Nekromanti Hjälp på förslag åt Lucius, en nekrolog.

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Magiker i Eon är kanske inte tillräckligt kraftfulla för att battla fiender one on one
Såvida man inte husreglat fummelrisker och dylikt så finns det i stort sett ingen fäktare som klarar av en magiker. I praktiken noll stycken. Magikern behöver enbart lyckas med en besvärjelse så har han i praktiken vunnit.

Alstra (valfri) (OB4T6)
Transformering (OB4T6)
Besvärjelse (OB3T6)

Alternativt har magikern en engångsbesvärjelse, magnitud 4.

Och effekten är skimmer.

+OB4T6 svårighet på att träffa magikern med vilken vapen som helst (utöver de vanliga OB3T6, alltså totalt OB7T6 svårighet att träffa magikern med ett vapen), magikern får i sin tur ingen ökad svårighet på att kasta magi. Även om fäktaren sitter på färdighetsvärden upp mot 30, så räcker två sexor för att man skall misslyckas.

In effekt är man hemskt säker som magiker, efter att ha använt skimmer. Man får inga minus på sin magi, så man kan lugnt stå där och blasta motståndaren tills det inte är något kvar.

Magiker är inte glaskanoner.

Phelan said:
"Bränna metall" tas ofta upp som en effektiv besvärjelse just mot rustningar men egentligen borde den göra väldigt liten effekt på en rustning. Det är knappt några rustningsdelar som direkt berör huden utan alla har ett lager av vaddering under. Hjälmar är väl det som kan ha mest direkt beröring mot hud, men även här är det begränsat. Metallen får inget antändningsvärde, så frågan är hur mycket om något av hettan som överförs genom vaddering och kläder och vad för slags skada det kan ge.

Halskedjor eller ringar däremot...
Vaddering skyddar mot hetta i två rundor eller något sådant. Visserligen står det inte direkt på besvärjelsen att hetta överförs, men det följer logiskt att om ingen hetta överförs till lagret under - varför skulle då lagret brännas? Det är ingen syra vi talar om, effekten heter bränna metall.

Självklart kan man tolka reglerna så att vaddering ger permaskydd, men jag ser inte varför man skulle göra det. Alla regler gäller, såvida inget annat nämns. Det enda som nämns är antändningsvärdet, metallen har inte antändningsvärde, dvs är inte varm nog att starta den kedjereaktion som krävs för eld. Exempelvis kräver bensin minst 246 celcius för att börja brinna, såvida inte väldigt speciella omständigheter råder.

Om metallen är 200 grader varm så är det tillräckligt för att ge tredje gradens brännskador ändå, eftersom metall överför värme väldigt väl, men inte tillräckligt varmm för att tända eld på något.

Omvänt kan man resonera att järn och stål börjar glöda vid 480 grader celcius. Besvärjelsen får trots allt metallen att börja glöda. En av tre saker är då sann:

1) Metallen blir minst 480 grader varm, men värmeöverföringen hindras av besvärjelsen själv så att inget kan värmas upp så mycket att det börjar brinna.

2) Metallen blir högst 200 grader varm (dvs lägre än bensin kräver för antändning), och glöder på magisk väg. Den hindras inte av besvärjelsen från att värma upp något, men är inte het nog att tända eld på något.

3) Metallen blir minst 480 grader varm och överför värme normalt, samt glöder.

Av dessa är 3) inte möjligt från besvärjelsens beskrivning om antändning, och 1) verkar konstigt eftersom den skulle antyda att man dels försöker hetta upp metallen (till minst 480 grader) men samtidigt försöker förhindra att den hettas upp något annat (genom att skydda mot antändning). Betydligt troligare är då 2) tycker jag.

Besvärjelsen tar två rundor att väva.

Alstra OB3T6 (ataxatropi)
Transformering OB2T6 (1 filament till termotropi)
Besvärjelse OB2T6 (avstånd, extra snabbt)
Besvärjelse OB2T6 (temporalisera, extra snabbt)
Besvärjelse OB2T6 (bränna metall med 1 areaffekt)

All metall inom en radie av 1 meter börjar glöda. En kroppsdel (inte en kropp) som kommer i kontakt med metallen tar personen OB1T6 trauma och OB1T6 smärta per runda den vidrör metallen.

Livsfarlig.

Såklart kan man tolka reglerna mindre fördelaktigt, men då placerar man självmant sig själv i en situation där magi inte är så bra, och då kan man inte klandra skaparna av magisystemet för den klena magin heller tycker jag.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Bränna metall, på avstånd, med area-effekt.
7 kroppsdelar som vidrör brännhet metall, det rä OB7T6 trauma och OB7T6 smärta per runda. Tveksamt om någon överlever det med tanke på att metallen inte går att kyla ned och det tar ett par minuter att få av sig en rustning
Hur har det här gått till? Effekten Bränna metall påverkar enligt beskrivningen "ett mindre metallföremål" och exemplet som ges är ett svärd. Jag ser inget i effektbeskrivningen som tyder på att en areaeffekt skulle göra att ett antal kroppsdelar påverkas.

Faktum är att hur Bränna metall samspelar med en areaeffekt inte framgår av reglerna. Man skulle lika gärna kunna tolka effekten som att en areaeffekt inte gör något alls.

