Nekromanti Hjälp på förslag åt Lucius, en nekrolog.

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Det var ca 2år sedan jag fick nöjet att spela Eon (3). Nu har tillfället dykt upp igen och framslagen är Lucius, en alv och tillika nekrolog. Valde nekrolog för jag har alltid tyckt de är balla utan att vara allt igenom onda.

Men iom att det var ett tag sedan jag spelade och är inte så insatt längre i magins alla kombinationer och effekter m.m, är min förhoppning att jag denna gång kunde få några förslag på skapande som gör att min char rockar! Mina tidigare magiker har aldrig rockat i strid (eller mkt annat för den delen) utan varit tämligen verkningslösa. Har i efterhand insett att jag inte valt rätt effekter och aspekter att satsa i, så nu ber jag om hjälp.

Min önskan är att skapa en nekrolog vars huvudfokus är Alkemi men att han definitivt även kan göra skada i strid. (Vet ej riktigt ännu vilka alkemiska processer han skall ta för att bli optimerad heller.)

Han har vid skapandetillfället blivit framgångsrik och har totalt 26 st magnituder att köp allt ifrån alkemiska processer till ritualer, effekter och besvärjelser. Aspekter förutom nekro är ej ännu bestämda, så kom gärna med förslag och tillhörande effekter.

Mina funderingar är;
ALKEMI: Vilka alkemiska processer skall han köpa?
- Ska han kunna animera? Isf vilken sort och varför? Han är ju trots allt nekrolog och gillar att hålla diskret profil.
- Kanske en diskret belial som tjänare? (Hur får man då de vandöda att lyda skapare? Lyder de per automatik, eller måste man kasta kontrollera vandöd efter varje kommando? :gremtongue: )
- Eller ska han kunna göra artefakter som han kan sälja och tjäna storkovan på/ge till gruppen? Isf vilka? Ex osynlighet magn +Ob2t6. Enkel att göra, stor effekt.

ANFALL: I strid, hur ska han kunna göra maximal skada utan att spendera allt för mkt magnituder på det? (Vad kör Ni på hos era magiker?)
- Lite Geotropi (ex krävs bara lågt fv för att kasta skärpa och kross?)
- Fototropi, 'blixt' .. dålig skada tycker jag.
- Pyrotropi, så svårt att hitta alstra-källor.
- Eller Nekro som är coolare men svååårare att alstra? Isf vilken effekt?

FÖRSVAR: Hur skall han försvara sig?
- Vapenfärdighet?
- Teleportera?
- Skyddande Nomotropi-cirkel?

Eftersom mina tidigare char ej levt upp till ryktet magiker så vill jag nu ta i från fotknölarna och göra detta rätt, I'm talking OP-optimering om det går. So hit me!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Stormchaser said:
ANFALL: I strid, hur ska han kunna göra maximal skada utan att spendera allt för mkt magnituder på det?
- Lite Geotropi ex m fv 8, med skärpa och kross?
- Eller Nekro som är coolare men svårare att alstra? Ist vilken effekt?
Minimagin gräva (tog bort en kubik jord/sand om jag inte missminner mig), öppna ett hål under motståndaren, låt det fyllas igen, hämta en golfklubba.

* Jag har ingen koll egentligen, funkade under min SL men det var i yngre dagar.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Jag bumpar detta inlägg.
Plz, ingen som har några idéer?

Jag letar (bara) efter den bästa alkemisten som kan göra lite skada i strid :gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Jag har inget ordentligt tips... Men har inte Eon de mesigaste necromancersen någonsin? Varför inte köra något som Svavelvnter eller D&D där man kan kontroller armeer av odöda, dricka folks själar och de-buffa skiten ur folk.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag vill börja med att be om ursäkt ifall mitt inlägg är negativt och nedslående och med det sagt så går vi på saken.

Till och börja med vad är det för strid du åsyftar? Är det en strid som du inleder på dina vilkor eller när du blir anfallen?

Är det strid på dina vilkor så säger jag gör alkemistiksa objekt med extra skada, bländing, dölja osv. Nyttja kongelat med mera allt som ger dig det där lilla extra.

