Humor i Mutant

Status
Not open for further replies.

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
238 svar. Förutom att alla utom moderatorerna älskar defintionsstrider och att korvar är gott, vad har ni kommit fram till? (Som en av två i tråden som faktiskt försökt svara på trådstartarens fråga anser jag mig ha rätt att vara sarkastisk).
Vi kan väl konstatera att Mutant åtminstone här har fler engagerade försvarare än det har vedersakare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vi kan väl konstatera att Mutant åtminstone här har fler engagerade försvarare än det har vedersakare.
Ja, det håller jag helt och hållet med om. Also, att flera här hade kunnat kvala in på VM i envishet. Och att Seter har en ängels tålamod.

En sak som slog mig på tåget mellan Lund och Växjö ikväll är att alla i det här samtalet (?) utgår från att Mutant är ett och evigt. Är det rimligt? Är inte humorn tämligen nedtonad i tidiga ÄS-Mutant, något mer uppskruvad i senare ÄS-Mutant och mycket mer framträdande i MUA? Dvs MUA folket fred upp volymen på max. Det är i alla fall en känsla jag har. Rätta mig om jag har fel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
alla i det här samtalet (?) utgår från att Mutant är ett och evigt.
Jag har bara talat om Undergångens arvtagare och alltid skrivit M:UA. Det är det enda Mutant jag spelat, så jag har svårt att uttala mig om någon annan version.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Är inte humorn tämligen nedtonad i tidiga ÄS-Mutant, något mer uppskruvad så i senare ÄS-Mutant och mycket mer framträdande i MUA.
Alltså, i det tidiga tidiga Mutant så var kanske inte humorn lika uppskruvad, men det tror jag mest har att göra med att det var ett av Sveriges första rollspel än att man skulle tonat ner humorn. Vad skulle man ens ha tonat ner det ifrån?

Alltså jo, humorn var såklart mer framträdande i MUA, men allt var ju det å andra sidan jämfört med grundreglerna.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Eller björnmorsan med hagelbössa och barn som ser väldigt humoristiskt tecknade ut, eller?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Eller björnmorsan med hagelbössa och barn som ser väldigt humoristiskt tecknade ut, eller?
Humoristiskt vet jag inte, men det är ju just i bilderna som man får någon slags känsla av vilken stämning spelet vill förmedla, bortsett från det är det väl ganska kliniska regler?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du borde skriva ett Mutant-äventyr! Du är ju en naturbegåvning när det gäller det där! :)
Kanske kan släppa ett av mina inofficiella äventyr jag har liggandes här hemma. Brukar skriva egna äventyr och kampanjer till dom flesta spel jag spelleder/spelledit så visst finns det ett par till MUAi gömmorna. 🙂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har kört Mutant med min gamla spelgrupp till och från sen 2002. Aldrig någonsin har det blivit en inflation i fåniga namn från spelarnas sida. Hade så skett hade jag sagt åt dem att skärpa sig eller leta efter en annan spelledare.

Jag fattar att det kan vara störigt att man som SL vill förmedla en viss sorts känsla och att spelarna vill tramsa bort det eller göra det till något annat. Jag älskar ju exempelvis cyberpunk men folk i min gamla spelgrupp tolkade det ofta som "Åh coolt, nu kan jag ha en lång svart rock och Wolverineklor och skjuta på allt som rör sig!" och det var såklart frustrerande och skapade en dissonans. Men det hade ju mer art göra med att vi innan vi började spela inte hade kommit överens ordentligt om vad vi ville uppnå med spelpasset än att det var fel på spelet.

Så, med all respekt, det kan inte handla om att du har haft en dålig spelupplevelse i MUA som färgat av sig på hur du upplever spelet?
Jag tror inte det för jag har hört samma grievances ifrån flertalet personer och jag har även haft spelare som uttryckt att dom har haft svårt att greppa tonen i MUA och det har inte berott på mitt spelledande . Jag hade en spelare som själv ägde i stort sett alla böcker som släppts till MUA och själv spelledit massa MUA. hen uttryckte det att hen hade svårt för just den putslustiga humorn uppskruvad till 11 för att det gjorde att hen fick dissonans . Skall det här vara en mörk samhällsdystopi eller skall det här vara humor undrande hen.
Hen tyckte att man kan inte ta MUA seriöst på grund av humorn .
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Angående humor i dom olika versionerna.

Vad jag vill minnas men var år och dar sedan jag spelade det första mutant så var humorn inte lika uppskruvad vill heller inte minnas att den var det i mutant 2089 , i mutant 2 kommer jag ej ihåg hur framträdande humorn var

Som någon redan skrivit i MUA så vred man upp humorvredet till 11.

Och det är ju så att antingen älskar man det och vill ha en postapokalyps fylld av cappuccinos och herr meliner vilket många här verkar älska eller så är man som jag och tycker att all denna humor uppskruvad till max är störande och skapar dissonans .

Jag skulle förvörigt inte haft några problem om det var lite subtil humor och referenser här och där så som tex skandi som namn för språket då man är i Skandinavien det tycker jag är riktigt smart och fyndigt men att sedan i näst stund så måste humor tvingas in och i folkmun heter språket skrofmål efter en maträtt på menyn hos snabbmatskedjan Frasses . Varför kunde man bara inte nöjt sig med skandi och utelämnat humorn

Det känns i MUA som att man blir tvångsmatad med den galna skojsiga humorn sida upp och sida ner i varenda spelbok man läser och spelskaparna kör ner humorn med högaffel i halsen på dig .
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Förutom då att vi är ett ganska stort gäng som inte känner oss tvångsmatade utan bara gillar det, humorn alltså.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Förutom då att vi är ett ganska stort gäng som inte känner oss tvångsmatade utan bara gillar det, humorn alltså.
Och det har ni full rätt till precis som jag och dom som känner oss tvångsmatade och att humorn är malplacerad har rätt att känna som vi känner .
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Nä nu tycker jag att vi skall samla oss och sjunger We shall overcome!

