Hur använder du NoteBookLM?

Nässe

Myrmidon
En kompis visade mig NoteBookLM, hur man kan skapa podcast-avsnitt om sina spelpass och göra rapporter av sina anteckningar, och även be AI:n generera förslag på bomber/ händelser/ konflikter för nästa spelpass. Vid första anblick verkar det ju grymt. Nu har jag spenderat en del av dagen med att lägga in vetenskapliga artiklar på jobbet och försökt få fram översikter och annat och har väl lyckats sådär. Men jag kanske är ovan vid programmet. Det händer sådant som att den envisas med att i sin rapport enbart använda den första av åtta källor, om och om igen, hur jag än promptar.

Någon som använt programmet för att förbereda SL-pass eller annat?

Funderar också på om detta är döden för den kreativa skrivaren. Blir ju bara att slänga in sina osorterade texter och låta maskinen komma på förslag på vad som kan hända, och långsamt skrumpnar ens hjärna samman till en torr ostboll.

Den funkar bäst för att sortera och plocka ut information, alternativt ge förslag på hur man ska läsa in sig på källorna. Funkar rätt dåligt som generativ-ai (vilket jag mer ser som positivt). Håller med om att den lätt kan fastna i en loop, men det finns vägar runt det.

Så jag slängde upp en bunt spel-PDF:er, plus lite blandade noveller och annat relaterade till spelvärlden.

Sen bad jag om lite förslag på äventyr lämpad för 4 spelare med lite specifika förutsättningar.

Efter lite trixande med promter hade jag en väldigt grovt förslag på äventyrsfrö som jag tyckte kändes lite inspirerande.

Det fick mig att spåna loss lite själv och utveckla idén lite för egen maskin. Sen bad jag AIn att ge mig fem förslag på vem som kunde vara skurken. bad om fem nya förslag. Valde ett av dem, ställde lite följdfrågor om motivation. Slängde ut inputen jag fick där för att den var tråkig, men när jag satt där med en bunt förslag jag inte gillade så fick det mig att komma på lite egna förslag som jag gillade.

Mer filande och funderande för egen maskin.

Sen bad jag AI:n om lite input till roliga miljöer och SLP:er. Tog ett par av dem, slängde ut de flesta, hittade på en bunt själv.

För mig ger Notebook mig en lite språngbräda för att få igång tankeknölarna (något jag annars alltid haft problem med), och jag låter AIn ge mig lite twister och inslag som jag troligtvis inte hade kommit på själv som jag sen väver ihop med allt annat. Så på en kväll hade jag slängt ihop ett äventyr som var huvudsakligen påhittat och nedskrivet av mig själv, baserat på lite promter från AI:n.

(oh no, I'm the AI!)

Hade jag gjort det här utan lite AI-promter som inspiration hade det tagit mig ett par veckor, och det hade varit betydligt mindre intressant för jag hade inte haft de här twisterna som förde iväg mina tankar i nya riktningar.

Back