Hur bra håller ni tiderna?

Blåser ofta tider, både på när det gäller längden på sessioner och kampanjer. Man skulle kunna definiera det som riskbruk av rollspel.
...Men jag kan sluta när jag vill!

Tidsramar? Nyfiken. Jag förstår att man har det på konvent, men annars? Varför har ni det?

För att minska risken att kampanjen/äventyret rinner ut i sanden och för att de vuxna deltagarna med liv utanför spelgruppen ska kunna planera sitt engagemang.

Det är rätt skönt att ha lite ramar, oavsett om det är ett litet äventyr på 2-3 spelmöten eller en lång kampanj. Lättare att planera för alla parter liksom.

Okej, jag köper det så klart. Visste inte att det var en grej. För mig är det lite som att sätta tidsramar på sin fotbollsträning, sin gymträning eller vad det nu är man ägnar sig åt. Konceptet är nytt för mig. Men inget jag har något emot att andra gör naturligtvis. Som sagt, vara bara nyfiken.

Beror på spel. Vissa spel har ju den formen men andra skulle för mig vara omöjliga att stoppa in i en strikt begränsning på säg 5 spelmöten. Så skulle då mer gissa och uppskatta, vi kör det här, ca 3-8 spelmöten kanske? Men att säga och hålla fem spelmöten skulle i många fall innebära alltför stor kontroll och bättre då att låta när naturliga slutpunkter i berättelsen dyka upp och avsluta när de rundats av.

Jag har haft spelledare som sagt "5 spelmöten" och så har vi kört 20 spelmöten.

Jag har haft spelledare som velat köra två scenarion på en heldag och bara hunnit ett halvt.

Jag brukar kunna hålla mina satta tider någorlunda, även när jag kör fisktankar som i sin struktur verkligen är oberäkneliga i längd eftersom det inte finns något klart slut. Några gånger har jag motsatta problemet att jag får slut på material och avslutar tidigare.

Hur är ni på att hålla tiderna ... och möjligtvis förklara varför det är så....

Om jag som SL sätter upp ett antal ramar håller jag mig till dem. Det är väl ren hövlighet. Vid förändringar pratas man bara vid i gruppen.

I flertalet av de kampanjer vi har kört har vi inte haft några ramar utan har spelat tills det runnit ut i sanden, vi kommer till ett naturligt slut (ex. TPK) eller något annat mer fångat vårt intresse.

När vi blivit äldre har en kampanjs ramar blivit något vi pratar om mer (var helt icke existerande när vi hade "all tid i världen" som ungdomar) vilket gör kampanjerna mer avgränsade eller vara under X spelmöten eller tills man spelat igenom vad som är SLs material (där en bedömning kan göras men som inte ses som direkt bindande...).

Cog.

Vårt spelgäng har kört ca tre gånger i månaden i fem år. När en viss kampanj kommer att sluta och nästa ta vid verkar mina spelare inte bry sig om. Det är SL som bestämmer det. En av mina spelare, som har kört 130 sittningar i Ars Magica med ett annat gäng, kommenterade nyligen att det är uppfriskande att vara med i ett gäng där man spelar flera olika spel per år.

Tidsramar? Nyfiken. Jag förstår att man har det på konvent, men annars? Varför har ni det?
Tidsramarna är en del av detta:

Det säger mig som spelledare också hur mycket jag behöver preppa samt signalerar till spelarna vilken insats dom ska göra med rollpersonerna. Om det är en one-shot kan dom vara mer självmordsbenägna medan om det är längre så kan dom skriva bakgrundshistorier och få chansen att mer leva sig in i rollen, eller vad dom nu får ut av spelandet.

Sedan är kvällarna rätt heliga. Folk vill kunna gå och lägga sig i tid. Jag vill aldrig sluta mitt i utan komma till en slutpunkt.

Jag skulle bli stressad om jag som spelledare hade fasta tidsramar för kampanjspel. Den typ av kampanjer jag helst spelleder, där spelarna har stor frihet att välja vad rollpersonerna ska göra och hur, är oförutsägbara. Den oförutsägbarheten är en stor del av det roliga, så att sätta fasta tidsramar skulle förstöra det roliga. Därmed inte sagt att det inte går att göra gissningar om antalet spelmöten, men siffran är högst flexibel (och för min del tämligen ointressant). Att enskilda spelmöten har utsatt tid för start och slut har jag däremot inga som helst problem med.

Last edited:
Sedan är kvällarna rätt heliga. Folk vill kunna gå och lägga sig i tid. Jag vill aldrig sluta mitt i utan komma till en slutpunkt.

Jag är nog mer inne på flexibel timebox än försöka estimera vilka scener/händelser skall hinnas med under 4 h för att komma till en slutpunkt. Det är, liksom i mitt yrkesliv där folk envisas med estimat, dömt att misslyckas om man inte tar så stora marginaler att estimera det blir en ganska poänglös verksamhet.

Med flexibel timebox menar jag att gruppen kommer överens om speltid på x timmar MEN det finns lite luft i schemat så man kan dra över ett tag för att avsluta en strid/scen eller faktiskt råka träffa den där lämpliga slutpunkten.

Cog.

