Humor i Mutant

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Eller så kanske problemet är just det att man i MUA blandar in HUMORISTISKA illrar i gummistövlar i mörk samhällsdystopi då dessa två saker inte hör ihop , vilket varit mitt argument ifrån dag ett .
Här måste jag protestera. De bästa berättelserna är ofta kombinationer av saker som krockar, eller som på ytan kanske inte ser ut att passa ihop.

Vi har till exempel Brazil (dystopisk komedi), Judge Dredd (mörk dystopisk satir), Livet är underbart (tragedi och komedi), Diktatorn, Moderna tider, Life of Brian, listan kan göras väldigt lång på saker som kombinerar tunga, svåra ämnen med humor.

Sen är ju kombinationer ohyggligt vanliga även om man inte blandar in humor.

Star Wars = fantasy + rymd
Shadowrun = cyberpunk + fantasy
Dungeons & Dragons = fantasy + westerndramaturgi (alltså inte bokstavligen western med skjutjärn och sånt)

Finns säkert många fler exempel som jag inte kan komma på nu på en gång.

Av de saker jag tar upp ovan tycker jag nog Judge Dredd ligger närmast klassiska Mutant när det gäller dystopi, konstiga namn och bisarra figurer. Och det har ju funkat alldeles utmärkt att göra både som serie, som film (i alla fall den med Karl Urban) och som rollspel (inte mindre än två gånger).

Kombinera mera är mitt motto!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ni väljer att nappa på de krokarna, och kritiserar sedan spelet, trots att det är uppenbart att det är ni själva som valt att bita er fast stenhårt i just de krokarna, och ignorera alla de andra. Andra spelare har klarat av att skapa seriösa rollpersoner med seriösa namn till samma spel. Är det då spelet som det är fel på?
Nu är det ju så att MUA har ett etablerat rykte om sig att vara buskis och låghumor . Är det så att de ryktet bara uppstått ur tomma intet ? Finns det en konspiration av elaka MUA hatare som vill sprida fake news om MUA ?

Ja vi kan spela seriöst och det ligger på oss att göra så helt korrekt men det var inte pudelns kärna här huruvida ansvaret att spela seriöst eller ej vilar på oss i spelgruppen utan huruvida spelet så som det är skrivet och presenterat inbjuder till att skapa karaktärer med en viss namnkultur stöpt i humor och huruvida när man läser spelet får en uppfattning om att detta är humor så det är på den nivån vi ska lägga oss .
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Ni väljer att nappa på de krokarna, och kritiserar sedan spelet, trots att det är uppenbart att det är ni själva som valt att bita er fast stenhårt i just de krokarna, och ignorera alla de andra. Andra spelare har klarat av att skapa seriösa rollpersoner med seriösa namn till samma spel. Är det då spelet som det är fel på?
Jag vidhåller att istället för att argumentera för att det finns andra sätt att spela MUA på, vore det mer givande att acceptera kritiken att gillar man inte det är MUA antagligen inte rätt spel för dig.

Dvs MUA är inte ett bra spel för att man kan spela det utan kombinationen tokroligheter och samtidskritik.

PS. Vill man det finns ju bokstavligen alla andra spel att välja på... och några av dem är ju dessutom postapokalyptiska!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Nu är det ju så att MUA har ett etablerat rykte om sig att vara buskis och låghumor . Är det så att de ryktet bara uppstått ur tomma intet ? Finns det en konspiration av elaka MUA hatare som vill sprida fake news om MUA ?

Ja vi kan spela seriöst och det ligger på oss att göra så helt korrekt men det var inte pudelns kärna här huruvida ansvaret att spela seriöst eller ej vilar på oss i spelgruppen utan huruvida spelet så som det är skrivet och presenterat inbjuder till att skapa karaktärer med en viss namnkultur stöpt i humor och huruvida när man läser spelet får en uppfattning om att detta är humor så det är på den nivån vi ska lägga oss .
Och återigen - visst är det så.