/Rax
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Om vi går på runt 200 grader så låter en grillvante dig hantera en plåt du tar ur ugnen i åtminstone 10-15 sek, sen blir det gradvis (haha!) jobbigare. Jag argumenterar inte för ett permanent skydd, men betydligt bättre än att ha den heta metallen direkt mot huden.

(Blöt grillvante skyddar betydligt mindre än en torr då värmen leds genom vattnet, vilket egna ofrivilliga studier visat.)

I övrigt är i alla fall inte jag någon prenumerant på uppfattningen att magiker är dåliga i Eon - det finns en massa nyttiga effekter. Om något är kanske ett problem balansmässigt att det ytterst sällan finns ett skydd mot magin - inga motståndsslag och inte särskilt effektiva antimagiska effekter.

/ Phelan
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Rax said:
Bränna metall, på avstånd, med area-effekt.
7 kroppsdelar som vidrör brännhet metall, det rä OB7T6 trauma och OB7T6 smärta per runda. Tveksamt om någon överlever det med tanke på att metallen inte går att kyla ned och det tar ett par minuter att få av sig en rustning
Hur har det här gått till? Effekten Bränna metall påverkar enligt beskrivningen "ett mindre metallföremål" och exemplet som ges är ett svärd. Jag ser inget i effektbeskrivningen som tyder på att en areaeffekt skulle göra att ett antal kroppsdelar påverkas.

Faktum är att hur Bränna metall samspelar med en areaeffekt inte framgår av reglerna. Man skulle lika gärna kunna tolka effekten som att en areaeffekt inte gör något alls.

/Rax
Jag skulle raskt nog säga att den bara gör sitt grundvärde för att hela föremålet värms upp. Det känns som en vettigare tolkning :gremsmile:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Annars kan man ha mycket roligt med effekten vattenandning på avstånd. Besvärjelsen ger förvisso den som drabbas förmågan att andas vatten, men lungorna fylls med vatten och om besvärjelsen tar slut, eller man avbryter den, så försvinner inte vattnet. Om SL tillåter det kan man sedan koka vattnet, eller frysa det till is för en insta death.
Jag har alltid förstått det som att vattenandning gör att man fyller lungorna med vatten eftersom man andas vatten. Inte att man fyller lungorna med vatten genom besvärjelsen.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Wow, här tog det fart. Fan va trevligt! Keep it upp.

Jo det här som skimmer lät som en effekt jag definitivt missat. Mest för att min char inte kan alstra heliotropi, men den går ju att transformera från foto ganska lätt om jag inte minns fel. :gremsmile:

Så bra grundbesvärjelser i strid vore;

- Skimmer:
Alstra Fototropi (3t6)
Transformera till Heliotropi (2t6) (..utan förlust?)
Besvärjelse (3t6)/(2t6) skimmer.

- Ett demoniskt aggregat beskrivet enl ovan, med 'Blöda' Ob2t6 med areaeffekt, som är lätt den mest skräckinjagande effekten ever.

- Bränna metall enl ovan:
Alstra OB3T6 (ataxatropi)
Transformering OB2T6 (1 filament till termotropi)
Besvärjelse OB2T6 (avstånd, extra snabbt)
Besvärjelse OB2T6 (temporalisera, extra snabbt)
Besvärjelse OB2T6 (bränna metall med 1 areaffekt)

Denna blir då mao en magnitud 1 besvärjelse om jag förstod reglerna rätt?! :S Eftersom det bara vävs EN magnitud till själva effekten visst?

ELLER gott folk.. En effekt jag funderat på själv:

Förvandling. Står inget i boken under denna effekt att det krävs ett motståndsslag:

"Förvandling
Ataxatropi 1+, Räckvidd: Personlig,
Varaktighet: Temporär*
Effekten förvandlar en varelse till en valfri
själlös varelse – det vill säga ett djur. Offrets
sinne är precis som vanligt, men man kan inte
tala och använda vapen och verktyg. I den nya
formen får offret inga nya fysiska eller psykiska
egenskaper. Detta innebär till exempel att
förflyttning inte förändras om man använder ett
filament för effekten så blir vikten på den nya
kroppen lika hög som den gamla kroppen. Varje
extra filament som används gör att man
antingen kan halvera eller dubblera den nya
kroppens vikt i förhållande till den gamla."


Så det kan innebära att du kan med en mindre kraftansträngning, magn 1 räcker gott, förvandla dina fiender till enorma jordmaskar under resten av striden utan förmåga att vare sig se, höra eller hålla ett vapen! :gremtongue:

Alstra Ataxatropi (Ob3t6)
Besvärjelse (Ob1t6) Beröring
Besvärjelse (Ob1t6) Avstånd
Besvärjelse (Ob2t6) Förvandling med en area effekt.

Har jag fått det rätt?
--
(Det hör nästan till att man som magiker även bör kunna 'Riva sönder väv' utifall man själv stöter på magiker som kastar dessa.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förvandlingseffekten

Förvandlingseffekten anses allmänt fruktansvärt buggad, och jag som SL skulle inte tillåtit den, case in point:

I den nya formen får offret inga nya fysiska eller psykiska egenskaper.
Eftersom personerna som förvandlats alltså INTE kan få daggmaskars Värmesyn eller vad fan de har, skulle jag göra bedömningen att personerna behåller sina vanliga sinnen, hur fucked up det än må verka.

