Nekromanti Hjälp! Dax att köpa spel!

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Efter att ha sålt 4kg magic-kort har jag nu en välfylld ficka med slantar som jag tänkte spendera på div roll- och brädspel.

Jag måste nog inse att jag köper rollspel av gammal vana/osund samlarmani/enbart nöje, för inte farao spelar jag nåt. Jag fösöker men ni som har fasta spelgrupper anar nog inte hur roddigt det är att få till en grupp, där allt dessutom känns riktigt bra. Är man inte infödd stockholmare är det lögn i helv--te att få till spelträffar här.
Med andra ord, om någon har en lucka i en spelgrupp för nån som gillar inlevelse, är intresserad av indie, är allergisk mot figurspel och i förlängningen då också mot D&D X.X, är open minded och har spelat det mesta och är en rumsren, vanlig snubbe född -74 som nu bor i Örby, så kan man hojta till.

Nå, men det var inte därför jag började skriva.
Jag har tänkt lägga en beställning på 1500:-
Vad skall jag lägga mina pengar på?
Jag skall nog köpa brädspelet Conflict of Heroes nu när jag har mycket pengar för min älskade fru har inte mycket förståelse för att man lägger ~800:- på ett "krigsspel" man kanske spelar högst 3 ggr/år.
Annars är jag hooked på Dominion, gillar att lira Puerto Rico, San Juan, Struggle of empires, Imperial, Railroad tycoon, Powergrid och en massa andra.
Har nån ett förslag på nåt kul brädspel?
Sugen på att spela? Hör av dig!

Men den stora frågan är ju ändå vilket/vilka rollspel jag skall köpa.
Jag är otroligt ambivalent i den här frågan men jag funderar på de här:

Mouse guard (verkar trevligt att läsa och kanske förstår jag nu vad som är bra med burning wheel)

Artesia (som ni kanske märker har jag en förkärlek för rollspel som bygger på serier. är det bra? vad har det för system?)

Paranoia (det verkar så galet, jag vill läsa det! är den senaste utgåvan bra?)

Noir (det verkar bra, intressant och mycket att läsa. är det nåt nytt och fräscht?)

Polaris
Lacuna Part I
Over the Edge
Dictionary of Mu (indiespel. är de prisvärda? om jag mot all förmodan skulle komma att spela något, vilket/är då bra och roliga?)

Etherscope (steampunk. jag älskar steampunk. är detta det bästa spelet som går att få tag på, avseende värld i första hand och system i andra hand?)

Övriga tips?
Jag måste ha missat hur mycket som helst...

Jag tänkte shoppa online från Goblin games i Gbg. Åsikter/tips?

/Zeb - som känner ett starkt behov av att köpa helt "rätt"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Zebulon said:
Etherscope (steampunk. jag älskar steampunk. är detta det bästa spelet som går att få tag på, avseende värld i första hand och system i andra hand?)
Det bästa jag stött på, tyvärr. Jag säger tyvärr, för valet av regelsystem (d20) har smittat av sig på världen, så att den tyvärr egentligen mest håller för dungeonbashing och standardäventyr i steampunkmiljö. Synd, för världen hade potential.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Noir och Paranoia tycker jag själv verkar roligt att spela så någon av dem hade jag investerat i. Synd att man bor så långt från varandra, vi verkar ha samma uppfattning om vad som är bra rollspel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Har du spelat Memoir 44? Det är krigsspel, har plastgubbar och en spelmekanik som gör att man inte måste ha någon enorm vana av krigsspel för att fatta hyffat riktiga beslut. Jag har spelat det med folk som i övrigt inte varit intresserade alls av WW2.

Annars tycker jag naturligtvis att du skall spara 200 pix och köpa Höstdimma på GothCon (Eller kräkas ur dig en förmögenhet och köpa det på Lulu.) Det är ett awesome spel, och har två förberedda och spelklara enkvällsäventyr kompletta med rollpersoner. Smidigt för den som bara får sällsynta tillfällen till spel. Nybörjarvänligt är det också om du får för dig att gräva där du står och bygga en egen spelgrupp av ickegamers.

