Hur amatörmässiga spel kan förlag vara villiga att ta i?

lijat

aka Johan Burvall Mollevik
Jag råkades få en till rollspels ide som stulit tiden från mitt andra projekt.

Den här gången gick det faktiskt ganska snabbt, suttit med detta sen i februari och har fått ihop ett komplett utkast på 16 sidor, speltest återstår.

Så nu sitter jag och funderar på hur sjutton ska jag publicera det.

Målet är att spelet ska bli tillgängligt fysiskt och att nå ut så mycket som möjligt inte att jag ska tjäna pengar, men jag vill inte gå back.

Jag har övervägt att trycka upp det som en tidning på typ print24 i liten upplaga, 50-100 ex att börja med men då sitter jag med distribution jag vill slippa.

Ett alternativ är ju att ladda upp det på drive-through-rpg och säga att det är klart, men där känner jag att det riskerar att drunkna.

Har förstått att Publit finns, men det känns inte som något som kan hjälpa till att synliggöra spelet.

Så min fråga blir då, hur "bra" måste ett spel vara för att ett förlag ska vilja ta i det, jag tänker att bara det finns upplagt bland andra spel dom säljer kommer ge det mer uppmärksamhet än om jag dunkar ut det på självpublicering, men jag antar att förlag har viss kvalitetsstandard.

Kort om spelet:

Det är ett kompakt fantasy spel på engelska, arbetsnamn "Compact Fantasy" med målgrupp folk som bara vill komma igång och spela och inte lära sig komplicerade regler, därav att jag satte en sidbegränsning för mig själv på 16 sidor A4 inklusive omslag. Känslan jag försökt få fram är den klassiska fantasy känslan i d&d3.5 fast med fokus på det hoppfulla och hjältemodiga och inte gritty grottkräl som många OSR titlar.

Nerbrytning av spelet:
1 sida framsida
1 sida inlaga
1 sida inehållsförteckning + om detta spel + om spelvärlden
1 sida regler
1 sida hur man skapar en rollsperson
2 sidor spelbara raser
2 sidor klasser
2 sidor utrustning och kostnader
3 sidor monster
1 sida rollformulär
1 sida baksida

Kan skicka PDF till folk om dom vill hjälpa mig bedöma men vet inte om att dela den publikt här påverkar mina chanser att något förlag ska vilja ta i den.

En reflektion: ovilja att dela är att inte synas. Väldigt få grejor blir liksom stora av sin egen suveränitet, det är snarare genom att ha byggt ett community som tror på produkten som de lyckas. Två exempel jag tänker på är Index Card RPG och Shadowdark som båda var rätt öppna i bygget av spelen (vilket gissningsvis också gjort de spelen bättre, med community input osv). Tror överlag att saker blir bättre när de inte skapas i ett vakuum.

Tror också att ett eventuellt förlag kommer vara mer pepp på din produkt om du kan visa att du redan har folk som faktiskt spelar det och som är villiga att köpa det färdiga spelet.

edit: släpp en amatörmässig PDF med vad du har, se hur det landar och om det attraherar spelare. Minns att Into the Odd började som en ful PDF, men numer är enormt tongivande i hobbyn.

Sen har du ju rätt stor konkurrens i subgenren "stringent fantasy", så fundera över hur ditt spel särskiljer sig från andra spel som siktar på att komma snabbt till bords.

Last edited:
edit: släpp en amatörmässig PDF med vad du har, se hur det landar och om det attraherar spelare.
En klar fördel med detta är att spelmakaren även får respons på ett sätt som speltest inte visar på. Man har mycket att vinna på att släppa en billig beta: dels är folk mer villiga att ge respons om dom betalat för det och dels får man respons man aldrig tänkt på.

En klar fördel med detta är att spelmakaren även får respons på ett sätt som speltest inte visar på. Man har mycket att vinna på att släppa en billig beta: dels är folk mer villiga att ge respons om dom betalat för det och dels får man respons man aldrig tänkt på.
Yes, vilket jag menade med detta:
(vilket gissningsvis också gjort de spelen bättre, med community input osv)

En reflektion: ovilja att dela är att inte synas. Väldigt få grejor blir liksom stora av sin egen suveränitet, det är snarare genom att ha byggt ett community som tror på produkten som de lyckas. Två exempel jag tänker på är Index Card RPG och Shadowdark som båda var rätt öppna i bygget av spelen (vilket gissningsvis också gjort de spelen bättre, med community input osv). Tror överlag att saker blir bättre när de inte skapas i ett vakuum.

Tror också att ett eventuellt förlag kommer vara mer pepp på din produkt om du kan visa att du redan har folk som faktiskt spelar det och som är villiga att köpa det färdiga spelet.

edit: släpp en amatörmässig PDF med vad du har, se hur det landar och om det attraherar spelare. Minns att Into the Odd började som en ful PDF, men numer är enormt tongivande i hobbyn.