;-)

Jag upplevde aldrig humorn som något påtagligt, fast det kan ju iof bero på att jag satt och genomled Beatrice Potters Sagovärld under flertalet år då den gick på SVT. Mutant var ju som på ”riktig” och inte några dansande möss. :cool:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Angående att namnen inte skulle ha något djup utan bara vara ursäkter för spelskaparna att få klämma in sin putslustiga humor så kan man läsa följande i Mutant - Minnen från den förbjudna zonen:

"Även Mattias Johnsson Haake menar att blandningen av det töntiga och det allvarliga kan skapa trovärdig konflikt. Humorn är tänkt att skapa ett nödvändigt filter mot otäckare inslag. Den hårdhänta kejsaren Kjell Skarprättare för tankarna till Hitler, en diktator som lät samla mutanter i läger och där utsatte dem för allehanda otäckheter.
- För att kunna skriva om det behövde vi distansera oss lite. Vi tog en promenad på Djurgården i Stockholm och försökte komma på så många Kjell-skämt som möjligt, berättar Mattias Johnsson Haake.

Många lagvrängare har protesterat och menat att detta inte alls är vad kejsar Kjell avsåg, att arbetet bara var påbörjat och att Kjellförtäckningen inte är färdig att användas i rättsprocesser. Ingen instans har ännu reagerat på denna omfattande Kjellkritik, varför så kallade Kjellhänvisningar (alltså exemplifierade prejudikat i Kjellförteckningen) ännu frekvent åberopas i samhällets rättssalar.

- På ett sätt blir det ännu mörkare så. Vill man lyfta fram något behövs kontraster. Det onda och svarta framträder så mycket starkare om det finns ljusa inslag"

Menar inte med detta att alla måste gilla humorn, men det verkar som att vi inte behöver spekulera i om det fanns en tanke bakom eller om författarna bara ville vara lustiga.
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag personligen älskar Mutants ton. Det är ju ett tramsigt spel, alltså vem kan spela en grävling med maskingevär utan att tycka att det är tramsigt (Läs: charmigt). Vem bryr sig om namnen? Det är ju det minsta problemet ifall man har någon sorts ängslan över att det blir för mycket torr humor.
Jag tycker personligen att namnen är fyndiga och skapar en reflektion över hur vår kultur kan tänkas tolkas av en fullständigt ovetandes framtidspopulation. Namnen är ju också enkla att ändra (Jag ändrar alltid allt i mina rollspel och spelar dem aaaaldrig som de är tänkta, har aldrig hänt, kommer aldrig hända).

Men som sagt, vill man spela realistisk dystopi som lyfter fram klasskamp, slaveri, sexism, rasism på ett trovärdigt sätt så kanske man inte ska springa runt och spela iller i gummistövlar samtidigt. ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Men som sagt, vill man spela realistisk dystopi som lyfter fram klasskamp, slaveri, sexism, rasism på ett trovärdigt sätt så kanske man inte ska springa runt och spela iller i gummistövlar samtidigt.
Uppenbarligen, med tanke på det tidigare citatet i #254, är det ju exakt det som är tanken att man ska (eller i alla fall kan) göra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag personligen älskar Mutants ton. Det är ju ett tramsigt spel, alltså vem kan spela en grävling med maskingevär utan att tycka att det är tramsigt (Läs: charmigt). Vem bryr sig om namnen? Det är ju det minsta problemet ifall man har någon sorts ängslan över att det blir för mycket torr humor.
Jag tycker personligen att namnen är fyndiga och skapar en reflektion över hur vår kultur kan tänkas tolkas av en fullständigt ovetandes framtidspopulation. Namnen är ju också enkla att ändra (Jag ändrar alltid allt i mina rollspel och spelar dem aaaaldrig som de är tänkta, har aldrig hänt, kommer aldrig hända).

Men som sagt, vill man spela realistisk dystopi som lyfter fram klasskamp, slaveri, sexism, rasism på ett trovärdigt sätt så kanske man inte ska springa runt och spela iller i gummistövlar samtidigt. ;)
Eller så kanske problemet är just det att man i MUA blandar in HUMORISTISKA illrar i gummistövlar i mörk samhällsdystopi då dessa två saker inte hör ihop , vilket varit mitt argument ifrån dag ett .
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har förvörigt inga problem med djurmutanter i min postapokalyps utan jag är tom en av dom som gillar djurmutanter .

Jag har inget problem med att spelgruppen jagar en psykotisk mördare genom Hindenburgs gator och denne är en muterad björn, där jag får problem är när björnen heter Björne Salming och mördar sina offer med en hockeyklubba .
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Eller så kanske problemet är just det att man i MUA blandar in HUMORISTISKA illrar i gummistövlar i mörk samhällsdystopi då dessa två saker inte hör ihop , vilket varit mitt argument ifrån dag ett .
Det är väl inte illrarna som är problemet här, utan antagandet att Mutant ska vara mörk dystopi?
 
Status
Not open for further replies.
Top