Humor i Mutant

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Och jag säger absolut inte att det är fel att spela Mutant som en trippad gonzo-värld med snusknamn och prepubtertal humor, om det är så man vill spela Mutant! Då passar det spelet ypperligt som grund för det. Det handlar ju om att vara tydligt vid session 0.

Om jag fick en ny spelare som inte kände till Mutant så mycket skulle jag läsa den text som Måns postade högt för alla, så att jag satte tonen så att säga. Sen skulle jag nog ha en diskussion om namn och humor, inte fullt så engagerad som den här :D men något som förklarade premisserna för den nya spelaren.

Och när det gäller komiska namn, så tycker jag att spelet uppmuntrar finurliga komiska namn, inte plumpa dito. Man ska ju förhoppningsvis leva en stund med namnet och då kan det vara jobbigt att hela tiden presentera sig som "Orvar Korvar" eller "Stjärtmes Storkuk" eller vad man nu tyckte var superkul när man skapade rollpersonen.

"Orvar Korvar" ... hmmm, kanske inte så illa ändå ... :D
Orvar korvar eller kanske Orvars korvar hade ju kunnat vara en manufaktur 😁
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Klamydia var ju ett jättebra namn. Prisjägaren Klamydia Östanskog. Ni verkade ha en massa doktorer i era sessions. Vi körde inte med så många doktorer.
Så om ni bara hade döpt om gubbarna hade du ju kunnat spela spelet. Vi hade jättekul fram tills vi insåg att Hydran levde då blev det ett antiklimax.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Jag tycker att det som faktiskt gör att humorn fungerar i MUA är att det är satt mot en värld av grova sociala orättvisor, rasism och klasskamp. Samt såklart att ingen in-game tycker att det är det minsta roligt att inskränkningen på mutanters rättigheter som Kjell Skarprättare tog fram kallas Kjellförtäckningen.
Jag ser allt detta som mer ett utslag av att Mutantskandinaviens folk har feltolkat en del namn och uttryck från vår värld.

Som ex
att de firar Hjul och att en leksaksmakare ska komma med leksaker, som ofta har hjul.
socker istället för soccer, eller fotboll som vi kallar det i Sverige :) och att de i Mutantskandinavien har en säck fylld med socker gör ju det ännu roligare.
att Kjellförteckningen är en källförtecking.
att grundarna till Göborg fick namnet av en fornskylt som de med lite möda kunde tyda bokstäverna g-ö- - - b-o-r-g på. De saknade helt enkelt två bokstäver och det blev således Göborg. Mig veterligen finns en liknande förklaring till varför Karle heter just Karle och inte Karlstad.
Ume heter Ume, för det är ju vad alla kallar det, trots att det heter U-m-e-å.
Sursvall antar jag kallas så och inte Sundsvall för att det är en tolkning av att det lukter surt där, eller nåt :)
och Simris heter ju bara det och inte hela "vårt" namn Simrishamn
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Sedan kan jag böja mig till att tänka mig att det kan vara så att folk spelar "fel" och att spelets skapare tänkte spelet på ett sätt men att folk tar spelet i en annan riktning .

Jag har spelat MUA under tillräckligt lång tid och med tillräckligt många grupper för att se att det är åt det humoristiska hållet det tenderar att dra och att det läggs mer fokus på det humoristiska än att utforska dom mörka tunga ämnen som ligger i bakgrunden. Det är just herr Melin och doktor lave mang och sjökapten Palle kuling och roboten cp30 cp-treo och den muterade sångaren med alkoholproblem råttan PAVA RÅTTI som brukar vara den väg som folk väljer att gå .

Men som sagt är det dom som spelar spelet "fel" som gör fel eller är det spelets fel som felar i att förmedla vad det vill vara ?

Jag blir iofs inte ett dugg förvånad när folk ser på MUA och säger Aha det här skall spelas som Åsa-Nisse och inte som mörk dystopi.
Men är det bara namnen som stör dig i MUA:s språkvitsande så kan du ju alltid ändra på namnen. Det är ju trots allt rollspel där allt är möjligt vi diskuterar :)

Själv hoppar jag oftast över de mer "fåniga" namnen som ex de du hänvisar till här (herr Melin doktor lave mang och sjökapten Palle kuling och roboten cp30 cp-treo och den muterade sångaren med alkoholproblem råttan PAVA RÅTTI) och ersätter de med mindre "fjantiga" namn. Sen har jag sammanställt en stor lista med lämpliga mutant-namn som är mer neutrala som vi använder både till slp och rp.

