Nekromanti Hur blidkar du tärningsdemonen?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Vi vet alla att tärningsrullande inte har något att göra med sannolikhet eller matematik eller ens naturenslagar. Nej, den korrekta disciplinen för att studera rullandet av rollspelstärningar är demonologi.

Så hur gör ni för att säkra era rullningar? Och vilka metoder har ni sett användas av medspelare? Personligen lägger jag bara alla mina tärningar med det högsta numret uppåt vilket jag anser vara ganska milt. Men jag vet folk som ritar upp symboler från the Key of Solomon för att driva ut dåliga andar och demoner ur sina tärningar, andra som rituellt rensar sina tärningar över eld och en neo-pagan kompis svor upp och ner att hon använde "kaos magick ritualer" på nyinköpta tärningar (men den där sista såg jag inte personligen).

Vad har ni för historier relaterade till tärningsdemonerna?

 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Sköter de sig inte så byter jag tärning. Det brukar räcka.

En vän hade några tärningar som slog så dåligt att han inte ens ville ha dem på sin sida av spelledarskärmen. Vi knuffade fram dem i kontakt med skärmen och crittade några gånger på en omöjlig fiende medan han slog skräpdålig. Till slut utbrast han "Men alltså vafaaan!" och ryckte upp spelledarskärmen för att bekräfta sin misstanke om att vi jinxade hans slag med hjälp av de dåliga tärningarna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag bygger torn och ordnar tärningarna åt samma håll. Avviker de i färg så staplas de enligt färg. På så sätt riktas kaoskrafterna upp i taket där de inte gör någon skada och slagen blir på så sätt ordnade.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Efter en serie episkt dåliga tärningsslag gjorde en bekant till mig så här.

Han ställde upp sina tärning i ring, runt den värsta syndaren. Lite som en landsknechtavrättning. Sen satte han eld på tärningen i mitten, androm till varnagel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Skarpskytten;n85113 said:
Efter en serie episkt dåliga tärningsslag gjorde en bekant till mig så här.

Han ställde upp sina tärning i ring, runt den värsta syndaren. Lite som en landsknechtavrättning. Sen satte han eld på tärningen i mitten, androm till varnagel.
Nice! :D
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag brukar också nöja mig med att byta tärningar om de tärningar jag använder inte gör som jag säger.

Jag tror vilka demonologiska metoder som helst duger bara de innehåller någon av de här sakerna.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag Har fysiskt kastat träningar ut ifrån balkongen på sjätte våningen,
men vanligtvis nöjer jag mig med att att sortera dem i färgskala.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Fysiska tärningar hatar mig. Det enda sättet jag lyckats nå någorlunda normalfördelade resultat är via digitala verktyg, som dessutom måste bytas ut allteftersom de smittas av tärningshatet. Det är en evig kamp, inte helt olikt Sisyphos'.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ingen på rollspel.nu har, hittills frågat mig vad som EGENTLIGEN hände med de spelgrupper jag brukade spela med...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Alltså nu kommer jag kanske här som en trådmördare, men ni vet väl att alla tärningar slår typ lika slumpmässigt? Tärningsdemoner låter lite påhittat om jag ska vara helt ärlig. Jag behandlar alla mina tärningar med respekt, jag har ju trots allt betalat pengar för dem och hoppas att de ska hålla ett längre tag så jag inte behöver byta ut dem i förtid på grund av onödigt slitage.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
kloptok;n85149 said:
Alltså nu kommer jag kanske här som en trådmördare, men ni vet väl att alla tärningar slår typ lika slumpmässigt? Tärningsdemoner låter lite påhittat om jag ska vara helt ärlig. Jag behandlar alla mina tärningar med respekt, jag har ju trots allt betalat pengar för dem och hoppas att de ska hålla ett längre tag så jag inte behöver byta ut dem i förtid på grund av onödigt slitage.
Och det här kommer ifrån en man som pluggar Astrologi...
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
krank;n85142 said:
Fysiska tärningar hatar mig. Det enda sättet jag lyckats nå någorlunda normalfördelade resultat är via digitala verktyg, som dessutom måste bytas ut allteftersom de smittas av tärningshatet. Det är en evig kamp, inte helt olikt Sisyphos'.
Man vet att verkligheten inte tycker om en när man måste byta ut digitala tärningar. Jag lider med dig, krank.

När en tärning visar sig hemsökt hemma hos mig brukar jag stjäla den spelares tärning som gjort bäst ifrån sig på sistone. Jag orkar inte med det här med människooffer och sådant längre.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
kloptok;n85149 said:
men ni vet väl att alla tärningar slår typ lika slumpmässigt?
Om så är fallet kan du prova att använda mina tärningar nästa gång. :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
kloptok;n85149 said:
Alltså nu kommer jag kanske här som en trådmördare, men ni vet väl att alla tärningar slår typ lika slumpmässigt?
Alla tärningar har små avvikelser från en helt igenom slumpmässig fördelning av utfall. Alla dessa avvikelser är små. Och alla är olika. (Utom då, så klart, på manipulerade tärningar...)

Så det som de som köpte game science-reklamfilmen glömde, är att en ändå inte kan a) förutse något enskilt slag eller b) på något relevant sätt påverka utfallet över tiden.

Särskilt inte om tärningen har hyfsat många sidor, eftersom det då också är så att höga och låga nummer ligger nära varandra och väger upp obalanser och liknande.


kloptok;n85149 said:
Tärningsdemoner låter lite påhittat om jag ska vara helt ärlig.
Vi kan väl säga att alla tärningar består av en kvarksoppa som enklast beskrivs som en överlagrad kvantfuktion, som vi kan föreställa oss kan påverkas genom olika kaotiska händelser enligt teori om fjärilseffekten, om det låter bättre..? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
kloptok;n85149 said:
Alltså nu kommer jag kanske här som en trådmördare, men ni vet väl att alla tärningar slår typ lika slumpmässigt? Tärningsdemoner låter lite påhittat om jag ska vara helt ärlig. Jag behandlar alla mina tärningar med respekt, jag har ju trots allt betalat pengar för dem och hoppas att de ska hålla ett längre tag så jag inte behöver byta ut dem i förtid på grund av onödigt slitage.
Hmmm... Jag har sett den här sortens resonemang någonstans förr men jag kan inte minnas från vem....

 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Något vi i min grupp märkt är att jag av någon anledning, oavsett tärningar, ofta slår väldigt bra och något oftare än vanligt slår väldigt dåligt. Och vi slår såklart öppet så det är inte fusk ;) Olika exempel är t.ex. när jag slog ett anfall i något open ended system (med d100 i botten) och fick 1500 något. Och det är bara ett av många. Men som sagt det vänder lite då och då..Så jag har dött otrevligt värre flera gånger.

Så, ja, uppenbarligen gör jag något rent allmänt som pleasar tärningsgudarna (funkar även i brädspel och liknande. Vinner för det mesta). Men vad som gör att jag faktiskt slår normalt ibland och dåligt ibland det vet jag inte. Vore intressant få reda på.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Mina är välsignade i Eris namn av en Påve så om jag får dåligt utfall är det inte några demoners verk.
Misstänker att fler på forumet gör detta.

/Luna Lovegood
 
Top