Är det när du blir anfallen så är mitt förslag.
1. Spring.
2. Osynlighet.
3. Teleportera.

Magiker i Eon är inte gjorda för strid och framför allt inte för att dela ut skada i strid. Då magi har för många risker för att kunna kastas på höre effekt grad i strid.

Mitt förslag om du vill ha en magiker som promt ska slåss och göra skada i strid är att.
1. Skaffa ett föremål som kan blända motståndaren.
2. Skaffa dig ett vapen med krossa eller skärpa.
3. Lär dig nyttja vapenet.
4. Har du distans till fienden så kan du alltid försöka dig på en besvärjelse i form av:
Smärta + Avstånd + Area effekt, då smärta till skillnad från trauma ökar motståndarens svårighet på sina färdigheter och gör dem lättare att strida emot.

Tyvärr är Eons system inte det bästa för att skapa en eldbolls kastande magiker, utan systemet är mer lämpat för ifall du har tid att förbereda dig ordentligt med typ skyddscirklar, osynlighet, insikt, skärpa/krossa och andra liknande effekter.

Besvärjelser som Trauma som är nekrotropi kräver oftast att du redan har någon/något som är dött för att kunna kasta dessa och i början av en strid så är det sällan du har tillgång till det om du inte har gjort kongelat sen tidigare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
God45 said:
Jag har inget ordentligt tips... Men har inte Eon de mesigaste necromancersen någonsin? Varför inte köra något som Svavelvnter eller D&D där man kan kontroller armeer av odöda, dricka folks själar och de-buffa skiten ur folk.
Nja, Eons nekromati regler, eller snarare regler för vandöda är helt vansiniga då det inte har uppdateras sen Eon 2 och skadesystemet mellan tvåan och trean är så olika så Vandöda i Eon är extremt farliga och mer eller mindre omöjliga att ta livet av för de tål så mycket.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vicotnik said:
God45 said:
Jag har inget ordentligt tips... Men har inte Eon de mesigaste necromancersen någonsin? Varför inte köra något som Svavelvnter eller D&D där man kan kontroller armeer av odöda, dricka folks själar och de-buffa skiten ur folk.
Nja, Eons nekromati regler, eller snarare regler för vandöda är helt vansiniga då det inte har uppdateras sen Eon 2 och skadesystemet mellan tvåan och trean är så olika så Vandöda i Eon är extremt farliga och mer eller mindre omöjliga att ta livet av för de tål så mycket.
Ah, har bara sett 2:ans regler. Men då är det ju nice, go forth and build the most broken dude ever! :gremlaugh:
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Vicotnik said:
Jag vill börja med att be om ursäkt ifall mitt inlägg är negativt och nedslående och med det sagt så går vi på saken.

Till och börja med vad är det för strid du åsyftar? Är det en strid som du inleder på dina vilkor eller när du blir anfallen?

Är det strid på dina vilkor så säger jag gör alkemistiksa objekt med extra skada, bländing, dölja osv. Nyttja kongelat med mera allt som ger dig det där lilla extra.

Är det när du blir anfallen så är mitt förslag.
1. Spring.
2. Osynlighet.
3. Teleportera.

Magiker i Eon är inte gjorda för strid och framför allt inte för att dela ut skada i strid. Då magi har för många risker för att kunna kastas på höre effekt grad i strid.

Mitt förslag om du vill ha en magiker som promt ska slåss och göra skada i strid är att.
1. Skaffa ett föremål som kan blända motståndaren.
2. Skaffa dig ett vapen med krossa eller skärpa.
3. Lär dig nyttja vapenet.
4. Har du distans till fienden så kan du alltid försöka dig på en besvärjelse i form av:
Smärta + Avstånd + Area effekt, då smärta till skillnad från trauma ökar motståndarens svårighet på sina färdigheter och gör dem lättare att strida emot.

Tyvärr är Eons system inte det bästa för att skapa en eldbolls kastande magiker, utan systemet är mer lämpat för ifall du har tid att förbereda dig ordentligt med typ skyddscirklar, osynlighet, insikt, skärpa/krossa och andra liknande effekter.