Grejen är bara att det är inte ett problem för många av oss.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
huruvida spelet så som det är skrivet och presenterat inbjuder till att skapa karaktärer med en viss namnkultur stöpt i humor och huruvida när man läser spelet får en uppfattning om att detta är humor så det är på den nivån vi ska lägga oss .
Jag tror ingen protesterar om jag påstår att Mutant inbjuder till putslustiga rollpersoner med fyndiga namn.

Men om jag påstår att spelet uppmuntrar till att man skapar namn som Dr. Klamydia, Dr. Men Gele, Kejsar Daf Gård eller liknande så skulle jag vara helt med på att folk protesterade.

Var på skalan en spelgrupp vill lägga sig när det gäller namngivningen är helt upp till spelgruppen och vad man tycker är roligt utan att det bryter känslan av spelet eller äventyret. Mutant har som grund en nivå som jag i alla fall uppfattar ligger långt under den ribba som din spelgrupp anammar.

Så jag skulle säga att spelet bjuder in till vals, och ni dansar disco på pin kiv.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Judge Dredd är en bra analogi. Där finns ju t.ex. apgangsters med namn som Don Uggie Apelino. Off topic finns det väl fyra rollspelsversioner?
Fyra? Oj det måste jag kolla upp. GW* och EN Worlds versioner är de jag känner till.

*Inte Leif GW.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Här måste jag protestera. De bästa berättelserna är ofta kombinationer av saker som krockar, eller som på ytan kanske inte ser ut att passa ihop.

...

Kombinera mera är mitt motto!
Way ahead of ya :LOL:

Personligen lämnar idén av en mer realistisk, eller Gud förbjude; seriös, postapokalyptisk värld mig helt kall.

Mad Max Fury Road må vara årtiondets bästa actionfilm, men några rollspelsvibbar ger mig "klassisk" "rå" postapokalyps inte.

Det förvånar mig därför inte alls att alla intressanta takes gör stor humor av förfallet, människornas dårskap eller nybyggarnas historiebrist.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Det verkar vara två i tråden, trådstartaren som gjorde ett inlägg och så du Dr-Dängrot som gjort ett par stycken. Sen är vi några som inte håller med dig. Men nu känns det som du snart kommer byta ståndpunkt. Och helt enkelt anamma mitt synsätt och bara se Mutant för vad det är. Ett spel.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Men om jag påstår att spelet uppmuntrar till att man skapar namn som Dr. Klamydia, Dr. Men Gele, Kejsar Daf Gård eller liknande så skulle jag vara helt med på att folk protesterade.
Mja... jag tycker att det är solklart att spelet uppmuntrar till putslustiga namn.

Poängen är istället att spelet uppmuntrar till putslustiga namn du gillar.

Tesen att spelet uppmuntrar till att skapa namn som du sedan blir totalt avtänd på, det är det som inte går ihop.

Så ja, spelet uppmuntrar till att kombinera det roliga och låga med det allvarliga och tunga. Men skyll inte på spelet om du hittar på namn som du sedan hatar, typ.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Det verkar vara två i tråden, trådstartaren som gjorde ett inlägg och så du Dr-Dängrot som gjort ett par stycken. Sen är vi några som inte håller med dig. Men nu känns det som du snart kommer byta ståndpunkt.
1. Förnekelse 2. Ilska 3. Förhandling 4. Depression 5. Acceptans :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror ingen protesterar om jag påstår att Mutant inbjuder till putslustiga rollpersoner med fyndiga namn.

Men om jag påstår att spelet uppmuntrar till att man skapar namn som Dr. Klamydia, Dr. Men Gele, Kejsar Daf Gård eller liknande så skulle jag vara helt med på att folk protesterade.

Var på skalan en spelgrupp vill lägga sig när det gäller namngivningen är helt upp till spelgruppen och vad man tycker är roligt utan att det bryter känslan av spelet eller äventyret. Mutant har som grund en nivå som jag i alla fall uppfattar ligger långt under den ribba som din spelgrupp anammar.

Så jag skulle säga att spelet bjuder in till vals, och ni dansar disco på pin kiv.
Har du en gangster som är en etablerad slp som heter cappuccino så skulle jag inte tycka steget är så långt till kejsar daf gård faktiskt.

