Humor i Mutant

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Då människan är den högsta pinnen på samhällsstegen i gryningsvärlden och fornmänniskan ses som ett ideal (vad jag vill minnas iaf ) skulle det inte inom spelets fiktion vara mer naturligt att det sprang runt massa Karlssons och Svenssons och Johanssons och Eriksson än cappuccinos och stilletos och vad än annat som spelskaparna fann lustig för stunden ?
För mig försvinner då charmen med klassiska Mutant. Det är ju inte en simulering av vad som skulle kunna hända efter katastrofen, utan en fantasi-framtid med fabeldjur. Jag spelar inte Mutant om jag söker realism, om jag säger så.

Visserligen spelar jag inget rollspel för att uppnå realism ... :D
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Spoiler - De är försöksdjur och döpta av sina forskare. Björnar har filmskapares namn som Traffaut, kaniner har namn men ser det som slavnamn och döper om sig till smörblomma, vit tass.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig försvinner då charmen med klassiska Mutant. Det är ju inte en simulering av vad som skulle kunna hända efter katastrofen, utan en fantasi-framtid med fabeldjur. Jag spelar inte Mutant om jag söker realism, om jag säger så.

Visserligen spelar jag inget rollspel för att uppnå realism ... :D
Där är vi lika lite att inte heller jag spelar rollspel för att uppleva diskbänksrealism .

Jag tänker dock att om gryningsvärldens medborgare ser fornmänniskan som ett ideal så borde det ju vara mer naturligt att dom tar deras namnkultur och då dom mest vanligt förekommande son-namnen. ist för att döpa sig till varumärkesnamn eller namn på drycker och maträtter osv så som cappuccino eller burgerking eller Coca-Cola .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tänker dock att om gryningsvärldens medborgare ser fornmänniskan som ett ideal så borde det ju vara mer naturligt att dom tar deras namnkultur och då dom mest vanligt förekommande son-namnen. ist för att döpa sig till varumärkesnamn eller namn på drycker och maträtter osv så som cappuccino eller burgerking eller Coca-Cola .
De kanske inte vet att son-namnen var vanliga? De kanske trodde att varumärkena var namn? "Den där Coca-Cola måste varit en mäktig person, hans namn finns överallt!"
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spoiler - De är försöksdjur och döpta av sina forskare. Björnar har filmskapares namn som Traffaut, kaniner har namn men ser det som slavnamn och döper om sig till smörblomma, vit tass.
Jo jag vet. Jag är medveten det, jag har kikat i genlab alpha men nu är det ju inte genlab alpha och mutant år 0 som är på tapeten utan MUA och där namnges inte dom olika muterade djuren på det sättet.

Jag skulle ha betydligt mindre problem faktiskt med en muterad björn som heter Tarantino än en muterad björn som heter fabrizio Lamborghini Pizzarelli .
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
På något sätt känns det som mer skyltar där det står Cappuccino än Jönsson överlevde katastrofen. Men vad vet jag.

Tänker mer att när en ståndpunkt är gjord.
Jag tycker det är töntigt med humor i rollspel. Så borde man kanske inte fortsätta skriva om det. Fine liksom.

Vill man ha mer realism i ett spel så är det väl bara att skita i namnen. Som jag minns det sa vi aldrig Cappuccino utan Al Ralph.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jo jag vet. Jag är medveten det, jag har kikat i genlab alpha men nu är det ju inte genlab alpha och mutant år 0 som är på tapeten utan MUA och där namnges inte dom olika muterade djuren på det sättet.

Jag skulle ha betydligt mindre problem faktiskt med en muterad björn som heter Tarantino än en muterad björn som heter fabrizio Lamborghini Pizzarelli .
Men har du på riktigt spelat med någon som heter Fabrizio Lamborghini Pizzarelli???
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men har du på riktigt spelat med någon som heter Fabrizio Lamborghini Pizzarelli???
Inte just fabrizio Lamborghini Pizzarelli men det har existerat Dr Men gele , Dr lave mang, den muterade grisen Sverker isterglans , den muterade råttan i western outfit klintan östskog , den muterade igelkotten herr jonse red , den muterade fiskmåsen sjökapten Palle kuling mm mm .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag fattar inte varför du ältar detta i tio sidor. Jag fattar att du inte gillar humorn i Mutant. Det är okej. Jag gillar humorn i Mutant, det måste väl också vara okej.
Du måste ju uppenbart finna nån form av nöje i detta annars hade du inte gång på gång återkommit till den här tråden .

Du vet att om att du kan skita i att gå in och läsa i tråden om du stör dig och ändå återvänder du gång på gång är du nån sorts masochist ?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Inte just fabrizio Lamborghini Pizzarelli men det har existerat Dr Men gele , Dr lave mang, den muterade grisen Sverker isterglans , den muterade råttan i western outfit klintan östskog , den muterade igelkotten herr jonse red , den muterade fiskmåsen sjökapten Palle kuling mm mm .
Säg att man struntat i alla anspelningar på namn men inte ändrat något annat i MUA, hur hade du känt inför spelet då?