Vi pratar också om daggmaskar som väger cirka 70-80 kg, har färdigheten Slagsmål, och samma styrka som innan. Men fatta så svåra de kommer vara för dig att träffa...

En bättre tolkning av förvandlingseffekten finns här. En ännu bättre kommer i Eon IV Magi.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Rax said:
Jag ser inget i effektbeskrivningen som tyder på att en areaeffekt skulle göra att ett antal kroppsdelar påverkas.

Faktum är att hur Bränna metall samspelar med en areaeffekt inte framgår av reglerna. Man skulle lika gärna kunna tolka effekten som att en areaeffekt inte gör något alls.
Tycker inte det resonemanget håller. Strängt taget beskriver nästan inga effekter hur de påverkas av en areaeffekt. Det finns några stycken som beskriver det, men de allra flesta gör det inte. Och det är inte så konstigt eftersom hur effekter beter sig under en areaeffekt inte beskrivs under effekter, det beskrivs under regelbeskrivningen av just areaeffekt. Jag citerar mystik och magi, sida 35:

"En areaeffekt gör ingen som helst åtskillnad inom målarean - alla påverkas."

Av detta följer rimligen att om bränna metall påverkar ett specifikt föremål utan areaeffekt, så påverkar det samtliga metallföremål med areaeffekt. Jag ser inte alls varför det skulle tolkas annorlunda. Magireglerna gäller alla effekter, såvida inget annat nämns under beskrivningen av effekter.

Nu kan man såklart göra precis som man vill som spelgrupp, men om man väljer att tolka effekter på ett sätt som gör vissa effektvariationer meningslösa (som areaeffekt) så kan man inte senare hävda att magisystemet i EON gör magi dåligt. Det är ju i så fall man själv som gjort det dåligt.

phelan said:
Om vi går på runt 200 grader så låter en grillvante dig hantera en plåt du tar ur ugnen i åtminstone 10-15 sek, sen blir det gradvis (haha!) jobbigare. Jag argumenterar inte för ett permanent skydd, men betydligt bättre än att ha den heta metallen direkt mot huden.
Absolut, vi ser även i reglerna om brännskador att metall skyddar en runda mot värme, medan päls skyddar i två. Man kan gott tänka sig att vaddering skyddar i hela tre rundor - 12 sekunder. Metallen skyddar naturligtvis ingenting eftersom det är den som är varm. Så frågan blir - hur lång tid tar det att krångla av sig plåtar och brynjor? Troligen längre än 3 rundor, och om det nu skulle gå på tre rundor så kommer magikern ändå ha tid på sig att brassa iväg nya besvärjelser som möjligen gör ännu mer ont. Exempelvis kan man följa upp bränna metall med ett eldklot så offret måste välja mellan att kokas levande men ta sig ur arean för eldklotet, eller brinna i arean för eldklotet medan denne försöker förhindra att kokas levande.

Gemstone said:
Jag skulle raskt nog säga att den bara gör sitt grundvärde för att hela föremålet värms upp. Det känns som en vettigare tolkning
Det är ungefär som att säga att om du bränner din hand över en lägereld så är det lika illa som att hela du brinner. Tycker inte alls att det är en rimlig tolkning, speciellt inte när reglerna om brännskador absolut talar om kroppsdelar. Jag citerar spelledarens guide, sida 66:

"Varje runda som en kroppsdel utsätts för eld eller ett hett föremål så slår man ett slag för trauma och ett slag för smärta."

Om flera kroppsdelar är utsatta bör rimligen flera slag göras.

Gemstone said:
Jag har alltid förstått det som att vattenandning gör att man fyller lungorna med vatten eftersom man andas vatten. Inte att man fyller lungorna med vatten genom besvärjelsen.
Jag citerar från effekten, mystik och magi, sida 110:

"Effekten medför dock att lungorna fylls med vatten, men detta skadar inte individen så länge effekten verkar."

Effekten säger alltså inte att besvärjelsen tillåter att man fyller lungorna med vatten, den säger att effekten medför ( definition av ordet medför) att lungorna fylls med vatten men att detta inte skadar offret så länge besvärjelsen verkar. Jag ser inte alls varför man skulle tolka detta som något annat än att lungorna fylls av vatten med denna effekt när det står att lungorna fylls med vatten av denna effekt.

Stormchaser said:
- Skimmer:
Alstra Fototropi (3t6)
Transformera till Heliotropi (2t6) (..utan förlust?)
Besvärjelse (3t6)/(2t6) skimmer.
Skulle nog satsa på att alstra fototropi OB4T6, tranformering OB3T6 och Besvärjelse OB3T6.

* 4 alstrade fototropiska filament
* samtliga transformeras till heliotropi, snabbt
* Väver 3 filament till skimmet snabbt, och nyttjar det extra filamentet för att sänka svårigheten

På det viset kan man kasta den på bara en runda och ändå öka alla anfalllssvårigheter mot magikern med +OB3T6.

