68% säger negativt eller främst negativt
43% säger neutralt
2,8% säger positivt.
Jag lutar nog åt att det är en starkt majoritet mot negativt. Jag fattar väl att de där 2,8% som använder det positivt inte använder det negativt, men jag vågar satsa min bästa T20 på att en hel drös av de där som säger sig använda termen neutralt då och då faktiskt ramlar ned i neggo-fåran.
Jag har personligen försökt förskjuta betydelse. Jag har startat trådar och skrivit inlägg. Något större gehör har jag inte fått. Kontentan på det här forumet, denna undersökning till trots, är att det inte bara är en negativ term, utan även ett dåligt sätt att spela rollspel på. Du kan för all del söka på räls/rälsning och läsa igenom de senaste 10 årens diskussion kring detta. Jag blir väldigt förvånad om den ens har en antydan av neutralitet över sig. Andelen inlägg som säger att "rälsning är en dödssynd" eller liknande, i mer eller mindre fantasifulla ordalag, är sannolikt fler än de som säger "hörrni, kan vi inte använda det positivt istället.
Men det har inte riktigt funkat. Så jag har börjat använda linjärt. Jag kommer även börja använda Force istället. Räls ger jag upp som term. Att en minoritet anser att det är en neutral term räcker inte som underlag för mig. Jag använder ord för att bli förstådd.