Hur bra är inte Svärdets Sång?

De verkar ju även satsa på Symbaroum (och verkar ju därtill som att en ny modul till Svärdets sång är på ingång!).
Och det är helt i linje med att inte helt och drastiskt dumpa en produktlinje utan att slänga ut ett supplement då och då så länge det finns ekonomiska skäl att göra så. Men handen på hjärtat, nog vore det konstigt om FL gav så mycket mer kärlek till andra fantasy-RPG än DoD i det här läget? Det finns ju en anledning till att vi ser ett årligt spelkonvent kring DoD och inte kring Svärdets sång eller Symbaroum.

Jag förstår inte riktigt tanken bakom att ge ut Alderlandet på båda språken, men inte trycka nya, svenska boxar av grundspelet. Är expansionen bara för de redan frälsta?

En variant hade kanske varit att ge Svärdets sång en "Trudvang-behandling", dvs. som en egen setting med delvis egna regler, men i grunden fullt kompatibel med DoD?

En variant hade kanske varit att ge Svärdets sång en "Trudvang-behandling", dvs. som en egen setting med delvis egna regler, men i grunden fullt kompatibel med DoD?

Jag hoppas på den lösningen dels eftersom jag föredrar DoD:s regler, dels eftersom jag vill ha böcker på svenska. Om det inte blir den lösningen torde Svärdets sång följa i Coriolis och Symbaroums fotspår och bli ett spel enbart på engelska.

Jag ska inte säga att jag fann SväS regler perfekta, men att bara ge ut det som DoD23-setting vete hundan.. det känns som man hade tappat bort något, där. Hur kraftpoängen funkade, hur strid funkade diggade jag. Sen finns det annat man kan fundera mer på.

Jag förstår inte riktigt tanken bakom att ge ut Alderlandet på båda språken, men inte trycka nya, svenska boxar av grundspelet. Är expansionen bara för de redan frälsta?
Jag skulle våga påstå det. FL brukar ju köra ~3-4 supplement/expansioner per rollspel de ger ut för att hålla de vid liv och ge de som hängt med från början något att se fram emot när grundreglerna kickstartas. Men jag tror inte expansionerna egentligen syftar till att växa spelarbasen.

Actual plays, konvent och dylika satsningar upplever jag som spelarbasväxande.

Jag tror det ligger i farans riktning att både Svärdets sång och Mutant blir enbart engelskspråkiga. Eller dör sotdöden
Jag hoppas verkligen inte att så blir fallet. Tycker både Mutant och Svärdets Sång har mycket känsla i de svenska versionerna som jag saknar i de engelska. Men det är nog mest preferens från min sida.

Fast få till inga köper ett spel bara baserat på ett supplement. Grundreglerna är tongivande och sen kan supplement ta ut svängarna. @robinsuus Amarath är mörk DoD, men grundreglerna kontra Svärdet sångs är desto lättare i tonen.

Curse of Stradh kontra bas-D&D är ett annat exempel.

Så är det.

Jag hoppas verkligen inte att så blir fallet. Tycker både Mutant och Svärdets Sång har mycket känsla i de svenska versionerna som jag saknar i de engelska. Men det är nog mest preferens från min sida.
Jag håller med! Och kanske i ännu större utsträckning, Symbaroum. Det är en enorm förlust att kasta ut svenskan ur det spelet.

Last edited:
Back