Mogger
Hipsteranka
Jag förstår din invändning men jag håller inte med om grundpremissen. Jag hävdar att rälsen till stor del är en schimär. Det är en nidbild. Hawaiipizzan finns, den kan ätas, och man kan gilla den eller inte. Rälsning är en uppfattning om hur andra spelar baserat på hur man uppfattar att visst skrivet material ska tolkas. Det här krånglas ju till av att det går utmärkt att applicera tvång/force över sin spelgrupp alldeles oavsett vad har för material, om något, förberett.Jag tycker fortfarande att det här är att blanda ihop två olika fakta: Vad folk tycker om rälsning och hur folk definierar ordet. Säg att jag går in på ett italienskt pizzaforum och börjar prata om pizzan Hawaii. En stark majoritet säger att det är en dödssynd, att ananas på pizza inte är något man ska hålla på med, att det är hemskt. Är det då rimligt att dra slutsatsen ”'Man bör bara kalla pizzan 'Hawaii' om man inte gillar den. Det är så ordet används, och det vore att försöka ändra på betydelsen om man försökte implementera det som en neutral term. Vi får hitta på en annan term för pizza med skinka och ananas för dem som gillar det"?
Det är lite det jag ser. Att det faktum att de flesta använder termen negativt kanske är för att de inte gillar konceptet? Om man då själv tycker att det finns poänger med tekniken och att den har sina användningsområden, så kan man naturligtvis säga ”Okej, men det här som jag gillar, det är inte rälsning, utan något annat”. Men frågan är hur mycket som är vunnet? Kanske de som ogillar tekniken inte förstår att man pratar om samma sak som de ogillar, jag vet inte.
Men det kan ju också vara så att folk bara kallar det rälsning när de ogillar det, och om precis samma teknik i annan kontext säger de ”Nä, det här är ju inte rälsning; det här är ju kul och bra!”. Jag antar att det är den upplevelse du har. Det blir felslutet om ingen riktig skotte. Men man kommer ju runt det felslutet om man definierar om ”skotte” som ”person från Skottland som inte har socker på sin gröt”.
Så när vi pratar om räls, vad är det vi pratar om?
- Skrivna linjära äventyr?
- Skrivna linjära äventyr som inte lämnar utrymme för spelgruppen att ta egna beslut?
- En SL som inte förmår vara flexibel med det skrivna linjära materialet?
- En SL som använder någon form av Force-teknik för att köra över spelarnas vilja?
- En majoritet av alla publicerade äventyr är linjära. Jag anser inte att det gör dem dåliga, eller att de per automatik leder till en rälsad upplevelse.
- En majoritet av alla SL kan ta ett linjärt äventyr och vara flexibel nog att justera efter vad som sker i fiktionen.
- Rälsning kan ske av andra orsaker.
- Rälsning som term anses främst vara negativ.
- Att klumpa ihop färdiga äventyr och spelgrupper som spelar dessa med rälsning är enbart destruktivt och leder inte till någon fruktbar diskussion.