I mina spelgrupper sätter vi inga tider. Vi kör på och så får vi se hur många spelmöten det blir. Om vi pratar tider så handlar det mest om en indikation, typ ”det här tror jag ni fixar på fem spelmöten” eller ”äventyret känns ungefär lika stort som den förra” men om det sen slutar med 7 spelmöten eller 15, det får vi se. I min huvudsakliga grupp byter vi spelledare så där kan man ge den andre en vink om att det nog inte är så mycket kvar för rollpersonerna att fixa, så att denne är förberedd på att snart sätta sig i spelledarstolen.Jag har haft spelledare som sagt "5 spelmöten" och så har vi kört 20 spelmöten.
Jag har haft spelledare som velat köra två scenarion på en heldag och bara hunnit ett halvt.
Jag brukar kunna hålla mina satta tider någorlunda, även när jag kör fisktankar som i sin struktur verkligen är oberäkneliga i längd eftersom det inte finns något klart slut. Några gånger har jag motsatta problemet att jag får slut på material och avslutar tidigare.
Hur är ni på att hålla tiderna ... och möjligtvis förklara varför det är så....
Jag skulle nog vara rätt tveksam till att vara med i grupp som bestämmer antalet spelmöten i förväg. För mig är en väsentlig del av rollspelet att spelarna kan styra händelseutvecklingen och att man inte vet vad som ske. Väljer spelarna att lägga massa tid karaktärsspel rollpersonerna emellan, ja då hinner de kanske bara hälften så långt på ett spelmöte som de annars skulle ha gjort, gör de dåliga val kanske det tar två spelmöten att rådda upp det, ger de sig in i en sidointrig kan det bli fem spelmöten mer, gör de avgörande misstag kan det innebära att de strök med eller misslyckades med sitt mål och att det inte blir fler spelmöten.
På samma sätt som jag inte vill bestämma antalet spelmöten i förväg gillar jag inte när spelledare ska envisas med att styra enskilda spelmöten utifrån vad som ska hinna ske eller hur det ska utveckla sig, t.ex. ”det ska alltid sluta med en cliffhanger”. Spelarna är ju (förhoppningsvis) inte korkade utan märker att spelledaren manipulerar händelseutvecklingen vilket i alla fall för min del innebär ett minskat engagemang och att jag dessutom indirekt uppmanas taktiska val baserat på annat än det som min rollperson upplever: ”oj, bara tio minuter kvar av spelmötet, bäst att jag tar på rustningen och klunkar i mig en stridsdryck för nu händer det som vanligt något”.
Sen finns det förstås lägen där jag får tumma på vad jag skrivit ovan. Spel med barn kan innebära att jag som spelledare måste knuffa händelseutvecklingen för att styra tider och lämpliga avslut. Det kan vara omständigheter som gör att man bara har just den här kvällen på sig att spela och då hellre tar minuset med spelledare som styr tider än att spelmötet utmynnar i ingenting.
Långt svar och vet inte om jag riktigt svarade på din fråga. Kan i alla fall säga att i de fall någon spelare undrar hur många spelmöten mitt äventyr kan tänkas ta så brukar min gissning bli fel. Utgår alltid från mycket effektiva och rationella spelare men de är i själva verkar mycket sällsynta...