Sen har du ju rätt stor konkurrens i subgenren "stringent fantasy", så fundera över hur ditt spel särskiljer sig från andra spel som siktar på att komma snabbt till bords.
Det som hållit mig tillbaka från att dela är att jag inte vet om det är ett minus att spelet redan finns tillgängligt ur ett förlags synvinkel. Jag kommer inte att ha ork att göra en massa egen marknadsföring, vilket är hela anledningen att jag undrar vad som krävs för att någon annan ska vara intresserad, så att jag på egen hand ska bygga en community känns svårt.

Om några av forumiterna som har förlag har möjlighet vore det superintresant att höra deras syn på att materialet redan är fritt tillgängligt i deras beslutsprocesser för att plocka upp en titel.

På frågan om vad som särskiljer från annat som finns.

Det jag inte hittat i andra spel i fantasy genren är kombinationen av:
Relativt ljus värld, lätta regler, inte för "udda" värld, dvs ska gå att ta inspiration från dnd lore och äventyr enkelt.

Regelllätt på sättet jag menar är som folk i praktiken spelar vampire, dvs ha en lista med skills och slå lite slag, låt spelledaren göra en judgement call och gå vidare, fast i fantasy miljö då.

Inspirationen att skriva spelet kom då min äldsta dotter (11 år) ville att jag skulle spelleda d&d och jag inser att jag inte pallar att sätta mig in i reglerna. Så jag utforskade alternativ, närmaste jag hittade till det jag var ute efter var Järn, men dels var settingen inte riktigt det som efterfrågades och dels gick det att göra det ännu lite regellättare.

Hmm, känner att sälgpitchen där tål att slipas på.

Det som hållit mig tillbaka från att dela är att jag inte vet om det är ett minus att spelet redan finns tillgängligt ur ett förlags synvinkel. Jag kommer inte att ha ork att göra en massa egen marknadsföring, vilket är hela anledningen att jag undrar vad som krävs för att någon annan ska vara intresserad, så att jag på egen hand ska bygga en community känns svårt.
Hm. Ja, det blir ju supersvårt att avgöra hur du ska göra när du inte vill dela.
Tror inget rollspelsförlag hade tyckt det var mindre attraktivt att du släppt det fritt innan, ~produkten~ hade ju varit det mer välproducerade resultatet.

Sen, om jag ska vara helt frank, tror jag inte att något av de större förlagen kommer ta sig an ett 16-sidigt rules light fantasy-spel, så som marknaden ser ut. Den nischen känns rätt fylld, så att säga. Det positiva i detta är: fuck marknaden, släpp ut det i alla fall! Detta är en hobbybranch och folk är taggade på att någon skriver saker!

I allmänhet: det är jättesvårt att avgöra hur ditt spel ska marknadsföras när du inte vill visa det!

Last edited:
Hm. Ja, det blir ju supersvårt att avgöra hur du ska göra när du inte vill dela.
Tror inget rollspelsförlag hade tyckt det var mindre attraktivt att du släppt det fritt innan, ~produkten~ hade ju varit det mer välproducerade resultatet.

Sen, om jag ska vara helt frank, tror jag inte att något av de större förlagen kommer ta sig an ett 16-sidigt rules light fantasy-spel, så som marknaden ser ut. Den nischen känns rätt fylld, så att säga. Det positiva i detta är: fuck marknaden, släpp ut det i alla fall! Detta är en hobbybranch och folk är taggade på att någon skriver saker!

I allmänhet: det är jättesvårt att avgöra hur ditt spel ska marknadsföras när du inte vill visa det!
Nej dom större förlagen tror inte jag heller kommer röra detta, det jag undrar är om det finns nischade förlag som rör sånt här, får jag inte någon klarhet i andra vägar ut kommer jag att släppa ut det i alla fall.

Det jag försöker reda ut är var jag kan sätta käppar i hjulet för mig själv
- Om jag laddar upp en PDF på forumet, sätter jag käppar i hjulet
- Om jag laddar upp på drive through rpg som PDF pay what you want, sätter jag käppar i hjulet
- Om jag även lägger till print on demand på drive through rpg, sätter jag käppar i hjulet

Dvs, jag vill reda ut vad bäst väg ut är innan jag agerar, på ett eller annat sätt kommer jag släppa detta, det är färdigt nog nu om det är bästa vägen. Det kommer vara ännu mer redo när speltestningen jag håller på att starta upp fått köra ett tag.

