Humor i Mutant

Status
Not open for further replies.

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
20 sidor med babbel gällande ett spel med muterade pottsorkar i gummistövlar och maskinpistoler ger mig lite glädje.
Det är nog få forum som kan skriva med sådan inlevelse gällande ingenting alls.

Huvudsaken här måste väl ändå vara att: OM man gillar att spela med humoristiska, muterade djur i en dystopisk värld så ska man få göra det.
Om det finns en minoritet som misstycker (Som det alltid finns) så spelar det ingen som helst roll.

Gör det som är roligt och skit i vad folk tycker. Livet är för kort för att orka bry sig.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Pastejkök är rövhålet ofta använt ihop med manlig homosex (iaf här) typ dom tar varann i pastejköket .

Nu vet jag inte vad Måns syftade på med Pågatåget men iom att det var en intim erotisk dans så relaterar iaf inte jag det till några verkliga tåg i vår värld utan nått helt annat.
Du har .... märkliga associationer.

Pastejköket är en tillverkare av leverpastej, och Pågatåget är en typ av tåg som körs nere i Skåne.
Om orden har några andra betydelser i något obskyrt hörn av landet så är det då inget jag någonsin hört talas om.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Du har .... märkliga associationer.

Pastejköket är en tillverkare av leverpastej, och Pågatåget är en typ av tåg som körs nere i Skåne.
Om orden har några andra betydelser i något obskyrt hörn av landet så är det då inget jag någonsin hört talas om.
Jag ber att få referera till Glenn Killing och specifikt "gaypolisen från Överkalix". För alla som vill idiotförklara Dängrot för att han minsann gör helt galna associationer. Uttrycket fanns och var allmänt spritt långt innan Mutant UA skrevs. Gaslighta mindre och gå vidare...

Edit: Förlåt. Sketchen heter Apache Indian.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
McAbers heter så för att det ägs av, och sköts av den skottska roboten McAber.
McAber heter så för att han adopterades av skottska grävlingar.
Mcaber anspelar på, antingen "makaber". Eller det stereotypt skottska prefixet "Mc", kombinerat med tyskans "aber". "Aber" som i sin tur betyder "men" eller "problem". Att det skulle vara slang för något ställer jag mig lite frågande inför.
Vilka belägg har jag för påståendena ovan? Främst att det är jag som är McAber. Jag hängde på MUAs forum som just McAber, robot. Där postade jag periodvis flitigt, och fick på något vis ett eget ställe i Hindenburg.

Så även om det finns mycket som kan ses som "putslustigt" i MUA så hör inte McAbers dit. Det är faktiskt ett hyfsat respektabelt ställe.
Jag är medveten om att MCaber är en robot ifrån Albion som serverar dyr finsprit.

Jag tycker iofs det är ganska putslustigt att döpa men slp till MCaber oavsett om det syftar på aber som arschle/skitstövel eller makaber.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ber att få referera till Glenn Killing och specifikt "gaypolisen från Överkalix". För alla som vill idiotförklara Dängrot för att han minsann gör helt galna associationer. Uttrycket fanns och var allmänt spritt långt innan Mutant UA skrevs. Gaslighta mindre och gå vidare...

Edit: Förlåt. Sketchen heter Apache Indian.
Tack .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du har .... märkliga associationer.

Pastejköket är en tillverkare av leverpastej, och Pågatåget är en typ av tåg som körs nere i Skåne.
Om orden har några andra betydelser i något obskyrt hörn av landet så är det då inget jag någonsin hört talas om.
Kanske om du stack huvudet utanför din akademiska bubbla och spenderade lite tid i den verkliga världen bland det proletariat som du troligtvis säger dig värna om i egenskap av intersektionell vänsterakademiker så skulle du nog få lite mer insikter .

Ta det ifrån proletären , pastejköket är ett etablerat uttryck för rövhål.

Sedan så har du ingen aning om vart i landet jag kommer ifrån , jag bor inte nån obskyr liten by i norra Lappland .Jag bor i en medelstor stad med 70:000 invånare .

Sluta vara von oben det bekommer dig icke .
 

Attachments

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
MODERERING

Detta gäller övriga. För det första, jag har nu modererat den här tråden så många gånger att jag skrev "MODERERING" när jag skulle logga in på datorn.

För det andra, hjälp nu forumet så att inte tråden spårar ur. Mindre ifrågasättande av var saker och ting kommer från, mer inlägg om humor i Mutant utifrån eget perspektiv.

Det tror jag skulle hjälpa tråden just nu.

MVH

SF
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
För min del funkar humorn i Mutant bäst om det är kopplat till fabeldjuren och deras roller i världen. Det tycker jag är roligt på ett lite underfundigt och lågmält sätt, och något som också hjälper mig att visualisera och fantisera om hur det kan se ut.

Några exempel från ett äventyr jag har planerat att skriva i typ 20 år:

- Ett gäng huliganer. De kallas "lymlar" och är muterade lämlar. Ingen vet vad de heter eller vem som är vem för de rör sig alltid i en klunga och brölar olika konstiga ramsor från forntiden.
- En ubåtsbesättning som består av norska sälar i lusekofte. De heter troligen Trond och Ole och Eivind allihopa.
- Ett ståtligt lejon som är den ultrapatriotiska chefen för militärpolisen och som helst ser att vi får en riktig kung istället för en kejsare. Kanske han ska heta Leo eller Karl eller nått sånt.

