Nekromanti Hjälp! Dax att köpa spel!

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
För mig var Noir en ögonöppnare och definitivt ett nytt favoritrollspel. Men jag är å andra sidan en rätt vanlig och traditionell rollspelare (i jämförelse med de flesta andra forumiter). Trots en del listor tycker jag reglerna är slimmade och det är ett av de mest välskrivna rollspel jag har haft nöjet att läsa. Kort sagt, ett mästerverk (med det pinsamma tillägget att jag inte fått tillfälle att faktiskt spela spelet mer än någon enstaka gång).

Du kanske redan känner till det (det borde du nästan göra med tanke på ditt Conflict of Heroes intresse) men ett brädspelstips är Tide of Iron. Jag har själv varit på vippen att köpa Conflict of Heroes eftersom jag hört (läst på internet) att det ska vara väldigt likt Tide of Iron. Relativt enkelt men med taktiskt djup med andra ord. Det enda negativa jag har att säga om det är att scenarierna som medföljer grundlådan är väldigt obalanserade men det finns mycket att hitta på nätet. Eftersom du ska köpa Conflict of Heroes kan du vänta med Tide of Iron (det ligger i samma prisklass) men det rekommenderas varmt!

Race for the galaxy spelas förövrigt väldigt mycket på föreningen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Gällande Utpost: det är (eller rättare sagt håller på att bli) ett riktigt höjdarlir, men det är långt ifrån färdigt. Det är en del i Wilpers SERU2k9-utmaning, så jag siktar på en utgivning i slutet av 2009. Synd att du inte kommer till GothCon, annars hade du kunnat prova det där. Jag dyker med största sannolikhet även upp på SSK (Stockholms SpelKonvent), men det är ju långt kvar tills dess.

Däremot kommer det att vara dags för extena speltest inom en inte alltför avlägsen framtid, men det kan ju vara svårt om man inte har en spelgrupp. Jag skickar ett PM då och antastar dig om saken.

---

Vad gäller spelrekommendationer ... indiespel är bra att läsa som ögonöppnare och jätteroliga att spela, men skall du ha spel att läsa i snarare än spela så är de inget bra val. De är små, fula och innehåller sällan mycket spelvärldsinfo att drömma sig bort i.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Ah, ja, det är trevligt att höra. :gremlaugh: Jag måste väl säga att även jag gillar världen Terone bättre än spelet numera. Jag borde göra något nytt av den någon gång.

Dictionary of Mu har väldigt lite regler som det är, så det finns knappt något man måste ignorera.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Så lite pengar och så mycket rollspel.

NOIR
Jag förespråkar Noir starkt. Det var, precis som andra redan sagt, en ögonöppnare för mig. Jag har lusläst boken (av flera anledningar) och gillar allt. Det roliga, tycker jag, är att rollspelet NOIR, för mig, inte har någon koppling till film-noir. Jag tycker det är bra.

Ett "MUST BUY" enligt mig. Dessutom kan du vara med och spela. Min Noir grupp krymper och krymper och vi har nästan inte kommit igång än.

ARTESIA
Artesia är sååååååååå snyggt! Det är ett rollspel som man aldrig behöver spela, bara äga. Och om du vill bli en riktigt Sthlmsrollspelare så ska du köpa och äga och berätta hur bra Artesia är (en tidigare diskussion här på wrnu mynnade ut i att Artesia var ett "Stockholmsrollspel". Hahaha!)

Artesia är mycket traditionellt men välgjort.

Sen spelar jag (och två till) gärna Solar System med dig och jag hoppas att vi också kan spela Knivblänk i Prag (med PW-reglerna) och att du vill SLa M:UA fast med Noirregler!

SAMMANFATTNING
Köpa Artesia och Noir.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag är också på jakt efter ett nytt rollspel och blev precis lite nyfiken på Artesia (som jag aldrig hört talas om tidigare). Eftersom det inte skulle ta tråden off-topic vågar jag be om en kort sammanfattning av spelet, mestadels vad gäller regler.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Zebulon said:
Over the Edge
Alla borde ha ett spel som rekommenderas att man sover alldeles för lite, kompenserar med för mycket kaffe, för att sen kedjeröka och få för mycket nikotin i kroppen, innan man sätter sig ner för att spelleda. Vilket faktiskt påminner mig om att jag borde buda till mig OtE på ebay snart...