Av spelen du tar upp annars så har jag bara spelat Mouse Guard. Det är ett rätt mekaniskt/taktiskt spel. I högsta grad ett rollSPEL, det skall vara nybörjarvänligt, men de nybörjare jag spelat det med har haft lite problem att fatta den ganska abstrakta galoppen.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Om världen har potential så är det ok, jag är helt svältfödd på steampunk för tillfället.
Är det schyssta paketerat, är det att snyggt spel?

Kanske nån diesel-variant kunnat funka... Vet du nåt bra sånt?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Det är mycket synd.
Det verkar finnas så många runt om i landet med coola idéer och inspirerande spel. Hoppas jag hittar några Sthlm också, det borde ju finnas tycker jag... :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
indiespel. är de prisvärda? om jag mot all förmodan skulle komma att spela något, vilket/är då bra och roliga?)
Ett indiespel du borde prova, som spelas väldigt mycket och har varit förgrundsspel för många andra spel är Dogs in the Vineyard.

Over the edge tycker jag verkar lite.. gammalt, och Polaris och Lacuna är i mina ögon lite... konstiga spel... Inte så "direkt användbara" för de som inte är vana vid indie-spel... (Min åsikt...)

Mu troj jag man behöver Sorcerer till, eller? Alltså grundbok med regler- jag kan dock ha fel... Det verkar dock vara en fet värld och en bra produkt...

Sen måste jag tipsa om Spelsystemet Solar system som du beställer för 75 spänn från Arkham publishing i Finland- det är den gamla välspelade klassikern The Shadow of Yesterday i ny version med regler som passar alla spelvärldar. Vi har kört det systemet i de senaste tre kampanjerna och kan inte se någon anledning att använda något annat rollspels-system...

Mouse guard (med risk för att vara fett nego) tycker jag också är lite... tråkigt. En trist värld liksom, man är möss som slåss mot ormar. jaha. Ibland jävlas vädret med en. Jag har dock inte spelat det, eller ens läst det från pärm till pärm.

Om man även får riskera att vara lite Fan-Boy och samtidigt tipsa om indie-spel så verkar ju Genesis spel Utpost bilr riktigt fett och väldigt användarvänligt (till skillnad från många krångilga konstiga indie-spel) - det kan du kanske dessutom få testa gratis???

Noir är fett bra i mina ögon- även om jag personligen inte gilalr Noir-filmer och därför aldrig spelat spelet... Det är också ganska regeltungt jämfört med de spelen jag nämnt ovan. Men du verkar inte ha något emot klassiska regeltunga rollspel (?)- och då är det nog ett hett tips.

Hmm, sen kan jag inte komma på mer att tipsa om... Själv inväntar jag Western 4ed och nya En garde men har ingen aning om hur de är, eller ens när de dyker upp på marknaden...

Shit vad avundsjuk jag är på dig som kan bränna av en fet beställning, skulle hemskt gärna göra det själv.... *dagdrömmer om högar av nya rollspelsböcker* :gremsmile:

Spännande om du rapporterar vad det blir och om du bilr nöjd med vad du får...

Nils
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Zebulon said:
Om världen har potential så är det ok, jag är helt svältfödd på steampunk för tillfället.
Är det schyssta paketerat, är det att snyggt spel?
Oerhört snyggt enligt mig. Grundboken är typ 90% regler men har ändå spelvärldsgrunden, sedan är The Great Metropolis ett klockrent köp. Ska själv komplettera min Etherscopesamling om nåt tag...

Zebulon said:
Kanske nån diesel-variant kunnat funka... Vet du nåt bra sånt?
Mnjä, sorry.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Ah, DitV har jag läst om men jag fick intrycket att det fanns som pdf, vad jag nu fick det ifrån.
Det verkar vara en härlig spelmiljö. (Jag märker att jag vill ha nåt riktigt skruvat med en rejält inspirerande verklighetsflykt, typ Matirx, Star Wars, Chronicles of Riddick, Gods army, eller Hellboy.)
Det skall kollas upp, tack för tipset!

Intressanta åsikter om de andra spelen. Jag skall fundera vidare.

