Rangertheman
Myrmidon
Får kanske ge det en chans till. Tyckte att upplevelsen grumlades av knöligheten i att plocka ihop tärningspölarna.
Med en del strategiskt valda husregler (snipp)
Dödsspiralen är onekligen ett problem, och det är inbakat så djupt i systemet att det är svårt att rucka på.Nån idé du vill dela med dig av vad gäller skadesystemet?
Nu har jag en halv förväntan att någon av de som gjorde spelet kommer att gå in och upplysa mig om att jag har fel, men det blev märkbart efter ett tag att förhållande mellan anfall och försvar blev väldigt swingy när tärningspölarna blev större. Att göra en rollperson med Styrka 2 är inte att rekommendera eftersom det är så lätt att gå ner på en smäll.
Vi spelade Korpens Klagan ganska länge och kom upp i 70-80 erfarenhetspoäng tror jag, och om en sådan rollperson lyckats samla på sig kraftpoäng kunde den ganska lätt one-shotta vilken motståndare som helst som inte hade monsterstats tack vara talanger för att öka skada.
Den enklaste lösningen vore väl att införa en talang som ökar stryktålighet, tex att tåligheten är Styrka + nivå.
Även min erfarenhet att motståndet behövde boostas ngt enormt efter man kommit halvvägs in.Dödsspiralen är onekligen ett problem, och det är inbakat så djupt i systemet att det är svårt att rucka på.
För spelarna var det inte ett jättestort problem i min kampanj eftersom de köpte på sig alla talanger som ökade försvar.
Men det blev ganska snabbt meningslöst att låta dem möta motståndare med vanliga stats, om jag inte byggde om dem med lika många talanger som RP hade. Oftast skickade jag bara monster på dem, monster jag gav dubbel STY och dubbla attacker.
Husregel nummer ett jag tänkt mig är att flippa ERF-kostnader för färdigheter och talanger, så färdigheter blir 3/6/9/12/15 och talanger blir 5/10/15.
Nummer två är att sänka takten de får ERF något.
Jag vet inte ifall det kommer att räcka, eventuellt behöver det skruvas på mer.
Husregel nummer ett jag tänkt mig är att flippa ERF-kostnader för färdigheter och talanger, så färdigheter blir 3/6/9/12/15 och talanger blir 5/10/15.
Dödsspiralen är onekligen ett problem, och det är inbakat så djupt i systemet att det är svårt att rucka på.
För spelarna var det inte ett jättestort problem i min kampanj eftersom de köpte på sig alla talanger som ökade försvar.
Men det blev ganska snabbt meningslöst att låta dem möta motståndare med vanliga stats, om jag inte byggde om dem med lika många talanger som RP hade. Oftast skickade jag bara monster på dem, monster jag gav dubbel STY och dubbla attacker.
Nummer två är att sänka takten de får ERF något.
Jag vet inte ifall det kommer att räcka, eventuellt behöver det skruvas på mer.
Jag tror på DoD23 för svärdets sång!Med det sagt, det borde vara svinenkelt att byta system till exempelvis DoD23.