Jag håller med om att spelet inte uttryckligen säger att varsågod Pelle lev ut dina Kiss och bajs humor fetisher och skapa karaktärer med namn som klamydia gonnorén men när pelle ser på spelet och ser cappuccino och Aloe Vera och Mcaber och ethan ål och Yack Pottlock osv så finns det en övervägande risk att Pelle tar detta som ok här har vi en karaktär som heter Pottlock alltså locket till en bunke man skiter i så då kan jag döpa min karaktär till agatån arschlèn . Detta spelet är ju barnslig humor så det är ok . Sedan är det självklart upp till mig som sl att stävja detta men det är inte det som är kärnan här utan huruvida spelet bjuder in Pelle till att tro att det är ok att skapa agatån arschlèn eller ej när pelle läser namn som yack Pottlock .
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Har du en gangster som är en etablerad slp som heter cappuccino så skulle jag inte tycka steget är så långt till kejsar daf gård faktiskt.

Jag håller med om att spelet inte uttryckligen säger att varsågod Pelle lev ut dina Kiss och bajs humor fetisher och skapa karaktärer med namn som klamydia gonnorén men när pelle ser på spelet och ser cappuccino och Aloe Vera och Mcaber och ethan ål och Yack Pottlock osv så finns det en övervägande risk att Pelle tar detta som ok här har vi en karaktär som heter Pottlock alltså locket till en bunke man skiter i så då kan jag döpa min karaktär till agatån arschlèn . Detta spelet är ju barnslig humor så det är ok . Sedan är det självklart upp till mig som sl att stävja detta men det är inte det som är kärnan här utan huruvida spelet bjuder in Pelle till att tro att det är ok att skapa agatån arschlèn eller ej när pelle läser namn som yack Pottlock .
Med andra ord - du irriterar dig på att spelet öppnar upp för dina spelare att vara tramsiga?

Är det spelets fel eller ditt val av spelares fel? ;)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Med andra ord - du irriterar dig på att spelet öppnar upp för dina spelare att vara tramsiga?

Är det spelets fel eller ditt val av spelares fel? ;)
Ja vad kom först hönan eller ägget ?

Hade det inte funnits incitament ifrån spelet för att kunna balla ur så skulle dom troligtvis inte gjort så .

Tittar dom på MUA och i deras ögon ser en spelvärld som är helt kocko bananas gonzo så tror på den hornkrönte att dom kommer att spåra ur .
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
en övervägande risk
Och där är nog en av stötestenarna i den här diskussionen. Majoriteten av de som spelar Mutant hittar inte på de extrema namn som din spelgrupp har som standard. Är risken då verkligen "övervägande" att det sker?

Jag har full förståelse om man inte tycker att klassiska Mutant är sin egen kopp te. För mig krävs det ohyggligt lite för att jag ska känna att ett spel inte är för mig, t.ex. tycker jag inte att ... ööööh ... att ... hmm jag kan faktiskt inte komma på några spel som jag skulle hoppa ut genom ett fönster för att undkomma (förutom typ FATAL och Rahowa och MYFAROG och Wraethetu ... ok det finns några).

Apokalypse World var svår för mig, minns jag nu. Attityden var av den stilen att jag inte kunde komma förbi att jag irriterade mig på skribenten hela tiden. Men jag tragglade mig igenom reglerna, men lyckades inte få till något efter det. Mitt fel eller spelets?

Ingens fel, allt är inte för mig.

Så spelledaren och spelgruppen reagerar som den gör, så det är ju helt okej. Vi la ner D&D4 för att halva spelgruppen såg det som ett rollspel och halva gruppen såg det som ett strategiskt stridsspel och de kunde inte enas. Medans en massa andra spelare hittade sin balans och sin nivå och spelade D&D4 med stor behållning.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Men än en gång @Dr_Dängrot vad i MUA tycker du är för mycket humor bortsett från namnen? För du sa tidigare att det inte bara hade med namnen att göra, men det är de enda exempel du tar upp?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Och där är nog en av stötestenarna i den här diskussionen. Majoriteten av de som spelar Mutant hittar inte på de extrema namn som din spelgrupp har som standard. Är risken då verkligen "övervägande" att det sker?

