With our group, usually either :Tidsramar? Nyfiken. Jag förstår att man har det på konvent, men annars? Varför har ni det?
Tidsramar? Nyfiken. Jag förstår att man har det på konvent, men annars? Varför har ni det?
Det är skönt, för mig, att veta hur lång tid något är tänkt att ta. Jag mår direkt dåligt av det som flyter på utan någon tanke på att resan ska ta slut.Tidsramar? Nyfiken. Jag förstår att man har det på konvent, men annars? Varför har ni det?
Jag har haft spelledare som sagt "5 spelmöten" och så har vi kört 20 spelmöten.
Jag har haft spelledare som velat köra två scenarion på en heldag och bara hunnit ett halvt.
Jag brukar kunna hålla mina satta tider någorlunda, även när jag kör fisktankar som i sin struktur verkligen är oberäkneliga i längd eftersom det inte finns något klart slut. Några gånger har jag motsatta problemet att jag får slut på material och avslutar tidigare.
Hur är ni på att hålla tiderna ... och möjligtvis förklara varför det är så....
Tidsramarna är en del av detta:Tidsramar? Nyfiken. Jag förstår att man har det på konvent, men annars? Varför har ni det?
Mål
Vad vill ni få ut av er kampanj? Det kan se ut typ såhär:
- Vi kör level 1-10 med en stark sammanhängande berättelse
- Vi bara hänger, har skoj, dödar monster och samlar feta prylar
Det säger mig som spelledare också hur mycket jag behöver preppa samt signalerar till spelarna vilken insats dom ska göra med rollpersonerna. Om det är en one-shot kan dom vara mer självmordsbenägna medan om det är längre så kan dom skriva bakgrundshistorier och få chansen att mer leva sig in i rollen, eller vad dom nu får ut av spelandet.Tidsramar? Nyfiken. Jag förstår att man har det på konvent, men annars? Varför har ni det?
Sedan är kvällarna rätt heliga. Folk vill kunna gå och lägga sig i tid. Jag vill aldrig sluta mitt i utan komma till en slutpunkt.
Intressanta exempel du tog. Typ alla styrketräningsprogram som inte är rena nybörjarprogram har en fördefinierad längd, och även nybörjarprogrammen är designade för att ta slut när du inte är nybörjare längre. Efter att man avslutat ett program kan man antingen gå över till ett annat program eller börja om på samma program men med en ny utgångspunkt, Så ganska likt hur jag tänker på tidsplanering för en rollspelskampanj ändåOkej, jag köper det så klart. Visste inte att det var en grej. För mig är det lite som att sätta tidsramar på sin fotbollsträning, sin gymträning eller vad det nu är man ägnar sig åt. Konceptet är nytt för mig. Men inget jag har något emot att andra gör naturligtvis. Som sagt, vara bara nyfiken.
Där har vi å andra sidan ett klart mål: äventyret ska ta slut.Undantaget blir väl när vi körde Mask of the Ny. som väl pågick i två år eller så, men då var det en etablerad spelgrupp utan indikationer att någon skulle vilja något annat än att bara fortsätta spela ihop.
Jo, jag brukar ofta sikta på att sluta en halvtimme tidigare så att vi har rum för lite eftersnack. Då gör det inget att man drar över lite på tiden.Med flexibel timebox menar jag att gruppen kommer överens om speltid på x timmar MEN det finns lite luft i schemat så man kan dra över ett tag för att avsluta en strid/scen eller faktiskt råka träffa den där lämpliga slutpunkten.
Mitt exempel var mer "jag går till gymmet varje tisdag och lördag", i motsats till "jag går till gymmet varje tisdag och lördag, men bara i 3 månader sen ska jag köra innebandy i 2 veckor". Men liknelser haltar såklart.Intressanta exempel du tog. Typ alla styrketräningsprogram som inte är rena nybörjarprogram har en fördefinierad längd, och även nybörjarprogrammen är designade för att ta slut när du inte är nybörjare längre. Efter att man avslutat ett program kan man antingen gå över till ett annat program eller börja om på samma program men med en ny utgångspunkt, Så ganska likt hur jag tänker på tidsplanering för en rollspelskampanj ändå
Fotboll har jag aldrig hållit på med, men jag har ändå fått starka vibbar av att konceptet säsonger förekommer där, och att de utgör någon form av tidsramar för träningen.