Stormchaser said:
- Bränna metall enl ovan:
Alstra OB3T6 (ataxatropi)
Transformering OB2T6 (1 filament till termotropi)
Besvärjelse OB2T6 (avstånd, extra snabbt)
Besvärjelse OB2T6 (temporalisera, extra snabbt)
Besvärjelse OB2T6 (bränna metall med 1 areaffekt)

Denna blir då mao en magnitud 1 besvärjelse om jag förstod reglerna rätt?! :S Eftersom det bara vävs EN magnitud till själva effekten visst?
Alternativt kan du göra en längre besvärjelse genom att kedja fototropi till pyro och sedan termo med två transformeringar, så slipper du köpa på ataxatropi alls. tyvärr tar då besvärjelsen längre tid att kasta.
Besvärjelsen blir magnitud 3. Du väver bränna metall 1 filament, temporalisera 1 filament, och avstånd 1 filament.

Stormchaser said:
Så det kan innebära att du kan med en mindre kraftansträngning, magn 1 räcker gott, förvandla dina fiender till enorma jordmaskar under resten av striden utan förmåga att vare sig se, höra eller hålla ett vapen!
Det här händer väldigt sällan, men jag tycker som Ymir i det här fallet. Effekten förvandling är ganska bruten. Du kan inte förändra några egenskaper hos offret. Den får inga nya fysiska eller psykiska egenskaper, så om du skall förvandla den så kan den inte sakna syn, hörel, ingen förändring i grundegenskaper, förflyttning etcetera. T.ex kan inte en person förvandlad till en fågel flyga. En person förvandlad till en fisk kan inte andas vatten. Förvandlade till hästar springer inte snabbare än människor, etcetera. Detta hamnar givetvis i direkt konflikt med flera av magins lagar (balansens lag, konsekvensens lag, självinsiktens lag) och gör effekten i praktiken helt meningslös (såvida man inte vill förvilla en förföljare och förvandla sig till ett djur som förföljaren inte letar efter). Rekommenderar starkt att modifiera effekten, om man skall tillåta den alls.

Eftersom magi måste följa balansens lag följer att för varje portion magi så kan en förändring åstadkommas. Ju mer magi som tillförs, desto större förvandling. Ett förslag för att lösa detta är att se till magikerns egenskaper, och säga att 1 filament innebär grundegenskaperna hos djuret inte får avvika med mer än 4 poäng jämfört med magikerns (4 är en standardsiffra som motsvarar OB1T6). För varje tillfört filament kan ytterligare 4 i grundegenskapsskillnad tillåtas. Mindre djur är således inte så svåra att förvandla sig till, medan stora djur är krångliga och kräver mycket magi, troligen en ritual. Magikern anammar alla naturliga egenskaper som djuret hade, inkluderat flygförmåga, förmåga att producera gift, etcetera. Besvärjelsen skapar dock inte gftet, så vill man vara giftig får man snällt vänta i några dagar så att den nya kroppen hinner producera det gift man vill använda. Man får inga kunskaper som djuret har, men får såklart möjlighet att träna upp dessa om man befinner sig i djurhamn. Dvs, en människa får inte en hunds förmåga att spåra, men får däremot möjligheten att lära sig spåra med luktsinnet. En person förvandlad till fågel kan inte flyga, men kan såklart lära sig detta om denne spenderar några veckor med att träna.

I teorin kan man även förvandla sig till en drake, och spruta eld samt använda drakarnas flygförmåga. Vingarna är ju mönstrade för att nyttja pneumotropins egenskaper, så denna förmåga får man också. Nu råkar det ju vara så att en mortuach har vissa grundegenskaper uppåt 100, och det blir ju hemskt många filament att alstra för att kunna bli en drake. Dessutom måste man såklart känna till djuret utöver att veta hur det ser ut. Man behöver ha dissekerat djuret, eller i övrigt känna till dess större organ. Gör man inte det kan man inte återskapa de egenskaperna, och de utesluts därför. Någon som med andra ord känner till huggormar, men inte vet var giftblåsorna sitter kommer inte kunna leverera giftbett i ormhamn, oavsett hur länge personen väntar på att gift skall utvecklas. Detaljkunskap tycker jag inte behöver finnas.

Ett alternativ är att helt enkelt skapa en separat effekt för varje djur som man skall kunna förvandlas till. På det viset kan spelledaren enkelt styra hur många filament som bör användas för att effekten skall fungera, och magikern behöver inte kunna något om djuret för att förvandla sig till det. Personligen tycker jag att detta är det bästa alternativet eftersom det förhindrar provokativt utnyttjande av effekten.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Purgatid said:
[---]

Jag citerar från effekten, mystik och magi, sida 110:

"Effekten medför dock att lungorna fylls med vatten, men detta skadar inte individen så länge effekten verkar."

Effekten säger alltså inte att besvärjelsen tillåter att man fyller lungorna med vatten, den säger att effekten medför ( definition av ordet medför) att lungorna fylls med vatten men att detta inte skadar offret så länge besvärjelsen verkar. Jag ser inte alls varför man skulle tolka detta som något annat än att lungorna fylls av vatten med denna effekt när det står att lungorna fylls med vatten av denna effekt.

