Humor i Mutant

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spelarna blir inhyrda av detektivbyrån Kling&Klang haha Kling och klang , vad vitsigt äventyrskreatören refererar till dom två poliserna i pippi Långstrump.hahaha

Första personen dom skall förhöra är skrotupplagsägaren Mulle Meck en muterad mullvad hahahaha vad roligt en mullvad som heter Mulle och sen så en referens till barn dataspelet Mulle Meck gud vad festligt

Efter mångt och mycket med massa putslustig komik inslag så står spelarna inför mördaren den muterade björnen Björne Salming som höjer sitt mäktiga mordvapen hockeyklubban och gör sig redo för sitt Signature move slagskottet .

Hur i hela glödheta skulle någon kunna spela igenom detta utan att gå out of character stup i kvart och gapflabba sig igenom hela jädrans äventyret .

Det är just den putslustigheten och metahumorn som för mig förstör hela den seriösa bakomliggande andan i MUA .
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Du såg att jag highligtade humoristiska va ?
Ja, jag såg det. Men det var "mörk samhällsdystopi" jag kommenterade. Mutant var från start ett äventyrsspel med människolika djur, robotar och laserpistoler, där den första exempelrollpersonen har ett namn som är en ordvitsig referens. Du kan argumentera för att Mutant inte är ett spel du gillar, eller att du hade föredragit ett 100 % seriöst postapokalyptiskt spel i samma stil som "Vägen" eller "Efter floden". Men du verkar hävda att Mutant var det spelet, och sedan kom någon och stoppade in djur i lustiga kläder och oseriösa namn.

Och det är uppenbarligen så att de namn du har störst problem med är de som du själv eller dina spelare hittar på. Det känns svårt att beskylla spelet för dem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, jag såg det. Men det var "mörk samhällsdystopi" jag kommenterade. Mutant var från start ett äventyrsspel med människolika djur, robotar och laserpistoler, där den första exempelrollpersonen har ett namn som är en ordvitsig referens. Du kan argumentera för att Mutant inte är ett spel du gillar, eller att du hade föredragit ett 100 % seriöst postapokalyptiskt spel i samma stil som "Vägen" eller "Efter floden". Men du verkar hävda att Mutant var det spelet, och sedan kom någon och stoppade in djur i lustiga kläder och oseriösa namn.

Och det är uppenbarligen så att de namn du har störst problem med är de som du själv eller dina spelare hittar på. Det känns svårt att beskylla spelet för dem.
Jag menar att spelet uppmanar till att skapa karaktärer som är humoristiska , när spelarna tittar på spelet och ser hur olika slp är namngivna så som cappuccino , stilleto , herr Melin , långe Jan , ethan ål osv och dom ser stora vrålets heliga och babarer och fräzer vrålette och förgasaren , snabeljazz så sänder ju det en undermedveten signal till spelarna att det här är på en en nivå flams och trams så om jag döper min karaktär den muterade räven till Sam Fox eller min gigolo-bot till Bd5m4u (bdsm for you) och slåss med piska så är det helt i lag med den metahumor som genomsyrar spelet .

Jag vill påstå att spelet ger dom signalerna som möjliggör för spelarna att flamsa och tramsa .

Sedan har humorn kanske funnits där sen dag ett men iom MUA så vred man upp den till 11.Humorn kanske alltid funnits där men som jag sa i tidigare inlägg att jag upplevde inte humorn som lika framträdande i mutant och mutant 2089 , mutant 2 minns jag ej . Det var först iom MUA som humorn blev såpass påtaglig som den är .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Håller med @Gurgeh om att Mutant alltid innehållit skämt och humor. Kommer ihåg äventyret Nekropolis där rollpersonerna jagad av muterade råttor med cyanidkapslar gömda i tänderna. Eller denna situation som kan ske på händelsrtabellen:

”Mitt i natten stoppas spelarna av 24 vit- och blåmålade säkerhetsrobotar. Rollpersonerna tvingas blåsa i egendomliga lådor och förs sedan till ett underjordiskt garage. De hålls kvar i åtta timmar och förhörs på ett obegripligt språk hela tiden. Sedan släpps de och får åka vidare. (Äventyrarna hamnade i en 500-årig trafikkontroll.)”

