Nekromanti Hur blidkar du tärningsdemonen?

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Kraetyz;n86107 said:
Jag mår dåligt över den här slutsatsen. Hade en spelare som körde stenhårt på det i D&D. "Ooh, nu har jag rullat under fem typ 10 gånger. Nu blir det 20r av!"
Det funkade aldrig.
Det är för att sannolikheten inte har något minne, som min statistiklärare sa en gång. Men det är väl lönlöst att påpeka i en tråd som denna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
kloptok;n86111 said:
Det är för att sannolikheten inte har något minne, som min statistiklärare sa en gång. Men det är väl lönlöst att påpeka i en tråd som denna.

Skämt åsido så lär det finns lite spännande statistik i hur en individ slår en specifik tärning och vilka utfallsmönster det ger upphov till (både kastaren och tärningen lär ha oregelbundenheter som viktar sannolikheten mot vissa utfall).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Rymdhamster;n86101 said:
Vaddå? Har du med dig en ryggsäck full med tärningar vart du än går?
Jag har inte så många tärningar. 2d20, 2d10, 1d100, 5d6, 1d12, 2d8, 3d4. Borde skaffa lite fler av alla, framförallt d10, men det har inte blivit av.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n86117 said:
Jag har inte så många tärningar. 2d20, 2d10, 1d100, 5d6, 1d12, 2d8, 3d4. Borde skaffa lite fler av alla, framförallt d10, men det har inte blivit av.

Du vet utantill hur många tärningar av varje sort du har? o_O
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n86117 said:
Jag har inte så många tärningar. 2d20, 2d10, 1d100, 5d6, 1d12, 2d8, 3d4. Borde skaffa lite fler av alla, framförallt d10, men det har inte blivit av.
Men... hur... va? Men vad händer när du spelar en rollperson med andra färger? Tärnignarna måste väl matcha färgschemat, eller? Har du inga lånetärningar? Och vad händer när du har en rosa dag? Eller en blå dag?

Hur klarar man sig utan en hel säck med blandade tärningar?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Jag brukade byta tärningar om jag slagit osedvanligt dåligt ett tag.

Sen kom jag att tänka på att jag är en rationell och logisk person som inte har mycket till övers för vidskeplighet.

Så nu väljer jag något av mina tärningsset och håller mig till det hela spelmötet.

(Jag kliver även på skarvar i trottoaren, går på A-brunnslock, lägger nycklar på bordet och struntar blankt i om svarta katter korsar min väg.)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
kloptok;n86111 said:
Det är för att sannolikheten inte har något minne, som min statistiklärare sa en gång. Men det är väl lönlöst att påpeka i en tråd som denna.
Just go with the flow... :)

Som en övning kan vi tillämpa bayesisk statistik, med vår kännedom om spelarnas självupplevda fram- eller motgångar som prior. Då ger vi det ett lätt sken av förment vetenskaplighet...

P(20|pjuppe) tex. för ett mycket lågt värde av P.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
RasmusL;n86118 said:
Du vet utantill hur många tärningar av varje sort du har? o_O
Ja. Det var inte så länge sen jag köpte ett nytt set. Mina gamla tärningar är barnens numera.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Dante;n86122 said:
Jag brukade byta tärningar om jag slagit osedvanligt dåligt ett tag.

Sen kom jag att tänka på att jag är en rationell och logisk person som inte har mycket till övers för vidskeplighet.

Så nu väljer jag något av mina tärningsset och håller mig till det hela spelmötet.

(Jag kliver även på skarvar i trottoaren, går på A-brunnslock, lägger nycklar på bordet och struntar blankt i om svarta katter korsar min väg.)
Så länge du inte klagar när ett piano tappat av ett flygplan träffar dig så är det en okej inställning ;)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Sapient;n86128 said:
Just go with the flow... :)

Som en övning kan vi tillämpa bayesisk statistik, med vår kännedom om spelarnas självupplevda fram- eller motgångar som prior. Då ger vi det ett lätt sken av förment vetenskaplighet...

P(20|pjuppe) tex. för ett mycket lågt värde av P.
Absolut, men med betoning på "lätt sken av förment vetenskaplighet" :grin: Bayesiansk statistik är en kraft som är farlig i händerna på någon som inte har vett nog att använda den på rätt sätt.

Björn Wärmedal;n86131 said:
Ja. Det var inte så länge sen jag köpte ett nytt set. Mina gamla tärningar är barnens numera.
Är det någon bland alla rollspelare i Sverige som vet exakt hur många tärningar hen har så är det Björn Wärmedal. Vi talar om en person som förmodligen skulle chatta med kundtjänst i Indien för att ta reda på hur många returer tillverkaren fått på det tärningssetet han funderar på att köpa för 70 spänn nästa gång han drar ned på Collectors.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
kloptok;n86205 said:
Är det någon bland alla rollspelare i Sverige som vet exakt hur många tärningar hen har så är det Björn Wärmedal. Vi talar om en person som förmodligen skulle chatta med kundtjänst i Indien för att ta reda på hur många returer tillverkaren fått på det tärningssetet han funderar på att köpa för 70 spänn nästa gång han drar ned på Collectors.
Var kan man köpa tärningar billigarefrån Indien säger du? ;)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Hörni, jag fick höra talas om en jättebra metod. Den kallas för att "slå tärning", men det är inte fullt så våldsam som det låter som.