Nej ,jag är inte rädd för regeltunga spel men jag vill ha mycket värld för pengarna. Det är mest det jag är tveksam vad gäller Noir. En uppräkning av färdigheter är en stor gäspning medan redogörelser av allt från geografi till politik är kul. Är det nåt övernaturligt i Noir?
Men det ligger bra till ,det gör det.

Solar system har jag köpt och letar personer som vill spela för fullt. Jag har nånting på gång men det går så lååååångsamt och risken är ju att det då rinner ut i sanden.

Jag skall höra av mig till Genesis, det var en bra idé!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Noir har massor av värld, och faktiskt inte fullt så mycket regler som man kan tro. Däremot finns det tyvärr en del listor. Och ja, det är något övernaturligt i Noir.

Sedan är inte Dictionary of Mu ett spel, utan en modul till Sorcerer. Men det är en cool modul.

jag vet iofs inte vad du ska köpa men jag hade köpt:

Mist-Robed Gate
Mouse Guard
Mortal Coil
Cold City

Det är de spelen jag är nyfiken på, som jag kommer på nu.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Brädspelsförslag: Twilight Struggle (bräd/kortspel om Kalla kriget), Here I Stand (bräd/kortspel om reformationen, för 6 seplare, ascoolt), Paths of Glory + Pursuit of Glory (krigsspel om VK1 i Europa resp Mellanöstern, listigt konstruerade). Jag spelade samtliga med stort nöje i Kabul.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Mycket intressant, tackar!
Mortal Coil hamnade på listan med en gång och Mist-Robed Gate skall jag kolla upp.

Du stärkte ju Noirs aktier där så det kommer troligtvis inhandlas, jag har svårt att se nåt annat.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om du gillar San Juan så rekommenderar jag absolut Race for the Galaxy i kortspelsavdelningen, som kan beskrivas vara en hardcoreversion av SJ. Inlärningströskeln är lite högre, men när man väl tagit sig över den så öppnar sig en hel ocean av strategier, kombinationer, avvägningar och taktiker. SJ var ett oerhört elegant spel - men med ett ganska begränsat antal strategier som man lärde sig och hann testa tämligen snabbt. RftG är betydligt djupare, men använder ändå samma eleganta grund. Det finns en expansion som är bra (om än kanske något i fattigaste laget, om man förväntar sig "mer av samma", vilket ju är hur vanliga expansioner funkar) och ännu en expansion är på väg.

Jag har inte riktigt något rollspelstips, dock.

För övrigt så blev jag glad över att du gillade Imperial. Det är nämligen ett spel som jag är sugen på, och du har så bra spelsmak i övrigt att jag tolkar det som ett tecken på att även jag skulle gilla det.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Alla var mycket intressanta spel som jag kollade upp på geeken. Twilight struggle känner jag till, jag har spelat 1960 - The making of president som var kul. Får se om det prioriteras den vändan, annars testar jag gärna det här också.

Att spela Diplomacy är ju en våt dröm, är Here I stand något liknande? Jag måste få veta mer om det här spelet... Finns det ens att få tag på?

Paths of glory verkar också mycket bra. Jag blir lite avskräckt av speltiden dock. Det kan bli svårt att få tag på också, gavs ut -99 men jag skall göra ett försök och se hur det går.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Ja, RftG har jag hållt i näven några gånger, till och med köpt till en svåger en gång. Det är kanske dags för det nu?
Ska man bara köp ett spel är det lätt, då köper man det bara.
Skall man köpa flera måste man börja prioritera och väga spelen mot varandra och det är så svårt att det gör ont!

Är du stockholmare får du höra av dig, jag har koll på några brädspelsgäng som jag burkar köra med och det är snart dags för Imperial. Underbar korsning av Monopol och Diplomacy med ett hisnande socialt djup.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Race for the Galaxy med mera

Ja, RftG har jag hållt i näven några gånger, till och med köpt till en svåger en gång. Det är kanske dags för det nu?
Det är definitivt dags att köpa det. Jag och de övriga medlemmarna i kaleidoskop som inte gått i landsflykt (alltså Ackerfors, Dimfrost och Walium) har spelat spelet så mycket under de senaste månaderna att vi knappt hunnit med att spela rollspel, och jag känner absolut inte att jag tröttnar på det. Den enda svagheten med spelet är att det (precis som San Juan) inte direkt är någon interaktion mellan spelarna -- snarare håller man på och lägger varsin patiens. Expansionen gör att den känslan försvinner genom att införa specifika mål som ger poäng, och som det gäller att uppnå innan de andra spelarna. Det gör att det plötsligt börjar spela lite roll vad de andra spelarna pysslar med.