Sen har vi ju Mutant 2 som har otroligt mycket humor, främst i boken Efter Ragnarök. Vi får Pyris nationalsång med noter, som är hämtade från DDR's nationalsång. I delen om Hindenburg beskrivs en musikstil som muterade vargar som framför ylrock, en muterad kansriefågel som sjunger opera. En skvallerjournalist vid namn Anka von Skinka vilket är en ordlek med namnet på den dåtida journalisten Agneta von Schinkel. Det fanns även en annan journalist i form av den snokade muterade mullvaden Gianne Gio (Jan Guillou). @Mekanurg har om jag minns rätt berättat att kapitlet om Republiken är fullproppad av humor som bara folk därifrån förstår.

Detta är bara några få exempel, Mutant 2 är full av liknade humor, och det finns som sagt även i första Mutant. Så MUA var på intet sätt först med detta.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Sedan har humorn kanske funnits där sen dag ett men iom MUA så vred man upp den till 11.Humorn kanske alltid funnits där men som jag sa i tidigare inlägg att jag upplevde inte humorn som lika framträdande i mutant och mutant 2089 , mutant 2 minns jag ej . Det var först iom MUA som humorn blev såpass påtaglig som den är .
Läs om Mutant 2, det var inte MUA som skruvade upp humorn till 11, den fanns redan där. Sen att den inte fanns lika mycket i Mutant 2089, det var ju en helt annan genre och många dessutom besvikna på att det var för seriöst (jag gillar spelet, men det hör ju inte hit).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
MUA var på intet sätt först med detta.
Jag har inte påstått att MUA på något sätt var först utan jag har sagt att jag inte UPPLEVDE humorn som lika framträdande i mutant och mutant 2089 . Mutant 2 vet jag för lite om så om du säger att det var fullspäckat med humor så är jag beredd att tro på dig .

Jag säger dock att om humorn enligt MIN uppfatning var på nivå 5/6 i mutant så är den i MIN uppfattning uppvriden till 11 i MUA .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag säger dock att om humorn enligt MIN uppfatning var på nivå 5/6 i mutant så är den i MIN uppfattning uppvriden till 11 i MUA .
Yes, och jag ville bara I mitt inlägg påvisa att så var det inte.

Mutant 2089r ju lite klurigt att jämföra med över huvud taget då det är en annan genre. Den enda gemensamma nämnaren med de tidigare spelen är typ att det finns mutanter, och de hamnar ju minst sagt i bakgrunden i cyberpunkspelet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dags att stänga den här tråden kanske?
Så länge folk är aktiva i tråden så finns det ju uppenbart ett intresse . Om det stör dig så är det ju bara att ignorera tråden eller hur ?

Sedan om Mod tycker att det går överstyr så står det dom fritt att stänga ner tråden.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Uppenbarligen, med tanke på det tidigare citatet i #254, är det ju exakt det som är tanken att man ska (eller i alla fall kan) göra.
Nu klagar du över att man ska göra det, vilket har visst berättigande, samtidigt som du erkänner det egentligen bara är att man kan göra det. Det hänger inte ihop: Man kan göra det men man måste inte. Så gillar du det inte så slipper du. Då försvinner grunden för gnället.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag vill påstå att spelet ger dom signalerna som möjliggör för spelarna att flamsa och tramsa .
Men det är fortfarande ditt och deras val. Om ni spelar Star Wars så kan ni välja att skapa rollpersoner som är tuffa rymdhjältar, eller så kan ni välja att skapa rollpersoner som är fega robotar som bara snubblar runt. Det är inte spelets fel om alla spelarna väljer att göra det senare och resultatet blir fånigt och tråkigt.

Det är precis samma sak i Mutant. Det står ingenstans att era rollpersoner måste ha fåniga namn och koncept, och de flesta spelledarpersonerna har inte det heller.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Eller så kanske problemet är just det att man i MUA blandar in HUMORISTISKA illrar i gummistövlar i mörk samhällsdystopi då dessa två saker inte hör ihop , vilket varit mitt argument ifrån dag ett .
Det är uppenbart att ditt tycke och smak inte gillar den kombinationen.

Men vid det här laget börjar frågan infinna sig: varför tjatar du så mycket om detta? Vad vill du få utav ditt fortsatta deltagande i diskussionen?

Om du händelsevis hoppas få erkännande för tanken att det finns någon slags objektiv inkompatibilitet mellan de två koncepten "humorillrar i gummistövlar" och "mörk samhällsdystopi" så anser jag tråden mycket tydligt visar på det hopplösa i detta företag. (Jag skulle t.o.m. påstå att WRNU är den sista plats du kommer få det erkännandet från!)

Istället är det så att du får förlika dig med faktum - det finns tillräckligt många mutantälskare för att uttalandet "humorillrar i gummistövlar och mörk samhällsdystopi hör inte ihop" enbart blir en åsikt. En åsikt som många, inklusive undertecknad, inte delar.

