Hur definierar du high/low fantasy?

Jag är öppen för att jag har helt fel. Jag får helt enkelt hitta en annan term för att beskriva kortvtårtsfantasy / kvasi-medeltid. High / low magic gillar jag inte då det ju inte alls täcker in sådant som alver, drakar osv.

Jag är öppen för att jag har helt fel. Jag får helt enkelt hitta en annan term för att beskriva kortvtårtsfantasy / kvasi-medeltid. High / low magic gillar jag inte då det ju inte alls täcker in sådant som alver, drakar osv.

Kanske hjälper om du kan ge några exempel på vad du har i åtanke? Ronja Rövardotter?

Men det är ju samma sak. :oops:

Du kan inte ha alver och drakar utan magi. Det är magin som gör att det finns sådana väsen.
Läser jag low magic tänker jag att det är ovanligt med magi. Jag tänker inte att det inte finns alver och dvärgar. Darwinismen är djupt rotad i mig. Jag kan köpa att alver och drakar är mer kopplade till magi än människor. Men hobbitar då? Dvärgar? Är det en regel att de alltid måste vara magiska?
Jag vet inte varför jag är inne här och vevar egentligen. Jag fattar att jag har fel och det är inte så viktigt för mig egentligen.

Läser jag low magic tänker jag att det är ovanligt med magi. Jag tänker inte att det inte finns alver och dvärgar.
Jag skulle vara obenägen att säga att något var Low Magic om det kryllade av drakar och bara inte hade mycket till trollformler. Men dessutom brukar det sammanfalla - man lägger sig på en viss nivå av fantastik generellt. I Forgotten Realms finns det drakar och mäktiga magiker i varje buske.

Läser jag low magic tänker jag att det är ovanligt med magi. Jag tänker inte att det inte finns alver och dvärgar. Darwinismen är djupt rotad i mig. Jag kan köpa att alver och drakar är mer kopplade till magi än människor. Men hobbitar då? Dvärgar? Är det en regel att de alltid måste vara magiska?
Jag vet inte varför jag är inne här och vevar egentligen. Jag fattar att jag har fel och det är inte så viktigt för mig egentligen.

Jag förstår att många gillar att rollspela i en setting som har många klassiska fantasyelement och låg maginivå. Men finns det en litterär genre här? Jag får känslan av att det mer är en rollspelsgrej än en etablerad genre.

Exemplen jag kommer på utspelar sig i vår värld (Ronja Rövardotter, Rövarna i Skuleskogen), men de känns spontant snarare som "folklore-fantasy"

Grundfrågan är väl egentligen hur viktig maginivån är

Ofta finns det ju också en föreställning att ett verk eller en värld har låg maginivå när det egentligen inte alls är på det viset. Ofta påstås det att Lord of the Rings är »low magic«, men det är ju hur mycket magi som helst! Den är bara lite mer subtil än typ, eldbollar och kasta-blixt-magi. Även om Dr. Strange lyser med sin frånvaro i Midgård så är det fortfarande en historia om hur fyra pysslingar, en 3000+ år gammal odödlig prins, en ängel, en ängla-alv-övermänniska-ättling, och två admittedly ganska banala men stenhårda typer, ger sig ut på ett uppdrag att förstöra en magisk osynlighetsring genom att slänga den i en magisk vulkan. Det är magiska dörrar, det är magiska mantlar, magiska kristallkulor, magiska svärd, o.s.v. Man slåss mot mini-Cthulhu, elddemoner, troll och jättespindlar, och får högvis med magiskt bling som gåvor av den odödliga drottningen man råkar springa in i i en (förmodligen) magisk skog. Och så vidare.

Fast jag tycker ändå att »low fantasy« är ett användbart begrepp om man vill prata om sånt som typ Game of Thrones, där i princip alla är människor, där folk skiter på sig, och där magi är sällsynt nog att folk i gemen inte tror att den finns. Och jag har alltid upplevt att det är nånting åt det hållet folk oftast menar när de slänger sig med begreppet – men det är anekdotiskt, förstås.

Men det är ju samma sak. :oops:

Du kan inte ha alver och drakar utan magi. Det är magin som gör att det finns sådana väsen.

Varför det? Varför behöver alver vara magiska? Långlivade människor med spetsiga öron ... jaha?

Och vad gäller drakar... Vill du ha Smaug så behövs en del magi, sant.
Men om däremot tittar till exempel på den kända skulpturen "St Göran och draken", så vad är det som är så magiskt med den draken jämfört med en stor krokodil?

Jag ser inte övernaturligheter som krav för fantasy. Ta tex John Normans Gor-serie. Den är definitivt fantasy, men med en överrock av SF.
Gor är väl uttryckligen planetary romance/sword and planet precis som John Carter of Mars, men du fångar också kärnan i genren väl. Fantastiska äventyr som låtsas att de inte är det för att inte skrämma bort läsare, och att de alltid har en jordbo som transporteras till en annan planet för att läsarna enklare ska kunna identifiera med honom. Det var väl något som låg i tiden.

Om den svenska rollspelshobbyn nu är så inflytelserik som hypen får det att låta så tycker jag det är dags för den att mynta en egen uppsättning termer för att beskriva graden av "magical gamification" i rollspelsvärldar och få det att ta rot så att man lämnar litterära uttryck som high fantasy i fred. Få grisodlarfantasy att bli viralt.

Fast jag tycker ändå att »low fantasy« är ett användbart begrepp om man vill prata om sånt som typ Game of Thrones, där i princip alla är människor, där folk skiter på sig, och där magi är sällsynt nog att folk i gemen inte tror att den finns. Och jag har alltid upplevt att det är nånting åt det hållet folk oftast menar när de slänger sig med begreppet – men det är anekdotiskt, förstås
Medhåll. Men GoT är tydligen klockren High Fantasy, då den uppfyller kriterierna påhittad värld och drakar.

Varför det? Varför behöver alver vara magiska? Långlivade människor med spetsiga öron ... jaha?

Och vad gäller drakar... Vill du ha Smaug så behövs en del magi, sant.
Men om däremot tittar till exempel på den kända skulpturen "St Göran och draken", så vad är det som är så magiskt med den draken jämfört med en stor krokodil?
Du kan ha en grupp människor med spetsiga öron, du kan kalla dem "alver". Men det är inte alver.

En "drake" som är så liten att den hade kunnat existera under normala naturlagar är inte en drake.

Back