Angående rollspel skulle jag ju föreslå att du tittar på några svenska indie-rollspel. Till exempel de här.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Mouse guard (verkar trevligt att läsa och kanske förstår jag nu vad som är bra med burning wheel)"

Alltså.. jag köpte Mouse Guard och läste det. Och tyckte det var snyggt. men det spöar inte Burning Wheel alls, annat än i läsförståelse då... :gremwink:

"Artesia (som ni kanske märker har jag en förkärlek för rollspel som bygger på serier. är det bra? vad har det för system?)"

Artesia är snyggt och imponerande (inte bara för att den är en kille som illustrerat, skrivit och layoutat allt själv). Det är en trevlig bok med regler som i grund och botten är Fuzion-systemet. Mycket bra för culture gaming och intrigspelande, med en ball värld. Serien degraderar tyvärr i menlösa orgier efter tredje albumet, så undvik.

"Paranoia (det verkar så galet, jag vill läsa det! är den senaste utgåvan bra?)"

Eh. Nej. Senaste utgåvan är inte bra. Den är trist. Tyvärr.

"Over the Edge"

OtE är på många vis indiespelens farfar. Reglerna tar väl upp... trettio sidor totalt, är väldigt lösa och lediga och resten av boken är en setting som verkar hittats på av Lynch, Burroughs och någon till på braj. Apballt. Köp.

Annars tycker jag du ska leta rätt på Houses of the Blooded och kanske rentav... hmm... Song of Ice and Fire RPG, för det är tufft och så kan du spelleda det sen :gremwink:

Edit: Klart du ska köpa Tekumel också. Det ultimata i culture gaming, med fullt vettiga förklaringar till dungeons och en helt underbar setting.


Storuggla, ingen i kameran - skandal
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Race for the Galaxy är fantastiskt som Gurgeh redan har förklarat.

Polaris är underbart: annorlunda, vackert och väldigt spelbart. Det var mitt första indiespel och fungerade bra som sådant. Enda problemet är att många andra indiespel känns lite meh efteråt. :gremlaugh:

Dictionary of Mu är en annan av mina favoriter. Jag recenserade det åt Rollspel.nu men eftersom artiklarna inte finns kvar citerar jag det här:

Dimfrost i januari 2007 said:
Dictionary of Mu är en ordbok eller ett lexikon som beskriver en främmande värld, en värld av röd sand och ylande vindar, av desperat våld och döende hopp. Den stygiska häxkungen samlar sina lemuriska arméer och förbereder krig mot de veka och dekadenta vetenskapsmagikerna från Atlantis. Hy-Brasils unga kvinnliga messias planerar att med sina trogna ge sig av i ett skepp med sikte mot stjärnorna, kanske hjälpt av matematikspökena som lever i pyramiderna som cydonierna lämnade efter sig. De ofantligt rika apmännen från berget Olymon färdas vida kring i jakt på slavar att sälja. Maskryttarna på Cryseslätten kämpar mot tsarinans kattfolk om de väldiga hjordarna av mantischorainsekter. Alla känner de att världen Marr’d är döende, att framtiden hägrar någon annanstans.

Allt detta redovisas endast i helt korta, fragmentariska artiklar, ordnade i bokstavsordning. Texten är strikt subjektiv, skriven ur skrivarens Oghmas perspektiv. Dessutom har han bidragit med mer personliga kommentarer i marginalen på sina ställen. Dictionary of Mu är egentligen ett supplement till Sorcerer (www.sorcerer-rpg.com), men det är en mycket liten del av boken som består av regler. Världsbeskrivningen bör gå alldeles utmärkt att använda till andra regelsystem. Den som väntar sig en dockskåpsvärld (med detaljerade beskrivningar av folkmängd, ekonomiska system, olika kulturer och så vidare) har dock inget att hämta här. Det rör sig om bekymmersfri sword & sorcery av allra bästa sort. Så gott som varje text dryper av stämning, och man kan läsa ut mycket mellan raderna. Äventyrsuppslagen är otaliga.