[---]
Det här kanske låter lite otrevligt, men spelare som ens försökte missbruka reglerna så där grovt hade jag kastat ut. Inte ens Eon kan vara tänkt att tolkas så här bokstavligt: det är väl ändå fullständigt självklart att "Effekten medför dock att lungorna fylls med vatten" när man ger sig till att andas under vatten?

Jag kan köpa att formuleringen verkar antyda det du säger, men du menar väl inte seriöst att den faktiskt skulle fungera så?
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Tycker inte det resonemanget håller. Strängt taget beskriver nästan inga effekter hur de påverkas av en areaeffekt. Det finns några stycken som beskriver det, men de allra flesta gör det inte. Och det är inte så konstigt eftersom hur effekter beter sig under en areaeffekt inte beskrivs under effekter, det beskrivs under regelbeskrivningen av just areaeffekt. Jag citerar mystik och magi, sida 35:

"En areaeffekt gör ingen som helst åtskillnad inom målarean - alla påverkas."

Av detta följer rimligen att om bränna metall påverkar ett specifikt föremål utan areaeffekt, så påverkar det samtliga metallföremål med areaeffekt. Jag ser inte alls varför det skulle tolkas annorlunda. Magireglerna gäller alla effekter, såvida inget annat nämns under beskrivningen av effekter.
Det är sant att man måste tolka vilken effekt en pålagd areaeffekt har på de de olika magieffekterna. Jag kan dock tycka att många direkt offensiva effekter beskrivs på ett sätt som gör det tveksamt att konstruktörerna ens en gång har tänkt sig att de ska kunna påverka mer än ett specifikt mål åt gången.

Ta t.ex. effekten Blixt. Blixten som frambesvärjs träffar automatiskt en slumpmässig kroppsdel hos offret. Vad händer om man anlägger en areaeffekt på den? När det inte finns någon areaeffekt inblandad kan magikern själv välja sitt mål. Som du själv citerar så gör en areaeffekt dock "ingen som helst åtskillnad inom målarean - alla påverkas."

Om jag låter beskrivningen av areaeffekten styra innebär det att magikern plötsligt inte har någon kontroll över sina blixtar längre - alla som befinner sig inom arean borde träffas av vars en blixt. Om jag låter grundeffekten styra kan magikern istället välja sina mål inom arean. Vilken av dessa direkt motstridiga beskrivningar ska ha företräde?

Bränna metall påverkar "ett mindre metallföremål". Jag har inga problem att låta en areaeffekt göra att alla "mindre metallföremål" inom arean hettas upp. Problemet är att definiera vad "ett mindre metallföremål" är för något. Exemplet som ges är ett svärd - jag kan därför köpa att om det finns tolv gafflar på ett bord inom arean så hettas alla tolv gafflar upp.

En helrustning i plåt består dock av 26 olika metalldelar. Skulle du på fullt allvar låta varje enskild del hettas upp och göra Ob1T6 Trauma och Smärta? Hur är det med mynt? Om en rollperson har 25 silver i sin penningpung, skulle du hetta upp varje mynt individuellt (Ob25T6 Trauma och Smärta mot närmast liggande kroppsdel)?

För mig är svaret nej, eftersom det gör att en besvärjelse som i sin grundform utgör ett irritationsmoment potentiellt kan mörda flera mål blott genom att anlägga en areaeffekt på 1-2 meter. Det är ett hopp i effektivitet som är för stort för att jag skulle acceptera det som rimligt. Givet detta finner jag Gemstones tolkning, att en metallrustning är ett föremål, som den mest aptitliga.

/Rax
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
LordTengel said:
Jag kan köpa att formuleringen verkar antyda det du säger, men du menar väl inte seriöst att den faktiskt skulle fungera så?
Jo, det gör jag. Det är en hydrotropisk effekt så att den skulle skapa vatten är inte alls underligt. Effekten är i grund på beröring, vilket betyder att om den skall vara meningsfull behöver den göras om till avstånd, vilket betyder ytterligare två filament och en transformering. Den är varken orimlig, obalanserad eller overpowered.

Jag måste ställa motfrågan givetvis:
Menar du seriöst att du ändrar betydelsen av ord i regelbeskrivningar för att det skall passa vad du anser rimligt men som inte har stöd någonstans i spelet?

Rax said:
Om jag låter beskrivningen av areaeffekten styra innebär det att magikern plötsligt inte har någon kontroll över sina blixtar längre - alla som befinner sig inom arean borde träffas av vars en blixt. Om jag låter grundeffekten styra kan magikern istället välja sina mål inom arean. Vilken av dessa direkt motstridiga beskrivningar ska ha företräde?
Areaeffekten trumfar effekten. Så fungerar alla andra effekter i boken. Det är fine and dandy att lägga skärpa på ditt svärd, men lägger du den på en area så kommer alla skarpa föremål inom den arean att bli än skarpare. Vrede - likadant, ja alla effekter faktiskt. Du ger upp din förmåga att välja i samma sekund som du använder dig av areaeffekten. Eld är inte annorlunda heller, använder du effekten platt påverkar du en kroppsdel, lägger du davas eldhav och dina polare befinner sig i arean så är du plötsligt kompis med en hög mänskliga facklor.

