En kompis visade mig NoteBookLM, hur man kan skapa podcast-avsnitt om sina spelpass och göra rapporter av sina anteckningar, och även be AI:n generera förslag på bomber/ händelser/ konflikter för nästa spelpass. Vid första anblick verkar det ju grymt. Nu har jag spenderat en del av dagen med att lägga in vetenskapliga artiklar på jobbet och försökt få fram översikter och annat och har väl lyckats sådär. Men jag kanske är ovan vid programmet. Det händer sådant som att den envisas med att i sin rapport enbart använda den första av åtta källor, om och om igen, hur jag än promptar.
Någon som använt programmet för att förbereda SL-pass eller annat?
Funderar också på om detta är döden för den kreativa skrivaren. Blir ju bara att slänga in sina osorterade texter och låta maskinen komma på förslag på vad som kan hända, och långsamt skrumpnar ens hjärna samman till en torr ostboll.
Någon som använt programmet för att förbereda SL-pass eller annat?
Funderar också på om detta är döden för den kreativa skrivaren. Blir ju bara att slänga in sina osorterade texter och låta maskinen komma på förslag på vad som kan hända, och långsamt skrumpnar ens hjärna samman till en torr ostboll.