kan göra sitt eget material väldigt enkelt. De stora kommersiella producenterna är insnöade på fantastik, men Rollspelsverket tillåter fortfarande egenskapat material och friform så länge det sker inom hemmet och inte hotar Fria ligans försäljningsvolymer.
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
874
Hon har iofs vid ett tillfälle sagt att hon hellre skulle skiljas än att pröva rollspel så alla era välmenande tips, som är jättebra och fina, kanske är pärlor för svin! :D
Det här förändrar ju saken. Om jag hade sagt att något var en hard limit till min fru och upptäckte att hon höll på att leta efter bästa sättet att övertala mig ändå så hade jag hamnat nånstans på skalan mellan irriterad och vansinnig (beroende på hur lättsam tonen varit tidigare)

Om det här är väldigt viktigt så kan du väl gifta dig med någon ur din rollspelsgrupp istället?
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Men ett annat alternativ som fungerar i många relationer är ju ren byteshandel. ”Måste jag se på Kungarna av Tylösand så kanske vi kan göra nått som jag uppskattar!”
För att hon skulle se Game of Thrones med mig fick jag lova att se alla säsonger av Rederiet med henne. Ironiskt nog är det Rederiet jag oftare tänker på än GoT!
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Om det här är väldigt viktigt så kan du väl gifta dig med någon ur din rollspelsgrupp istället?
Haha! Nä men det handlar väl mer om att jag är så besatt av känslan som rollspel ger mig, och att jag tror att hon faktiskt skulle kunna gilla den med. Men visst, hon är en hård nöt att knäcka!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
OK, jag tänker att det finns två vägar att gå, om du nu ska testa,

1. Något verklighetsnära indiespel, det verkar ju din grupp syssla med i alla fall så där har du kanske ett urval. "Problemet" med det är ju att det fortfarande är väldigt mycket rollspel.

2. Brädspel sin inkörsport (om hon inte har något emot brädspel också?). En bra start, som jag kom på nu, tror jag kan vara Pandemic. Där får man faktiskt en roll som spelare men det handlar om något väldigt verklighetsnära. Gillar man pandemic kan man närma sig en av det spelets legacy-varianter. Där får man dels kampanjkänslan (som många uppskattar med rollspel) och lite karaktärsutveckling (karaktären kan till och med dö). Dessutom är det samarbete så det kan vara ännu lite mer lättsamt rent socialt.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
OK, jag tänker att det finns två vägar att gå, om du nu ska testa,

1. Något verklighetsnära indiespel, det verkar ju din grupp syssla med i alla fall så där har du kanske ett urval. "Problemet" med det är ju att det fortfarande är väldigt mycket rollspel.

2. Brädspel sin inkörsport (om hon inte har något emot brädspel också?). En bra start, som jag kom på nu, tror jag kan vara Pandemic. Där får man faktiskt en roll som spelare men det handlar om något väldigt verklighetsnära. Gillar man pandemic kan man närma sig en av det spelets legacy-varianter. Där får man dels kampanjkänslan (som många uppskattar med rollspel) och lite karaktärsutveckling (karaktären kan till och med dö). Dessutom är det samarbete så det kan vara ännu lite mer lättsamt rent socialt.
Hon gillar Catan och lever sig in i det när vi spelar (dvs visar till hälften spelad, till hälften äkta ilska då hon blir motarbetad, och skrattar överdrivet elakt då hon gör ett lömskt drag för att försämra för motspelaren). Jag har länge funderat på co-op-spel och har köpt Chronicles of Crime, som vi bara inte hunnit spela ännu. Ni vet, det där med att som heltidsarbetande få tid och ork att dra ihop en spelkväll...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Hon gillar Catan och lever sig in i det när vi spelar (dvs visar till hälften spelad, till hälften äkta ilska då hon blir motarbetad, och skrattar överdrivet elakt då hon gör ett lömskt drag för att försämra för motspelaren). Jag har länge funderat på co-op-spel och har köpt Chronicles of Crime, som vi bara inte hunnit spela ännu. Ni vet, det där med att som heltidsarbetande få tid och ork att dra ihop en spelkväll...
Ett spel på liknande tema är Spirit Island, där man spelar andar som tillsammans ska försvara en ö mot kolonisatörer. Väldigt mycket stämning, väldigt strategiskt och ett av de bästa brädspelen jag spelat. 14 partier nu på bara ett år, vilket är helt bisarrt mycket, bara slaget av Gloomhaven. Tar runt två timmar att spela.
 
Top