Jag har full förståelse om man inte tycker att klassiska Mutant är sin egen kopp te. För mig krävs det ohyggligt lite för att jag ska känna att ett spel inte är för mig, t.ex. tycker jag inte att ... ööööh ... att ... hmm jag kan faktiskt inte komma på några spel som jag skulle hoppa ut genom ett fönster för att undkomma (förutom typ FATAL och Rahowa och MYFAROG och Wraethetu ... ok det finns några).

Apokalypse World var svår för mig, minns jag nu. Attityden var av den stilen att jag inte kunde komma förbi att jag irriterade mig på skribenten hela tiden. Men jag tragglade mig igenom reglerna, men lyckades inte få till något efter det. Mitt fel eller spelets?

Ingens fel, allt är inte för mig.

Så spelledaren och spelgruppen reagerar som den gör, så det är ju helt okej. Vi la ner D&D4 för att halva spelgruppen såg det som ett rollspel och halva gruppen såg det som ett strategiskt stridsspel och de kunde inte enas. Medans en massa andra spelare hittade sin balans och sin nivå och spelade D&D4 med stor behållning.
Ja du det är ju ganska svårt att svara på vad som är den objektiva sanningen . Du har ju din upplevelse av mutant och jag har min .

Jag spelade MUA flitigt under ganska många år och i alla grupper jag spelat med och det var ett brett spektrum av människor allt ifrån arbetarklass till akademiker och från tonåringar till 50 åringar och alla ifrån han hon hen och det tenderades alltid att skapas karaktärer med humoristiska namn och spelandet tenderade att skena iväg åt humorhållet när det kom till hur dom porträterrade sina karaktärer.

Jag kan dra mig till minnes när jag var med som spelare och min kompis var SL och hen hade tatt med en av sina kompisar som spelade rollspel för första gången och hen hade skapat en muterad getabock som hette bruse bockèn och hen spelade bruse extremt humoristiskt . Hen kom utifrån och hade aldrig spelat rollspel innan och bara läst in sig lite smått på regler och fiktion ändå så var det barnslig humor som blev hens default när det kom till att gestalta sin karaktär i MUA . Vad kan detta bero på är det att hen har disposition för att agera barnsligt eller utläste hen ifrån regler och fiktion att detta spel skall spelas humoristiskt ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men än en gång @Dr_Dängrot vad i MUA tycker du är för mycket humor bortsett från namnen? För du sa tidigare att det inte bara hade med namnen att göra, men det är de enda exempel du tar upp?
Det är hela tokroligheten som jag har problem med i MUA .
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Ja du det är ju ganska svårt att svara på vad som är den objektiva sanningen . Du har ju din upplevelse av mutant och jag har min .

Jag spelade MUA flitigt under ganska många år och i alla grupper jag spelat med och det var ett brett spektrum av människor allt ifrån arbetarklass till akademiker och från tonåringar till 50 åringar och alla ifrån han hon hen och det tenderades alltid att skapas karaktärer med humoristiska namn och spelandet tenderade att skena iväg åt humorhållet när det kom till hur dom porträterrade sina karaktärer.

Jag kan dra mig till minnes när jag var med som spelare och min kompis var SL och hen hade tatt med en av sina kompisar som spelade rollspel för första gången och hen hade skapat en muterad getabock som hette bruse bockèn och hen spelade bruse extremt humoristiskt . Hen kom utifrån och hade aldrig spelat rollspel innan och bara läst in sig lite smått på regler och fiktion ändå så var det barnslig humor som blev hens default när det kom till att gestalta sin karaktär i MUA . Vad kan detta bero på är det att hen har disposition för att agera barnsligt eller utläste hen ifrån regler och fiktion att detta spel skall spelas humoristiskt ?
Men vad är det du vill? Jag menar, att du inte bara enkelt lämnar spelet har vi redan förstått är en otillräcklig lösning för dig. Vad är ditt klagomål?

Är det att du hade kunnat älska MUA om bara alla du kände tog det på just ditt sorts allvar?
 
Status
Not open for further replies.
Top