Det är någon form av gammal ritual. Den ska tydligen fungera för att öka slumpmässigheten i vad tärningen visar och går till så här:

1) Fatta tärningen med ena handens fingrar. För den (eller dem) till andra handen, som hålls kupad ungefär som en skål.

2) Placera så många tärningar - av rätt sort! - som ska "slås" i den kupade handen. Slut handen försiktigt. (Om det är många tärningar, kan båda händerna användas, så att de tillsammans formar ungefär som ett klot, i vilket tärningarna ligger.)

Det går också att använda en riktig skål och täcka över öppningen med ena handflatan.

3) Skaka om handen (händerna, skålen) genom att snabbt föra dem i sidled, fram och tillbaka, minst fyra, fem gånger. (OBS! Kan också göra rörelsen upp och ned.)

4) Avsluta sista rörelsen genom att låta handen fortsätta tills den är över bordsskivan (motsv.) och öppna då handens fingrar och låt tärningarna i en mjuk fortsättning av rörelsen rulla ut över bordet.

5) Läs av resultatet.


Steg 4 är svårt. Det kan ni behöva träna på ett antal gånger innan ni lär er rätt kraft och riktning. (Det tog mig ett tag!) Men det ger faktiskt väldigt bra resultat, tycker jag.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Sapient;n86440 said:
Hörni, jag fick höra talas om en jättebra metod. Den kallas för att "slå tärning", men det är inte fullt så våldsam som det låter som.

Det är någon form av gammal ritual. Den ska tydligen fungera för att öka slumpmässigheten i vad tärningen visar och går till så här:

1) Fatta tärningen med ena handens fingrar. För den (eller dem) till andra handen, som hålls kupad ungefär som en skål.

2) Placera så många tärningar - av rätt sort! - som ska "slås" i den kupade handen. Slut handen försiktigt. (Om det är många tärningar, kan båda händerna användas, så att de tillsammans formar ungefär som ett klot, i vilket tärningarna ligger.)

Det går också att använda en riktig skål och täcka över öppningen med ena handflatan.

3) Skaka om handen (händerna, skålen) genom att snabbt föra dem i sidled, fram och tillbaka, minst fyra, fem gånger. (OBS! Kan också göra rörelsen upp och ned.)

4) Avsluta sista rörelsen genom att låta handen fortsätta tills den är över bordsskivan (motsv.) och öppna då handens fingrar och låt tärningarna i en mjuk fortsättning av rörelsen rulla ut över bordet.

5) Läs av resultatet.


Steg 4 är svårt. Det kan ni behöva träna på ett antal gånger innan ni lär er rätt kraft och riktning. (Det tog mig ett tag!) Men det ger faktiskt väldigt bra resultat, tycker jag.
Ta aldrig råd av en lekman
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Sapient;n86440 said:
Det är någon form av gammal ritual. Den ska tydligen fungera för att öka slumpmässigheten i vad tärningen visar och går till så här: ...
Hela poängen är ju att MINSKA slumpmässigheten i vad tärningen visar :rolleyes:
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Eftersom ni alla verkar ha problem med att slå bra, och jag konstant slår bekymmersamt bra, så kanske ni kan ta min praxis. Först och främst; ta inte vilka tärningar som helst. Om du är spelledare går det inte för sig att ha vilka plastiga yatzi-tärningar som helst. Skaffa dig tärningar som visar på ditt ämbete. Mina T6or är t.ex benvita, och i stället för sexor har de skeletthänder. Jag är spelledare och spelleder neogames spel, sexor är ödesmättade eftersom vilka resultat som helst kan följa.

Om du är spelare och skall spela säg... Mutant, eller annat framtidsspel - se till att dina tärningar representerar vad du skall spela. Trätärningar när man spelar robot? Icke! Stål, mässing eller annan metall får det bli. Trätärningar kan man typ bara ha om man spelar Drakar & Demoner och spelar animist.

Tolka dina tärningar. De flesta av er försöker tvinga tärningarna att slå som ni vill, och låta er göra vad ni vill med era karaktärer. Det är helt bakvänt. Om tärningarna låter er misslyckas i strid efter strid är det ett tecken på att tärningarna förklarat att ni inte skall ägna er åt strid. De är negativt inställda till erat sätt att spela karaktären. Sluta omedelbart spela din karaktär som du gjorde nyss. Försök förstå vad tärningarna berättar för dig. Det är här typen av tärningar kommer in. Om du väljer animistens trätärningar när du spelar en Mutant-robot kommer det givetvis sluta i katastrof. Animisttärningarna försöker hela tiden berätta för dig hur du skall spela animist, medan du försöker spela Arnold i Terminator. Det kommer aldrig funka.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Top