Humor i Mutant

Status
Not open for further replies.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Är inte MUA bevis på att många rollspelare gillar buskis?
Kanske om Stefan & Krister sätter upp Mad Max. Tills dess tänker jag hävda att svensk buskistradition och M:UA har väldigt, väldigt få gemensamma beröringspunkter. Men vad vet jag, kanske sitter folk och skrynklar ihop ansiktet och bräker ur sig att "No sa grosshandlarn ha sig ett skjuuuut" på bred halländska när de spelar MUA ;)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Och jag har inga egna erfarenheter att gå på, men har vid upprepade tillfällen hört MUA och buskis nämnas ihop.
Mycket av humorn i Mutant bygger på ordlekar och referenser, och borde väl snarare kallas studentikos, eller spexig.

Men eftersom de flesta varken vet hur ett spex eller en buskis ser ut kan det kallas för vad som helst.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Och jag har inga egna erfarenheter att gå på, men har vid upprepade tillfällen hört MUA och buskis nämnas ihop.
Spelade MUA flitigt under ett par år och det är definitivt buskis/pilsnerfilms humor .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vilka specifika farser/pilsnerfilmer jämför du med? Ge gärna några exempel :)
Jag syftar mer på den aspekten av humor som går igen igenom hela spelet.

Tex sporten Såcker (stavning ) ett riktigt dåligt buskiskämt namn på soccer för att man kickar den så kallade sockerkicken fylld med socker eller nått liknande . Namn på personer och orter och företagAl-ralph cappuccino , stilleto , företaget tagla cementor och företaget råckåmajning (stavning) . Bpm bevara pyri mänskligt som är en förbuskning av bss bevara Sverige svenskt osv osv . Hela spelet genomsyras av den här typen av ganska billig och infantil humor .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag syftar mer på den aspekten av humor som går igen igenom hela spelet.

Tex sporten Såcker (stavning ) ett riktigt dåligt buskiskämt namn på soccer för att man kickar den så kallade sockerkicken fylld med socker eller nått liknande . Namn på personer och orter och företagAl-ralph cappuccino , stilleto , företaget tagla cementor och företaget råckåmajning (stavning) . Bpm bevara pyri mänskligt som är en förbuskning av bss bevara Sverige svenskt osv osv . Hela spelet genomsyras av den här typen av ganska billig och infantil humor .
Ok. Dock så har ju inte buskistraditionen speciellt mycket med roliga namn att göra. Det handlar mer om rätt fysisk variant av den klassiska förväxlingskomedin där man är klantig och lite småkorkad men det löser sig ändå.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ok. Dock så har ju inte buskistraditionen speciellt mycket med roliga namn att göra. Det handlar mer om rätt fysisk variant av den klassiska förväxlingskomedin där man är klantig och lite småkorkad men det löser sig ändå.
Taget ifrån synonymer.se

Synonymer till buskis
(vard.) buskteater, friluftsteater; enkel underhållning, bondkomik

Med betoning på bondkomik

Vad betyder buskis
(vardagligt ord) lågkomik; se även buskteater

Med betoning på lågkomik


Det är just där jag förknippar MUA med buskis att det är bondkomik/lågkomik.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Jag skulle definiera buskis som ganska bonnigt och flabbigt. Så ser jag inte på MUA. Det är mer (eller mindre) kluriga ordvitsar och liknande. Inte infantilt och billigt, men det kanske är en smaksak.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Läs mitt ovanstående svar så får du svar på varför jag ser det som buskis
Ok, jag definerar man buskis som man vill och MUAs humor som man vill så kan det ju bli vad som helst. Dock har det man normalt betecknar som fars väldigt lite med postapokalyptisa antropomorfer att göra.

Det går säkert att hitta överlapp men jag ser ett betydligt starkare släktskap med brittisk humor a la Monty Python och Black Adder, som f.ö återfinns även i WFRP.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Det finns inga exempel i svaret ovan. Har buskis och bondkomik något nära släktskap med ordvitshumor (som ju M:UA har gott om)? Utöver att både bondkomik och ordvitshumor är humortraditioner.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle definiera buskis som ganska bonnigt och flabbigt. Så ser jag inte på MUA. Det är mer (eller mindre) kluriga ordvitsar och liknande. Inte infantilt och billigt, men det kanske är en smaksak.
Det blir ju lite vad man gör det till men gangsterbossen al-ralph cappuccino tycker jag inte är så fyndigt utan bara dålig italiensk sterotyp . Han kunde lika gärna hetat herr Pizzarelli eller Tony riggatoni
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det är väl ganska uppenbart här att det Dängrot menar med "buskishumor" är "tramsig humor". Det har ju inget att göra med buskis-/bondkomik-traditionen som sådan (även om Dängrot kanske menar att den också är tramsig).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu är vi så klart alla olika men en rörande majoritet av dom som jag spelat MUA med har vart eniga i att det är buskis och att det väldigt lätt blir Kalle anka av det hela och att just humorn som genomsyrar allt i MUA gör det svårt att ta det seriöst .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är väl ganska uppenbart här att det Dängrot menar med "buskishumor" är "tramsig humor". Det har ju inget att göra med buskis-/bondkomik-traditionen som sådan (även om Dängrot kanske menar att den också är tramsig).
Tack ,exakt detta . Jag menar att MUA genomsyras av flams och trams humor som ofta förknippas med buskis .
 
Status
Not open for further replies.
Top