Blixt är dock en krånglig effekt av helt andra skäl. Till skillnad från eld och bränna metall, vilka bör omfattas av redan existerande regler om brännskador, så finns det inga regler för blixtar. Frågan är alltså om blixt bör skapa flera olika blixtar som träffar varsin kroppsdel och gör tillbörlig skada där. Finns det inte regler får man försöka hänvisa till hur verkligheten fungerar (vilket i sig är lite bisarrt eftersom EONs verklighet är så väldigt annorlunda än vår, men inga alternativ finnes). I verkligheten tar blixtar den snabbaste vägen till jorden.

En areaeffekt skulle troligen, i min tolkning, leda till att det ändå bara skapas en blixt, och att blixten tar den väg som erbjuder minst motstånd (minst skadereducering). Finns det flera mål inom arean hoppar blixten mellan dessa mål tills dess att alla är påverkade.

Men nej, lägger du en areaeffekt har du inte längre kontroll över vilka som träffas. Du har inte det med någon annan effekt, så det finns ingen anledning att tro att du skulle ha det när det gäller blixt.

Rax said:
Bränna metall påverkar "ett mindre metallföremål". Jag har inga problem att låta en areaeffekt göra att alla "mindre metallföremål" inom arean hettas upp. Problemet är att definiera vad "ett mindre metallföremål" är för något. Exemplet som ges är ett svärd - jag kan därför köpa att om det finns tolv gafflar på ett bord inom arean så hettas alla tolv gafflar upp.
Så alla ringar i en ringbrynja hettas upp, men är de sammanlänkade behandlas de som ett föremål? Det kanske är så, men det gör ingen större skillnad för beskrivningen av brännskador i grundreglerna.

Rax said:
En helrustning i plåt består dock av 26 olika metalldelar. Skulle du på fullt allvar låta varje enskild del hettas upp och göra Ob1T6 Trauma och Smärta? Hur är det med mynt? Om en rollperson har 25 silver i sin penningpung, skulle du hetta upp varje mynt individuellt (Ob25T6 Trauma och Smärta mot närmast liggande kroppsdel)?
EONs regler om brännskador hanterar inte hur stor andel av ett föremål som berör en kroppsdel. De hanterar det som frågan "berör kroppsdelen ett hett föremål?" Dvs, de gör inte skillnad på om din underarm omsluts av metallen i ett armrör (som i en helrustning) eller om den bara berörs på ena sidan (som på en armskena) - samma skada skulle åstadkommas om dessa var heta.

I fallet med mynten skulle alltså frågan bli:
Berör benet ett hett föremål?
Svaret är ja.
Motta OB1T6 trauma, och OB1T6 smärta.

Rax said:
För mig är svaret nej, eftersom det gör att en besvärjelse som i sin grundform utgör ett irritationsmoment potentiellt kan mörda flera mål blott genom att anlägga en areaeffekt på 1-2 meter. Det är ett hopp i effektivitet som är för stort för att jag skulle acceptera det som rimligt.
"Blott genom att?" Bränna metall kräver 1 filament, men skall det göras till en fungerande attackbesvärjelse och verka tillräckligt länge för att bränna igenom skydd måste du ha två effekter till - temporalisera och avstånd. I sin grundform får en sådan besvärjelse en tidsåtgång på tre rundor att kasta, två om du har färdighetsvärdena för att hantera högre svårigheter.

Dessutom är besvärjelsen verkningslös mot de som inte bär metall nära kroppen, eller som bara har något enstaka föremål av metall nära kroppen. Och den förutsätter dessutom att magikern inte blir ihjälslagen under den tiden det tar att bränna igenom skydden.

Eld fungerar likadant. Det är bara exponerade kroppsdelar som påverkas. En normal person bär skor, någon form av byxor/hosor, en tunika och en jacka. Om vi är snälla och säger att denne inte bär handskar så är det tre kroppsdelar som påverkas av ett eldklot. Kläder skyddar som bekant en runda mot eld. En runda räcker för att ta sig ur arean för eldklotet. Är motståndaren någon form av krigare är det troligt att nästan inga kroppsdelar är exponerade, en person i helrustning tar alltså ingen skada alls första rundan.

Tycker du tar i helt i onödan om hur mäktig effekten blir med areaeffekt. Den blir överjävlig först i kombination med andra effekter. Det är heller inte obalanserat - magiker offrar i regel oerhörda mängder poäng på sina magiska kunskaper. Lägger du samma poängmängd som en magiker måste lägga på två alstrafärdigheter, transformering och besvärjelse till 15 på säg en vapenfärdighet, så får du en vapenfärdighet på runt 18-20. Är det en stridskonst blir det ännu bättre.

Rax said:
Givet detta finner jag Gemstones tolkning, att en metallrustning är ett föremål, som den mest aptitliga.
Som jag sade - alla spelgrupper får såklart göra som de vill. Jag betackar mig bara när samma människor som vill begränsa magin tills den är betydligt mindre mäktigare än vapenfärdigheter gapar om hur EONs magisystem gör magiker tandlösa.

