Hur amatörmässiga spel kan förlag vara villiga att ta i?

lijat

aka Johan Burvall Mollevik
Jag råkades få en till rollspels ide som stulit tiden från mitt andra projekt.

Den här gången gick det faktiskt ganska snabbt, suttit med detta sen i februari och har fått ihop ett komplett utkast på 16 sidor, speltest återstår.

Så nu sitter jag och funderar på hur sjutton ska jag publicera det.

Målet är att spelet ska bli tillgängligt fysiskt och att nå ut så mycket som möjligt inte att jag ska tjäna pengar, men jag vill inte gå back.

Jag har övervägt att trycka upp det som en tidning på typ print24 i liten upplaga, 50-100 ex att börja med men då sitter jag med distribution jag vill slippa.

Ett alternativ är ju att ladda upp det på drive-through-rpg och säga att det är klart, men där känner jag att det riskerar att drunkna.

Har förstått att Publit finns, men det känns inte som något som kan hjälpa till att synliggöra spelet.

Så min fråga blir då, hur "bra" måste ett spel vara för att ett förlag ska vilja ta i det, jag tänker att bara det finns upplagt bland andra spel dom säljer kommer ge det mer uppmärksamhet än om jag dunkar ut det på självpublicering, men jag antar att förlag har viss kvalitetsstandard.

Kort om spelet:

Det är ett kompakt fantasy spel på engelska, arbetsnamn "Compact Fantasy" med målgrupp folk som bara vill komma igång och spela och inte lära sig komplicerade regler, därav att jag satte en sidbegränsning för mig själv på 16 sidor A4 inklusive omslag. Känslan jag försökt få fram är den klassiska fantasy känslan i d&d3.5 fast med fokus på det hoppfulla och hjältemodiga och inte gritty grottkräl som många OSR titlar.

Nerbrytning av spelet:
1 sida framsida
1 sida inlaga
1 sida inehållsförteckning + om detta spel + om spelvärlden
1 sida regler
1 sida hur man skapar en rollsperson
2 sidor spelbara raser
2 sidor klasser
2 sidor utrustning och kostnader
3 sidor monster
1 sida rollformulär
1 sida baksida

Kan skicka PDF till folk om dom vill hjälpa mig bedöma men vet inte om att dela den publikt här påverkar mina chanser att något förlag ska vilja ta i den.

En reflektion: ovilja att dela är att inte synas. Väldigt få grejor blir liksom stora av sin egen suveränitet, det är snarare genom att ha byggt ett community som tror på produkten som de lyckas. Två exempel jag tänker på är Index Card RPG och Shadowdark som båda var rätt öppna i bygget av spelen (vilket gissningsvis också gjort de spelen bättre, med community input osv). Tror överlag att saker blir bättre när de inte skapas i ett vakuum.

Tror också att ett eventuellt förlag kommer vara mer pepp på din produkt om du kan visa att du redan har folk som faktiskt spelar det och som är villiga att köpa det färdiga spelet.

edit: släpp en amatörmässig PDF med vad du har, se hur det landar och om det attraherar spelare. Minns att Into the Odd började som en ful PDF, men numer är enormt tongivande i hobbyn.

Sen har du ju rätt stor konkurrens i subgenren "stringent fantasy", så fundera över hur ditt spel särskiljer sig från andra spel som siktar på att komma snabbt till bords.

Last edited:
edit: släpp en amatörmässig PDF med vad du har, se hur det landar och om det attraherar spelare.
En klar fördel med detta är att spelmakaren även får respons på ett sätt som speltest inte visar på. Man har mycket att vinna på att släppa en billig beta: dels är folk mer villiga att ge respons om dom betalat för det och dels får man respons man aldrig tänkt på.

Back