Okej, jag köper det så klart. Visste inte att det var en grej. För mig är det lite som att sätta tidsramar på sin fotbollsträning, sin gymträning eller vad det nu är man ägnar sig åt. Konceptet är nytt för mig. Men inget jag har något emot att andra gör naturligtvis. Som sagt, vara bara nyfiken.
Intressanta exempel du tog. Typ alla styrketräningsprogram som inte är rena nybörjarprogram har en fördefinierad längd, och även nybörjarprogrammen är designade för att ta slut när du inte är nybörjare längre. Efter att man avslutat ett program kan man antingen gå över till ett annat program eller börja om på samma program men med en ny utgångspunkt, Så ganska likt hur jag tänker på tidsplanering för en rollspelskampanj ändå :)

Fotboll har jag aldrig hållit på med, men jag har ändå fått starka vibbar av att konceptet säsonger förekommer där, och att de utgör någon form av tidsramar för träningen.

Har nog aldrig funderat över konceptet att speca hur länge man ska hålla på, så kul trådstart.

Som barn/ungdom spelade jag bara på. Som regel bara fristående grejer staplade på varandra så det fanns aldrig ett hägrande slut.

I vuxen ålder har det snarare varit "Vi testar one-shot med spel X" och så är det 1-2 spelmöten, eller "Vi testar äventyr i spel Y" och så är det 5-10 spelmöten. Undantaget blir väl när vi körde Mask of the Ny. som väl pågick i två år eller så, men då var det en etablerad spelgrupp utan indikationer att någon skulle vilja något annat än att bara fortsätta spela ihop.

Min irl-grupp (som inte hunnit så långt) har snarast varit "vi spelar CoC så länge vi tycker det är roligt", med kortare scenarion på ~spelpass (dubbla passlängden mot online-passeen ovan).

Jag sätter 3 timmar och sedan försöker jag säga till spelarna av och till att om ni ska fortsätta att hålla på menlösa saker så hinner vi inte i mål. Jag tycker det är AP-TRÅKIGT när spelare håller på och slänger bort tid på att dividera med NPC om sådant som är oväsentligt. NPC:erna kan också säga till spelaren att nu ska jag gå och äta så lämnar de spelarna. Men om de vill fortsätta med sina menlösa ting så.... visst det får de göra men då leder det till att det blir mindre skatter och strid med bad guys. Sedan tar kampanjen LÄNGRE tid.
Vidare säger jag till spelarna vid varje möte att vi behöver hålla fokus.

Det fanns en tid i mitt liv när spelmöten kunde hålla på till långt efter midnatt. Nu är alla vuxna (t.o.m. jag) och der enskilda spelmötet måste sluta på utsatt tid plus minus en halvtimme, för att folk behöver sova, så de kan sköta sina vardagsliv.

När det gäller kampanjer är jag notoriskt dålig på att bedöma deras längd. Saker brukar helt enkelt ta mycket längre tid att spela igenom än vad jag tror. Ibland är det mitt fel för att jag slänger in nya saker, ibland spelarnas fel för att de hamnar i långa diskussioner om vägen framåt eller envisas med att rollspela sina gubbar.

Men jag lyckades i alla fall spelleda Pendragon Great Campaign på 93 spelmöten där man ”ska” spela den på 86. Det krävde dock rätt hårdhänt styrning. Vi hade lätt kunnat spela tre gånger längre, för det fanns så mycket mina spelare ville göra.

Last edited:
Undantaget blir väl när vi körde Mask of the Ny. som väl pågick i två år eller så, men då var det en etablerad spelgrupp utan indikationer att någon skulle vilja något annat än att bara fortsätta spela ihop.
Där har vi å andra sidan ett klart mål: äventyret ska ta slut.

Med flexibel timebox menar jag att gruppen kommer överens om speltid på x timmar MEN det finns lite luft i schemat så man kan dra över ett tag för att avsluta en strid/scen eller faktiskt råka träffa den där lämpliga slutpunkten.
Jo, jag brukar ofta sikta på att sluta en halvtimme tidigare så att vi har rum för lite eftersnack. Då gör det inget att man drar över lite på tiden.

Jag brukar kunna hålla längden genom att köra i högt tempo, skippa scener, låta spelarna komma undan utan konsekvenser eller ibland sammanfatta ett skeende snarare än att spela ut det.

Intressanta exempel du tog. Typ alla styrketräningsprogram som inte är rena nybörjarprogram har en fördefinierad längd, och även nybörjarprogrammen är designade för att ta slut när du inte är nybörjare längre. Efter att man avslutat ett program kan man antingen gå över till ett annat program eller börja om på samma program men med en ny utgångspunkt, Så ganska likt hur jag tänker på tidsplanering för en rollspelskampanj ändå :)

Fotboll har jag aldrig hållit på med, men jag har ändå fått starka vibbar av att konceptet säsonger förekommer där, och att de utgör någon form av tidsramar för träningen.
Mitt exempel var mer "jag går till gymmet varje tisdag och lördag", i motsats till "jag går till gymmet varje tisdag och lördag, men bara i 3 månader sen ska jag köra innebandy i 2 veckor". Men liknelser haltar såklart.

Back