Hur bra är inte Svärdets Sång?

Det har definitivt en egen smak, med hexcrawling och ganska mycket postapokalyptisk feeling. Sedan tycker jag inte att väldsbygget fungerar, så jag ignorerar glatt det mesta backstory. Men, spelupplevelsen är lite egen och väldigt stark.

Jag har ju utförligt dokumenterat mina glädjeämnen och vedermödor med både systemet och den första kampanjen.
Med en del strategiskt valda husregler skulle jag nog kunna köra Bittermarken någon gång i framtiden.

Jag gillade upplägget med utforskande av äventyrsplatser och ett ganska fritt kampanjupplägg. Sandlåda gjord rätt, helt enkelt.
Gillar också själva konceptet med ett permanent fäste men det subsystemet behöver skruvas på.

Med en del strategiskt valda husregler (snipp)

Nån idé du vill dela med dig av vad gäller skadesystemet?

Nu har jag en halv förväntan att någon av de som gjorde spelet kommer att gå in och upplysa mig om att jag har fel, men det blev märkbart efter ett tag att förhållande mellan anfall och försvar blev väldigt swingy när tärningspölarna blev större. Att göra en rollperson med Styrka 2 är inte att rekommendera eftersom det är så lätt att gå ner på en smäll.
Vi spelade Korpens Klagan ganska länge och kom upp i 70-80 erfarenhetspoäng tror jag, och om en sådan rollperson lyckats samla på sig kraftpoäng kunde den ganska lätt one-shotta vilken motståndare som helst som inte hade monsterstats tack vara talanger för att öka skada.

Den enklaste lösningen vore väl att införa en talang som ökar stryktålighet, tex att tåligheten är Styrka + nivå.

Nån idé du vill dela med dig av vad gäller skadesystemet?

Nu har jag en halv förväntan att någon av de som gjorde spelet kommer att gå in och upplysa mig om att jag har fel, men det blev märkbart efter ett tag att förhållande mellan anfall och försvar blev väldigt swingy när tärningspölarna blev större. Att göra en rollperson med Styrka 2 är inte att rekommendera eftersom det är så lätt att gå ner på en smäll.
Vi spelade Korpens Klagan ganska länge och kom upp i 70-80 erfarenhetspoäng tror jag, och om en sådan rollperson lyckats samla på sig kraftpoäng kunde den ganska lätt one-shotta vilken motståndare som helst som inte hade monsterstats tack vara talanger för att öka skada.

Den enklaste lösningen vore väl att införa en talang som ökar stryktålighet, tex att tåligheten är Styrka + nivå.
Dödsspiralen är onekligen ett problem, och det är inbakat så djupt i systemet att det är svårt att rucka på.
För spelarna var det inte ett jättestort problem i min kampanj eftersom de köpte på sig alla talanger som ökade försvar.
Men det blev ganska snabbt meningslöst att låta dem möta motståndare med vanliga stats, om jag inte byggde om dem med lika många talanger som RP hade. Oftast skickade jag bara monster på dem, monster jag gav dubbel STY och dubbla attacker.

Husregel nummer ett jag tänkt mig är att flippa ERF-kostnader för färdigheter och talanger, så färdigheter blir 3/6/9/12/15 och talanger blir 5/10/15.
Nummer två är att sänka takten de får ERF något.
Jag vet inte ifall det kommer att räcka, eventuellt behöver det skruvas på mer.

Dödsspiralen är onekligen ett problem, och det är inbakat så djupt i systemet att det är svårt att rucka på.
För spelarna var det inte ett jättestort problem i min kampanj eftersom de köpte på sig alla talanger som ökade försvar.
Men det blev ganska snabbt meningslöst att låta dem möta motståndare med vanliga stats, om jag inte byggde om dem med lika många talanger som RP hade. Oftast skickade jag bara monster på dem, monster jag gav dubbel STY och dubbla attacker.

Husregel nummer ett jag tänkt mig är att flippa ERF-kostnader för färdigheter och talanger, så färdigheter blir 3/6/9/12/15 och talanger blir 5/10/15.
Även min erfarenhet att motståndet behövde boostas ngt enormt efter man kommit halvvägs in.

Detta trots att: Jag kopplade varje talang till en färdighet. För att köpa nivå 1 på talang behövde man färdighet 1, nivå 2 färdighet 3 och nivå 3 färdighet 5. Högre nivåer på talanger/färdigheter blev också exponentiellt dyrare (förutom vissa mindre användbara talanger).

Reglerna för magiska misstag är helt brutna och behövde ändras.

Intressant. Kom nog aldrig så långt i level att det blev problem med balans, för upplevde aldrig något problem med det.

Detta är en riktigt bra idé, jag har faktiskt antecknat den nu.

Angående dödsspiral och glaskanoner föreställer jag mig en talang jag kallar Kroppsbyggnad som alla kan lära sig. Varje nivå ökar rollpersonens tålighet mot skada på STY med ett, och skada räknas mot talangen först. En rollperson med STY 3 och Kroppsbyggnad 2 kan alltså ta två poäng i skada innan det blir minus på tärningsslagen.
Detta förändrar hur dödsspiralen funkar för spelarna men monstren har ju aldrig haft det problemet så jag tänker att det är ok.

Vi har kört som vanligt under alla dessa år. Och det går ju att min-maxa med talanger då de är så billiga, men färsigheter äe så sjukt bra. Sjuuuukt bra. Så de behöver vara dyra.

Att karaktärer dör hör till spelet också. Vi är inne på vårt andra block med karaktärsblad. Många döda. Men det gör spelet mer spännande.

När jag läser att folks karaktärer one-shotar fiender osv (på discord, här, Facebook mm) så tänker jag alltid att spelledaren har möjligheter. De flesta spelarkaraktärer har dött av otur.

Den enda talang som borde försvinna är Lucky (tursam?) då den bryter hela spelet.

Sen är det värt att de möter magiker i land eller fiender med attacker som fungerar på samma sätt. Magi är så extremt dödligt. Monster är för snälla i böckerna. De behöver göra farligare saker som att automatiskt förstöra vapen eller orsaka kritiska skador när de träffar. På så sätt kommer spelarna inte hamna i one-shot-träsket.

Jag har spelat så mycket SS att jag fått lite stockholmsyndrom för systemet. Shit vad jag har klagat på det under åren. Klag klag klag. Och ändå fungerar det, på något sätt.
Med det sagt, det borde vara svinenkelt att byta system till exempelvis DoD23.

Jag gillar MÅ0 skarpt, och har alltid varit fascinerad av tanken att föra över regelverket till fantasy, medförande tematiken av postapokalyps, basbyggande och kroppsligt sönderfall till sagornas värld.
Jag har dock varken haft tillfälle till att sätta mig in i böckerna ordentligt, eller haft en spelgrupp som spelet passar. Men jag hade väldigt gärna stiftat en närmre bekantskap genom att faktiskt dpela svärdets sång.

Back