Det kokar ner till att smaken är som baken och "vad är egentligen konst"-frågan.

Z
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Men det är fortfarande ditt och deras val. Om ni spelar Star Wars så kan ni välja att skapa rollpersoner som är tuffa rymdhjältar, eller så kan ni välja att skapa rollpersoner som är fega robotar som bara snubblar runt. Det är inte spelets fel om alla spelarna väljer att göra det senare och resultatet blir fånigt och tråkigt.

Det är precis samma sak i Mutant. Det står ingenstans att era rollpersoner måste ha fåniga namn och koncept, och de flesta spelledarpersonerna har inte det heller.
Här vill jag försiktigt framföra tanken på att denna argumentationslinje kanske inte har alltför stora framtidsprospekt.

Jag hade personligen valt att istället för att lämpa över ansvaret på Dr Dängrot öppet erkänna att MUA antagligen inte är det bästa spelet för den som aktivt ogillar ett av spelets största styrkor - dvs kombinationen av högt och lågt, lätt och tungt. Det är inte hans fel att det blir eller inte blir fånigt. Det är att spelar man MUA utan ett visst mått av fånigheter spelar man enligt mig ett reducerat MUA. Då känner det mer konstruktivt att exempelvis föreslå Fria Ligans År Noll, som ju är skapat av personer som delar doktorns allergi mot studentikosa namn och/eller analogier med folkhemssverige, eller för den delen lila box-Mutant, som ju är så primitivt och outvecklat att kontroversen knappt behöver uppstå.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men det är fortfarande ditt och deras val. Om ni spelar Star Wars så kan ni välja att skapa rollpersoner som är tuffa rymdhjältar, eller så kan ni välja att skapa rollpersoner som är fega robotar som bara snubblar runt. Det är inte spelets fel om alla spelarna väljer att göra det senare och resultatet blir fånigt och tråkigt.

Det är precis samma sak i Mutant. Det står ingenstans att era rollpersoner måste ha fåniga namn och koncept, och de flesta spelledarpersonerna har inte det heller.
Jo självklart är det ju vårat val men star wars sänder ju ett signaler av vad det vill vara ,star wars sänder ju ut att detta är episk rymdopera .om vi väljer att spela romantiskt drama så visst det går och det är vårat val men star wars sänder fortfarande ut signalen att det är episk rymdopera .

På samma sätt menar jag att MUA sänder ut signalen att detta är humor , vi kan sedan i spelgruppen säga att vi skall köra detta som dystopisk Noir men det fråntar inte från det faktum att MUA sänder ut signaler att detta är humor .

Att flertalet spelledarpersoner inte har Lustiga namn där går nog vår uppfattning isär . Jag skulle nog kunna räkna upp x-antal putslustiga namn på slp genom undergångens arvtagare kampanjen .
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jo självklart är det ju vårat val men star wars sänder ju ett signaler av vad det vill vara ,star wars sänder ju ut att detta är episk rymdopera .om vi väljer att spela romantiskt drama så visst det går och det är vårat val men star wars sänder fortfarande ut signalen att det är episk rymdopera .
Du har definitivt en poäng här och jag hoppas du läser mitt inlägg snarare än fortsätter en lång diskussionstråd om detta vs Gurgeh. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jo självklart är det ju vårat val men star wars sänder ju ett signaler av vad det vill vara ,star wars sänder ju ut att detta är episk rymdopera .om vi väljer att spela romantiskt drama så visst det går och det är vårat val men star wars sänder fortfarande ut signalen att det är episk rymdopera .

På samma sätt menar jag att MUA sänder ut signalen att detta är humor , vi kan sedan i spelgruppen säga att vi skall köra detta som dystopisk Noir men det fråntar inte från det faktum att MUA sänder ut signaler att detta är humor .
Men både Star Wars och Mutant sänder många signaler. När det gäller Mutant är du så laserfokuserad på de humoristiska namnen att de icke-humoristiska namnen, och de seriösa spelledarpersonerna, inte verkar existera, och det är tydligen helt omöjligt att skapa en rollperson som är allvarligt menad och har ett normalt namn. Det är därför jag har så svårt att förstå din kritik. Precis som jag skulle ha svårt att förstå någon som säger att Star Wars bara handlar om fåniga robotar, och det enda svar jag får när jag pekar på rymdskeppen, striderna, jakterna och dramat är: "Nej, för det finns fåniga robotar."
 
Status
Not open for further replies.
Top