EDIT: Och den där dammsugaren dårå
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vi var inte riktigt så studentikosa i vår spelgrupp. Jag spelade snikättlingen Gustavio Frankelhane och mobstern August Sotörv. Dallas-Bill hette ranger Järven och så var det en liten mullvads detektiv som jag glömt namnet på.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Du måste ju uppenbart finna nån form av nöje i detta annars hade du inte gång på gång återkommit till den här tråden .

Du vet att om att du kan skita i att gå in och läsa i tråden om du stör dig och ändå återvänder du gång på gång är du nån sorts masochist ?
Men tråden heter ju humor i mutant, så jag trodde den handlade om att det var fett najs med humor i mutant. Tråden borde nog hetat striden om humorn i mutant.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Inte just fabrizio Lamborghini Pizzarelli men det har existerat Dr Men gele , Dr lave mang, den muterade grisen Sverker isterglans , den muterade råttan i western outfit klintan östskog , den muterade igelkotten herr jonse red , den muterade fiskmåsen sjökapten Palle kuling mm mm .
Men det där är väl inte officiella namn utan namn som din spelgrupp hittat på? Så där får ni ju så att säga skylla er själva. Jag skulle också sucka om en spelare ville döpa sin rp till Dr. Lave Mang eller Dr. Men Gele.

De andra däremot, de hade jag inte haft några problem med. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Säg att man struntat i alla anspelningar på namn men inte ändrat något annat i MUA, hur hade du känt inför spelet då?
Det är nog något jag inte reflekterat över något djupare om jag skall vara ärlig.

MUA har andra aspekter som troligtvis gör att jag inte skulle spela det idag även om man tog bort humorn i spelet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men tråden heter ju humor i mutant, så jag trodde den handlade om att det var fett najs med humor i mutant. Tråden borde nog hetat striden om humorn i mutant.
Tråden heter ju som du säger humorn i mutant inte tråden för beundran av humorn i mutant där vi alla sitter i en ekokammare och håller med varandra i lycklig konsensus .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men det där är väl inte officiella namn utan namn som din spelgrupp hittat på? Så där får ni ju så att säga skylla er själva. Jag skulle också sucka om en spelare ville döpa sin rp till Dr. Lave Mang eller Dr. Men Gele.

De andra däremot, de hade jag inte haft några problem med. :)
Det jag vill anspela på är ju att när spelarna ser namn som cappuccino och andra lustiga namn i spelvärlden så signalerar det att aha det här är humor spelet tar inte sig själv seriöst utan det här är ett spel med stor humor och glimten i ögat så här e det fritt fram för Dr klamydia salvekvick och den tuffe prisjägaren klintan östskog osv .
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
.. fritt fram för Dr klamydia salvekvick ...
Tja, om ni har kommit överens om det så är det väl okej för er spelgrupp. Jag tror att de flesta skulle säga "nä, skärp dig" om någon ville heta "Klamydia" i förnamn. SL och spelarna har ju ett eget ansvar att få till bra spelomgångar som inte spelet kan ta ifrån dem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tja, om ni har kommit överens om det så är det väl okej för er spelgrupp. Jag tror att de flesta skulle säga "nä, skärp dig" om någon ville heta "Klamydia" i förnamn. SL och spelarna har ju ett eget ansvar att få till bra spelomgångar som inte spelet kan ta ifrån dem.
Jo det är förvisso sant . Jag känner dock och även hört ifrån andra att spelet inbjuder till att namnge sina karaktärer på ett humoristiskt sätt . Det är inte Oskar Svensson utan det är Åskar Plommonstop eller oskarl finkeldunkèn osv .
Och som jag sa innan att redan där sätts tonen för många att aha det här är oseriöst .

Skulle jag som ny spelare dyka upp till ett MUA spelmöte och se att övriga gruppen skapat karaktärer som den muterade älgen Hälge gyldenkrona och ugglan Hedvig fablén och björnen Bamsefar så skulle jag direkt tro att det här är humor och inte mörk dystopi
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Och jag säger absolut inte att det är fel att spela Mutant som en trippad gonzo-värld med snusknamn och prepubtertal humor, om det är så man vill spela Mutant! Då passar det spelet ypperligt som grund för det. Det handlar ju om att vara tydligt vid session 0.

Om jag fick en ny spelare som inte kände till Mutant så mycket skulle jag läsa den text som Måns postade högt för alla, så att jag satte tonen så att säga. Sen skulle jag nog ha en diskussion om namn och humor, inte fullt så engagerad som den här :D men något som förklarade premisserna för den nya spelaren.

Och när det gäller komiska namn, så tycker jag att spelet uppmuntrar finurliga komiska namn, inte plumpa dito. Man ska ju förhoppningsvis leva en stund med namnet och då kan det vara jobbigt att hela tiden presentera sig som "Orvar Korvar" eller "Stjärtmes Storkuk" eller vad man nu tyckte var superkul när man skapade rollpersonen.

"Orvar Korvar" ... hmmm, kanske inte så illa ändå ... :D
 
Status
Not open for further replies.
Top