Mouse guard (verkar trevligt att läsa och kanske förstår jag nu vad som är bra med burning wheel)
Köp Mouseguard, tycker du det känns svinigt bra men alldeles för puttinuttimesigt, köp Burning Wheel. BW är som den större, elakare och kedjerökande brorsan till lillebror Mouseguard.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Artesia (OT)

Kolla min recension här:

http://www.speltidningen.se/recensioner/gamedetail.asp?g=272&t=2

Men i korthet är det ett fantasyrollspel (europeiskt 1400-tal, helrustningar, svärd och eder, heder och magi men "bara" människor!) med grundegenskaper, färdigheter och för- & nackdelar. Det har ett speciellt sätt att behandla erfarenhet, genom arcana (tarot-symbolik-språket). Det är skoj att skapa en karaktär också. Man går år för år, och bestämmer (eller slår en tärning) vad din karaktär ska göra. På det sättet "tvingas" spelaren att skriva en bakgrundshistoria. Lite likt Eon, med en del tabeller att slå på och sy ihop din gubbes historia. Kul, oförutsägbart och levande (om man gillar det). Världen är mycket välskriven, bilderna är snygga och hör ihop med det som står och allt är fyrfärg, glattigt papper och hårt inbunden.

Jag bifogar fyra bakgrundshistorier som en kille har skrivit till Artesia-karaktärer. Bakgrunderna är hämtade från forumet på www.theknownworld.com . De fyra bästa karaktärsbakgrunderna som jag har läst.

/ Andy som gärna skulle spela Artesia just nu
 

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Artesia (OT)

Fast inte kan du ha satt betyget 4 på Artesia?!

Det måste vara något vaj på Fenix-webben.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Snälla Genesis, antasta mig om saken!
Utpost verkar så coolt. Det har så mycket element som jag själv funderat kring i olika rollspelsäventyr.
Jag är flexibel, allätare utan alltför mycket ticks och brukar inte bli hatad i små-medelstora spelgrupper så jag fyller gärna en lucka nånstans.
Jag skall försöka hitta en spelcrew, jag ger mig inte :gremsmile:
Vad gäller spelrekommendationer... Jag kan gilla små, fula spel om de har schyssta resonemang och helst one-liners som "Say yes or roll the dice"
Jag har bara Solar System än så länge och det är bara att konstatera att man behöver spela det för att veta att man fattat.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Ah, starkt beröm av Noir, det är noterat.
Men jag är nog redan ganska övertygad...
Va! Vara med och spela? PM:a, facebooka, maila eller ring, du har alla kontaktuppgifter :gremsmile:
Jag är på!

Var det du som fick mig intresserad av Artesia från första början? Jag är för svag för snygga spel, de kan farao vara dåliga det gör ingenting för de är så snygga. Hemskt men sant.
Och vem vill inte köpa sig en titel som "Sthlmrollspelare"?
Men det är en hård kamp nu om de sista platserna på inköpslistan... "Så lite pengar och så mycket spel"

MU:A är ju mitt älsklingspspel (nja, nu svamlar jag av sentimentala skäl. redan för 22 år sen när vi spelade Uppdrag i Mos Mosel tyckte jag att systemet hade vissa...brister) så det kör jag gärna. SS är jag ju som sagt sugen på och har bestämt att jag skall fokusera på att få till det. Jag hoppas det blir nåt av M:Chronicles planerna. Skall bli kul att se vad det blir för setting och ett bra tillfälle att testa SS.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Jag köpte ju Burning Wheel inför ett planerat äventyr(hmmm, har noterat att det bara är jag som skriver 'äventyr' här... hur kommer det sig? jag har alltid kallat scenarierna för 'äventyr' och nu är det mer elle mindre medvetet för det är det jag vill ha ut av en rollspelssession - ett 'äventyr) men vi hann aldrig börja spela och testa reglerna. Jag tyckte karaktärsskapandet var begränsande men när jag tänker hade jag nog gillat det som tonåring. Jag är dock säker på att spelgängets regelkobold hade kommit den perfekta lifepathen för att den ultimata tjuven/magikern/munken/krigaren.

Det här var killen som oskyldigt frågade om hans munk i Drakar&Demoner kunde få lära sig några mentalistbesvärjelser, att hans orden var lite munkar/religiösa magiker. Sen drämde han i med Järnhud(skyddar som en helrustning) och Stålslag(hoppsparkar gör skada som 2h-yxa svingad av en minotaur*2) och jag räknade ut att han själv antagligen skulle kunna komma fram till- och sparka ihjäl en drake.