Besvärjelser som Trauma som är nekrotropi kräver oftast att du redan har någon/något som är dött för att kunna kasta dessa och i början av en strid så är det sällan du har tillgång till det om du inte har gjort kongelat sen tidigare.
Ja Blända var ett tag sedan man tänkte på.
Blända och Blixt(som är hyffsad), kanske gör att man ska satsa lite på alstra Fototropi iaf.

Nu startar dock äventyret i en stad i underjorden dock, så ljuskällor kommer det vara sparsamt om. Men som jag funderat hittils;

Nekrotropi; för att kunna animera shit, trots att jag spelat nekro förr så har jag aldrig lyckats ta mig för att animera något. (Så det känns lite som en chansning. Är det värt det? Ett mål är att kunna göra en belial-tjänare. Men hur svårt är det? Kikade i V&N och det verkade inte såå hemskt svårt.)
Fototropi; för att kunna kasta blixt, blända och kunna göras osynlig :gremlaugh: Tack för tipset där.
Skototropi; för att ha ett till alternativ till att kunna göra sig osynlig. Som sagt, det utspelar sig i mörker :gremtongue:
Ataxatropi; för att kunna Teleportera. För gudarna vet vad man har det till annars?

ALKEMI:
Ok, det var ett tag sedan som sagt. Men jag välkomnar förslag på alkemiska processer (inkl animering) som är awesome att lära sig. Vad skulle ni rekommendera först?
Kongelering är ju givet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
  • Söker du efter ett sätt att undvika döden?
  • Makt?
  • Leva för evigt?
  • Återföra någon till livet?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Okej, du vill göra en nekrolog.

Nekrologen är den som söker dödens mysterier, reanimering och dödsmagi är bara medel för att nå målet. Således tänker jag mig att du har höga nivåer på allehanda kunskapsfärdigheter, som Magiteori, Alkemi, Växtlära, Djurlära, Anatomi, Filosofi, Ockultism, (ceremoni,) Historia, Kulturkännedom och dylikt. Genom kunskap om hur döden ter sig bland djur, natur, andra folk och i olika religioner hoppas du kunna få svar på dödens gåtor.

Du är ingen krigare, och om någon vill döda dig så väljer du antingen diplomati, eller om det misslyckas, flykt. Därför skulle jag föreslå en kombination av nomotropi och ataxatropi som dina aspekter. Ataxatropi för att dels göra dig själv snabbare, dels kunna teleportera dig. Nomotropi för att bromsa dina förföljare.

Som alkemist inser du att man vinner mycket på att vara väl förberedd, du siktar därför in dig på att göra olika former av magiska artefakter. Främst kristaller för att lagra magi, och vortex för att snabbt och flexibelt kunna transformera under improvisation (enligt alverboken kan man tydligen använda vortex för att transformera i improvisation). Du livnär dig på att brygga magiska elixir och har som oftast ett bälte med brygder som gör dig snabbare, helar dig eller kanske får dig att lysa.

Du har troligen som långsiktigt mål att skapa liv/reanimera och således har du lärt dig både biotropi och nekrotropi. Nekrotropi för att kunna alstra nekrotropiska filament ur de döda, ta dem till din kropp och uppleva deras dödsögonblick, för att sedan med biotropi läka de sviter som kommer av att vältra sig med dödskraft.

När det kommer till strid är du kluven, å ena sidan medför närstrid ett stort hot, och därför vill du helst hålla dig på avstånd, gärna med förgiftade båsrörspilar. Men å andra sidan vill du vara där, intimt, nära när själva döden inträffar. Kanske har du lärt dig några enklare skototropiska och pneumotropiska effekter som gör dig tystare och svårare att se, så du kan komma nära nog för att känna livet lämna någon.



Rent off, vill du vara en äcklig optimerad magiker ska du köra en alkemist som har fototropi som huvudaspekt. Du gör ett gäng kristaller av varierande magnitud proppade med fototropi. Vid strid så alstrar du tre filament för hand, och om du lyckas så alstrar du också från en, säg, [3] kristall och har helt plötsligt [6] fototropiska filament att leka med. Du väver en [3] blixt med minst två meters radie på 60 meter eller med 3 meters radie på 30 meter. Du använder de extra filamenten för sänkt svårighet och vips, har du skapat ångest bland dina fiender. Samma process kan göras med nekrotropi, fast prepareringen är svårare då du måste ha bra kontakter med typ ett slakteri för att ladda kristallerna.