Men samtidigt gillar jag att de har förvridet språket och stavningen så att poker kallar påker, och många namn stavas på annat sätt. ex Jakob stavas Jakop, Mia stavas Mija, Pia stavas Pija (för det är ju se dessa låter när det uttalas :) ).
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Buskis är ju främst en form av teater. Då jag är uppvuxen i en teaterfamilj blir jag lite förvånad över vad folk tycker är buskis och inte. Sen kanske jag med lite god vilja kan köpa att Åsa-Nisse kommer ur traditionen av buskis, men vad har det med Mutant att göra? Det finns ju ingen tematisk likhet mellan Åsa-Nisse och MUA. Eller buskis i sin riktiga betydelse och MUA.
Fast är inte Åsan Isse (muterad jultomte-nisse) en motorkultist som kör omkring på Hultamarken med sin kåmpanjon Klabbarp-Arne (muterad åsna) :)
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Precis! Nu minns jag inte riktigt vem Herr Melin var, men om han var en fin herre går ju det i linje med uttrycket ”en katt bland hermeliner” som innebär att någon har nästlat sig in i en miljö där den inte är av lika fin härkomst som övriga. Ytterligare ett lager! Elegant! Bravo!
Herr Melin är väl den familjen som tar ut tull för den enda bron äver Tarven i Musközonen i äventyret Vid Regnbågens Slut?
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Asså det finns ju en artist som heter Dick van Dyke. Enligt sägnen testade en tv-kanal något slags censur-filter nån gång och vi kan väl säga att vare sig förnamn eller efternamn passerade ...

EDIT: För att hålla mig från att behöva moderera mig själv som allt för OT, så tillägger jag att vi även i riktiga livet har en enorm mängd "fåniga" namn som skulle passa i Mutant-världen, eller som till och med skulle ses som alltför fåniga till och med i Hindenburg.
I vår värld finns det här i Sverige ett fenomen med frisörer som har en förkärlek att döpa sin frisersalong till något som Agaton Sax, Hårley Davidsson och liknande. För att inte prata om hur ordvitsiga man är i Usa med sina företagsnamn och produkter :)

Så varför inte i Mutantskandinavien?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Jag har kört Mutant med min gamla spelgrupp till och från sen 2002. Aldrig någonsin har det blivit en inflation i fåniga namn från spelarnas sida. Hade så skett hade jag sagt åt dem att skärpa sig eller leta efter en annan spelledare.

Jag fattar att det kan vara störigt att man som SL vill förmedla en viss sorts känsla och att spelarna vill tramsa bort det eller göra det till något annat. Jag älskar ju exempelvis cyberpunk men folk i min gamla spelgrupp tolkade det ofta som "Åh coolt, nu kan jag ha en lång svart rock och Wolverineklor och skjuta på allt som rör sig!" och det var såklart frustrerande och skapade en dissonans. Men det hade ju mer art göra med att vi innan vi började spela inte hade kommit överens ordentligt om vad vi ville uppnå med spelpasset än att det var fel på spelet.

Så, med all respekt, det kan inte handla om att du har haft en dålig spelupplevelse i MUA som färgat av sig på hur du upplever spelet?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
"Åh coolt, nu kan jag ha en lång svart rock och Wolverineklor och skjuta på allt som rör sig!" och det var såklart frustrerande och skapade en dissonans.
Men det var ju det coola med hela spelet, det var Matrix innan Matrix fanns. Min Merc hade en hockeybag med vapen där min spas 12 och min uzi var mina favoriter plus någon pistol oxå
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Men det var ju det coola med hela spelet, det var Matrix innan Matrix fanns. Min Merc hade en hockeybag med vapen där min spas 12 och min uzi var mina favoriter plus någon pistol oxå
Absolut, och om alla vill spela så är det awesome, jag menar bara att om någon vill spela på ett annat sätt och spelarna inte är med på det är det inte nödvändigtvis spelets fel 🙂
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
238 svar. Förutom att alla utom moderatorerna älskar defintionsstrider och att korvar är gott, vad har ni kommit fram till? (Som en av två i tråden som faktiskt försökt svara på trådstartarens fråga anser jag mig ha rätt att vara sarkastisk).
 
Status
Not open for further replies.
Top