Nekromanti Hur blidkar du tärningsdemonen?

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Krille;n85813 said:
Hur blidkar man dig?
Jag vet inte. Mina medspelare har aldrig försökt. De brukar bara slita åt sig tärningarna och hålla de undan från mig. (Jag tittar på dig Korpa)

Jag tror mutor nog är en bra start.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Karma styr tärningarna i min svenska spelgrupp. Gör du taskiga saker mot andra i spelet så kommer tärningarna att vända sig mot dig, och gör du goda gärningar så slår du väl. En spelare, efter att ha spelat diverse skitstövlar i ett par kampanjer, tröttnade på att ständigt bli lemlästad och förnedrad på grund av tärningsresultat och gjorde en riktigt snäll och vänlig rollperson. En annan spelare tog hans plats som skitstövel och fick prompt benet krossat i en luftsluss tack var en serie osannolikt usla tärningsslag knappt en timmes spelande efter karaktärsgenerering.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Tre solar;n85234 said:
Jag slår ut alla dåliga slag i början av spelmötet, så att det bara är de bra slagen kvar!
Detta är omtvistat! Enligt den så kallade "Eskilstuna-skolan" ligger häri en paradox, den lyder som följer:

"En spelare skola slå ut alla dåliga slag i innan spelmötet begynna. Samma spelare skola även värma upp tärningarna eljest innan samma spelmöte så att de slår bra. Skall tärningen slå högst eller lägst som sista slag?"

Alltså:
- tärningen slår bra = den är uppvärmd men du slog just ut det bra slaget
- tärningen slår dåligt = den är inte uppvärmd, men du blev just av med ett dåligt slag
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
MattiasLejbrink;n85839 said:
Detta är omtvistat! Enligt den så kallade "Eskilstuna-skolan" ligger häri en paradox, den lyder som följer:

"En spelare skola slå ut alla dåliga slag i innan spelmötet begynna. Samma spelare skola även värma upp tärningarna eljest innan samma spelmöte så att de slår bra. Skall tärningen slå högst eller lägst som sista slag?"

Alltså:
- tärningen slår bra = den är uppvärmd men du slog just ut det bra slaget
- tärningen slår dåligt = den är inte uppvärmd, men du blev just av med ett dåligt slag

Då föreslår jag följande lösning; värm upp tärningarna genom att slå dem lika många gånger som halva antalet sidor. Anteckna resultaten. Är majoriteten av resultaten i det lägre spannet av möjliga utfall så används tärningen under spelmötet. Den får anses uppvärmd och vid sunda vätskor. Är det däremot en majoritet av gynnsamma utfall så läggs tärningen i en "timeout"-hög. Dess tur är sannolikt förbrukad för spelmötet. Den bör ligga i timeout åtminstone i en måncykel. Annars...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg
På den gamla goda tiden stoppade jag ofta tärningarna i frysen om de inte uppförde sig. Det fungerade rätt väl. Numera spelar jag tyvärr hippiespel där det inte finns några dåliga resultat av tärningsslagen.

Slår ni konsekvent dåligt får ni annars investera i Gamescience-tärningar. Jag skulle vilja se den tärningsdemon som kan rå på dem!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
"Värma upp" tärningar gör man i micron. Det blidkar inte tärningsdemonen utan fysikens lagar, vilket förstås är mer effektivt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Genesis;n85889 said:
Slår ni konsekvent dåligt får ni annars investera i Gamescience-tärningar. Jag skulle vilja se den tärningsdemon som kan rå på dem!
Det var när jag skaffade game science-tärningar som jag började slå konsekvent dåligt... :p
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
På det glada 90-talet valde en pöbelhane att stoppa T20:an i anus för att undslippa tärningstjuvar som oftast lånade den där sjukt bra T20:an som alltid dingade perfekta 1:or.

Jag kommer inte ihåg om det blidkades några tärningsdemoner eller tärningsgudar dock.
 

pjuppe

Veteran
Joined
11 Jun 2008
Messages
188
Eksem;n85235 said:
Jag ser till att ha med offer i gruppen som får all otur. I prioritetsordning är det pjuppe, Owlbearpig och i värsta fall chrull och anth.
Haha!

anth;n85263 said:
Kan vi få pjuppe att spelleda?
Då kommer vi aldrig att dö. :)
Det är inte långt ifrån sanningen. Jag är nog en av de få som skulle kunna spelleda Call of Cthulhu utan skörda några offer.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
pjuppe;n86023 said:
Det är inte långt ifrån sanningen. Jag är nog en av de få som skulle kunna spelleda Call of Cthulhu utan skörda några offer.

Va fa..? Min karaktär har ökat i sanity, och det går ju inte ens!?

:)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Inför en ny kampanj, köp ettusen tärningar. Slå dem allihop. Plocka ut dem som ger utslag som räknas som fummel. Släng de övriga. Slå de sparade tärningarna. Släng de som inte blir fummel, spara dem som blir det. Gör om proceduren tills du har cirka fem tärningar kvar. Stoppa dessa i en ask och spara till särskilt viktiga tärningsslag. Det är alltså tärningar som har fumlat två eller fler gånger i rad, och alltså föga troligt gör det igen.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har med mej reserver, när någon av tärningarna uppför sej dåligt byts de genast ut mot en ny yngre förmåga, ibland byter man tillbaka om ersättaren inte håller måttet, burkar ha med mej 3 uppsättningar tärningar (a-laget, avbytare och reserver. I bland finns det läge att ge en veteran en ny chans, men senaste kampanjen dominerade rookiesen.

Det spel som genom tiderna gett mej mest tärningsångest är Blood Bowl, fyran vilket ångest spel det kan vara ibland
 

Murderhobo

Veteran
Joined
26 Jan 2012
Messages
58
Location
Cimmerien
jag brukar skaka mina tärningar frenetiskt och blåsa på dem om det gäller något viktigt. Förrädartärningar skickas på omskolningsläger i tärningspåsen. Det brukar tyvärr inte hjälpa så mycket... :p
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,550
Location
Umeå
Jag försöker inte blidka några tärningsdemoner/-gudar. Jag försöker bara vara lite kompis med mina tärningar. Ingen dice shaming, inga avbytare eller andra bestraffningsmetoder. Mina tärningar följer med mig dagligen i min väska. De är en del av min tillvaro och vet att jag uppskattar dem precis som de är.

Det funkar skitbra, tycker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n86098 said:
Mina tärningar följer med mig dagligen i min väska.
Vaddå? Har du med dig en ryggsäck full med tärningar vart du än går?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Rymdhamster;n86101 said:
Vaddå? Har du med dig en ryggsäck full med tärningar vart du än går?
BW spelade väl sitt Eon med Saga-systemet (var det inte så?) så "full" kanske inte nödvändigtvis är rätta ordet? :)
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Jag brukar arrangera tärningarna med den lägsta siffran mot taket och sedan i olika mönster för att maximera kraften. Man får inte stapla tärningarna för då kommer den undre tärningen att korrumpera sexan på den övre tärningen. Ettan ska alltid riktas bort från andra tärningar och aldrig mot bordet.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Mannen i skogen;n86084 said:
Det är alltså tärningar som har fumlat två eller fler gånger i rad, och alltså föga troligt gör det igen.
Jag mår dåligt över den här slutsatsen. Hade en spelare som körde stenhårt på det i D&D. "Ooh, nu har jag rullat under fem typ 10 gånger. Nu blir det 20r av!"
Det funkade aldrig.
 
Top