Alternativt spendera lång tid ingame och forska fram följande provisoriska ritualer på magnitud absurdum.
Skärpa/krossa
Dölja spår
Osynlighet
Ljudlöshet
Doftlöshet

Sen glider du obemärkt fram till önskat mål och sticker en ob12T6 boostad kniv i valfri köttig bit. Fast det blir inte så kul då.

Jag har sett folk försöka vara eldmagiker, och det är rätt kul, det blir inte så mycket direkt skada, men ett eldhav är rätt så bra för att skapa avspärrningar, folk skyr ofta eld. Jag har dessutom en husregel som gör att man med ett filament ikonotropi kan göra så att en effekt följer ett mönster eller geometrisk figur, typ, skapa en eldcirkel, eldromb eller eldlinje.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Daym! Now we're talking. Någon som förstod lite av vad jag var ute efter. Stora fokuset kommer vara alkemi, kanske animering i slutändan, men om jag kan blanda liiite alkemi till att hjälpa mig i strid på det viset så vore det bra häftigt. Jag gillar idén med kristaller. Inte använt dem tidigare, och det kostar inte så mkt magnituder att köpa processen bakom om jag kommer ihåg rätt. Så jag kan fortfarande kalla mig alkemist/nekrolog, inte stridsmagiker :gremtongue:

Som sagt så blir fokuset till att på sikt animera något. Under tiden så måste han även vara något att räkna med om det blir strid och detta låter som en bra profilering. I like, thanks Telephalsion!

------------

Nu när Telephalsion givit bra svar på det kanske man kan ställa en ytterligare fråga;

Jag är inte så mkt för hela 'armé av vandöda'-grejen. Det är dyrt, tar tid, (svårt att få igenom hos SL) och man blir så snabbt opopulär i grannskapet så det passar mer än evil karaktär med mer storhetsvansinne än min. Därför har jag funderat på max en belial eller två att vara hans tjänare/livvakter. De känns som användbara vandöda som fortfarande kan tänka och lära sig stuff, men har ni andra förslag på vandöda tjänare som ni tycker vore ballare eller mer användbara?

(Ett tag var jag inne på att skapa en belial av en korp, fast jag vet inte hur det skulle se ut regeltekniskt. Kanske samma som med en människa..)

Tack för er input, det uppskattas.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Rent regeltekniskt kan du göra pyttesmå vandöda, det kan faktiskt bli lättare. Dock blir det svårt att göra en vandöd ekorre som kan slå som en slägga, det finns helt enkelt inte nog med plats att binda kraften i den lilla kroppen. Små varelser, alltså sådana med låg sty+tål, har en maxrang. Ju lägre sty+tål, desto lägre blir maxrangen.

Beroende på storlek borde det gå att göra typ, en vandöd orm. Eller så är du lite finurlig och skapar en egen chimär av dina favoritdjurbitar och tvingar in någon stackares själ i sattyget.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Reglerna är lite oklara på den punkten känns det som. 'Max rang' som vi talar om, är det rangen på anden/demonen som skall bindas (vore rimligt), eller är den slutgiltiga rangen på den vandöde vi talar om?

Ex en belial har en ande rang3 bunden i sig, medan den odöde i slutändan blir rang 7, (med 'Andebindning' och dyl bundit till sig.) :gremtongue:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tar tolkat det som att du måste först göra en kropp åt anden innan du kan sammanfoga dem till en Belial, och kroppen måste vara minst rang 5, alltså kan du inte gör besjälade pyttedjur, men en hund bör gå. Tror att du vill ha minst Sty+Tål=12 för att komma upp i rang 5.

Sen kan man också tolka det som att en för liten kropp kommer slitas sönder om en belial läggs till och således ökar rangen.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Mina spelare producerar jämt alla möjliga upptänkliga jättelivsfarliga besvärjelser i EON, och deras uppfinningsrikedom har gjort att jag inte kan skriva under på hur svaga magiker i EON beskrivs att vara. Jag skall rådfråga dem nästa gång vi talar om vilka mordbesvärjelser de uppfunnit, men här är en jag minns:

Bränna metall, på avstånd, med area-effekt.
7 kroppsdelar som vidrör brännhet metall, det rä OB7T6 trauma och OB7T6 smärta per runda. Tveksamt om någon överlever det med tanke på att metallen inte går att kyla ned och det tar ett par minuter att få av sig en rustning.