Tolkar man reglerna annorlunda än vad som faktiskt står i böckerna, och därtill inför begränsningar som det inte finns stöd för någonstans, så kan man inte efteråt gapa om att EON gjort magiker tandlösa, för det har de inte. Det är den som tolkat reglerna till magikernas nackdel som gjort magiker tandlösa.

Nu har jag inte sett dig, Rax, gapa om just magikers värdelöshet i EON, så kritiken är inte riktad mot dig. Det är blott en reflektion från min sida om hur diskussionen brukar vrängas på dessa forum.

Tycker EONs magisystem har massor med oklara och/eller obalanserade effekter, men jag tycker inte bränna metall, vattenandning eller eld är en av dem.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Purgatid said:
LordTengel said:
Jag kan köpa att formuleringen verkar antyda det du säger, men du menar väl inte seriöst att den faktiskt skulle fungera så?
Jo, det gör jag. Det är en hydrotropisk effekt så att den skulle skapa vatten är inte alls underligt. Effekten är i grund på beröring, vilket betyder att om den skall vara meningsfull behöver den göras om till avstånd, vilket betyder ytterligare två filament och en transformering. Den är varken orimlig, obalanserad eller overpowered.

Jag måste ställa motfrågan givetvis:
Menar du seriöst att du ändrar betydelsen av ord i regelbeskrivningar för att det skall passa vad du anser rimligt men som inte har stöd någonstans i spelet?[---]
Självklart gör jag det, när det är så extremt uppenbart att det är en olycklig formulering som antyder någonting som den som skrivit texten garanterat inte avsett - nämligen att effekten skulle verka genom att fylla målets lungor med magiskt vatten.

I övrigt kanske den inte är obalanserad som du använder den, men den är givetvis inte tänkt att användas som någon sorts attack.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
I övrigt kanske den inte är obalanserad som du använder den, men den är givetvis inte tänkt att användas som någon sorts attack.
Fast är inte lite av charmen med eons magisystem ändå att man kan använda saker på sätt de inte avsätts. Om poängen var att man skulle kasta relativt likartade besvärjelser likt D&D så skulle man ju inte behöva krångla till det så med effekter och aspekter till den grad man gör?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
LordTengil said:
Självklart gör jag det, när det är så extremt uppenbart att det är en olycklig formulering som antyder någonting som den som skrivit texten garanterat inte avsett
Jag tror inte på att du har några telepatiska förmågor, så jag tror inte att du överhuvudtaget kan avgöra vad personen som skrev effekten tänkte när den skrev den.

LordTengil said:
nämligen att effekten skulle verka genom att fylla målets lungor med magiskt vatten.
Till skillnad från effekter som förändrar den biologiska strukturen i en varelse utan att döda den (förvandling) förändrar materialet i levande varelser till mineraler utan att döda dessa (förstena), omedelbart höjer temperaturen i ett föremål till över kokpunkten utan att denna spricker eller exploderar (bränna metall) förintar en varelse på en plats och rekonstruerar den på en annan utan någon tidsåtgång (teleportering) viker tidsrummet och därmed strukturen på universum (portaler).

Jag tror vi kan acceptera några liter magiskt vatten faktiskt.

LordTengil said:
I övrigt kanske den inte är obalanserad som du använder den, men den är givetvis inte tänkt att användas som någon sorts attack.
Den kanske inte är tänkt att användas så. Kanske. Det vet inte jag, och det vet absolut inte du heller. Inte ens om du döper om dig till Xavier och rakar huvudet.

Motivera gärna vart detta "givetvis" skulle komma från. Alla kan säga givetvis, men att säga att något "givetvis" är på ett sätt gör inte att det blir så. Jag kan säga att "givetvis" vet du bättre än att påstå saker utan att ha något att backa upp påståendena med, men huruvida det faktiskt är så får jag avvakta och se.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Purgatid said:
Jo, det gör jag. Det är en hydrotropisk effekt så att den skulle skapa vatten är inte alls underligt. Effekten är i grund på beröring, vilket betyder att om den skall vara meningsfull behöver den göras om till avstånd, vilket betyder ytterligare två filament och en transformering. Den är varken orimlig, obalanserad eller overpowered.
Då vill jag påpeka att ELD inte nämner något om träffade kroppsdelar, så en bokstavlig tolkning där är att området som träffas tar skadan en gång?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Lijat said:
I övrigt kanske den inte är obalanserad som du använder den, men den är givetvis inte tänkt att användas som någon sorts attack.
Fast är inte lite av charmen med eons magisystem ändå att man kan använda saker på sätt de inte avsätts. Om poängen var att man skulle kasta relativt likartade besvärjelser likt D&D så skulle man ju inte behöva krångla till det så med effekter och aspekter till den grad man gör?
I viss mån håller jag med dig, men i det här fallet tycker jag att det bara går över gränsen till det löjliga. Med detta sagt, alla gör givetvis som de vill.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Purgatid said:
LordTengil said:
Självklart gör jag det, när det är så extremt uppenbart att det är en olycklig formulering som antyder någonting som den som skrivit texten garanterat inte avsett
Jag tror inte på att du har några telepatiska förmågor, så jag tror inte att du överhuvudtaget kan avgöra vad personen som skrev effekten tänkte när den skrev den.
Nej, jag har dessvärre inga telepatiska förmågor. Jag får nöja mig med tolkningar av vad jag tycker verkar vettigt.

