Nekromanti Hjälp på förslag åt Lucius, en nekrolog.

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Purgatid said:
[---]

LordTengel said:
Jag får nöja mig med tolkningar av vad jag tycker verkar vettigt.
Jag förstår det, jag vill bara förstå varför du tycker det är vettigt. Jag tänker mig att flertalet effekter är slugt utformade så att nyttan med effekten inte är omedelbar. Vattenandning är inte ensam om att verka göra en sak, medan den kan användas för en annan.

Jag förstår absolut hur du tänker, och jag tycker att man skall försöka se till hur effekter är tänkta att användas. Men jag tycker inte man skall ändra i deras beskrivning såvida inte effekten går emot magins lagar. Exempelvis skulle det vara regelvidrigt att använda fotfäste för att få lov att undvika anfall extremt enkelt.

Fotfäste ger i och för sig +OB1T6 svårighet på undvika per magnitud, men den ger -OB1T6 svårighet på akrobatik... Vilken är besläktad med undvika, så om man slår mot akrobatik i stället för mot undvika så kan man undvika i stort sett vilka anfall som helst med en fjärde magnitudens fotfäste.
Även om jag (fortfarande) inte håller med dig vad gäller Vattenandning instämmer jag helt i att Fotfäste-exemplet var avsevärt grövre regelmissbruk. Vore intressant att förklara för en spelare varför det inte var tillåtet utan att förfalla till att kasta tärningar på henne, dock!


Purgatid said:
Det är ju lite att utnyttja reglerna utanför effektens ram. Jag tycker bara inte vattenandning gör det.

LordTengil said:
Kan vi enas om att våra rimlighetsbedömningar leder oss till olika slutsatser?
Absolut, och jag ber om ursäkt för den raljerande tonen. Jag kan bli lite väl... Engagerad... Ibland.
Jag tänkte säga detsamma. :gremsmile:
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
LordTengel said:
Vore intressant att förklara för en spelare varför det inte var tillåtet utan att förfalla till att kasta tärningar på henne, dock!
Jag löste det genom att påpeka att precis som ett snabbt eller kraftfullt anfall kommer påverka vilka tärningar som du slår mot akrobatik när du använder akrobatik för att undvika, så påverkar även fotfäste vad du slår för tärningar mot akrobatik när du undviker. Således tar minuset du får i undvika ut pluset som du får på akrobatik och man får använda akrobatik som normalt när man undviker. Har man inte akrobatik så får man enbart minus på sina försök.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Olära as written blir hysteriskt rolig när man använder den på de mest grundläggande färdigheterna.

T ex klättra och hoppa. Stäng sen in personen bakom ett midjehögt staket.
Och med tanke på hur bred färdigheten övertala är borde det bli fantastiskt att se en person reducerad till 0 i denna färdighet försöka kommunicera med någon.

/Joel
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
God45 said:
Jag har inget ordentligt tips... Men har inte Eon de mesigaste necromancersen någonsin? Varför inte köra något som Svavelvnter eller D&D där man kan kontroller armeer av odöda, dricka folks själar och de-buffa skiten ur folk.
Blir alldeles för highfantasy och "overkligt" tycker jag.

Eon har ju sin fantastiska lowfantasy-värld Mundana som är riktigt svårslagen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
WhiteWolf said:
God45 said:
Jag har inget ordentligt tips... Men har inte Eon de mesigaste necromancersen någonsin? Varför inte köra något som Svavelvnter eller D&D där man kan kontroller armeer av odöda, dricka folks själar och de-buffa skiten ur folk.
Blir alldeles för highfantasy och "overkligt" tycker jag.

Eon har ju sin fantastiska lowfantasy-värld Mundana som är riktigt svårslagen.
Dude, vi snackar om att återuppliva de döda som vandarande monster! Verkligt är kastat ut ur dörren. Om vi ska göra det low fantasy kan vi inte göra det spännande och cool low fantasy necromancey som i tex Warhammer fantasy eller något och inte diskbänks realism och tråkigt.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
WhiteWolf said:
Blir alldeles för highfantasy och "overkligt" tycker jag.

Eon har ju sin fantastiska lowfantasy-värld Mundana som är riktigt svårslagen.
Dessutom är God45s uttalande inte sant. Den stora skillnaden mellan EON och andra rollspel är inte mängden odöda man kan handha, utan tiden det tar att skapa eventuella odöda arméer och metoden man gör det på. Ingenting förutom kusnkapen om "hur" hindrar en skicklig nekromantiker från att skapa ett dussin belials med förmågan att uppväcka odöda medelst nekrotropiska kongelat inopererade. Mängden odöda är inte heller begränsad, annat än av att du behöver strukturera en slags hierarki bland dina odöda.

Du kan alltså skapa en handfull belials, som har auktoritet över en handfull belialas, som har auktoritet över en handfull belialas, osv ad infinitum.

Det var så riket Danarth var strukturerat. Ett av de väldigt få riken som inte krossades under perpetin. Demonerna hade helt enkelt inte makt nog att slå ned Danarths arméer av odöda.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Oj vad denna tråd kom igång. Det har dock spårat ur lite verkar det som.
I syfte att hålla oss till ämnet tar jag gärna emot tips på vad man bör tänka på som nyskapad nekrolog.

Vilka effekter man bör kunna har vi avklarat på ett bra sätt ovan, men har någon tips på vad man som nekro kan starta kampanjen med / skapa / animera, i tidigt skede är jag tacksam.

- Hur svårt kan det vara att skapa en belial i tidigt skede? (Fv Alkemi 15, Anatomi 10) ..som tjänare. Och hur skulle ni göra det? Och vilken kropp skulle ni välja?

- Eller är det mer värt att ta ex tre st zombies som erbjuds som startutrustning för framgångsrika? Är zombies verkligen bra som livvakter, eller skulle de bara dra till sig en massa uppmärksamhet (även om man klär dem diskret)?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Välj absolut inga vandöda till starten, det måste vara roligare att skapa dem ingame. Jakten på kongolat, för att inte tala om jakten på en kropp. Att brottas med hur man döljer likstanken. Att hitta någon som vill vara assistent. Sånt vill man spela fram, inte bara, ha.

Jag skulle säga att du som nekrolog bör välja magnituder och sånt för de extra valen, det lab du får från D-valen bör vara nog för att göra enklare vandöda. Och sen är det roligare att bygga upp ditt egna reanimeringsstudio.

Hur ska arbetsbänken se ut? Använder du ett övergivet tempel? Bygger du ett litet fort? Håller du till i en grotta eller ett hemligt källarrum? Vart förvarar du liken? Hur dekorerar du rummet? Fascineras karaktären av döden såtillvida att skelett från diverse djur (och människor) pryder din allra hemligaste rum?

För att svara på frågan hur svårt det är. Det lär inte vara tvärlätt helt själv. Det tar framförallt ett ganska bra tag, kanske en hel vecka. Sen måste du också hitta en själ att binda. Vilken själ tar du? Börjar du pakta med demoner eller försöker du binda en frivillig? Kanske har du inte som mål att skapa en belial, men när en annan rollperson dör så föreslår du att reanimera personen till dennes själ när den dör och sedan, ja, ni är ju kompisar så varför inte?

Typ.
 
Top