Det är lite det här som är kärnan i min fråga, var går kvalitetsgränsen för vad förlag rör vid, från det kan jag bedöma om jag kan få igång en så dialog eller om jag ska skita i det och trycka ut det själv. (Sen lyssnar jag på alla perspektiv om hur man får upp intresset också, jag ligger lite lågt bara för att se om det kommer in fler perspektiv)

- Om jag laddar upp en PDF på forumet, sätter jag käppar i hjulet
Det tror jag verkligen inte. Ingen kommer sno dina regler och förlag kommer inte tycka att loppet är kört. Folk köper inte rollspelsböcker för att fä tillgång till reglerna, reglerna är ofta rätt lätta att få tag i gratis. Folk köper böcker för att ha boken och för att de är samlargalna.
- Om jag laddar upp på drive through rpg som PDF pay what you want, sätter jag käppar i hjulet
Samma som ovan.
- Om jag även lägger till print on demand på drive through rpg, sätter jag käppar i hjulet.
Samma som ovan.

Sitter du på något verkligt nytt och outforskat så bara kör - finns inga nackdelar att ha det ute i friska luften. Jag gissar, eftersom du är lite hemlig kring grejen, att du gör något ingen annan gör - så släpp det lös!

Är det viktigt att det ges ut av någon annan?
Är det viktigt att ta betalt?
Det viktiga är att det går beställa en tryckt bok och att få upp synligheten på spelet.

Jag tror inte jag kommer att tjäna några märkvärda pengar här, fokus är att få kopior i folks händer och helst höra att någon som inte är jag spellet spelet.

Det tror jag verkligen inte. Ingen kommer sno dina regler och förlag kommer inte tycka att loppet är kört. Folk köper inte rollspelsböcker för att fä tillgång till reglerna, reglerna är ofta rätt lätta att få tag i gratis. Folk köper böcker för att ha boken och för att de är samlargalna.

Samma som ovan.

Samma som ovan.

Sitter du på något verkligt nytt och outforskat så bara kör - finns inga nackdelar att ha det ute i friska luften. Jag gissar, eftersom du är lite hemlig kring grejen, att du gör något ingen annan gör - så släpp det lös!
Så unikt tror jag inte det är, om jag lyckats har jag på min höjd lyckats hitta en smal nich mitt mellan OSR och mainstream fantasy, men det återstår att se.

Jag mest trevar mig fram i en ny miljö (utgivning) som jag inte har skapat mig en känsla för mig, därav frågan.

Så unikt tror jag inte det är, om jag lyckats har jag på min höjd lyckats hitta en smal nich mitt mellan OSR och mainstream fantasy, men det återstår att se.

Jag mest trevar mig fram i en ny miljö (utgivning) som jag inte har skapat mig en känsla för mig, därav frågan.
Har boken illustrationer, formgivning och korr?

Har boken illustrationer, formgivning och korr?
Illustration på framsida och baksida, dekorativ grafik i inlagan (tänk ramar runt), så PDF layoutad av mig enligt bästa förmåga typ, jag har försökt göra korr själv men det är nog den biten som någon som ville ge ut det "på riktigt" skulle vilja ta och kika på nått varv, alltid svårt att hitta sina egna fel.

Illustration på framsida och baksida, dekorativ grafik i inlagan (tänk ramar runt), så PDF layoutad av mig enligt bästa förmåga typ, jag har försökt göra korr själv men det är nog den biten som någon som ville ge ut det "på riktigt" skulle vilja ta och kika på nått varv, alltid svårt att hitta sina egna fel.
Jag tror verkligen att ett bästa förstasteg är att bara slänga ut det. Gratis-pdf, se vad folk tycker.

Överlag tycker jag att saker får vara på hobbynivå, det är sundare på något sätt.

Öppet för nästan alla spel (inga direkta kvalitetskrav utom rättstavat och lagligt).

Öppet för nästan alla spel (inga direkta kvalitetskrav utom rättstavat och lagligt).
Du har PM

Om några av forumiterna som har förlag har möjlighet vore det superintresant att höra deras syn på att materialet redan är fritt tillgängligt i deras beslutsprocesser för att plocka upp en titel.

På frågan om vad som särskiljer från annat som finns.

Det jag inte hittat i andra spel i fantasy genren är kombinationen av:
Relativt ljus värld, lätta regler, inte för "udda" värld, dvs ska gå att ta inspiration från dnd lore och äventyr enkelt.

Regelllätt på sättet jag menar är som folk i praktiken spelar vampire, dvs ha en lista med skills och slå lite slag, låt spelledaren göra en judgement call och gå vidare, fast i fantasy miljö då.

Inspirationen att skriva spelet kom då min äldsta dotter (11 år) ville att jag skulle spelleda d&d och jag inser att jag inte pallar att sätta mig in i reglerna. Så jag utforskade alternativ, närmaste jag hittade till det jag var ute efter var Järn, men dels var settingen inte riktigt det som efterfrågades och dels gick det att göra det ännu lite regellättare.

Hmm, känner att sälgpitchen där tål att slipas på.
Jag har ett förlag.

Jag kan titta på det.

Just PR är ju den svåraste biten.

Back