Rollpersonerna är tänkt att vara mäktiga nog att påverka världens framtid. De färdiggjorda karaktärer eller spelledarpersoner som presenteras i boken hör till de mäktigaste: häxkungen av Lemuria, jägarfursten över den svarta klippan och så vidare. Erfarenhet ska också hanteras genom att spelarna skriver nya inlägg i ordboken, och spelledaren uppmuntras att göra ordboken till sin, och skriva i marginalerna (eller på post-it-lappar eller ilagda blad, vilket känns sundare) för att redogöra för världen som blir mer detaljerad under spelets gång.

Texterna är alltså korta, och för att förstärka känslan av autentisk ordbok är de satta med ett hieroglyfliknande (nåja) typsnitt (Willow; ett utdrag ur boken kan beskådas på hemsidan ovan). Detta gör tyvärr boken rätt svårläst; det är sällan en bra idé att sätta brödtext med typsnitt avsedda för rubriker. Kommentarerna påminner mer om handskriven text, vilket är något mer lättläst (men det säger mest något om den övriga texten). I så korta avsnitt som det gäller här är det läsbart, men inte mycket mer. Regeltexten är ännu värre. Av någon outgrundlig anledning är den satt med University Roman och är därmed väldigt jobbig att läsa. Det är dock det enda som är fult med boken. Framsidan hör i mitt tycke till de snyggaste någonsin, tillsammans med Nobilis och Jorges bestiarium. Ramarna kring texten, som ska ge sken av gammalt pergament, är för ovanlighetens skull snygga (trots svartvit inlaga; det finns inga bilder bakom texten, vilket hjälper en hel del), och illustrationerna är fantastiska även om de kunde ha varit fler. Texten är också mycket välskriven, mörk och lyriskt stämningsfull.

Sammantaget tycker jag inte att man ska låta sig avskräckas av att Dictionary of Mu är ett supplement till Sorcerer. Det står alldeles utmärkt på egna ben, och är en av de mest imponerande rollspelsmoduler jag läst på mycket länge. Sällan eller aldrig har så mycket stämning fått plats på så få ord. Ett litet minus för typografin (som förutom valet av typsnitt är kompetent utförd) och att ett par sidor i slutet av regelavsnittet upprepar texter från själva ordboken, men annars är det full pott.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Race for the Galaxy med mera

Jag har hört mycket, eller egentligen läst, mycket om RftG och det har ju en hängiven fanskara, tydligen även i Linköping.
Jag gillar ju kortspel, bla från min Magic-tid men även bridge är ju skönt. Det senaste jag har snöat in på är Dominion vilket jag varmt kan rekommendera även om det skiljer sig mycket från SJ och antalgigen också RftG.
Jag är lite bekymrad över att det tenderar till att bli ett patiencespel, något som ibland också drabbar Dominion lite och det är enligt mitt tycke en allvarlig brist som på sikt drabbar spelets livslängd.
Bra att expansionen fixar buggar, då köper man ju nästan den samtidigt...
Jag är ordentligt sugen så vi får se.

Terone har jag köpt och förälskat mig i. En underbar värld som jag känner starkt för, även utanför rollspel, som ett manus över...något. De spelen andra är jag också intresserad av men eftersom jag, som tidigare göteborgare, numera undantagslöst tvingas följa med min fru till Norrland varje påsk kan jag inte handla något på GothCon.
Jag brukar istället sikta på StockCon (heter det så?) så vi ses nog där :gremsmile:

Zeb - som förbannar valets lidande
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Polaris fanns på en tidigare lista men åker upp igen för att kollas ordentligt.

Vad gäller Dictionary of Mu gillar jag att köpa suplement till spel jag inte har. Det är så skönt att kunna ignorera alla regler totalt och själv tolka in beskrivna effekter osv. Det är dock ett mäktigt starfält till det här köpet så vi får se om DoM kommer med...

Jag diggar ju världen (i) Terone stenhårt så du verkar ha gott omdöme :gremsmile:
 
Top