Purgatid said:
LordTengil said:
nämligen att effekten skulle verka genom att fylla målets lungor med magiskt vatten.
Till skillnad från effekter som förändrar den biologiska strukturen i en varelse utan att döda den (förvandling) förändrar materialet i levande varelser till mineraler utan att döda dessa (förstena), omedelbart höjer temperaturen i ett föremål till över kokpunkten utan att denna spricker eller exploderar (bränna metall) förintar en varelse på en plats och rekonstruerar den på en annan utan någon tidsåtgång (teleportering) viker tidsrummet och därmed strukturen på universum (portaler).

Jag tror vi kan acceptera några liter magiskt vatten faktiskt.
Visst kan vi det - i sammanhang där det tillför någonting och är relevant för effekten.

Purgatid said:
LordTengil said:
I övrigt kanske den inte är obalanserad som du använder den, men den är givetvis inte tänkt att användas som någon sorts attack.
Den kanske inte är tänkt att användas så. Kanske. Det vet inte jag, och det vet absolut inte du heller. Inte ens om du döper om dig till Xavier och rakar huvudet.

Motivera gärna vart detta "givetvis" skulle komma från. Alla kan säga givetvis, men att säga att något "givetvis" är på ett sätt gör inte att det blir så. Jag kan säga att "givetvis" vet du bättre än att påstå saker utan att ha något att backa upp påståendena med, men huruvida det faktiskt är så får jag avvakta och se.
Kan vi lämna diskussionen här, tror du? Jag kan liksom inte komma längre än att hänvisa till att "mitt sunda förnuft säger mig att", men jag tycker mig ha sett tillräckligt mycket av dina inlägg för att veta att du också är vettig. Kan vi enas om att våra rimlighetsbedömningar leder oss till olika slutsatser?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tänker mig att om du får förmågan att andas vatten så tappar du inte förmågan att andas luft, men andas du vatten så¨vattenfylls dina lungor, och du bör se till att ha nog med tid för att hosta upp lungvattnet innan effektens tid löper ut, annars drunknar du.

Alternativt är det av denna anledning som det skapar lite magiskt vatten, för att när effekten löper ut så måste lungorna tömmas omedelbart på vatten, vilket möjliggörs genom att effektens magiska vatten försvinner när effekten löper ut.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Gemstone said:
Då vill jag påpeka att ELD inte nämner något om träffade kroppsdelar, så en bokstavlig tolkning där är att området som träffas tar skadan en gång?
Sida 66, spelledarens guide. Alla regler om hur eld uppför sig står där.

LordTengel said:
Jag får nöja mig med tolkningar av vad jag tycker verkar vettigt.
Jag förstår det, jag vill bara förstå varför du tycker det är vettigt. Jag tänker mig att flertalet effekter är slugt utformade så att nyttan med effekten inte är omedelbar. Vattenandning är inte ensam om att verka göra en sak, medan den kan användas för en annan.

Jag förstår absolut hur du tänker, och jag tycker att man skall försöka se till hur effekter är tänkta att användas. Men jag tycker inte man skall ändra i deras beskrivning såvida inte effekten går emot magins lagar. Exempelvis skulle det vara regelvidrigt att använda fotfäste för att få lov att undvika anfall extremt enkelt.

Fotfäste ger i och för sig +OB1T6 svårighet på undvika per magnitud, men den ger -OB1T6 svårighet på akrobatik... Vilken är besläktad med undvika, så om man slår mot akrobatik i stället för mot undvika så kan man undvika i stort sett vilka anfall som helst med en fjärde magnitudens fotfäste.

Det är ju lite att utnyttja reglerna utanför effektens ram. Jag tycker bara inte vattenandning gör det.

LordTengil said:
Kan vi enas om att våra rimlighetsbedömningar leder oss till olika slutsatser?
Absolut, och jag ber om ursäkt för den raljerande tonen. Jag kan bli lite väl... Engagerad... Ibland.

Telephasion said:
Alternativt är det av denna anledning som det skapar lite magiskt vatten, för att när effekten löper ut så måste lungorna tömmas omedelbart på vatten, vilket möjliggörs genom att effektens magiska vatten försvinner när effekten löper ut.
Innan jag fick upp ögonen för effekten som en potentiell offensiv besvärjelse var jag inne på exakt samma spår. Efter att ha synat böckerna så insåg jag att konsekvensens lag förbjuder att något försvinner. Konsekvensens lag säger att du inte kan göra något ogjort. Om lungorna fylls med magiskt skapat vatten (ex genom kondensering), så kan inte detta vatten sedan försvinna i intet. Det kan förångas, det kan omedelbart sugas ut ur lungorna, men det kan helt enkelt inte försvinna.

Effekten verkar dessutom göra en poäng av att effekten skapar vatten i lungorna, men att detta inte gör någon skada.

"Effekten medför dock att individens lungor fylls med vatten, men detta skadar inte individen så länge effekten verkar."
- Mystik & Magi, sid 110.
 
Top