Mouseguard är nog ett spel som man vill spela om man köper och jag har ju som sagt inte oändliga möjligheter till det även om det verkar vara ett extremt charmig spel. Vi får se hur det blir nästa köp-batch :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Zebulon said:
Jag är dock säker på att spelgängets regelkobold hade kommit den perfekta lifepathen för att den ultimata tjuven/magikern/munken/krigaren.
Haha, ja alla spelgrupper verkar ha en eller fler av dem. Men i Burning Wheel kvittar det rätt mycket, spelet är inte balanserat i sig självt, tex. en alv kommer alltid vara bättre än en människa, och det är meningen. Där Burning Wheel istälet balanserar upp allt, fast inte på det där mattematikprofessor sättet som d&D, är vad gäller beliefs och instincts, samt erfarenhetssystemet. Så, spelar du det någon gång, var inte rädd för att sällskapet verkar obalanserat, kombinera gärna en 3 lifepathkaraktär med ett par med 4 och en med 5...

Sen är det egentligen bara att titta på allas beliefs och instinkter och fråga sig: Hur tusan skall jag göra karkatärernas liv ett helvete utifrån det här?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Mouse guard faller ur listan.

Artesia är frestande men mamma sa att man skulle låta förnuftet styra.

Paranoia. Nä, är det så dåligt... Vad trist! Vilken utgåva skall jag försöka få tag på då? Vad är det som är så dåligt förresten?

OtE verkar coolt men de gör nästan alla indie-spel... Det är som med Linux, urvalet är för stort, man blir blockerad och orkar inte ens börja. Fast det var intressant att det var mycket värld-material, det ger bonus. Jag bestämmer i denna sekund att det är en contender. Puh.

Tekumel verkar hur fränt som helst, snacka om arbete bakom. Inte nödvändigtvis hårt arbete men högkvalitativt. Jag är dock rädd för en viss sorts inspiration om världar och Tekumel är definitivt inspirerande. Men man kanske kan köpa det och ha det i hyllan bara för att det är så snyggt och fränt. Och höra hur spelet viskar till dig om natten, om skuggor i den dimmiga djungeln...
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Det var en cool approach, roll with the punches liksom.
Det hade varit kul att spela nån gång, det var ju som sagt nära en gång. I första hand är jag dock sugen på Solar System, vilken miljö som helst, men efter det hade det nog varit härligt med skönt klassiskt fantasylir som Burning Wheel nog passa perfekt till.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Over the Edge är väldigt föråldrat. Det var slimmat och intressant när det kom men nu har det inte mycket att erbjuda i regelväg. Det är intressant som historiskt dokument, inget mer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dimfrost said:
Over the Edge är väldigt föråldrat. Det var slimmat och intressant när det kom men nu har det inte mycket att erbjuda i regelväg. Det är intressant som historiskt dokument, inget mer.
Kan du utveckla det lite mer? Tycker själv att det står sig bra mot det mesta nytt, regelmässigt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Att skapa rollpersoner är vettigt. Problemet är konflikter, eller rättare sagt strid. Vanlig handlingsresolution utanför strid kan man kanske leva med, även om det är väldigt traditionellt, men hit points känns inte så hett i ett sådant här spel.

Man slår anfallsslag med typ 3T6 (och lägger ihop resultatet), motståndaren slår ett liknande försvarsslag, differensen multipliceras med en konstant beroende på vapen om anfallsslaget är högre, man slår för hur mycket rustningen absorberar, resten dras från HP. När man har förlorat hälften av sina HP får man en tärnings avdrag på allt och när man har förlorat alla är man medvetslös. Inte så smidigt. Plus specialregler för automateld och lite sådana grejer.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle iaf se till att skaffa mig Illuminati med tillhörande expantioner, Carcassonne med Inns & Chaterdals & Tradiers & Builders, Shogun, Spank the Monkey + tillhörane expantion i bräd- & kortspelsväg.
Paranoia är helt underbart galet, så skaffa det!
Noir har jag tyvärr bara testat en gång, på förr GC + att jag läst lite i det.. Det känns klart köpbart iaf.
Annars i rollspelsväg så har jag förstått att SW Saga är ett bra köp.

Hursomhaver, lycka till med dina köp!
Berätta vad du köpte, så vi får se vad det blev!

/ Johan K, som börjar bli lätt trött nu efter helgens hajk med sina lufsare.
 
Top