Annars kan man ha mycket roligt med effekten vattenandning på avstånd. Besvärjelsen ger förvisso den som drabbas förmågan att andas vatten, men lungorna fylls med vatten och om besvärjelsen tar slut, eller man avbryter den, så försvinner inte vattnet. Om SL tillåter det kan man sedan koka vattnet, eller frysa det till is för en insta death.

Eller, om man nu är sadist kan man kötta på en ordentlig effekt med långsamhet. Säg 4 magnituder för -8 i FÖR. Efter det kan man i praktiken göra vad som helst med offret, om de inte har avståndsvapen. Minskar man till -6 för och använder en areaeffekt så kan man i lugn takt lägga davas eldhav på platsen och titta på när allihop försöker ta sig ur areaeffekten i slowmotion medan de brinner.

Blixt är en sällsamt dålig besvärjelse - om man inte innan blött ned motståndaren med skapa vatten på areaeffekt. SL kan såklart tolka effekten platt och säga att vattnet inte spelar någon roll för ledningen av elektriciteten eftersom denna ju strängt taget bara är ljus.

Man kan lägga tidsflykt med avstånd på någon, så går allting dubbelt så fort för dem. Dvs, de får bara agera varannan runda, eller något liknande.

Olära - ta bort färdigheten klättra - sedan effekten gräva. Yoink, trapped forever. Är man en riktig snorjärs då så improviserade man så man kan göra den provisorisk, sedan kan man låta det börja regna över hålet. Alternativt fylla igen det, som någon föreslog.

Som sagt, skall höra med mina spelare. De är hemskt uppfinningsrika när det gäller magi.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
15 i bastardsvärd och en rustning, bara för att man är trollgubbe så behöver man ju inte klä sig i klänning och pekpinne. Kunde trollkarlskungen Elric såmkan väl Lucius?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Olära as written är broken, många har skrivit om den på olika sätt, och den kommer defintivit bli reviderad i Eon IV. Men, as written:

- Ta bort någons färdighet i Stridsvana, eller hens Stridskonst. Hux flux har du en erfaren krigare som blir värdelös på att slåss.

- Ta bort någons språkfärdigheter. Hux flux har du nån som är oförmögen att kommunicera vettigt.

- Klassikern är förstås att ta bort andra magikers färdighetsvärde i Besvärjelse.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Magiker i Eon är kanske inte tillräckligt kraftfulla för att battla fiender one on one, men man kan lätt göra en nekromantiker till en fruktansvärd teamplayer, tex:

Bygg en artefakt med ett demoniskt aggregat som väver en eller två magnituder av 'Döda' med areaeffekt och avstånd. Kasta varje runda på en hög av motståndare och hoppas att de får Ob-klättring på sitt Dödsslag, vilket förr eller senare händer.

Bygg en Bygg en artefakt med ett demoniskt aggregat som väver en eller två magnituder av 'Blödning' med areaeffekt och avstånd. Kasta varje runda på en hög av motståndare och se dem lida. Bättre i Eon II än Eon III dock, eftersom blodförlust inte är lika mördande i Eon III.

Givet hur Eons svårighet skalar är 'Smärta' en groteskt bra effekt, som fort kan göra även ett grottroll oförmöget att skada dig.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
"Bränna metall" tas ofta upp som en effektiv besvärjelse just mot rustningar men egentligen borde den göra väldigt liten effekt på en rustning. Det är knappt några rustningsdelar som direkt berör huden utan alla har ett lager av vaddering under. Hjälmar är väl det som kan ha mest direkt beröring mot hud, men även här är det begränsat. Metallen får inget antändningsvärde, så frågan är hur mycket om något av hettan som överförs genom vaddering och kläder och vad för slags skada det kan ge.

Halskedjor eller ringar däremot...
 
Top