Äventyret självt är tänkt att vara en homage till Alistair Macleans krigsbok Kanonerna på Navarone och Örnnästet. Det tycker jag är roligt att det går att göra i Mutant.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
För mig är poängen med ordvitsarna, och de befängda namnen, inte att de är kul, eller humor, eller något man flabbar åt (ok, kanske enstaka fniss, men det är sekundärt).

Det ordvitsarna, referenserna och de skruvade koncepten gör - tillsammans - är skapar en känsla av surrealism och en absurd värld. Och detta funkar strålande i samklang med den hårda, mörka efterkatastrofen.

Det är detta som gör M:UA till ett av rollspelssvergies bästa spelvärldar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
För mig är poängen med ordvitsarna, och de befängda namnen, inte att de är kul, eller humor, eller något man flabbar åt (ok, kanske enstaka fniss, men det är sekundärt).

Det ordvitsarna, referenserna och de skruvade koncepten gör - tillsammans - är skapar en känsla av surrealism och en absurd värld. Och detta funkar strålande i samklang med den hårda, mörka efterkatastrofen.

Det är detta som gör M:UA till ett av rollspelssvergies bästa spelvärldar.
Det är som att läsa barnbok som skrevs med vuxna i åtanke. Barnen kommer skratta åt att grävlingarna har prickiga gummistövlar medan föräldrarna får sig en tankeställare om hur klassamhället är dömt att antingen tillintetgöras av oss, eller tillintetgöra oss.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För min del funkar humorn i Mutant bäst om det är kopplat till fabeldjuren och deras roller i världen. Det tycker jag är roligt på ett lite underfundigt och lågmält sätt, och något som också hjälper mig att visualisera och fantisera om hur det kan se ut.

Några exempel från ett äventyr jag har planerat att skriva i typ 20 år:

- Ett gäng huliganer. De kallas "lymlar" och är muterade lämlar. Ingen vet vad de heter eller vem som är vem för de rör sig alltid i en klunga och brölar olika konstiga ramsor från forntiden.
- En ubåtsbesättning som består av norska sälar i lusekofte. De heter troligen Trond och Ole och Eivind allihopa.
- Ett ståtligt lejon som är den ultrapatriotiska chefen för militärpolisen och som helst ser att vi får en riktig kung istället för en kejsare. Kanske han ska heta Leo eller Karl eller nått sånt.

Äventyret självt är tänkt att vara en homage till Alistair Macleans krigsbok Kanonerna på Navarone och Örnnästet. Det tycker jag är roligt att det går att göra i Mutant.
Det här hade jag utifrån mitt perspektiv av humorn i mutant inte haft något problem med alls .

Det är när och om du skruvar upp tokigheterna
och dina muterade sälar heter Tråånd Snorlevsen och ollä-gunner feskefjäs och pjär-arnä lussekofta och talar med norsk brytning och ubåten heter bokmålet och dom har den farliga kärvapenmissilen hadangervidda osv som det blir "barnsligt" för mig .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I min rollspelsgrupp hade vi en räv som använde hockey-puckar som vapen. Hennes smeknamn var Puckade Räven. Det var skitroligt, tyckte vi.
Och det är min poäng att det är just såna karaktärer som spelet inbjuder till att skapa i min mening .
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jo, men mycket i materialet är ju har man ju skrivit utan att spelarna egentligen ska få ta del av det. Om de tre sälfiskarna hade hetat
Tråånd Snorlevsen och ollä-gunner feskefjäs och pjär-arnä lussekofta och talar med norsk brytning och ubåten heter bokmålet och dom har den farliga kärvapenmissilen hadangervidda
så hade den informationen inte varit för spelarna och som SL behöver man ju inte spilla allt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Och det är min poäng att det är just såna karaktärer som spelet inbjuder till att skapa i min mening .
Fast vi är en spelgrupp på fem spelare som visste precis vad vi ville ha ut av vår kampanj, och ingen annan hade några lustiga namn. Sen tycker jag inte namnet var sunkigt eller snuskigt. Det var bara skojigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
- En ubåtsbesättning som består av norska sälar i lusekofte. De heter troligen Trond och Ole och Eivind allihopa.
Just ja, sälarna har en fejd med människorna, och är beväpnade med ... sälklubbor, vad annars. Deras hat har det fått genom att ha tittat på gamla journalfilmer om säljakt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Med mitt norska pass i åtanke är risken överhängande att jag skulle inkludera en ordlista med ord på gammelnorsk (som jag tycker språket ska heta istället för dagens nynorsk.

Sen skulle kanske det talas dålig norska under spelmötet ...
Jag hade troligtvis börjat gapflabba och totalt förlorat immersionen om du hade sälar som bröt på norska på samma sätt som jag skulle gapflabbat och himmlat med ögonen om du haft med en björn i kgb uniform som bröt på ryska eller en schäferhund i stasi uniform som bröt på tyska .
 
Status
Not open for further replies.
Top